Prosincová výprava za baltskými treskami

- Ivo Kocich

Zkraje prosince jsme s kamarádem Mirkem seděli u blízkého rybníka a čekali na vánočního kapra, když tu náhle Mirkovi zavolal jeho známý Rosťa. Povídal mu, že má volná dvě místa v autě na již delší dobu plánovanou výpravu k Baltskému moři. Mirkovi to na ten termín časově nevycházelo, ale zato u mě padla tato myšlenka na úrodnou půdu! Viděl jsem totiž už na jaře video z posledního mořského rybolovu hlavního organizátora této akce, kterým byl další Mirkův známý Stanislav. Ze zprostředkovaného vyprávění a ze Stanislavova videa dýchala na mě tak lákává atmosféra, že slovo dalo slovo a na výpravu jsem se přihlásil. Předvánoční čas byl k této výpravě vybrán záměrně, protože v té době se tresky stahují z širého oceánu do relativně mělčích vod baltského moře ke tření.

Nastaly starosti s tím, co budu k mořskému rybolovu potřebovat. Dopředu jsem věděl, že se bude lovit pilkrováním z lodě na hloubce okolo 70 m. Dostalo se mi ujištění, že pruty i navijáky se šňůrami nám Poláci půjčí na lodi, ale raději jsem se vybavil „pro strýčka Příhodu“ 150m pletené šňůry 0,20mm o nosnosti 16,9kg. Dále jsem si koupil dva pilkery o váze 75 a 100g, ale byla to neuvážená koupě. Jako ideální nástrahy se později jevily pilkery o váze kolem 200g a to proto, že jdou rychleji ke dnu a při lovu díky své větší hmotnosti dělají při ťukání o dno větší randál, který tresky rychleji přitáhne. Kromě těchto kupovaných jsem měl sebou ještě 3 rezervní pilkery, které jsem si vyrobil sám z pochromovaných a na konci rozklepaných trubek o průměru kolem 18mm a délce kolem 10 cm, které jsem do 2/3 zalil olovem, na koncích navrtal a opatřil kroužky a trojhákem. Později se ukázaly jako celkem dost úspěšné. Další nezbytností, na kterou při podobné výpravě nezapomeňte, je nepromokavé oblečení a hlavně nepromokavé boty. Já byl vybaven pouze obyčejnými koženými pohorkami, které mi druhý den na lodi promokly a celkem mě v nich zábly nohy. Kromě těchto věcí jsem si vzal s sebou náhradní oblečení a nějaké jídlo na cestu a pobyt. Dopředu jsem si zjistil předpověď počasí na nejbližší dny v okolí Gdaňska, kam jsme se chystali a ta byla příznivá. Po celou dobu našeho pobytu u moře panovala teplota kolem 5 stupňů a vál mírný jihozápadní vítr.

Sraz jsme měli v neděli 12.12. v 7:30 v Mošnově u hlavního organizátora Stanislava. Velkým překvapením bylo, když se objevil čtvrtý pasažér do našeho auta. Byla jím sympatická Stanislavova sousedka Šárka, která byla k této výpravě zlanařena Stanislavem v sobotu o půlnoci v hospodě! Jeli jsme dieslovými kombíky Octavia a Peugeot. Cesta vedla přes hraniční přechod v Českém Těšíně, dále přes Krakow, Lodž, Gdaňsk a cílem bylo přímořské město Wladyslawowo na západním konci Gdaňské zátoky. O cestě mohu napsat jen tolik, že měřila přes 700 km a trvala se čtyřmi krátkými přestávkami okolo 10 hodin.

Když jsme večer dorazili k domu kapitána Leška ve Wladyslawowu, už na nás čekala jeho žena. Ubytovala nás v pěkných jedno až třílůžkových pokojích hned naproti jejich domu. Každý pokoj byl vkusně zařízen, samozřejmostí byly sprchy a WC na pokojích. Po ubytování nás přišel navštívit sám kapitán Lešek, který již na pohled působil jako pravý mořský vlk. Stáří kolem 60 let, prošedivělý plnovous, statná postava a pirátský šátek na čele. Poptali jsme se, jaké jsou úlovky. Ten den se prý chytila treska přes 20 kg. Domluvili jsme se na budíčku v 6 hodin, v 7 se mělo vyplouvat na moře. Do přístavu jsme se dostali všichni pomocí prostorného kapitánova Mercedesu Vito. Za ranního šera jsme ještě spolu s desíti polskými rybáři a třemi členy posádky vypluli z přístavu na širé moře. Musím se přiznat, že na podobné výpravě jsem byl vůbec poprvé a proto na mě celková atmosféra v probouzejícím se přístavu působila impozantním dojmem. První den jsme na moře vypluli na nové Leškově lodi Nereida, která byla jako zřejmě všechny podobné rybářské lodě určené k lovu tresek vybavena echolotem, rádiem, navigačním systémem GPS a samozřejmě pruty i navijáky pro příležitostné rybáře. V průběhu plavby na místo lovu jsme si tedy připravili své nádobíčko a popovídali s polskými rybáři, kteří jezdí na moře daleko častěji, než my, vnitrozemci. Vzrušení z blížícího se lovu bylo vystupňováno navíc ještě tím, že posádka lodi zorganizovala sázku o 10 zlotých za největší ulovenou rybu.

Po asi 1 a ½ hodině plavby jsme konečně dopluli do míst, která na obrazovce sonaru neomylně vykazovala známky většího hejna tresek. Loď zpomalila, postavila se levobokem na návětrnou stranu a klaksonem byl dán pokyn k nahození. Na návětrné straně stačilo spustit pilkery hned vedle lodi, na závětrné straně se házelo co nejdál, aby se draftováním lodi nedostaly nástrahy moc pod loď. První záběry na sebe nedaly dlouho čekat. Tresky braly spolehlivě všechny druhy nástrah a to i včetně těch mých home made. Za první rybu na palubě dostal úspěšný lovec jako první napít z láhve sektu. Mojí první rybou byla treska velká kolem 40 cm. Chvíli mi trvalo, než jsem dostal ten pravý grif, ale pak už to šlo, jako na drátkách. Odhodit pilker, počkat, až spadne na dno, s napjatou šňůrou v kontaktu s pilkerem oťukávat dno a po vždy velmi jasném záběru zaseknout a zdolávat rybu s ohledem na kymácející se loď.

K samotné technice lovu je třeba podotknout, že brzda navijáku bývá utažená zpravidla dost natvrdo s ohledem na velkou hmotnost nástrahy a zdolávané ryby. Používají se dvoudílné pruty, tak okolo 2m, konstruované na odhoz cca 250g nástrahy. Po zaseknutí v průměrné hloubce okolo 80m je to hodně o fyzičce, než se ryba dostane do lodě. Podběráky se nepoužívají, menší ryby se vyhoupnou přes zábradlí přímo do vaničky na úlovek, ty větší se vytahují pomocí gafu. Pro zastánce metody chyť a pusť tento rybolov není, puštěné ryby by velice rychle pošly, protože prudká změna tlaku rybu vytaženou na loď smrtelně poškodí. Loví se v cyklech, vždy na pokyn klaksonem kapitána lodi. Ten sleduje echolot a v případě, že loď oddriftuje mimo hejno ryb, vydá signál ke stažení nástrah, popojede lodí nad hejno a lov pokračuje. Průměrná délka jednoho cyklu je cca 30 minut. Než najde kapitán hejno, trvá někdy dalších 30 minut, takže těch cyklů je asi tak 6 – 8 za jeden den.

Mou největší treskou v prvním dnu byl kousek okolo 75 cm, další ryby byly průměrně 45cm velké. Sázku o největší rybu vyhrál jeden Polák, který dostal na loď tresku velkou 98cm o váze přes 10kg. Byl to opravdu macek. Nedovedu si představit ryby, o kterých se píše jako o rekordech na Leškově webu, které vážily přes 54kg! Po dva dny se lovily pouze tresky, ale v Baltu se dají příležitostně ulovit i lososi, nebo platýzi. Kuriozitou pro mě bylo to, že se mi podařilo 2x v prvním dnu lovu „zdolat“ ze sedmdesátimetrové hloubky hadr. Připadal jsem si, jako u nás na přehradě…

Při návratu z lovu posádka kuchala ryby, z čehož měla velkou radost hejna racků, která neomylně následovala každou z vracejících se lodí. Za den se na naší lodi ulovilo ve dvaceti lidech okolo 450 tresek, což posádka označila jako velice slušný průměr. Jsou však i dny, kdy se neuloví téměř nic. Po návratu do přístavu jsme s povděkem stanuli na pevné zemi, protože vlny byly po celý den pro nás vnitrozemce vcelku velké. Z přístavu to bylo k ubytovně cca 4 km, zpět nás odvezla Leškova žena. Posedělo se, zhodnotil lov a šlo se brzo spát. Ráno jsme jeli do přístavu svými auty, parkování v přístavu stálo 10 zlotých. Opět v 7 jsme vypluli, ale tentokrát na starší a menší z Leškových lodí. Bylo nás na ní jen nás 8 a 2 Poláci. Lov byl o něco slabší než minulý den, ale i tak jsme byli spokojeni. Několikrát se kolegům podařilo dokonce ulovit double, tj. 2 tresky najednou. Největší rybou dne byla treska 86 cm dlouhá, kterou ulovil čtvrtý člen osádky našeho auta, Sváťa. Po návratu z lovu na ubytovnu jsme se sbalili a připravili na zpáteční cestu. Za dva noclehy a dva dny na moři jsme zaplatili 350 zlotých na osobu.

Ulovené ryby jsme měli možnost prodat, nebo darovat posádce, případně si na závěr nějaké od nich dokoupit. Protože jsme se s Mirkem vánočního kapra u našeho rybníka nedočkali, bude u nás místo něj na Vánoce vlastnoručně ulovená treska.

Odkazy:

Autor: Ivo Kocich - ®

NDubnový rybolov v Norsku

Pokud vám majitel lodí nabídne GPS se svými waypoints, vůbec neváhejte a berte! Obvykle jsou v něm označená místa, kde se láme útes - tzv. hloubkové zlomy, které tresky milují a denně navštěvují.

NNorský deníček

Tahali jsme jednu rybu za druhou, kluci nestačili sundavat a vracet do moře.