Diskuse k článku: Mapování sumečka amerického

Autor diskuse: Honza Bláha - , 29.3.2016

Heršvec - Profil | St 30.3.2016 21:11:59

Honza Bláha >> Tady jsi se neměl vůbec pouštět do diskuze kolego. Tady je to samej odborník na slovo vzatej. Minimálně doktor přírodních věd se zaměřením na ichtyofaunu s 20-ti letou praxí u nás i v zahraničí. Tady by byli i Kozák s Přikrylem malí páni.

venybit - Profil | St 30.3.2016 21:06:02

Vítek >> Není to tak uplně pravda, co se fitoplanktonu týče je Tolstolobik vrcholový predátor. Takže ostatní živočichové co se živí fitoplanktonem jsou na tom bledě. Řeka a přehrada si s tím poradí, ale menší rybíky se dají tolstolobikem doslova zničit. Protože fitoplanktonem se živí i plůdek většiny ryb . Tudíž jim Tolstolobik hodně narušuje rozmnožovací proces. Ale prostě dobře víme to, stačí je tam neházet a hotovo vyřešeno ,není to nic na co je potřeba psát studii, stačí normální rozum.

Honza Bláha - Profil | St 30.3.2016 21:06:02

Vítek >>
Máte pravdu s duháky, siveny atd. ,ale co dokážu udělat s největší zájmovou organizací v ČR, když ani Vy nechápete smysl regulace sumečků? Rybáře ani jejich zpátečnickou tradici zatím změnit nedokážu. Proto se zatím snažím prosazovat zájmy ochrany přírody na územích, které k tomuto účelu byly zřízeny a které by měli být jakými si modelovými příklady. Realita je však jinde. Věřte mi, že monitoringem a ochranou vodních ekosystému ve svém okolí se zabývám 8 let a výsledky těchto prací jednou použiji jako důkaz. Co jste udělal proti sumcům na Labi a jinde, kde byl před 10-15 lety vysazován a podporován až to o pár let později vyústilo v aktuální stav. Já byl malej capart, ale Vy né. A jediné co jste udělal bylo to, že jste je ještě finančně podpořil koupí povolenky. Nevím co jste pro naší přírodu udělal Vy, ale přijdete mi, že jste ještě omezenější než ten Kuba. Bohužel je mi jen 22 a víc toho prostě nestíhám, nejsem superman.

To co jste napsal o těch nepůvodních rostlinách nebudu vůbec komentovat.

Jsou tam bezobratlý a obojživelníci? Né to vážne nejde. O chemických látkách vypouštěných těmito druhy do prostředí asi mnoho nevíte.
Ochrana bezobratlých je totiž ostuda celého světa, chrání se totiž jen vizuálně zajímavé druhy a na ostatní se jaksi nemyslí.
K těm obojživelníkům uvedu další příklad. Loni jsem poprvé pozoroval, jak vysoce světloplachý sumeček uprostřed poledne dvakrát vyplaval k hladině a sežral několik pulců. Jak k tomu ty žáby přijdou? Podle mě už tak dost z naší krajiny mizí a ještě je tu bude žrát tenhle fousáč?

Omlouvám se, musím psát prezentaci, tak se případně ozvu až po neděli

Vítek - Profil | St 30.3.2016 20:56:28

venybit >> s tím tolstolobikem - oni je zas moc rybáři nechytají, tak si plavou pod hladinou mimo dosah udic a žerou nějaké vodní řasy a je jim fajn. vždyť je to pěkné, ať si plavou, taky mají právo na živobytí. já myslím, že lidem nejvíc vadí, že to nejde sežrat, že si to jenom žije, plave a svým způsobem jako všechno živé stvoření existuje.

venybit - Profil | St 30.3.2016 20:46:38

Honza Bláha >> Zbytečné , žerou je štiky i sumci . Vím to dřív jsem je používal jako nástražní rybyčku ,veme si ho i candát a mrtvého malého i uhoř . Když jich je někde hodně znamená to pouze že je tam málo predátorů . Tady u nás toho také byli rybníky plné. Stačilo tam hodit pár štik a dnes tam není ani jeden. (pro to jsem se ptal kde tady poblíž nás jsou) Náš Ekosystém si poradí i s daleko větší hrozbou. Tohle přesvědčení , že neustále musí někdo přírodě pomáhat je uplně mimo realitu. Země a její Ekosystém přežili daleko větší katastrofy . Přežije dokonce i nás. Pokud chcete být užitečný tak raději vemte pytle a sbírejte bordel podél vod. Protože to že některé druhy vymřou je naprosto přirozený proces . Po odpálení CAR bomby vymřelo cca 1% života na Zemi . A také to přežila . Např v řece Mekong vznikají tisíce nových druhů ryb ,jinde zase některé zanikají , je to přirozený proces. Tím nechci říci že je správné něco vybít do posledního jako nosorožce , tím říkám jen , že by do toho člověk neměl zasahovat žádným směrem ,ani urychlovat ani zpomalovat . Ale příroda nás naučila, že chyby umí odpouštět ,důkazem je třeba Černobyl. Jste jistě ještě hodně mlád a máte přehnaně moc elánu spojeného s touhou se prosadit . Ale zkušenosti žádné. Ty vaše vrše vám stejně nebudou fungovat. Ryby nejsou hloupé. Chytíte jich možná pár set a pak už vám do toho nevlezou. Vyhozených 35 000 . Stačí do větší nádrže pár desítek štik a je za pár let po sumečkách. (vyzkoušeno) A co se muslimů týká když už to sem taháš ,tak jseš uplně vedle ,nic o nich nevíš a o historii Evropy také ne tak o tom raději nic nepiš. Daleko lepší osvěta je prostě rybářům vysvětlit , že jsou moc chutní i když jsou malý . A za chvilku je problém se sumečkem vyřešen. Tím také netvrdím , že nemáš pravdu uplně ve všem. Třeba Tolstolobik a jeho neůměrné nasazování rozhodně nic dobrého není, ani ten sumeček nebyl dobrý počin.Navracení Lososů také považuji za vyhozené peníze a nereálný projekt. Ale říkám jen , že je to zanedbatelná a snadno řešitelná chyba . A sumeček je naprosto nafouklá bublina . Kam se v okolí podívám tam jich byli mraky a už prostě nejsou . Těch posledních pár míst kde jich jsou tuny ,to jsou místa kam se prostě vysazuje málo predátorů. Takovému metrovému sumci je jedno co sežere , když má hlad veme všechno na co narazí ,škeble, šneky, raky,kachnu,žábu myš a klidně i sumečka . Sumce potom rybáři vychytají a je po problému. Na nějakej vodní hmyz , který už skoro nikde jinde nežije netřeba brát ohledy, v tom případě není pro Ekosystém životně důležitý a prostě se bez něj obejde, za pár století zase třeba vznikne jinej druh a tak pořád dokola. Takže tak nějak to vidím já , a věř že o tom vím hodně . Stejně tak ty tvé vrše, nejen že do nich nachytáš i jiné ryby, které potom nebudou mít šanci uniknout, jak tam vleze pár sumečků tak je prostě sežerou. Ale pár dní s tím budeš šachovat u rybníka a už ti do toho nevleze ani mřenka . Snad si opravdu nemyslíš , že je tím vychytáš do jednoho? Takže dobře školní projekt beru . Ale přestan se tvářit jako že zachranuješ svět . Nic ve zlém.

Vítek - Profil | St 30.3.2016 20:14:32

Honza Bláha >> Demagogie jsme zažili až příliš, nemyslíte? Měl byste začít s duháky, siveny, jesetery, amury, tolstolobiky,raky bahenními, vyorat brambory, vyrvat rajčata, zakázat chov krocanů, vystřílet muflony a bažanty - protože je to všechno import z cizích krajů a ten prostě nechcete! Ale ctí Vás, že si kladete cíle, na které stačíte: nikoliv SUMCE, ale sumečky. Neblbněte, i ty bublinatky tam někde přežívají, amuři všechny nesežrali - a když, měli dostávat krmení! :D Co myslíte, není v tom ideologie? Koukněte se do rybářských časopisů z 50. let minulého století, desítky stran o pěstování sovětských jeseteřích hybridů pro potřeby stravování pracujícího lidu - a zápisy o hubení trumanů, těch "rybích zloduchů"!!!
Všeho s mírou, ono v těch lesních tůních zase nic moc není. Podobná začíná akce tzv. "likvidace invazních druhů" - hromadné mýcení šípatek, netýkavek, akátů - a ekologům nedojde, že drží na březích vod vlhkost,vydechují kyslík a stíní zemi, takže tam jsou bezobratlí a obojživelníci - - když všude jinde už jen beton a kámen? Nebuďte smutnej :-)

Honza Bláha - Profil | St 30.3.2016 20:02:11

Vítek >>
Zapomněl jsem naspat, že sumcovité ryby jsou moje nejoblíbenější, obdivuji jejich agresivitu, která mě leckdy inspiruje. K tomu co s nimi budu dělat, když vrše budou fungovat, tak s těchto 40 ha vylovím stovky kilo (možná i přes tunu) sumečků. Tolik jich tam klidně může být a co s nimi udělám? To je snad jasné sním je né? Navíc se dá zažádat o dotaci (kompenzační poplatek) za zlikvidování každé tuny invazní ryby. Vyplácí to tuším MZ ve výši 20 000,- /tunu. O to by ale musel zažádat opět hospodář jako o vyjímku na regulaci pomocí vrší.

Honza Bláha - Profil | St 30.3.2016 19:54:53

Vítek >>
Nevadí mi sumeček americký, ale kdyť to mám v tom názvu AMERICKÝ. Nejde ale jen o původ nebo o získání titulu. Nikdy jsem nestudoval pro titul jako moji spolužáci, ale abych se dozvěděl něco nového. Do této práce jsem vrazil přes 35 000,. a nelituju ani jediný koruny. Nepotřebuju být zařazen do vyšší platové třídy, protože peníze mě nezajímají a jak jistě vite kazí charakter. Vy mě sice neznáte, ale věřte, že už jsem zkažený až moc. Co mě vadí?, mě samozřejmě nijak( v rybníce mě neokusuje nohy atd.), nativním ekosystémům ano. Příroda mluvit neumí a tak se to snažím dělat za ní. Stejně tak ale škodí naší přírodě zdánlivě původní druhy a špatné zacházení s nimi. Musím se zeptat, provedl Vám osobně něco Hitler nebo Stalin a jiní kryplové ? Já myslím že né a budete se jich proto zastávat? Vím je to trochu přehnaný příklad, ale pro tu přírodu je to stejné.

jijin - Profil | St 30.3.2016 19:53:23

vloni v létě jsem je pozoroval v rybníce v Kamberku, bývalý revír Blanice Vlašimská 4, takže určitě budou na řece pod i nad rybníkem :-(

Vítek - Profil | St 30.3.2016 19:36:38

Honza Bláha >> Hezká rybka, ten sumeček americký, viďte? Co Vám vadí, provedl Vám něco špatného? Proč je nenecháte dál žít a rejdit v tůních? Vy je chcete vylovit - a potom co? Hodíte je kačenám, nebo pošlete zpátky do Ameriky? Cožpak si ani nevážíte živých tvorů a jsou pro Vás jenom objektem pitvání a položky ke získání titulu? Vy nemáte rozum, ani pokoru, a jestli Vám vadí nějaká zvěrstva, tak jste jeden z jejich působitelů. Dobře, že v těch tůňkách vůbec něco je!

Honza Bláha - Profil | St 30.3.2016 19:03:21

Dobrý den, už teď Vám děkuji za nové lokality. Pokusím se na některé odpovědi reagovat i když mě tlačí čas.
Jiří Šindelář:
Na PR Velký rybník samozřejmě jsou a proč to dělám tam, je naprosto jasný střet zájmů ze strany rybářů a ochrany vod. Nechci říci, že sumeček je snad to nejmenší, ale některé problémy na dané lokalitě se mu přinejmenším vyrovnají. Prostě si myslím, že minimálně na vodách s takovým ochranným statusem by ČRS hospodařit nemělo, protože si z toho dělají pokusné akvárko. Uvedu příklad před několika lety (cca 15 lety), rybáři vysadili amura bílého. Na lokalitě se mimo jiné vyskytovala bublinatka (Utricularia sp.). Jedná se o vodní masožravku, která je kriticky ohrožená. Už to samo o sobě je v české přírodě extrém, srovnatelný například s poslední lokalitou tesaříka alpského na Bezdězu nebo okáče skalního na PR Ranná v Českém Středohoří (CHKO). (Doufám, že je tam nikdo nepůjdete dodělat) Byla zaznamenána při posledním mapování. V létě jsem s kajakem projížděl celé pobřežní pásmo této 40 ha velké vodní nádrže. Bohužel jsem bublinatku nezaznamenal. Pokusím se jí najít letos, ale moc šancí si již nedávám. Při tomto průzkumu jsem u přítoku narazil na hejno amurů. Někteří už měli hodně přes 100 cm a napočítal jsem jich přes 100 kusů. Vliv těchto roslinožravých druhů na vodní makrofyta je obrovský a nikdo je z dané vody nikdy nevychytá. Jelikož se jedná o PR, EVL, NATURA 2000 a součást Ptačí oblasti Labské pískovce, tak je zde omezen lov pouze na určitou oblast (asi 15-20% pobřežní části). V sumáři úlovku se amuři skoro neprojeví, protože se prostě zdržují na druhé straně rybníka, kde se chytat nesmí. Loni na podzim se na tabuli u rybníka objevila kratičká zpráva, na které se píše o zákazu vysazování amurů. Údajně se zjistilo, že mají negativní vliv na vodní makrofyta. No jo, ale co je to platné, bublinatku už tam nikdo zpátky nevrátí a jiné vodní vzácné a ohrožené druhy už vůbec ne.

Nevím proč, ale i do této vody byl vysazen sumec velký. Už se zde bez problémů množí a jeho vliv na takovou lokalitu bude obrovský a snad i horší než vliv sumečků. Sám na bocích sumečků pozoruji otisky jejich kartáčů (na fotce to je špatně patrné protože se mrskal, ale zahojená jizva tam je). Tento jev je pozorovatelný na většině ulovených sumečků. Co to ale znamená? Ukazuje to jen na to, že sumec sumečky aktivně napadá, ale úspěšnost jeho útoků není určitě 100%. I zde na MRK jsem viděl fotku vyvrhnutého sumce se sumečkem v břiše. Tento jev budu testovat v nádržích a dále vyhodnocovat. Sumci je skutečně loví, ale stejně tak loví jiné ryby přiměřené velikosti, které oproti sumečkovi nemají žádné antipredační mechanismy (trny). Tak proč je tam ten sumec? To to tady musí vážně vypadat jako na Ebru? Na Labi se k tomu již schyluje a místně se zrušilo jeho hájení a snížila míra na 30 cm http://crs-sus.cz/pozor-udeleni-vyjimky-pro-miru-i-​dobu-hajeni-sumce-na-labi/ . Pamatuji doby (a to jsem 93 ročník), kdy měl míru 90 cm potom 70 cm a dnes tohle?
Nedá mi to,ale myslím si, že k tomu přispěla i média a hlavně Kuba Vágner. Je to skvělý rybář, ale o ochraně biodiverzity toho moc neví a v jeho dokumentech je to jasně slyšet. Nechci ho nijak urážet, ale člověk jako on by měl mít o takových věcech alespoň přehled. Teď si dodělává SŠ a jakou asi myslíte? No přece rybářskou. Mohl pro ty vody udělat tolik a za tím mu to moc nejde. Jak níže někdo psal o zoologických pod vodou, tak jednu takovou si založil u Kutné hory.

Těď k tomu Školnímu rybníku na který si můžete koupit povolenku na obecním úřadě v Rybništi. Rybník spravuje jeden pán myslím, že se jmenuje Kozák. Seká zde trávu, provádí nové rybáře atd. Před několika lety byl tento rybník (5ha) kvůli sumečkům záměrně vypuštěn a následně zimněn. Při vypouštění byli zbytky cílových druhů vychytány, ale většina sumečků (malá oka na síti) se spláchla do PR Velký rybník. Moc jsem to nepochopil a bohužel jsem vypuštění před pár lety ani nezaznamenal. Povolení na vrše mám i na tento rybník, ale podle jeho slov se tam již nevyskytuje. To je sice možné a hezké, ale co to je za prasárnu? Vypustím jeden a podpořím tím populaci na spodním? Proč se o to stará pan Kozák? Asi proto, že bydlí nejblíže u rybníka, tak o rybách zřejmě něco ví.
Neberte to, že chci každého urážet, ale prostě jen píšu co vidím

aleš vavřina:

s tím neúmyslně to bylo myšleno samozřejmě ohledně jeho první dovozu, dále už se rybáři více či měně aktivně podílejí jeho na dalším rozšiřování

Vítek

Kteří jsem úmyslně v roce 1890 vysadili sumečky americké, kdyť jsem to tam napsal a byl to jeden rybářský šikula pan Šusta (který jsem mimo jiné zatáhl i jiné druhy), ale to jste zřejmě jen přehlédl

Pavel Hošťálek

Proč sumečka je jasné, je to kontroverzní téma a chci tím naštvat rybáře a všem dokázat, že je to 130 let nazajímalo. Radši řeší nereálné a mediálně líbivé projekty jako návrat lososa, které nemají žádnou budoucnost. Proč vlastně? Za chvíly Číňani začnou stavět jez V Dolním Žlebu (ahoj Zdenčo) a to ani nemluvím o hlaváči černoústem, který jikry vyžere. Škoda slov, na takové projekty prachy jsou,ale vyzkoušet pár vrší to né? Přijdte si zachytat do Rybniště na žížalu a budete mluvit jinak. Nic jiného tam na ní skoro nechytnete. Projekt má najít uplatnění právě na nevypustitelných stojatých vodách, kde je početnost sumečků bez zásahu člověka pořád stejná (alespoň taková je moje zkušenost). Co do toho pletete muslimy? Já jim naopak fandím a myslím si,že se konečně nám bílým Evropanům konečně vrací ty zvěrstva, kterým jsme zničily jak přírodní tak kulturní diverzitu tohoto světa. A myslete si o mě co chcete, jsem rasista a nejvíc nesnáším bílý, ale to Vy nejspíš nepochopíte. Samozřejmě neobhajuji zbabělí terorismus, ale v porovnáním s tím jak jsme celá staletí zotročovali zbytek světa je to nic.

Nebudeme sem tahat politiku, jen jsem chtěl získat co nejlepší přehled o aktuálním výskytu sumečků.
Také se omlouvám za gramatiku, ale bylo mi řečeno, že to paní korektorka zkontroluje. Nejsem češtinář a je mi to jedno. Neřešte gramatiku, ale smysl toho článku, výzvy. Tedy pouhé mapování sumečků a zajímavé postřehy o nich

Vítek - Profil | St 30.3.2016 18:19:21

Kecky, víc sumečci málokdy nevyrostou, protože větší už požerou dorůstající sumci obecní.Vy byste nejradši všude kapry a candáty. Ale ani tyto dva druhy nejsou původní :D zavlekli je k nám ve středověku mniši.Rozumíte tomu prdlajs.

Jiří Šindelář - Profil | St 30.3.2016 17:18:45

Vítek >> Nevyžerou, žádná ryba (možná sumec, ale o tom nevím) je ani nežere, nevím odkud to bereš, ale očividně s nima nemáš vůbec žádnou zkušenost. Naopak sumečci vytlačují tam kde jsou původní druhy, snadno se přemnoží a hlavně při vysoké koncentraci znemožňují reprodukci ostatní druhům.

já 2 - Profil | St 30.3.2016 16:45:53

Vítek >> Ve výsledku znamenají ochuzení, jelikož vykonkurují původní druhy a to nejen ryby, ale mohou vytlačit i bezobratlé, nebo rostliny. Do těch souvislostí stále ještě do důsledku vidět není, ale určitě se vysazením sumečka nestaly naše vody bohatší.

Darďas - Profil | St 30.3.2016 15:46:06

Honza Bláha - >> Zdar. Tady se taktéž vyskytuje.
471 101 ORLOVSKÝ POTOK 1 A
49.868002, 18.345873

venybit - Profil | St 30.3.2016 15:12:19

Heršvec >> Jo jo také pamatuju že byli větší, ale to bylo tím že jich nebylo tolik. Pokud jich je někde opravdu hodně . Chce to tam hodit pár sumců a štik . Oni si s nima poradí . A co zbude , to bude právě už větší . Ale jinak od 10cm je beru. Nandám jich do mrazáku klidně 50 , jen je vyvrhnu . A když jich mám hodně dám je na pár dní do slané vody a šup do udírny. Dají se vyudit tak, že ploutve se rozpadnou a zůstane jen vysušený trup . Ten se dá potom ukusovat jako salám . Ani není potřeba vyndavat páteř. A jsou super.

Heršvec - Profil | St 30.3.2016 14:49:59

venybit >> No, zkusit to můžu co by ne. Jediný co mě právě odrazovalo tak byla ta velikost. Na Labi jsme tenkrát chytali trumeny 30+, to už bylo jiný žrádlo z udírny.

Gagi - Profil | St 30.3.2016 14:46:37

Já zrovna nejsem fanda na hon na vše nepůvodní, ale kdyby to šlo tak ať američtí sumečci zmizí z našich vod. Jakékoliv zastávaní se těchto invazivních druhů je pitomé!

venybit - Profil | St 30.3.2016 14:41:05

Heršvec >> To je chyba ! I tak malý jsou právě uplně skvělí . Nemá to žádné kosti jen chrupavku páteř. Stačí pouze vyvrhnout ,šup s ním na pár dní do slané vody a pak jich šoupnout 30 do udírny . Vyndáš z udírny vytáhneš páteř a zbytek je bílé skvělé masíčko .

MAXXSKATER - Profil | St 30.3.2016 14:36:34

Heršvec >> Většinou jo, ale když se nechce, tak jim tu kůži i nechávají.