Diskuse k článku: Jak se fotí ryby

Diskuse k článku Jak se fotí ryby

Autor diskuse: Protektor - Profil , 21.9.2006

šeptal - Profil | Pá 22.9.2006 12:39:05

Noe 007: Jsi prostě fandou průměrného univerzálu. Já zvládám nastavení expozičních hodnot podstatně rychleji, než se stíhá slunce klonit k obzoru. Každopádně zrcadlovka nabízí podstatně víc možností pro tvorbu kvalitního snímku, než kompakt. A to především díky své technické vybavenosti a variabilnosti.

PS: Experti doufám prominou neobratnou termonologii.

Noe 007 | Pá 22.9.2006 12:34:54

ALL - "Jinak dobrá fotka není fotoaparátem, ale tím kdo ten fotoaparát drží"...........
Šeptal - jo máš pravdu nemám praxi, na všech digi-foťácích co držím nastavím automat, neb u digi vím proč tam je. Je sice hezké natočit všechny ty hejbátka do správné polohy, abych pak zjistil, že slunce již zašlo za obzor :O)))))) PS: neboj taky jsem dříve používal analog-zrcadlovku.

BigSteak - Profil | Pá 22.9.2006 12:21:31

xaxap: vkládám ten Tvůj článek:
KOMPOZICE:
- nervete hlavni objekt ani logicke osy snimku do stredu!!!!!! Rozdelite li si obdelnik (popr.ctverec) snimku horizontalne i vertikalne na tretiny, vzniknou vam pruseciky, u kterych by melo byt teziste hlavniho objektu umisteno. Na tohle prisel uz v dobe renesance Leonardo da Vinci a teorie "zlateho rezu" plati dodnes.
Priklad: v rece stoji rybar a lovi. Zakladni chyba je rybare umistit do stredu snimku a hladinu reku do horizontalni stredove osy snimku. Zkuste posunout hladinu do dolni tretinove horizontalni linie nebo horni tretinove horizontalni linie (podle toho, jestli chcete zvyraznit reku nebo jeji okoli a oblohu) a rybare posunout na levou ci pravou tretinovou vertikalni linii tak, aby prut smeroval do vetsi casti snimku (ne ven z fotky). Prakticky to majitele kompaktnich pristroju udelaji tak, ze nejprve v hledacku (ci na obrazovce digitalu) umisti rybare doprostred, namacknutim spouste si ho zaostri a pote posunou zaber tak, jak jsem vyse uvedl. Pak domacknou spoust (vyfoti) a je hotovo. Dejte si take pozor na naklon. To, co smeruje odshora dolu, by melo byt kolme k horizontu i na fotce (stejne tak hladina by mela byt bez naklonu).

HLOUBKA OSTROSTI:
tohle je dalsi krok, ktery vam pomuze vypichnout zvolene tema na fotce. Hloubka ostrosti je promenna, ktera urcuje, jak daleko pred a za objektem, na ktery jsme ostrili, budou dalsi objekty na fotce ostre. Plati: cim vetsi dirou objektivu pronika pri expozici svetlo, tim mensi je hloubka ostrosti. Pokud budeme fotit krajinu bez vyraznejsiho objektu, je dobre, aby byla fotka vsude co nejostrejsi, tzn. volime velkou hloubku ostrosti. Pokud budeme fotit objekt a budeme chtit, aby jeho okoli spise dokreslovalo atmosferu a na fotce nerusilo, budeme volit nizkou hloubku ostrosti.
Priklad: kdyz uz umime spracovat kompozici onoho rybare v rece, zvolime na aparatech poloautomaticky rezim A (A od slova "aperture" = clona, u tohoto rezimu volime clonu a tim hloubku ostrosti a pristroj za nas sam dopocita expozicni cas). Pokud budeme chtit rybare zvyraznit a okoli potlacit (ponechat neostre), zvolime v tomhle rezimu nizkou hodnotu F (napriklad F2.0 - mala clona, velka dira, pres kterou pronika pri expozici svetlo). Pokud bude rybar na fotce nevyrazny a bude se spis jednat o fotku krajiny bez vyraznejsich objektu, kterou budeme chtit mit ostrou vsude, zvolime vysokou hodnotu F (napriklad F11 - mala dira, pres kterou pronika pri expozici svetlo). U pristroju, ktere nemaji poloautomaticke rezimy a nemohou je prepnout do rezimu A, se daji pouzit prednastavene automaticke rezimy (napr. portret pro malou clonu, nizkou hloubku ostrosti nebo krajina pro velkou clonu, velkou hloubku ostrosti). POZOR! Cim vetsi clonu pouzivame, tim delsi cas budeme potrebovat pro expozici!

EXPOZICE:
Snimek by nemel byt prilis tmavy ani svetly. Snazte se docilit dobreho kontrastu. V mnoha pripadech, kdy fotime v rezimu priority clony, pristroj dopocita expozicni cas spravne a ziskame kvalitni snimek. Ve spatnych svetelnych podminkach ale muzeme mit problemy a vysledek tak podexponovany (prilis tmavy) nebo preexponovany (prilis svetly). V takovem pripade je ovsem vice moznosti, proc k tomu doslo.
1. snimana oblast obsahuje velmi kontrastni plochy (kdyz napr. fotime ryby v trave na slunci, pristroj pak muze spocitat cas nespravne).
Pokud mame na fotaku moznost korekce expozicnich hodnot - EV, touto funkci je snizime v pripade preexponovaneho snimku (napr. EV -0,7) nebo zvysime v pripade tmaveho snimku (napr. EV +1,3). Kladne hodnoty EV prodluzuji expozicni cas, zaporne je naopak zkracuji. Majitele digitalu s "televizi" vzadu maji vyhodu okamzite kontroly a mohou zkouset, kdo foti na film, doporucuji udelat vice snimku s ruznymi hodnotami EV.
2. fotime s kompaktem, ktery ma limitovane expozicni casy.
Pokud v rezimu priority clony (A) zvolime hodnotu F, expozicni cas, ktery kompakt zvlada nemusi stacit dopoctu k clone(nezvladne tak kratky nebo tak dlouhy cas). Napr. pokud se snazime fotit krajinu vecer (a zvolime velkou hloubku ostrosti vysokym cislem F), muze se nam povest prilis tmavy snimek, protoze nas pristroj jiz nemuze prodlouzit cas expozice. Obvykle to dava najevo blikanim expozicniho udaje na displeji. Pokud mate digital a moznost nahledu po vyfotografovani, muzete pri podobnych problemech snizit cislo F (clonove cislo), aby si kompakt s danou situaci poradil. Pokud budete fotit na film a nejste si jisti, udelejte radeji vice snimku s ruznym clonenim.
Co se expozicnich casu tyce, musime si take uvedomit, ze schopnost snimek udrzet (nerozmazat strepnutim) je take limitovana casem expozice. Pokud se nam (zejmena pri delsich casech expozice) nebude darit udelat ostry snimek (ostry tam, kde ho chceme ostry, tedy ostry objekt), musime pouzit stativ. neostra fotka je totiz vzdy spatna!

*******************

Shrnuto podtrzeno, tohle jsou zaklady, ktere muze zvladnout kazdy. Az je budete dobre zvladat, muzete se pustit i do dalsich oblasti nebo dokonce zabehana pravidla ucelove porusovat.

ulcek - Profil | Pá 22.9.2006 12:20:21

xaxap-co zkřížit balkánce s anglickým mutantem?
Zn-dík,juknu na něj

Martin M. - Profil | Pá 22.9.2006 12:10:01

xaxap> clanek posli, rad te pod nej podepisu ;-)

XAXAmotofokoP - Profil | Pá 22.9.2006 12:06:45

Noe: nechces taky napsat clanek o foceni? zejmena na rozdeleni uzitecnosti kompaktu a zrcadlovek me zajima :-)

XAXAmotofokoP - Profil | Pá 22.9.2006 12:04:31

Martin: o jakem zklamani mluvis? kdyz napise clanek o tematu, o kterem temer nema paru a clanek nema ani linii, co cekas? poplacani po ramenou? a odpovednej jsi ty ... uz ten clanek o candatech chystam :-)))

šeptal - Profil | Pá 22.9.2006 12:02:23

Noe 007: Mám dojem, že ti chybí jakékoliv prakrické zkušenosti práce s foťákem. To, že jde něco u něčeho někam našroubovat, to jsou termíny, které ledacos osvětlují.

ZN - Profil | Pá 22.9.2006 12:01:50

ulcek:
žádná následovnice není, ale cenově přístupný NIKON 200D je poměrně odolný.

XAXAP:
já ten tvůj návod mám. Je to to nejlepší, co z tebe kdy vypadlo, i když jsi to taky někde opsal. Ale aspoň dobře:-)

Martin M. - Profil | Pá 22.9.2006 12:00:11

xaxap> nezklamal jsi, takze jsem spokojen ;-)

Frostty - Profil | Pá 22.9.2006 11:59:21

XAXAmotofokoP - ® nebuď tak ruty:))

XAXAmotofokoP - Profil | Pá 22.9.2006 11:57:09

ulcek: FM2 (a jeho pokracovatel) ma do digitalu tak daleko jako balkanec od anglicke konzervativni rodiny. Zasadni vlastnost odolnosti proti vlhku totiz u jakehokoliv elektrikou prospikovaneho aparatu nemuze byt splnena. Tak se blbe neptej :-)

Noe 007 | Pá 22.9.2006 11:55:18

protektor - hm, ale našel by se kompakt, u kterého jde našrobouvat něco navrch, popřípadě i vyměnit, viz ty hybridy mezi zrcadlovkou a kompaktem.......
S tím vysouváním nesouhlasím, neb na zrcadlovce musíš sundat kryt na čočce, u kompaktu zmáčkneš čudlík a vystřelí lauf, ne u všech, to je jasný, zrcadlovka je dělaná pro přípravu na foto, digi na momentky atd....... je to stále dokola

XAXAmotofokoP - Profil | Pá 22.9.2006 11:55:14

maly komentar k clanku:
- clanek nestatsne zacal a stejne tak probihal ("opticka vs. elektronicka cesta" na uvod pobavi, stat o rozliseni, cloneni atd atd taky privodi usmev)
- zabyvat se koupi fotaku je pro fotografovani vlastni u amaterske skupiny temer zbytecne, povazuji za mnohem dulezitejsi vysvetlit bazalni principy pro dosazeni kvalitni fotografie (kompozice, prakticka prace se clonou, korekce, bezne zavislosti)

Vysledek: clanek v podstate k nicemu ... kdybych nasel svuj davny mininavod uverejneny zde na MRKu pri prilezitosti jedne fotosouteze, rozvijejicim se fotografum by pomohl lepe (mozna ho nekdo ma, prosim umistit)
V diskusi to nejlip shrnul Hugo F., zaklad je dobra prace on-site, nikoliv doma u PC. Kompjuter navic zdaleka neni tak kreativni nastroj v procesingu fotek jako byla (je) komora. Jinak ja zastavam nazor, ze jeste dulezitejsi nez ovladnout aparat na miste foceni je zpracovani a rozvinuti myslenky v hlave fotografa, a to predem. Kdyz totiz nevim, co chci fotkou sdelit a docilit, nikdy nemuze byt dobra a je jedno jestli fotite Hajzlbladem nebo mobilem.

A neco pro Martina M. a MRKteam: vazne mate zajem o publikaci cehokoliv???? Tak to muzu klido napsat clanek o odchovu candata vychodniho :-)

ulcek - Profil | Pá 22.9.2006 11:34:25

šeptal-něco takovýho.Nebo,když je už hodně zasviněná od bláta a prachu,umeješ ji ve vodě-)

šeptal - Profil | Pá 22.9.2006 10:38:06

ulcek: Myslíš něco, co snese i opakované omráčení úlovku? :o)

ulcek - Profil | Pá 22.9.2006 10:25:38

chlapi,když jste u těch nikonů,nevíte jestli dělají i nějakou digi zrcadlovku která snese hrubší zacházení?Nějakou následovnici fm 2.

Protektor(zkraceno z LordProtektor) - Profil | Pá 22.9.2006 10:04:49

BoBo- s tim mas pravdu ale je jeste porad vice tech fotoaparatu kteri delaji mene nez 640x480.A ono IS3 je stara 3 mesice.a ja jsem psal ze nejcasteji se setkame s 320 x 240.coz je u vetsiny kompatu jeste porad.( ale proc by meli delat vyrobce dokonaly fotoaparat za hodne penez a jeste k tomu kompakt??Viz vymizela rada kompaktu olympus 5060(ten mam ja),7070,8080.Proste se jim to nevyplati zvlaste v dobe zrcadlovek
Kompakt zustane kompaktem a i kdyz bude nest nazev EVF a nebude dosahovat na zrcadlovku.
Zrcadlovka je rychlejsi nejen v zapinani(nic se nevysunuje) rychlejsi zaostrovani, rychlejsi ukladani na kartu, vice snimku za 1s.
A hlavne u kompaktu nejdou vymnenit objektivy.A nebo mi chcete rist ze se dela nejaky kompakt s 600mm pri clone 4 IS??a nebo na druhe strane s rybim okem??

Noe 007 | Pá 22.9.2006 7:50:26

ZN - jj, to máš recht, v každé debatě lze něco nového pochytit :o)
No já jsem reagoval, neb si uvedl, že fotíš 20 let na NIKON, z čehož jsem usoudil, že to stále svítíš na film :o) Mne nenapadlo, že jsi oddaný firmě, která tomu rozumí...... :o)

ZN - Profil | Pá 22.9.2006 7:46:26

Noe 007 :
fotka vždycky zůstane fotkou, to není o dvaceti letech zpět. Btw, už nějakou dobu mám digi zrcadlovku Nikon. Myslím si, že o focení něco málo vím. Ale poučit mě můžeš, člověk se učí celý život.