Minimum voltů na trakční baterií

Zdravím,mám motor Haibo M150 a strašně rád bych věděl pod kolik voltů určitě nechodit ,kdy vlastně baterie bude vybitá.Byl jsem zvyklý na ukazatel na motoru v procentech,tady je to ve voltech...A zkoušel jsem to najít na internetu ,ale marně..děkuji
Autor diskuse: lajdák - Profil , 3.5. všeobecné - ostatní

lajdák - Profil | Po 13.5.2024 14:01:16

Lasskoun >> já ti děkuji ...Vše jsem pochopil ,díky za trpělivost a super vysvětlení ;-)

Lasskoun - Profil | Čt 9.5.2024 17:13:47 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

lajdák >> ... čus chlape ... ":o) ... i přestože jsme téměř vše podstatné již probrali po founu, tak tady máš ještě shrnutí z dnešního tréningového brAInstormingu s Elis, abys to nemusel lovit v paměti ... ";o) ... https://chat.openai.com/share/bec576ee-7c63-41b3-a8c1-fa78d81b6711 ...

... měj se fajn a ať se daří! ... J. ...

lajdák - Profil | St 8.5.2024 11:34:47

Myslel jsem si že to bude jednodušší ..že někdo napíše z 12,8v můžeš tak na 10v a je prázdná :-)

lajdák - Profil | St 8.5.2024 11:32:51

Lasskoun >> tak teď jsem v prdeli 🤣🤣🤣

lajdák - Profil | St 8.5.2024 11:31:03

Ahoj ,omlouvám se že jsem tu nebyl ..Tohle je Varta 800A 140amh ...trakční

Lasskoun - Profil | Ne 5.5.2024 14:23:48

Heykal >> ... jj, u všech BT verzí "WLS-PVAxxx" evidentně použili návod k 50A provedení, ale u neBT jim to souhlasí ... (viz tamní r018b.pdf až r018f.pdf ... ";o)))

Heykal - Profil | Ne 5.5.2024 11:40:35

Co tohle? https://www.hadex.cz/navody/r018f.pdf
edit: jen mají trochu chaos v popisu u maximálního měřeného proudu…

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 21:09:28

Martin M. - 4.5.2024 12:57:12 >> ... na to vyhodnocování velikosti pojatého náboje při nabíjení a následně vydaného při vybíjení, stačí i jednoduchý elektronický nízko-voltový wattmetr, který se zapojuje ve směru, jímž zrovna teče proud, popř. prohazování jeho "vstup za výstup" a naopak, přepínáš pomocí přepínače nebo relé (kteréžto může být přímo ovládáno výstupem nabíječky, jelikož u mobilních aplikací se většinou nenabíjí za současného vybíjení - takto podobně to mám zbastleno aj na jednom ze svých elektro-přibližovadel, co má nabíječku permanentně "on board") ... těchto digi-wattmerrů za pár stovek je plný asijský trh ...

P!F - Profil | So 4.5.2024 20:30:06

Martin M. >> v podstate sa nabíja aj vybíja cez to, funguje to v podstate ako prietokomer...

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 20:18:24

Martin M. - 4.5.2024 17:54:11 >> ... ach jo, Marťas ... ":oD ... proč jsem ten pokus uváděl?;o) ... no přeci proto, abych osvětlil, že i způsob jízdy se zákonitě projeví na zůstatku energie v akumulátoru, přičemž se změní její charakter, a to změnami, které již jsou měřitelné a vyhodnotitelné = z nichž se už dá poměrně přesně odvodit nejen stav baterie, ale i úroveň nabití ... při správném provedení již dokonce po pár desítkách vteřin provozu (jak jsem již napsal) ... u Pb poměrně snadno, u Li o něco obtížněji, ale jde to ...

= a PROTO: ... to "průběžné inteligentní vyhodnocování" (pomocí specializovaného MCU, doplněného o měření U, I, Ri pomocí f) je dle mě mnohem přesnější než pouhé předpokládání plně nabitého aku při zadávání štítkové hodnoty (v kterémžto názoru se docela různíme) ... jelikož tato "MCU metoda" navíc vyhodnotí aj degradace kapacity vzniklé stářím + výsledky též průběžně koriguje dle momentálního stylu jízdy ... ":o) ... no, snad už si rozumíme ... ";o)

... jinak souhlas, že zrovna u lodí efektivní přeměna elektrické energie na "kinetickou" někdy docela slušně dokáže potrápit ... ";o) ... ... OOT: ... pro větší vody s delšími přejezdy by tudíž možná asi byly ideálnější "hydrofoily", nejlépe s bateriemi i motorem v křídle ... nevíš, zda náhodou již neexistují nějaké přiměřené pro rybařinu? ...

Martin M. - Profil | So 4.5.2024 17:54:11

Lasskoun >> ja jsem ale netvrdil, ze na velikosti odebiraneho proudu nezalezi, to mne spatne chapes. Ja tvrdim, ze tvuj pokus na vode s motorem a lodi je hloupy, protoze tam budou daleko vetsi roli hrat ztraty dane premenou elektricke energie na kynetickou, nebo pri jakych otackam ma motor a i lodni sroub nejlepsi vyuziti prikonu, nebo ze prejde lod z vytlaku do skluzu a plno dalsich velicin, kde vetsina z nich bude stejne jako ta baterie pri vyssich rychlostech hrat ve tvuj neprospech a v daleko vetsim pomeru, mozna i exponencialne. Takovy pokus toho moc o baterii nerekne. Nemuzes podle ujete vzdalenosti tvrdit, ze pomalu to dojede treba 3x dal nez rychle a tedy ze baterie dala pri pomalejsim vybijeni 3x vice energie. Vetsinu z toho rozdilu delaji jine duvody, nez efektivita vyuziti baterie.

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 15:05:26

Martin M. - 4.5.2024 13:16:56 >> ... ještě malé vysvětlení k tomu "vnitřnímu odporu baterie" ...
- baterie se podstatně více zahřívá při vyšších hodnotách odebíraného proudu (než při nižších hodnotách), čímž se velká část uložení energie promění v teplo ...
- zároveň tím zvýšením teploty dochází i ke zvýšení vnitřního odporu, zvláště pak u olověných akumulátorů, u kterých to zvyšování vnitřního odporu přímo souvisí s vybíjením ... = při vybíjení se elektrody Pb akumulátorů pokrývají vrstvou síranu olovnatého (PbSO4), který se tvoří z elektrolytu (tedy z kys. sírové - H2SO4), který má potom nižší hustotu - je více "řidší" (zjednodušeně řečeno) ...
... vybíjení tudíž mění momentální charakter jakéhokoliv akumulátoru, což pochopitelně zapříčiňuje změnu velikosti hodnot proudu, který z něj v tu kterou chvíli lze odebírat (u Pb aku = čím je větší plocha elektrod pokryta síranem, tím menší proud lze z nich odebírat) ... a při tom zároveň klesá i napětí na výstupu, což je však spíše vedlejším efektem, vycházejícím z principu fungování všech aku ...
- přičemž, čím větší vnitřní odpor, tak tím více "procházející" energie se potom maří v teplo ...

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 14:20:37

Martin M. - 4.5.2024 13:16:56 >> ad "nez ze by se tim dala rozhodnout otazka, jestli tim dostanes z baterie vice nebo mene vykonu"
... mýlíš se, a to převelice ... jelikož právě to, jak moc velký proud odebíráš z baterie (jakou rychlostí), má totiž největší vliv na to, kolik ji při stejné úrovni nabití získáš ... viz graf v příloze ... je sice pro jiný typ aku, což ale pro vysvětlení není nijak na závadu, jelikož takto to funguje prakticky u všech druhů aku ... takže:
- když se podíváš na křivku 1C (která je pro nominální proud), potom vidíš, že dané zařízení poběží přes půl hodiny, čím rozhodně získáš více energie, než když ji z aku odebereš rychleji při proudu 3C, tedy pomocí zařízení 3x větším příkonem, kdy toto poběží pouze cca 8 minut ... (při stejných koncových hodnotách, pochopitelně) ... vidíš ten nepoměr celkově vykonané práce přeměnou toho samého množství energie? ...
- a pokud tu samou uloženou energii budeš odbírat pomocí zařízení s desetinovým příkonem (tj 0,1C), tak potom dokonce poběží přes 10 hodin, tedy 600 minut!! ... což je ještě markantnější ... vždyť si to zkus zpětně propočítat, jak dlouho by mělo běžet zařízení při 3C, pokud by platilo to Tvé, že na velikosti odebíraného proudu nijak nezáleží ... (a pokud Ti vyšlo, že 3C zařízení by za tohoto předpokladu mělo běžet 20 minut, potom jsi to vydělil správně ... ";o)

... a zbytek probereme až pochopíš toto ... ok? ... ":o) ... protože teprve až potom Ti totiž začne dávat smysl, že to průběžné měření odebrané energie je rozhodně více vypovídající ... i to, že při inteligentním měření a správném zpracování dat, se pak dá i o neznámé baterii získat relevantní údaje již během pár minut provozu (a při několika velice krátkých testech s rozdílnými hodnotami odebíraného proudu dokonce již během pár desítek vteřin, ... v základu již při prvním rozjezdu, kdy je odebíraný proud největší a poté se postupně snižuje, jak se loď pozvolna rozjíždí) ...

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 13:17:53

Lasskoun >> doplnění/upozornění: ... za účelem skladování Li je doporučeno nabíjet je na cca 60%, jelikož i plné nabití jim rovněž zkracuje životnost ... = když u vercajku vydojím aku až "do nuly", tak, když vím, ho ten den již nebudu potřebovat, dobiju ho pomalým nabíjením na oněch 60% a zbytek tam případně dotlačím až před prací ...

... viz SMART Paksajdí aku + možnost u nich nastavit si nejen max. vybíjecí proud, ale i hodnotu na článek, při kterém se akumulátor vypne atd. ... což se vše snadno ovládá (i zobrazuje) pomocí androidí aplikace přes bluetooth ...

Martin M. - Profil | So 4.5.2024 13:16:56

Lasskoun >> ty tve priklady se tykaji spise efektivity motoru, lodniho sroubu a odporu lode ve vode pri ruznych rychlostech a akceleracich nez ze by se tim dala rozhodnout otazka, jestli tim dostanes z baterie vice nebo mene vykonu, resp. tento rozdil bude mensi nez kolik ztratis tim ostatnim. Ze na to existuje pristroj, ktery tohle bude prubezne sledovat, to s tebou souhlasim, ale mne by zajimalo, kolik toho bude vedet o baterii hned po prvnim pripojeni a treba po hodine provozu, tzn. neni to pevne zabudovana baterie napr. v aute nebo v mobilu, kterou sleduji dlouhodobe, ale externi neznama baterie neznameho stavu nabiti.

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 12:57:43

Martin M. - 4.5.2024 11:39:05 >> ... tím, že aku řízeně nabiješ naplno + následně ho vybiješ, pouze JEDNORÁZOVĚ zjistíš MOMENTÁLNÍ kapacitu (+ ztráty při nabíjení) ... nic víc ...na to, abys zjistil všechny vybíjecí křivky pro (které se vlivem stárnutí pochopitelně také mění), navíc pro celý rozsah (což se taktéž mění dle zůstatku energie / stupně vybití), tak bys tato měření musel provést opakovaně s různými konstantními vybíjecími proudy (pomocí elektronické zátěže, která, na rozdíl od např. obyčejného výkonového odporu, ten vybíjecí proud udržuje stále stejný) ...
... kdežto při PRŮBĚŽENÉM měření (sledováním již odebraného náboje za současného vzorkování proudu a napětí) Ti výsledná vypočítaná křivka poskytne mnohem více vypovídající údaj (/odpovídající realitě) ... jelikož, krom dalších vlivů (např. okolní teplota atd.) na zůstatek energie v akumulátoru má totiž vliv aj to, jakou rychlostí je z něj odebírána, což má pochopitelně přímý dopad ...

... dám příklad: ... sedneš do std. rybářského člunu, dáš "plný kotel" a jedeš tak dlouho, dokud ten aku nevybiješ "do nuly" (na nejnižší přípustnou hodnotu) ... poté aku znovu napiješ do plna, a tu stejnou trať projedeš znovu, ale tentokráte to jen tak "šolícháš" ... opět až do nuly ...
Q: ... v kterém případě dojedeš dál? ...

... a co když nejprve pojedeš rychleji, pak chvíli hóódně pomalu, potom zase zrychlíš, ale tentokráte naplno atd. ...
.. a co když během té trasy uděláš několik zastavení? ... jaký vliv na zůstatek energie má potom následně několikeré rozpohybování lodě? ...

... už chňápeš? ... to průběžné měření totiž zohledňuje i kombinované druhy provozu ... a navíc i kvalitu celého akumulátoru, kterážto se odvíjí od kvality jednotlivých použitých článků, z nich je poskládán ... neb i dva stejně vypadající články (dokonce i od stejného výrobce), které byly vyrobeny v jedné várce, mohou mít totiž zcela jiné parametry, zvláště pak v budoucnosti za provozu ... i proto se třídí ihned po vyrobení, + následně znovu při sestavování akupacků (aby pokud možno všechny byly co "nejstejnějších charakterů" ... zkrátka, aby i následně rovněž stárly přibližně stejně) ...

Martin M. - Profil | So 4.5.2024 12:57:12

P!F >> neco takoveho jsem videl, to se pak dobiji bez odpojeni tohoto pristroje nejak skrz nej?

P!F - Profil | So 4.5.2024 12:39:56

Martin M. >> existuje na to merací prístroj čo sa pripojí na aku, ukazuje koľko Ah sa dobilo a následne vybilo, stojí to pár korún.

Martin M. - Profil | So 4.5.2024 11:39:05

Lasskoun >> ok, ale porad si myslim, ze to je vicemene odhad. Kapacitu baterie podle mne poznas pokusem, ze ji zkratka vybijes, na to jsou meraky, test trva hodiny.

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 11:25:02

Lasskoun >> ... ad "vnitřní odpor akumulátoru / baterie / článku" ...
... pro laické pochopení, oč se vlastně jedná ...


popř. https://www.portalridice.cz/clanek/vnitrni-odpor-baterie-v-aute-jak-jej-zmerit + tamní diskuze ...

Lasskoun - Profil | So 4.5.2024 10:21:24

Martin M. - 4.5.2024 0:22:59 >> ... samozřejmě, že tento motor ani baterie toto neumí, když je k dispozici indikace pouze voltmetrem, a nikoliv v procentech (jak píše "dotazatel") ... neb pakliže by motor měl ukazatel zbývající kapacity v procentech, tak potom by toto vlákno přece vůbec nevzniklo ... nuo né? ... ":o)) ... (i proto jsem hned na začátek toho mého příspěvku níže napsal ono podmínkové POKUD ... ";o) ...

ad "𝘮𝘰𝘵𝘰𝘳 𝘣𝘺 𝘮𝘶𝘴𝘦𝘭 𝘷𝘦𝘥𝘦𝘵, 𝘫𝘢𝘬𝘢 𝘫𝘦 𝘤𝘦𝘭𝘬𝘰𝘷𝘢 𝘬𝘢𝘱𝘢𝘤𝘪𝘵𝘢 𝘣𝘢𝘵𝘦𝘳𝘪𝘦"
- nemusel, jelikož POKUD by byl vybaven indikátorem s tímto vyhodnocovacím algoritmem, tak by si tu zbývající kapacitu zkrátka odvodil na základě naměřených hodnot (a během provozu by ji na základě průběžně naměřených hodnot neustále zpřesňoval)
= tudíž "inteligentní MCU indikátor" v podstatě vůbec nemusí znát dopředu NOMINÁLNÍ kapacitu (ani si ji nemusí pamatovat apod.), jelikož tato hodnota se vlivem stárnutí beztak stále mění (= postupně klesá) ... nehledě na to, že ani potom (např. při ručním zadání štítkové hodnoty) by nebylo spolehlivě zaručeno, že onen aku je zrovna právě nabit na plnou ZBÝVAJÍCÍ MOŽNOU kapacitu ...

... nicméně bonusem těchto chytrých indikátorů rovněž je, že mohou průběžně z naměřených hodnot [porovnáváním řady z nich] neustále vyhodnocovat i stav článků "baterie", nebo-li její 𝗸𝗼𝗻𝗱𝗶𝗰𝗶 ... tj. např. to, zda některý z článků již náhodou "není kaput" (nebo "načat"), jelikož i to se při zatížení během odběru pochopitelně projeví na naměřených výsledných hodnotách ... viz zvýšení vnitřního odporu zdroje ... zvláště pak, když při vyhodnocování porovnává hodnoty "v klidu" s těmi "při zatížení" ... ":o)

Martin M. - Profil | So 4.5.2024 0:22:59

Lasskoun >> nejsem v tom odbornik, ale predstavuji si to tak, ze motor by musel vedet, jaka je celkova kapacita baterie, coz tam dejme tomu muzes naklikat nebo si motor muze pamatovat z predchoziho cyklu baterie kolik z ni dostal a doufat, ze tam je zase ta stejna baterie, a pak se da spocitat, kolik uz je spotrebovano a kolik zbyva. Takze teoreticky ano, ale prakticky to tento motor ani tato baterie neumi.

Lasskoun - Profil | Pá 3.5.2024 22:45:41

Martin M. - 3.5.2024 15:25:55 >> ... pokud je motor vybaven "inteligentním MCU měřičem" odebraného náboje, tak dle poměru "napětí / momentální proud / & již celkově odebraná energie" pak může poměrně přesně ukazovat zbývající kapacitu aku ... existuje na to algoritmus, který je aj dokonce schopen rozeznat technologii zrovna připojeného aku (Pb/Li), a to vč. jeho opotřebení atd., ale lze to samozřejmě spolehlivě(ji) provádět pomocí vzorkování do paměti ... navíc, při dnešních cenách I2C pamětí, jimi může být vybaven každý kus aku (jak zvykem u ntb-packů), v nichž se komplet archivují všechny proběhlé cykly (vč. počtů a průběhů, provozních teplot atd.), za účelem zobrazení potřebných údajů ...

Lasskoun - Profil | Pá 3.5.2024 21:33:56

npaul >> ... @lajdák ale píše o trakčním aku (kdežto ta postnutá tabulka spíše odpovídá startovacímu aku) ... u většiny trakčních lze bez poškození slízt až téměř na 10,2V (0%), a některé typy snesou ještě o chlup víc vycucnutí ... samozřejmě, i u nich platí, že pokud se nedojíždí až na nulu, tak (při včasném znovu nabití) potom vydrží mnohem více funkčních cyklů ...

npaul - Profil | Pá 3.5.2024 21:04:53

Pro hrubou orientaci, ale jak píše MM záleží na typu baterie a její křivce vybíjení...

Lasskoun - Profil | Pá 3.5.2024 17:05:15

lajdák >> ... napiš typ baterie ... popř. nafoť štítek ...

lajdák - Profil | Pá 3.5.2024 16:55:06

Martin M. >> no není...je to Varta 140...Určitě si myslím že při různých voltech se můžeme bavit kolik % ještě cca mají ...Já jen jestli to někdo nestudoval,nezjišťoval...:-)

Martin M. - Profil | Pá 3.5.2024 15:25:55

lajdák - >> ani v manualu baterie to neni napsane, pri kolika voltech je na nule?
Spotrebic (motor) nema sanci poznat, k jake baterii je pripojen a jaka je krivka jejiho vybijeni. Olovene baterie ztraci napeti prubezne, lion baterie dokazi drzet napeti vysoko a ke konci prudce spadnou.