Jeden rok v Třeboni

- Ing. Petr Svatek


Tento článek otevírá novou rubriku: Jeden rok v Třeboni, která bude po celý následující rok pravidelně informovat o aktivitách na Střední škole rybářské a vodohospodářské Jakuba Krčína v Třeboni.



Jelikož se tedy jedná o článek úvodní, dovolte mi, abych se v krátkosti zmínil o historii a současnosti naší rybářské školy. Vše začalo 1. září 1951, kdy byla při Státním rybářství v Třeboni zřízena odborná učňovská rybářská škola. V roce 1953 škola posílila svoji samostatnost. Tehdy měla škola již i poměrně stabilní pedagogický sbor, a to jak   v teoretické, tak v praktické výuce. V roce 1956 byla o jeden rok prodloužena učební doba, ze dvou na tři roky, tehdy také do Třeboně nastoupili první žáci ze Slovenska. Následně v roce 1969 byla zahájena výstavba nového domova mládeže, aby na podzim roku následujícího byla stavba pozastavena. K dostavbě rozestavěného domova mládeže došlo v roce 1976. Poté však roku 1980 došlo k zániku samostatnosti a ke spojení se zemědělským učilištěm v Třeboni. Toto spojení trvalo celých 10 let. Po listopadové revoluci v roce 1989 se však na jaře 1990 naskytla příznivá situace k obnovení samostatnosti rybářského učiliště. Posledním významným milníkem v historii středního odborného učiliště rybářského v třeboni byl čtvrtek 15. května 2008, kdy došlo k předání nového čestného názvu školy z rukou samotného krčína, a to názvu: Střední škola rybářská a vodohospodářská Jakuba Krčína, Třeboň.



V současnosti SŠRV Třeboň vyučuje několik studijních oborů. Zájemci mohou studovat maturitní obor Ekologie a životní prostředí - Vodohospodář - 16-01-M /01, dále také náš tradiční učební obor Rybář 41-53-H/01, který je rozšířen o možnost dvouletého nástavbového studia Rybářství 41-43-L/51. Naši žáci tak získávají poznatky z oblasti rybářské, vodohospodářské i ekologické. Při vzdělávání je kladen i velký důraz na praktickou výuku. Proto naši žáci pravidelně navštěvují největší rybářské podniky v ČR jako je např. Rybářství Třeboň a.s. Navíc žáci mají možnost během svého studia navštěvovat i školy a podniky v cizích zemích, které mají obdobné zaměření. Jde například o rybářské školy a podniky v Norsku, Francii, Slovensku či Polsku. V neposlední řadě se žáci mohou vzdělávat i ve svém volném čase na zájmových kroužcích jako jsou Myslivost, Rybářské dílny, Potápění a Akvaristika.



Nyní mi však dovolte, abych vás již informoval o prvních událostech a zajímavostech, které probíhaly a probíhají na naší škole. I přes tuhou a dlouhou zimu, kdy nejen rybníky byly zahalené rouškou ledu i sněhu, bylo na naší škole stále rušno. O první vzrušení se postaral projekt EDISON, který zaštiťoval návštěvu studentů z cizích zemí, a to z Brazílie, Turecka, Argentiny, Malajsie a Indonésie. Naši žáci se tak měli možnost dozvědět zajímavosti o všedním i nevšedním životě, kultuře a životním prostředí v daných zemích. Zvláště přednáška o životním prostředí a ekologii studenta Rejiho z Indonésie byla velmi poučná. Zde si naši žáci mohli uvědomit hranice mezi bohatstvím a chudobou, proč je vlastně tak důležité chránit i ten zbytek nedotčené přírody, který nám zbyl. Navíc není snad nutné říkat, že celá komunikace v rámci projektu EDISON probíhala v anglickém jazyce. Toho se naši žáci, dle mého názoru, zhostili se ctí, jelikož v dnešním světe nestačí pouze dobré odborné znalosti.





Nyní však k samotné rybařině. Zimní měsíce mohou pro rybáře vypadat jako klidové období. Opak je však pravdou a naši žáci tak mají stále co na práci. Například na tzv. Síťárně se žáci učí a zdokonalují v síťování. Učí se sítě nejen opravovat po náročné sezoně výlovů, ale také je i vyrábět. Vyrábí nejrůznější výplety do keserů a saků, které také musí dokonale přišít. Další neodmyslitelnou náplní odborného výcviku oboru Rybář je péče o tzv. komorové rybníky. Hlavně se jedná o vyřezávání prohlubní na zamrzlých rybních. Navíc v letošním roce byla zima opravdu tuhá a prohlubně tak bylo třeba udělat i na velkých rybnících, jako byl rybník Horusický. Zde žáci odvedli výbornou práci a počínali si jako již profesionální rybáři. Prohlubně jsou totiž velmi důležité nejen z důvodu odvětrání nežádoucích plynů, jako je například metan, ale také k prosvětlení vodního sloupce. To dále podporuje následnou fotosyntézu, která nás za naši práci odměňuje kyslíkem. Samotné vytváření prohlubně můžete zhlédnout na následujícím videu.

Zimní měsíce však nejsou pouze ve znamení komorových rybníků. I ostatní vodní plochy či stoky je nutné připravit na nadcházející sezónu. Naši mladí rybáři a vodohospodáři se tak intenzivně věnují i tzv. prořezávkám. Žáci se zde učí zacházet s motorovou pilou a křovinořezem, na které v rámci své praxe získávají i oficiální osvědčení. Tato náročná, ale potřebná činnost se tak nevyhnula ani největšímu rybníku v ČR rybníku Rožmberk, kde naši žáci také přispěli svým velkým dílem.



Určitě je také vhodné se zmínit, že nadcházející jarní měsíce jsou ve znamení prvních výtěrů pstruha duhového a štiky obecné. Tyto výtěry však teprve začínají a přesto, že naši žáci oboru Rybář i Rybářství již jezdí umělé výtěry připravovat například na Pstruhařství v Anníně a v Žichovicích, tak jsou tyto výtěry teprve ve svých začátcích a bude jim věnována následující část Jednoho roku v Třeboni.





Dále bych se velmi rád zmínil, že samozřejmě jako střední škola se věnujeme i všeobecně vzdělávacím předmětům, které se však snažíme obohacovat právě o rybářskou či vodohospodářskou praxi. Velký dík zde patří kolegovi Ing. Miloslavovi Šírovi, CSc., který nechal zakoupit elektronickou stavebnici Merkur. A nyní v hodinách Fyziky žáky učí stavět a používat například jeřáby, či miniatury vodních elektráren, jež jsou opravdu schopny vyrábět elektrický proud.





V neposlední řadě bych také velmi rád zmínil, že Střední škola rybářská a vodohospodářská Jakuba Krčína v Třeboni neposkytuje možnosti výuky a vzdělávání pouze svým žákům, ale také dospělým zájemcům. Jedná se například o nejrůznější Profesní kvalifikace nebo Zkoušky pro rybářské hospodáře. Ty například proběhly dne 26. února 2017 před odbornou komisí a rybářské svazy tak získaly jedenáct nových potencionálních hospodářů.

Pevně doufám, že tímto úvodním článkem se mi podařilo zaujmout mladé i ostřílené rybáře, kteří se rádi dozvědí, jak vypadá jeden rok na unikátní rybářské škole v největším profesionálním rybářství v ČR. Těším se tedy na vás v příštím měsíci, kde se již zaměříme na samotné umělé výtěry a první jarní výlovy nové sezóny. Vše tedy teprve začíná.

Petrův zdar

Autor: Ing. Petr Svatek

Diskuse k článku (41 reakcí)

Přečteno: 5 048x
Průměrná známka: 1.32