Lokalizuj, zmapuj dno, předkrmuj!

- Jakub Erhart

Komerční sdělení

O předkrmování a jeho kouzlu již bylo napsáno dost, ale opakování je matka moudrosti! Navíc v našich řadách se rozvíjejí a vyrůstají noví mladí kapraři, pro které můžou být tyto řádky prospěšné. Můžou jim pomoci pro lepší sebe přípravu v lovu kaprů a tím i dosažení lepších výsledků.

Na bleskovky kolikrát nerozdělám ani brolly a přehoz na spacák stačí

Taktika starých nomádů

Každý rybář má svůj přirozený vývoj a jde zprvu svou cestou. Nicméně se stále vyvíjí, roste zkušenostmi, ziskem informací z okolí, ať už od kolegů, či z médií a něčím se nechá ovlivnit, něčím pro změnu ne. Mé začátky v lovu kaprů mi přijdou až úsměvné a dopouštěl jsem se několika chyb. Ať už v lokalizaci ryb, tak i v samotné přípravě lovu. Měl jsem ale to štěstí a na své oblíbené malé říčce Sázavě jsem mohl pozorovat v akci několik postarších místních nomádů, kteří techniku a cit pro lov měli opravdu vytříbenou. Čím více jsem viděl jejich počínání a výsledky, tím více jsem si přál jim alespoň trochu kouknout do „kuchyně“. Z rodiny nikdo nerybařil, a tak to byl jediný zdroj učení. Sem tam se některý z rybářů rozpovídal a strávil jsem vedle něj hodiny hltajíc každé slovo o vodním světě a jeho zákonech. Zároveň jsem si mohl dokonale prohlédnout jejich manipulaci s krmením a v neposlední řadě pro ně fungující sestavy návazců. Nicméně to nejdůležitější, co jsem si z lekcí odnášel, byly tři věci. Základem a klíčem úspěchu byla lokalizace a příprava místa důkladným přečtením dna s pravidelným předkrmováním! Pamatuji si, jako by to bylo dnes, když mi pan Kotva kdysi opakoval: „Lokalizuj, zmapuj dno, předkrmuj a tak dále! A pak chytej!“

Malej Kubík už se mnou také chodí a pobyt v přírodě s rybařinou ho moc baví

Trvalo mi roky, než jsem si tyto kroky u vody osvojil. Ale už tehdy se má efektivita při chytání značně zlepšila. Ať už jsem lovil kapry v klidných částech řeky, anebo parmy v proudnějších, nový přístup mi pomohl k více rybám v podběráku. Mnohem větším přínosem je ale tento přístup v lovu větších a kapitálních kaprů. Čím více jsem nejdříve věnoval čas přípravě místa, než ukvapeně začal ihned lovit, tím více jsem ryby chytal.

Připraven předkrmit

Stojaté vody

Nejlépe jsem si vše zažil při lovu na stojatých vodách v Anglii. Tam se šance v podobě vylovení kapra za několikahodinovou návštěvu bez předkrmení rovnala téměř nule. To se mi v prvních obdobích při poznávání místních revírů stávalo dost často. Pravidelné záběry se začaly dostavovat až poté, co jsem si vody více proklepl a konečně vytipovaná místa jezdil předkrmovat, a to i 3x týdně! Dost zásadně se tak změnil můj postoj. Dá se říci, že se čas na ryby dělil mezi přípravou a samotným lovem rovné polovině. Několik návštěv jsem u vody čistě jen markeroval, proklepával dno olovem, předkrmoval a hlavně sledoval vodu. Ale neslo to své ovoce!

Nové připravené místo, první vycházka a hned lepší ryba. Skvělý začátek!

Všechny tyto úkony jsou lehčí provádět, čistě z mého pohledu, na stojatých vodách, než na řece. Lokalizace ryb je tu mnohdy jednodušší právě proto, že je revír více na dlani a kolikrát je možné jej obcházet dokola. Máte větší šanci ryby rychleji vystopovat. Struktura dna se tak často dramaticky nemění, je snazší dno přečíst pomocí markeru nebo olovničky, případně echolotem. Ještě přesnější a nejlevnější je osahání si dna při potápěním. To praktikuje například parťák Kamil. Ovšem ne každému jde po srsti si dno naslepo osahat, když například není vidět ani na metr.

Síla předkrmování je obrovská

Při správné volbě návnady pro předkrmování máte větší šance, že krmení na kapry počká. Jde jen o to, jak zaujmout na daném místě více kapra, než nechtěné rybí druhy. Jestli Vám to Váš čas i finance dovolují, určitě choďte předkrmovat časteji. Někdo raději volí masivnější zákrm, pak je dobré kaprům předkládat pochoutky ob den a to samé před lovem. Střídmější zákrm, jinak cukrování místa, je vhodné provádět kolikrát i dvakrát denně, pokud to okolnosti umožňují a dle situace začít s chytáním. Vše o pečlivé přípravě místa pro lov platí dvojnásob v obdobích, kdy jsou ryby více letargické. V neposlední řadě je nutné mít také štěstí, a v den „D“ najít připravené místo volné. Někdy to ale nevyjde a smůla. V tom případě zbude jen doufat, aby s dotyčným byla rozumná řeč. To je asi největší riziko tohoto přístupu k lovu. Může tak vyjít Váš strávený čas přípravě, vložené energii i financím vniveč. To platí stejně i při lovu na řekách.

Při samotném lovu přikrmuji i peletami

Řeky

Několik let zpět jsem se začal více zaměřovat na větší řeky a byla to pro mne nová zkušenost, neboť jsem na nich dříve téměř nechytal. Měl jsem štěstí a tenkrát jsem se poznal s Gusem, později ještě s Kamilem, se kterými jsme se vzájemně motivovali a společně začali chytat na jedné řece. První sezony bych označil za průzkumové, kdy jsme často měnily místa, strategie lovu i krmení se střídavými úspěchy. Ovšem zároveň jsme tím pracovali na lokalizaci ryb ve všech ročních obdobích. Někdy jsme místa prohazovali jen olovy, jindy jsme používali člun s echolotem a dělali si tak podrobnější mapy dna. Když už jsme o vodě i rybách měli lepší představu, tak na řadu přišlo pravidelné předkrmování vytipovaných míst. To taky znamenalo hlubší zálov do našich peněženek. Kvalitní krmení je nedílnou součástí rovnice a bylo jasné, že ho bude potřeba více! Jak pro udržení aktivního místa, tak na zvýšení šance, že se na něm budou krmit větší ryby! Na řece je obtížnější eliminovat necílenou rybu. Přeci jen v nich plave větší zastoupení ryb, jako tloušťů, parem, sumců, plotic i cejnů, kteří nemilosrdně atakují návnady na kapry. Postupem času jsme došli k tomu, že fungují dobře obě varianty předkrmování. Jak každodenní, kde jsme používali převážně hotové boilie a řádně ztvrdlé pelety v menším množství, tak ob den, kde jsme používali vysušené mražené koule na kámen. Co se velikostí týče, většinou krmíme více průměry naráz, a to 18, 21 a 24mm, sem tam padne do vody i 30mm kulička. V obdobích se zvýšeným průtokem, kdy se hůře udržuje krmení na potřebném místě, často půlíme větší průměry od 21mm na poloviny. Při použití methodu mixu přidáváme kamení a hlínu. Při samotném lovu už jen pocukrujeme spoty pár sousty a dokrmujeme dle záběrů.

Společná radost

Osobní zkušenosti

O kouzlu a funkčnosti těchto rad a postupu v rybaření mne usvědčilo několik situací, které se mi za poslední roky přihodily. Většinu velkých kaprů jsem ulovil hlavně díky důkladné přípravě místa a jeho pravidelného předkrmování. S kluky si vzájemně vypomáháme, jak jen je to možné, mě osobně to ušetří dost času, energie i peněz pro samotný lov. Jakmile to jen trochu lze, předkrmíme místo i třeba 5x za týden, než jdeme nahodit. Často lovíme mimo víkendy, kdy je u vody více rybářů a naše počínání by snáze někdo vysledoval a následně pravděpodobně zhatil. Pokud se všechny elementy sejdou, pak se můžou povést kapři snů během chvilky. Mám s oběma postupy předkrmování kladnou zkušenost a hlavně s oběma jsem dosáhl úžasného výsledku.

Nově testovaný I-Secret ukázal svou sílu. Hned druhý den lovu mu propadl šupinatý osobák!

Loni v zimě, kdy už mrzlo jak v noci, tak během dne, jsme pravidelně a intenzivně krmili více jak dva týdny vybraný flek. Poté jsem zde lovil po dobu pěti dní. První tři dny jsem jezdil vždy na 12 hodin a zbylé dva dny lovil celé. Během půldenních chytaček se mi podařilo dostat několik zimních skvostů, v čele s nádhernou řádkačkou! Když jsem zahajoval poslední den, tak jsem trefil neskutečného lysce, a to jikrnačku na čtyřiadvaceti kilech! Tohle by bez přípravy neklaplo! Druhý příběh měl úplně jinou osnovu. Tento podzim jsem jel třikrát chytat na místo, pro mne na novém úseku řeky. Ale místo jsem měl důkladně zmapované! Věděl jsem, že se tu ryby ukazují a krmí. S pomocí parťáků jsme pravidelně předkrmovali několik dní.

Většinou, když přijedu k vodě, mám vše připravené a tak návazce letí neprodleně na svá místa

První ráno jsem zde ulovil dvě ryby, z toho jednoho šupíka k třinácti kilogramům. Druhý den brzy ráno to ovšem nabralo ještě větší grády! V podběráku se mi převaloval šupinatý král Kuba vážící přesně 25,80 a do pár minut jej následovala jeho skvostná jikrnačka lehce pod šestnáct! To je síla dobré lokalizace, přípravy a předkrmení. Ryby i díky němu místo považují za bezpečné. Jak by ne, když se tam všude povalují volné pochoutky a bez rizika. Ale později do něj nahodíte a je to jen na Vás. Jen vezměte v potaz, že pokud správně vytipujete a připravíte místo, ideálně předložíte ve správnou chvíli chytlavou montáž s nástrahou, které věříte, tak úspěch se může dostavit i nečekaně rychle.

Šupinatý král Kuba, obr na váze 25,80 kg

Už dobře rozumím tomu, proč kdysi ti staří nomádi na Sázavě lovili větší ryby, než ostatní a hlavně téměř pravidelně. Proč uměli většině ryb a primárně větším jedincům darovat s úsměvem na tváři život. Uměli si totiž dobře spočítat, že je mohou chytit i příště. Oni totiž ze všeho nejdříve, než vybrali správné místo pro lov, věnovali čas pečlivé přípravě, teprve pak přišly na řadu nahozené pruty!

Předrkmování funguje plošně na všech typech vod a na těch těžších je ještě důležitějším klíčem k úspěchu

Tak jestli chceš chytat, lokalizuj ryby, zmapuj dno, předkrmuj……až poté chytej!