Premonstráti stáhli restituční žaloby na třeboňské rybářství

Kategorie: Všeobecné

Kanonie premonstrátů z Teplé ma Karlovarsku stáhla žaloby, které kvůli církevním restitucím podala na Rybářství Třeboň. Premonstráti oznámili, že vůči soukromým firmám nebudou při restitučních nárocích, na nichž nicméně trvají, postupovat soudní cestou.

Nároky dalších subjektů katolické církve vůči Rybářství Třeboň však trvají. Celkem šlo o majetek na ploše 330 hektarů za 150 miliónů korun, jeho součástí byly i požadavky premonstrátů z Teplé. Církev požaduje především rybníky o velikosti kolem pěti až deseti hektarů.

Ředitel Rybářství Třeboň Jan Hůda ve čtvrtek řekl, že majitelé rybářství na začátku 90. let zprivatizovali, aniž by postupovali protiprávně. "Premonstráti uznávají, že rybářství bylo zprivatizováno na základě dobré vůle. Myslíme si, že stát se s celou záležitostí vypořádal tak, že investoval 59 miliard na to, aby částka případně kryla nároky, pokud by se objevily nějaké nové," řekl Hůda.

Premonstráti z Teplé uvedli, že v budoucnosti se zaměří na nápravu křivd pouze směrem ke státu. Nebudou tak tyto spory řešit soudy se soukromými subjekty. "Byli bychom velmi rádi, kdyby stejným způsobem postupovali i ostatní," uvedl k rozhodnutí premonstrátů Hůda.

Třeboňští rybáři v minulosti podali podnět policii, protože se domnívají, že cisterciácké opatství Vyšší Brod a římskokatolické farnosti Lutová a prelatura Český Krumlov chtějí získat řadu jejich rybníků nezákonným způsobem. "Na tom podnětu fakt, že premonstráti stáhli žalobu, nic nemění," uvedl Hůda.

Hejtman rozhodnutí vítá
Církevní restituce se na jihu Čech staly v posledních týdnech politickým tématem. Jihočeský kraj předložil do parlamentu návrh zákona, který by zdaňoval finanční náhrady pro církve. Církve v souvislosti s navrácením majetku v regionu podaly více než 150 žalob.

"Premonstráti v Teplé snad spustili celé domino žalob, které by se mohly začít stahovat. Kéž by to skutečně byl ten první krok. Opakovaně říkáme, že kraje, ani obce, ani fyzické osoby nejsou povinné osoby. Těmi je jenom stát a ten se s tím musí popasovat," řekl dnes jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Zdroj: https://www.novinky.cz/domaci/406038-premonstrati-stahli-restitucni-zaloby-na-trebonske-rybarstvi.html

MAXXSKATER, 12.6.2016

Diskuse k bleskovce

sven - Profil | Ne 12.6.2016 10:52:06

kakr >> Z pohledu dnešních vykladačů dějin, jistě. :-)

Turňa - Profil | Ne 12.6.2016 10:32:18 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Doufám, že rybáři nestáhnou trestní oznámení - tomu rabování už musí někdo udělat konec.
Ale zajímavé je, že ho už dávno nepodal nějaký zástupce státní správy, čímpak to asi bude?
Asi by dopadl jak Šlachta.

kakr - Profil | Ne 12.6.2016 10:24:11

sven >>
Nebyl Josef II komanč??

sven - Profil | Ne 12.6.2016 10:18:15 - SKVĚLÝ ZÁPIS!


........13. října 1781 vydal Josef II. Toleranční patent, kterým bylo ukončeno pronásledování evangelíků v Rakousku a bylo jim dovoleno svobodně vyznávat svou víru a zřizovat modlitebny. Toleranční patent měl své podmínky – katolická církev byla nadále církví státní, evangelíci byli pouze trpěni. Nesměli vést matriky, aby katolická církev neutrpěla hmotnou škodu, nebylo jim povoleno přihlásit se k bratrskému vyznání, jak si mnozí přáli, ale pouze k augsburskému nebo reformovanému (helvétskému). Sbor a školu si směli zřídit pouze tam, kde se přihlásilo alespoň 500 duší nebo 100 rodin. Za tři roky se přihlásilo přes 70.000 evangelíků a bylo zřízeno 73 českých evangelických sborů a 53 škol, mnohem více, než se čekalo. Faráři přicházeli často ze Slovenska, kde byla náboženská svoboda vyhlášena již dříve. Používali biblickou češtinu.

Josefínská tolerance se netýkala jen křesťanství, ale i židovství – za vlády jeho matky zažívali Židé těžkou perzekuci a pronásledování, Josef II. jim zaručil svobodu vyznání a zbavil je některých ponižujících omezení (znamení žluté hvězdy na oděvu, život v ghettu, zvýšené poplatky, vyloučení z některých živností a všech úřadů i stupňů šlechtictví, zákaz držby některých nemovitostí).
Klášter v Plasích byl jedním z desítek zrušených klášterů během reforem Josefa II.

Klášter v Plasích byl jedním z desítek zrušených klášterů během reforem Josefa II. (foto: Slleeper)

Zásah Josefa II. do církevního života dopadl tvrdě i na kláštery. Spatřoval v nich „mrtvý lidský kapitál“, instituce neužitečné, ba škodlivé státu a jeho obyvatelstvu, dokonce i samotné církvi (zejména řády žebravé, „hanba náboženství“ a „velké břemeno pro poddané“). Navíc tím, že podléhaly zahraničním představeným, znemožňovaly, aby se nad nimi uplatňovala státní svrchovanost a aby z jejich jmění měl stát nějaký prospěch.

Již v květnu 1781 zakázal klášterům přijímat novice a řeholníky cizího původu vykázal ze země. V roce 1782 Josef II. zrušil přes 700 klášterů, které nesloužily potřebám lidu (nezabývaly se vyučováním, nepěstovaly vědu, nepečovaly o nemocné). Spolu s kláštery došlo postupně k rušení i náboženských bratrstev, literátských sborů a velkého množství kostelů a kaplí. Zvlášť velký počet zrušených kostelů a kaplí byl v Praze (mj. i kaple Betlémská).

Zřízení náboženských fondů – matice: Majetek zrušených církevních institucí, zejména klášterů, měl i do budoucna sloužit církevním potřebám, neboť náboženské fondy měly nahradit nedostatek obročí (beneficií) a fabričních fondů (záduší), které v té době již málokdo ze soukromých osob byl ochoten darovat na zakládání a vydržování nových farností. Josef II. dal z peněz utržených za rozprodané kláštery a jejich majetky zřídit roku 1782 v každé zemi zvláštní pokladnu na udržování církevních potřeb. Tato pokladna byla pojmenována „náboženská matice“ nebo „náboženský fond“ pod správou státní. Mimo to byly přiděleny matici i jiné prostředky, jako jmění zrušených bratrstev, fondy vysloužilých kněží (emeritů), …

Josefinský stát převzal nad jměním v náboženském fondu hospodaření a závazek doplňovat tento majetek podle potřeby z majetku státního, poněvadž duchovní byl považován za státního zaměstnance a církev za státní instituci. Náboženský fond byl zřízen v každé zemi monarchie a byl spravován zvláštní komisí za účasti katolické církve. V Čechách vznikl český a na Moravě a ve Slezsku moravskoslezský náboženský fond. Z jejich výnosu byl na konci 18. století financován vznik řady nových farností a biskupství (např. České Budějovice).

V případě náboženských fondů nebylo zcela zřejmé, zda vlastníkem majetku, který jim byl svěřen, je stát nebo církev římskokatolická. Stát byl sice zřizovatelem náboženských fondů a také vykonával správu jejich jmění, samotný vložený majetek byl svým původem církevní a katolická církev se jej nikdy nezřekla. Tato kontroverze byla vyřešena až roku 1855 konkordátem mezi Rakouským císařstvím a papežem Piem IX. Konkordát stanovil, že „majetky, z nichž pozůstává náboženský a studijní fond, jsou podle svého původu vlastnictvím církve a budou jménem církve spravovány.“

Náboženské fondy po celé 19. století zásadním způsobem dotoval stát, byť tato pomoc z veřejných zdrojů nebyla Josefem II. zamýšlena. Pro úplnost nutno dodat, že ve 20. století se systém náboženských fondů změnil, a to především po roce 1948 – náboženské fondy český a moravskoslezský byly sloučeny, fond měl převzít správu majetku po roce 1950 likvidovaných řeholních řádů a kongregací (ta spočívala především v převodech tohoto majetku na státní a socialistické organizace) a výnos fondu měl sloužit výlučně k náboženským účelům církve římskokatolické.

http://www.dejepis.com/ucebnice/josefinske-reformy-​cirkve-v-cechach-a-rakousku/