Ministr Milek podporuje stavbu přehrad i kanálu od Dunaje

Kategorie: Všeobecné

Praha - Ministr zemědělství v demisi Jiří Milek (za ANO) podporuje jak výstavbu větších přehrad, tak i úvahy o stavbě kanálu, který by propojil Dunaj s Moravou. Bez něj by v případě katastrofálního sucha nebylo možné Moravu zásobovat vodou, řekl v rozhovoru s ČTK. Chtěl by také zjednodušit budování vodních nádrží do hektarové velikosti, během prvního pololetí letoška, pokud bude ve funkci, plánuje poslat do meziresortního připomínkového řízení novelu vodního zákona, která se suchem zabývá.

Zdroj: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ministr-milek-podporuje-stavbu-prehrad-i-kanalu-od-dunaje/1582153

MAXXSKATER, 7.2.2018

Diskuse k bleskovce

sven - Profil | Čt 8.2.2018 18:34:38

Honza7 >> Ahoj. Rozhodně jsem dalek toho abych na nějaké "rejdaře" přispíval.
Podobně jako na jiné zbytné "ře" , vlekaře, pumpaře, bioplynaře.........
Včera jezdili s ponorem půl metru, dnes potřebují metr dvacet a zítra jim nebudou v honbě za ziskem stačit ani dva.. .
(ty cifry jsem si vycucal z prstu, jsou jen ilustrační)
O přínosu jakékoli podobné investice pro řadového občana nemám nejmenší iluze :-)
Chtěl jsem jen nastínit, co v diskusi a nejen v této nezaznělo. A to, že tyto návrhy, včetně dotažených dílčích realizací, jsou staré jako dějiny českého národa a tedy nikoli výmysly jakéhosi současného politika nebo úředníka.

lowlow - Profil | Čt 8.2.2018 17:37:27

Honza7 >>
To je fakt, zisky v době Karla IV se klidně mohou překlopit v pěknou ztrátu dnes. Myslím, že to je zase jen obyčejný pokus o tunel. Se solárními elektrárnami to vyšlo, tak proč nepostavit nějaké šílené vodní dílo. A když nevyjde šílenost, aspoň nebudou tak šíleně vypadat nové přehrady. Možná jde jen o to pořádně vyprovokovat společnost proti stavbě, která nemá šanci, aby se umetla cesta pro přehrady. Kdyby se začalo přehradami, mohlo by nějaké ochranářské budižkničemu napadnout, že by něco z toho šlo nahradit poldrem. Takhle jsou o level výš. Ani jednu funkci kanálu poldrem nenahradíš, to ví každé malé dítě. Tím je poldr ze hry a zůstavají přehrady.

Kalopa - Profil | Čt 8.2.2018 17:20:43

Kdyby aspoň pohnul s těmi malými rybníky.

Honza7 - Profil | Čt 8.2.2018 16:38:38

sven >> Díky za odkazy. Porovnávat současnou situaci s dobou Karla IV. asi nebude moc ideální. Za tu dobu nastalo tolik změn, které je nutno do takové akce započítat. Především hlavní hnací silou v rámci dopravy už dávno není silný oř a tak dopravit náklad už netrvá tak dlouho. Právě naopak silniční i železniční doprava je daleko pružnější a jsme v době kdy čas přináší peníze. Asi by jsi nechtěl čekat na zboží, které jsi zaplatil 10 - 14 týdnů.
Znovu opakuji kdo bude něco z toho garantovat vlastním majetkem, že tato akce přinese patřičné výhody řadovému občanovi - především z pohledu financí.
Opravdu nechápu tady lidi, kteří chtějí finančně přispívat velmi úzké skupině rejdařů na jejich lepší zítřky. Když chce někdo přispět ať přispívá ze svého a netlačí do tohoto projektu celý národ.

sven - Profil | Čt 8.2.2018 13:57:52

Honza7 >> ..."Vše co by mělo se vlévat do Baltu ve své podstatě skončí v Černém moři."..

První, kdo prokazatelně s teorií propojení Baltu s Černým mořem přišel a dokonce zahájil práce na výstavbě, byl Karel IV..
Pánové Schwarzenberg a Baťa jej dokonce prakticky realizovali.
To se v současných diskusích na téma kanály, jaksi opomíná...
Rovněž dlužno dodat, že hnacím motorem obou pánů, byla výhradně vidina vyších zisku, pro jejich firmy /kapsy...
https://cs.wikipedia.org/wiki/Schwarzenbersk%C3%BD_​plavebn%C3%AD_kan%C3%A1l

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ba%C5%A5%C5%AFv_kan%C​3%A1l

Rožnovák - Profil | St 7.2.2018 23:12:55

Jelikož je dotyčný ministr v demisi nebál bych se , počkal bych si na někoho kdo bude na ministerské židli v současné situaci pevněji ukotven a jeho plány budou mít delší perspektivu.

Jarda Š. - Profil | St 7.2.2018 22:47:11

b.gun >>Kanál Labe-Odra.Dunaj by byl oproti kanálu Rýn-Mohan-Dunaj ještě složitější a nákladnější a ještě méně využívaný. Divím se, že někdo prosazuje stavbu, která by přinesla nejen značné ekologické škody, ale i ekonomicky by byla velice ztrátová. Za ekonomicky daleko efektivnější považuji stavbu VRT Praha-Brno-Ostrava, která by uvolnila kapacitu na železničních koridorech souběžných s plánovaným kanálem pro nákladní vlaky.

b.gun - Profil | St 7.2.2018 22:16:46

nej.vydra >> Kdysi před lety už jsem sem na MRK vkládal příspěvek týkající se kanálu Rýn-Mohan-Dunaj, což je prakticky paralelní trasa k západní - labské - větvi lobovaného D-O-L. Abych to nemusel psát znovu, tak ho sem překopíruji:
Rhein-Main-Donau-Kanal, neboli kanál Rýn-Mohan-Dunaj, je provar jako prase. Jde o pomník bavorské vlády, o kterém tehdejší spolkový ministr dopravy prohlásil, že jde o nejhloupější projekt od stavby Babylónské věže. Průměrné vytížení za dobu provozu je na třetině plánovaného objemu a soustavně klesá, blíží se spíše k objemu pouze čtvrtinovému. Při projektování slibovaný pokles kamionové dopravy se nekoná, neboť po silnicích se přepravuje jiný typ nákladu. Částečně ale přebral náklad železniční dopravě, takže situace se dostala do stavu, že je ztrátový nejen samotný kanál, ale dotovaná musí být i železnice. Trasa se vyznačuje výrazným výškovým rozdílem a z toho důvodu je rozdělena velkým množstvím zdymadel, což ji činí náročnou a zdlouhavou. Přeprava zboží ze Severního do Černého moře se proto vyplácí po moři přes Gibraltar - je rychlejší, navíc objem nákladu, který se vejde na jednu námořní loď, by se musel rozdělit na několik lodí říčních. V neposlední řadě má též negativní dopad na přírodu - biodiverzita druhů vázaných na vodní prostředí, vlhké louky, zaplavovaná území atd. klesla o celou polovinu.
A proto se určitě vyplatí stavět prakticky paralelní trasu. Její jediný význam je v tom, že si i u nás někdo chce postavit pomník, který mu zafinancují veřejné rozpočty, a že se někdo na stavbě finančně výrazně přiživí. Ekonomický přínos stavby je marginální, dopad na přírodu výrazný (ovlivnění biodiverzity, usnadnění průniku invazivních druhů...), v neposlední řadě pak přináší aktuální problémy městům i lidem na plánované trase z důvodu stavebních uzávěr.

Mušketýr - Profil | St 7.2.2018 22:15:08

nej.vydra >> Tak zrovna vozením uhlí po Labi do Chvaletic se totálně dojebala většina vodní vegetace co tam rostla, spousta druhů i dříve v Labi hojných úplně zmizela, spousta se dostala na hranici vymizení a téměř beze změn vydržely jenom nejodolnější druhy, jako třeba stulík nebo rákos. Zmizelé druhy se už do Labe po ukončení plavby nevrátily a ostatní se rozšiřují zpět pouze velmi pomalu a zatím ani zdaleka nedosahují rozšíření před zahájením plavby remorkérů s uhlím po Labi. To jsou výsledky čtyřicetiletého výzkumu vodní vegetace na Labi. Jak to ovlivnilo živočichy, to nevím, ale na vodní rostlinstvo to mělo vliv zásadní.

splávkař - Profil | St 7.2.2018 21:53:37

nej.vydra >> kolik takových kanalu v Německu a Francii mas k porovnani?

Honza7 - Profil | St 7.2.2018 21:41:00

nej.vydra >> Toto je opravdu ekologický nesmysl. Argumentovat, že někdo to dělají takhle, tak si to musíme po-dě-lat taky mi opravdu smysl plný nepřipadá. Už jsi spočítal odkud tu vodu vezmeš? Kolik ji bude potřeba? Jak se změní její kvalita? Kolik živočišných druhů tím ohrozíme?
Kolik z toho bude mít řadový občan? Budeš to garantovat i svým majetkem?

nej.vydra - Profil | St 7.2.2018 21:30:01

To že ti pánové lobují a jsou s tím spojení není nic neznámého. Máš dojem že je to ekologický nesmysl? Proč se všechno co jen jde vozí po vodě a u nás to furt nějak uměle drhne? Proč se rychle rozřezalo a znehodnotilo vykladiště uhlí v Chvaletické elektrárně, aby to náhodou někoho nenapadlo zase vozit po řece? Postavíme nové železniční rychlokoridory a pak je dojebem vozením uhlí. Pohoda stát to přece zase zacáluje znovu. Je to nekonečná diskuse a kde je pravda.

rybař20 10 - Profil | St 7.2.2018 21:12:01

b.gun >> Nemají na svědomí i zákon o používání vodních skůtrů ?

b.gun - Profil | St 7.2.2018 20:57:55 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

nej.vydra >> Projekt této stoky je v dnešní době ekonomický a ekologický nesmysl. A nic na tom nezmění ani propagační pamflet z dílny pánů autorů, o nichž si lze snadno udělat obrázek během minuty pátrání na netu.
Jedná se o představitele společnosti Plavba a vodní cesty o.p.s., jež je vydavatelem časopisu Vodní cesty a plavba, věnuje se soustavné propagaci D-O-L, v důsledku čehož je zaháčkovaná na všechny zainteresované subjekty s tímto projektem související (ministerstvo, ŘVC, povodí, přístavy, podnikatelé z oblasti vodní dopravy atd.).
Společnost Plavba a vodní cesty o.p.s. byla založena firmami P&S, akciová společnost (předmětem podnikání je výroba a dodávky vodních turbín, zařízení na vybavení vodních elektráren, vodohospodářských zařízení, jezových klapek, česlových polí, vybavení vodních cest a přístavů aj.) a Vodní cesty a.s. (působící v oblasti jezových konstrukcí, pohonů jezů, říčních přístavů, otočných mostních konstrukcí, vodohospodářských prací aj.), v jejichž statutárních orgánech páni autoři v minulosti také figurovali.
Firma P&S, akciová společnost je navíc součástí sdružení firem rodiny páně Podzimka, které se zabývají např. projektovou činností ve výstavbě, prováděním staveb, výrobou zařízení pro vodohospodářská díla aj.
Takže veškerá publikační činnost pánů autorů má jediný, jasně patrný cíl - "malou" domů směřující buď přímo k jejich, nebo jim spřáteleným firmám - a její objektivita bude na vskutku vysoké úrovni. Asi jako by posudek na (ne)potřebu zabezpečení kurníků vytvořilo konsorcium "Liška&Kuna&Lasička a spol.".

lowlow - Profil | St 7.2.2018 17:24:14

Pan ministr používá zajímavou argumentaci. Prohlásit, že Nové mlýny nepřicházejí do úvahy, protože se tam vyskytují chráněné druhy a tudíž je nutné stavět jinde, je na kopnutí do zadku. Takže z daní se postaví přehrada. Následně tam zahnízdí chráněný druh. Tím se stane nemožné použít tuto nádrž pro původně zamýšlený účel a je nutné postavit jinou. Tu bude nutné ohradit a zakázat jiným chráněným živočichům její kolonizaci. Nebo možná naopak tam nějaké rychle vysadit, aby se musela postavit nádrž nová.

nej.vydra - Profil | St 7.2.2018 17:19:55

Objednej si tuto knihu a tam se všechno dočteš. Nebýt Hitllera, tak tady po tom kanále jezdí kupa lodí a žádné škody by to nepáchalo. Zrovna jako v Německu, Francii atd. On to Baťa měl v hlavě dobře srovnané. Část kanálu už je léta hotova, na nás to zbývá jenom dokončit.

Honza7 - Profil | St 7.2.2018 16:43:52 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Výstavba rybníků a malých vodních nádrží do velikosti jednoho hektaru, které budou plošně rozloženy v krajině je cestou k udržení vody v krajině.
Bohužel druhá část sdělení pana ministra mi připadá jako černá můra, která bude mít v případě realizace velmi nepříjemný dopad nejen pro zásoby vody, ale taky na celou řadu živočichů, kteří jsou s vodou spjatí. Je mi opravdu velkou záhadou jak chtějí do uvedeného kanálu natlačit vodu, bez toho aniž by došlo k odvrácení toků našich řek? Vše co by mělo se vlévat do Baltu ve své podstatě skončí v Černém moři. To bude mít zásadní vliv na migrující ryby - toto bude další hřebíček do rakve pro "životaschopnou" populaci úhoře říčního.
Celkem by mě zajímalo zda-li vůbec existuje kalkulace, která by vyčíslila veškeré škody, které by touto akcí vznikly. Nemyslím si že naší občané pocítí z finančního hlediska, že by zboží z dovozu nějakým způsobem bylo levnější. Podle mého názoru finančně podporovat velmi úzkou skupinu rejdařů je nesmysl. Stát by měl za ty prachy víc podpořit železnici na kterou stejně každým rokem doplácí.