Sada signalizátorů Zico Unicarp III

Zařazení: Elektronika, Zico
Určeno pro: kaprařina, všeobecná rybařina

Výrobky společnosti Zico jsou na našem trhu už čtvrt století, takže se s nimi setkal už téměř každý rybář. Krom jiného nabízí Zico také elektronické signalizátory Unicarp, které tato značka nabízí už ve třetí generaci.

Protože jsem měl možnost vyzkoušet dříve druhou generaci těchto hlásičů, bude pro mě testování na jednu stranu snazší, protože mám zažité jejich funkce, ale na druhou stranu těžší, protože se nerad opakuji, a to u navazujících generací produktů není zrovna snadné.

Po designové stránce doznal signalizátor opět změn. I když základní tvar zůstal stejný, všechny jeho hrany se zaoblily. Velikost je téměř stejná, není tedy ani velký, ani malý, prostě takový velikostní střed. Oproti předešlým dvou generacím došlo ke změně zobrazení směru tahu, kdy místo šipky umístěné uprostřed pod prutem je nově podsvícená vlnka na pravé vidlici signalizátoru, které se říká „S panel“. Podsvícení zajišťuje celkem pět diod. Velkou a pro mě vítanou změnou je nahrazení tlačítek otočnými knoflíky a také zapínání a vypínání klasickým páčkovým vypínačem. Také uložení baterie je jiné. 9V baterii volně vyměníte i na stojanu uchopením za její hranu.

Zpracování příposlechu i signalizátoru je velmi zdařilé, stejně tak povrchové pogumování, které je matné. Ve vidlici signalizátoru je gumová výstelka, která brání klouzání prutu v signalizátoru. Šroub signalizátoru je ocelový, vybavený aretační maticí a gumovým kroužkem.

Jednou z hlavních předností signalizátorů Unicarp je velké množství funkcí a jejich třetí generace není výjimkou. Základní nastavení představují hlasitost (V), citlivost (S) a tón (T). Ty se nastavují otočnými knoflíky, což velmi vítám, jelikož mám tento způsob ovládání raději než tlačítka. Vše se dá nastavit v pěti úrovních, u hlasitosti nejnižší úroveň zcela vypíná zvuk. Citlivost je nastavitelná od necelého centimetru po zhruba 5 cm. Při nastavení menší citlivosti signalizátor záběr registruje a rozsvítí se diody na „S panelu“, ale dokud nebude pohyb vlasce dlouhý podle nastavené citlivosti, neozve se pípnutí. To je vcelku dobrá funkce pro okamžiky, kdy ryby berou opatrně, zároveň však kvůli proudu nebo větru nelze nastavit větší citlivost, aby to nepípalo stále. U všech nastavení je příslušná úroveň signalizována na „S panelu“ - čím vyšší úroveň, tím více diod svítí. Samozřejmostí je u tohoto hlásiče zvukové rozlišení směru záběru (jízda/padák).

Nastavení tónů má pět úrovní, od mé oblíbené „kachny“ až po vysoký tón. Stejně jako u předešlé verze platí i zde, že na příposlech se přenáší tón nastavený na daném signalizátoru.

Na signalizátoru je několik světelných prvků, jejichž svícení lze různě kombinovat. První je paměťová dioda vlevo. Další je podsvícená rolnička (kolečko) signalizátoru a třetí je „S panel“, který nahradil „véčko“ na předchozím modelu. Mezi jednotlivými režimy se přepíná krátkým stiskem tlačítka Zico.

Volby a jejich pořadí - akce při záběru:
1) paměťová dioda, osvětlená rolnička + „S panel“ (vše zhasne po 20 s)
2) paměťová dioda, osvětlená rolnička + „S panel“ (rolna zůstane po 20 s svítit - noční přisvícení)
3) pouze paměťová LED + rolna (vše zhasne po 20 s)

Asi největší novinkou této nové řady signalizátorů Unicarp je multicolor nastavení diod na signalizátorech. Každý signalizátor může totiž svítit jednou ze šesti barev. Jednotlivé barvy lze nastavit opakovaným stiskem tlačítka „C“, tedy „Color“. Barvy podsvícení, které lze na signalizátorech nastavit, jsou zelená, modrá, červená, purpurová, bílá a světle zelená s nádechem oranžové. Barva nastavená na signalizátoru se bude zobrazovat i na příposlechu.

Další možností nastavení světelných vlastností signalizátoru je funkce Balance. Umožňuje měnit tlačítkem „B“ intenzitu svícení diod v pěti úrovních. Na noc tak můžete nastavit nižší intenzitu svícení. Tato funkce je u této nové řady novinkou.

Další novou funkcí, kterou předešlé dvě řady Unicarp neměly, je indikace úrovně nabití baterie. Po zapnutí sigalizátoru páčkou se na krátkou chvíli rozsvítí „S panel“ a signalizuje úroveň nabití baterie.

Stejně jako předešlá řada má také Unicarp III funkci Incognito, neboli „Neviditelný“, která vypne všechny světelné a zvukové signalizace na signalizátoru a záběry pak indikuje pouze příposlech. Tato funkce se zapíná podržením tlačítka „I“ na dobu tří vteřin. Další osvědčenou funkcí z předešlé řady je alarm proti krádeži prutů. Ten se zapíná také třívteřinovým podržením, a to tlačítka „A“. Tato funkce vás upozorní na to, že někdo zvedl prut z hlásiče, což se bohužel u vody občas děje. Nevýhodou, stejně jako u předešlé řady, je to, že ke spuštění alarmu dojde také po zvednutí prutu při záběru. Novinkou je možnost nastavení funkcí Incognito a Alarm společně současným přidržením tlačítek „I“ a „A“ po dobu tří vteřin.

Asi jednou z posledních funkcí signalizátoru je Maják. Ten aktivuje vysoce svítivou bílou diodu, která je umístěná na zadní straně signalizátoru. Pomáhá s orientací a návratem na vlastní místo, když se vracíte z vody na člunu. Aktivuje se třívteřinovým stiskem tlačítka Zico. Dioda během aktivace této funkce pulzuje.

Signalizátor je také vybavený výstupem pro swinger, který přenáší světlo jako hlavní dioda, to znamená blikání během záběru a 20 vteřin po záběru.

Příposlech
Příposlech je totožný jako u předešlé řady. Vzhledově se výrobce držel tradičního tvaru zaoblené krabičky. Zaoblené jsou všechny hrany a příposlech může stát na spodní straně nebo ležet na zadní straně. Navíc je možné pověsit ho na šňůrku, která je součástí sady. K tomuto účelu je na spodním rohu příposlechu poutko. Dále je příposlech vybavený odnímatelným klipem, kterým se dá připnout za opasek, na kapsu a podobně.

Povrch příposlechu je stejně jako na hlásiči pogumovaný. Přední části dominuje „V panel“, který zobrazuje směr odvíjení vlasce při záběru na hlásiči. Tento panel svítí na příposlechu v modré barvě bez ohledu na barvu signalizátoru, který záběr hlásí. K rozlišení jednotlivých signalizátorů slouží řada diod různé barvy na horní hraně příposlechu. Ty blikají během záběru a také 20 vteřin po něm jako paměťové. Pokud dojde k záběru na více hlásičů během krátké chvíle, bliká dioda hlásiče, který zabral jako poslední. Dioda hlásiče předešlého záběru bude svítit.

Na příposlechu je celkem 6 diod s různou barvou. Použité barvy jsou žlutá, zelená, modrá, červená jako na hlásičích a dále ještě fialová a bílá. Příposlech zobrazuje barvu podle toho, jakou barvu nastavíte na signalizátoru. Pouze světle zelená s nádechem oranžové se na příposlechu zobrazuje čistě oranžově.

Vzhledem k tomu, že se do příposlechu přenáší nastavený tón i barva podsvícení z jednotlivých signalizátorů, má příposlech jen tři tlačítka na boku. Prostřední tlačítko slouží k zapnutí a vypnutí, horní a spodní pak k nastavení hlasitosti. Hlasitost lze nastavit v šesti úrovních, zcela ztišit a zapnout jen vibrační signalizaci záběru.

Sada signalizátorů s příposlechem je dostupná buď v kombinaci 2+1, 3+1, nebo 4+1 a dodává se ve skořepinovém pouzdře se zipem. Za pouzdro by se nemusel stydět ani výrobce násobně dražších signalizátorů. Pouzdro je pevné, má matný černý povrch a uvnitř je molitanová výplň s výřezy na jednotlivé hlásiče, příposlech, klip k příposlechu i místo na baterie. Signalizátor i příposlech fungují na 9V baterie, které jsou snadno dostupné v každém obchodě nebo i na čerpacích stanicích.

Celkově musím hodnotit tuto sadu velmi pozitivně. Zpracování je velmi povedené i přes relativně nízkou cenu. Sada 2+1 stojí jen 3 590 korun a sada se třemi hlásiči a jedním příposlechem 4 490 korun. Samotný signalizátor pak stojí 990 korun. Unicarp III nabízí mnoho zajímavých, užitečných a také unikátních funkcí a jeho velkým plusem je multibarevné podsvícení. Jako jedinou drobnou vadu bych viděl podle mého názoru nedotaženou funkci alarmu proti ukradení prutů. Každopádně pokud se o pruty někdo bojí, myslím, že přežije i spuštění alarmu po zvednutí prutu při záběru. I přes velké množství funkcí je ovládání signalizátoru i příposlechu velmi snadné. Hodně oceňuji také přenos tónu a barvy podsvícení nastaveného na hlásičích do příposlechu. Ve prospěch tohoto výrobku také hovoří tříletá záruka, kterou výrobce poskytuje, což u rybářské elektroniky není zrovna běžné.
Technická data
Digitální technologie:
řízená mikroprocesorem
Regulace hlasitosti:
0+4 úrovní
Regulace tónu:
5 úrovní tónu
Regulace citlivosti:
5 úrovní
Regulace jasu diod:
5 úrovní
Barva diod:
multicolor, celkem 6 barev
Integrovaný výstup na swinger:
snag s 20s pamětí
Funkce "Incognito":
indikace záběru pouze na přijímači
Funkce "Lighthouse:
pro lokalizaci lovného místa při zavážení
Funkce "Alarm":
proti krádeži prutů
Funkce "Drop back" :
zpětný záběr (padák) indikovaný na "S" LED panelu a zvukem
Provozní frekvence pro bezdrátového vysílání:
433 MHz
Provozní napětí:
9 V (9V baterie součástí výrobku)
Záruka:
3 roky

Klady a zápory
Poměr cena/výkon
Mnoho užitečných a unikátních funkcí
Snadné ovládání
Zobrazení směru odvíjení vlasce
Přenos nastaveného tónu i barvy podsvícení z hlásiče na příposlech
Multibarevné diody na signalizátorech
Zkušební 9V baterie v ceně
při použití funkcí (zejména „Maják“ nebo osvícení rolny) je vyšší spotřeba 9V baterie
Odkazy
O značce

Výrobce: Zico, ČR

Dodavatel: ZICO CZ s.r.o, Pražská 8, 500 04 Hradec Králové 4 - Kukleny

O autorovi recenze: Jiří Jakeš, rybaří od roku 1992, vystudoval obor rybář na Střední rybářské škole v Třeboni a nástavbové studium podnikání v oboru na téže škole. Poté pracoval dva roky na rybí líhni a od roku 2007 pracoval jako redaktor magazínu Kapr, který později (2009-2012) vedl jako šéfredaktor. Od jara 2012 je redaktorem rybářského serveru MRK.cz. Od roku 2014 je členem výboru a hospodářem MO Most.

Autor: Jiří Jakeš, 9.2.2020

Hodnocení uživatelů

soboťák - Profil | Po 19.2.2024 20:52:48

spousta funkcí

světla na obou stranách

špatně řešeno vedení vlasce

jeden po roce při zelené barvě chybně reaguje (nelze reklamovat viz níže)

Mám je dvě sezony,ale prakticky po dvou chytačkách jsem upravil výřez pro vlasec který se tam zařezával,vyřízl jsem to do šikma a proto jsem nemohl reklamovat.Dokoupil jsem nový kus+světlo a jsem spokojený, baterie mněním po roce.

Dostalci - Profil | Po 19.2.2024 19:19:41

Moje hodnocení:

splnil naše očekávání

s žádným jsme se nesetkali

vynikající a velmi dobře fungující signalizátor, jsme velmi spokojeni, splnil všechna naše očekávání, pomohl nám k spoustě úlovků- trofejních kaprů.....kluci Dostálkovi

Vojtis - Profil | St 7.2.2024 11:05:12

Moje hodnocení:

Množství funkcí

Dlouhá záruka

Stabilnost

Kvalita provedení

Design

Mám s hlásiči vynikající zkušenosti. Je super, že mají 9V baterii, kterou mohu snadno vyměnit.
V hasičích již jsou baterie součástí dodávky. Jsou ale zkušební, je potřeba si zakoupit nové jinak můžete mít potíž viz kolega v diskuzi. Když jsem si vlastní nepozorností ztratil ovládání hlasitosti, ze Zico mi bylo do týdne odeslán nové "kolečko". Celkově tedy spokojenost.