Řeka Morava - tření kaprů?

Kamarád mého syna tvrdí, že před čtrnácti dny se vytírali kapři na Moravě. Nechce se mi tomu věřit, jelikož voda měla 10 °C. Prosím o vaše reakce. Děkuji.
Autor diskuse: cechin - Profil , 16.5.2010 kaprařina - ostatní

SOPTIK 52 - Profil | Po 17.5.2010 21:13:57

bombardák >> To máš pravdu.Je to hodně specifické.Někde udělají kluci z východu hodně práce a užitku (kanadský mor,okřehek),ale jinde třeba můžou uvedeným způsobem i škodit.Záleží na citlivosti obsádky.Ale najdi rozumnou mez,nebo hranici.Na Matičku přírodu jsme krátcí,a ještě to podtrhává fakt druhu,který sem vlastně ani nepatří.A tady je to dilema.Co se týče kapra,tak opravdu potřebují jikry porost.Atˇ už pro zachycení po vytření,nebo jako úkryt po vykulení.Toto je asi na delší pokec.Asi každý má své zkušenosti a postřehy.Jedno je ale jisté už nyní.Samoreprodukce už nyní je v čoudu.Vem si jen slepá ramena.To poslední dobou bylo skladiště chemickch splašků a nevěřím,že už se s toho to podloží dostalo.

carppetr - Profil | Po 17.5.2010 20:36:28

cechin - >> Kapři se třeli v uzavřeném melandru kde bylo max metr vody nad Rohatcem,díky teplému počasí se voda ohřála a kapři tam najeli ke tření a to i kusy kolem 90cm!

bombardák - Profil | Po 17.5.2010 20:27:04

SOPTIK 52 >> Vidíš, to mě ani nenapadlo. V místních podmínkách je z něj vodní prase. Jak dozrávají trnky a mirabelky stačí mu nasypat, jak praseti. Ty jízdy jsou však opravdu imponující. Taky mám pocit, že je amurek až moc přizpůsobivý. Určitě je pro něj jednodušší luxovat krmení ze dna, ale faktem je, že těch vodních porostů nějak ubylo. Jenže to je dost specické a na některých vodách s výskytem amura - ani nenahodíš..

SOPTIK 52 - Profil | Po 17.5.2010 20:04:15

bombardák >> To jsí moc hezky napsal.Je vidět,že víš o čem mluvíš.Já bych rád přidal ještě jeden takový postřech,ale ten se asi týká jen stojatých vod.Víš ,zaráží mě poslední dobou taková holost břehů,není už tolik vodních travin a tak mě napadlo,jestli za to nemůže třeba až necitlivé,nadměrné vysazování ,třeba amura.Opravdu jsem byl svědkem,když tyto vodní krávky,doslova spásali traviny převisujicí do vody.Víš ,nebo chlapy víte,je to jen úvaha,takové srovnání v hlavě,ale nepřehnali jsme i toto vysazování tohoto druhu do naších vod?Vím ,je to krásná,bojovná ryba,ale asi podle mě se nemá nic přehánět.Každý stonek travin ,pak třeba může znamenat daleko více,než si myslíme.

bombardák - Profil | Po 17.5.2010 19:01:31

SOPTIK 52 >> Tady je to něčem jiném... Tady je koryto ¨řeky , upravené "..a spoutané. Těch opravdu vhodných míst k vytření je minimálně a poslední roky se koncem léta uloví pěkné a zralé ryby a nejsou vytřené. Víš, dřív to bylo nějak všechno v té přírodě pravidelnější. Všechno nějak na sebe navazovalo. Nahromadění ledových ker, zvedlo řeku, která zaplavila pobřežní porosty a umožnilo vytření štik. Sportovec bolen vyjel do proudů, aby na tvrdém a písčitém podloží plném bublinek a kamenů - předal potomkům svůj genetický kod. Pozdější tahy candátů a prostitutů cejnů, kteří můžou ,, furt ", vystřídají líni, kapři a drobotina, kteří milují prohřátou a klidnou vodu a vlnící se traviny. Pak najede první zralá sumčí holka, kterou následují zamilovaní kluci a využijí roky známá místa - plná kořenů starých vrb. Jenže civilizace a pouze proklamovaná ohleduplnost vůči přírodě, spíš přináší geometrickou pravidelnost pravítkových řek a narušení přírodních koloběhů...

SOPTIK 52 - Profil | Po 17.5.2010 17:45:29

bombardák >> Já ,jestli mohu,tak jen malinkou poznámku.Neřekl bych,že se kapr v naších podminkách nevitírá,ale spíše,že z toho výtěru nic není.Proto kolikrát proběhne to vytření jen formou jekéhosi převalování jednoho o další a pod.,ale ve skutečném výsledku z to ho výtěru nic není.Není podloží,kde by se jikra mohla uchytit,při nejlepším kapr zajede do tvrdých klacků(proto se zdá být tak domlácený),ale výsledek je stejný.Jikra nemá optimální podloží na uchycení a proto i na vývin,zahnije ,zaplesnivý a je z toho H......!!!.

bombardák - Profil | Po 17.5.2010 17:17:52

Butters >> Věř tomu, že na každé vodě je to naprosto jiné. Chvilku jsem se o činnost líhně a možnosti výtěrů ryb v našich podmínkách zajímal. Od roku 1997 - tedy od povodní je četnost samovytření kaprů v našem úseku řeky Moravy naprosto mizivá a hlavně zanedbatelná. Tuto skutečnost, neposuzuji pouze ulovením různých vývojových stádií kaprů do čeřínku, který ani nevlastním, ale jsem u vody i kolem vody dost často. Navíc, těch opravdu vhodných míst ke tření v našem úseku není dostatek. Toto fakt není prohřátý stojáček s pobřežním porostem s voňavou trávou a stulíkem. Naprosto přesně to popsal kolega ,, Pajinek " - rybě stačí pokles teploty ve vodě o 1 - 2 °C a ryba se přestává třít, i když v místech vytírání většinou zůstává.. Nakonec se podívej z okna - u nás je druhý povodňový stupeň a pokud voda na stojácích má 18 °C, tak při nočních ochlazeních, se začnou za pár dní znovu třít štiky, nebo boleni.

SOPTIK 52 - Profil | Po 17.5.2010 15:39:01

Zdravim.Nedá mi to ,abych se nepřidal.Nevěřím tomu,aby se jednalo o tření kapra,Ten ,podle mých zkušeností,se začíná třít až mezi 16 až 20°C.Záleží.podle lokality.Může to probíhat formou tzv.bouřlivého tření(to pomalu kapr leze na břech a můžeš mezi nimi klidně třeba chodit,ale pozor aby Ti nepodrazili nohy) a pak také jako tiché tření.Tady se ale spíš jedná až o druhý výtěr,nezasvěcený si toho třeba ani nevšimne.,ale také to kolikrát proběhne jako první.
či-li,patrně se jedná opravdu o cejna,už podle zmin´ované velikosti a hlavně teploty vody.
ALE JE TO ZÁŽITEK TO VIDĚT.

Vaša - Profil | Po 17.5.2010 9:36:11

P!F >> Toho jsem byl taky na vlastní oči svědkem.Cejni i přes 60 cm a dělaly pěknej rachot.

P!F - Profil | Ne 16.5.2010 23:54:36

Vaša >> neviem cim to je ale aj na vode kde sa bezne chytaju pleskace o velkosti dlane pri treni vidim KUSY ako svina, vacsinou 60+. Potom niekam zmiznu. A narobia pri tom treni rambajz ze pomylit si ich s kaprami nie je az taky problem.

pajinek - Profil | Ne 16.5.2010 23:29:03

Butters >> asik sem te spatne pochopil....ale je jasny ze se kapri jeste netrou a dlouho asi nebudou.....

Butters - Profil | Ne 16.5.2010 23:24:27

pajinek >> já myslel jako z pohledu teploty vody že ještě nemohli být ve tření,ne že by se nedali spatřit...

ERV. - Profil | Ne 16.5.2010 23:16:24

cechin - >> Kolega chytil u Napajedel pár kaprů a vyfotil si i pěkného Amura! ERV.

Vaša - Profil | Ne 16.5.2010 22:31:22

Tak na kapry je ještě voda hodně studená.Ti se určitě netřely a asi ani brzo nebudou.Musely to být pěkní cejni.

mlíčnák - Profil | Ne 16.5.2010 21:55:10

cechin - >> kdyby šlo o mě já bych se třel hned ,ale byl jsem na pivko tak bude zataženo jak říká kolega

pajinek - Profil | Ne 16.5.2010 21:55:07

Butters >> Kapra ve treni vydis uplne stejne jak plotici ci cejna....Jen o nejaky ten stupen vic musi voda mit....

pajinek - Profil | Ne 16.5.2010 21:51:42

cechin - >> Nevim co videl, ale kapr se tre pri stale teplote 20°C a pri sebemensi zmene teploty se treni pozastavuje. Tu to teplotu nemaj jeste stojaky natos tak proudne vody. Neplete si nahodou plotici, cejna....atd. s kaprem.......

Butters - Profil | Ne 16.5.2010 21:41:44

bombardák >> věř tomu že se tam ti kapři vytřou,neříkám že všichni ale valná většina jo,a navíc to že je nenachytáš do čeřínku nemůžeš brát jako směrodatný...na kolika vodách třeba nechytíš ani toho malýho cejna do čeřínku a taky to neznamená že se netřou,jinak souhlasím se všema že kapry ve tření vidět nemohl...byli to určitě cejni...

Majo86 - Profil | Ne 16.5.2010 21:37:12

Tento rok sa tret nebudu budu povodne a ludia ich vytru doma na kuchynskej linke ...
Samozrejme Ironia ...

Pochybujem na trenie je zima ako v riti ... dnes u Nás bolo 8 stupnov celsia a to bývam 1,5km od rieky moravy pri Hodoníne ... A leje jak z konvy ...

petrix - Profil | Ne 16.5.2010 21:08:58

před 14ti dny viděl kamarád tvého syna 100% na cejním trdlišti najeté kapry při sbírání cejních jiker!

jambo - Profil | Ne 16.5.2010 20:51:50

cechin - >> ahoj, asi mu vytřeli zrak :-))

bombardák - Profil | Ne 16.5.2010 20:43:55

cechin - >> Možné to teoreticky určitě je, ale ne v této době (květen) a navíc určitě je to pro většinu kaprů v naší části rybářského revíru - Morava 13 poslední roky, pouze zbožným přáním. Po ,,geniální " úpravě bývalého místa lásky snad všech druhů ryb nad Strží - Jezírek nemají prostě kde. Řeka je dost proudná, studená a případných prohřátých zákoutí je opravdu málo. Taky poslední roky je počasí nepřející, i když loňský květen byl příjemně teplý. Sám mohu potvrdit, že ulovení kapři v mesíci srpnu a září - jsou krásné, zralé ryby, ale většinou jsou nevytření. Stejné je to i s četností ulovených malých kapříků, při lovu nástražních rybiček např. při čeřínkování, kde se v revíru M 13 na rozdíl od jiných revírů, prakticky mladé ročníky kapra nevyskytují.

cechin - Profil | Ne 16.5.2010 19:47:19

chlapi děkuji vám za vaše odpovědi.já byl přesvědčen na milion procent že se netřeli ale nešlo mu to vysvětlit tak proto sem položil tenhle dotaz aby ho přesvědčil i někdo jiný.je to ještě mlaďoch má se co učit.ještě jednou díky všem

autobusák Pepa - Profil | Ne 16.5.2010 16:21:36 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Lada78 >> Souhlasím!

tench - Profil | Ne 16.5.2010 15:12:06 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

cechin >>myslím že je to blbost, je na to moc brzo (kapři se ještě netřou nikde),pochybuju,že by se na moravě třeli dřív než třeba na mušově a na jinejch prohřátech vodách....
spíš to vidím tak, že kamarád nepozná většího cejna od kapra....

Walleye - Profil | Ne 16.5.2010 15:06:40 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

cechin - >> Mám vypozorováno,že tření na řece Moravě probíhá od dubna do června v závislosti na teplotě vody.Většinou kdy teplota přesáhne hranici 16 stupňů tak kapři začnou jít do tření. I z tohoto důvodu říct, že kapr se vytírá třeba v květnu je nesmysl.Letos tření ještě proto neproběhlo a dívám-li se na stav Moravy tak to vidím až na červen.

P!F - Profil | Ne 16.5.2010 13:15:37 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Treli sa pleskace ale aj tie prestali, kapre este nic ani nahodou. Rameno s 1m hlbkou malo 16 stupnov, to je na kapre este malo.

Mika75 - Profil | Ne 16.5.2010 13:12:16 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

na useku ktorí navštevujem mala morava už 16,5 stupna ale kapor sa ešte netrel iba biela ryba.ešte si bude musieť počkať po tejto zmene počasia

Nix - Profil | Ne 16.5.2010 11:48:47 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

před 14 dnama se třeli akorát tak cejni , kapři se třou při teplotě vody 18-20 stupnu

yvana - Profil | Ne 16.5.2010 11:27:45 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

cechin - >> Tak řekni kamarádovi,že mu půjčím brýle,v tomhle počasí to asi těžko,ale cejni ty se už třeli.

Martin... - Profil | Ne 16.5.2010 11:14:37 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

cechin - >> ten kamarád buď neumí poznávat ryby nebo je to pěkný tlučhuba :o))

tuzemak - Profil | Ne 16.5.2010 11:13:29 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

cechin - >> v takovým studeným počasí si člověk stěží vytře perdelku venku,natož aby se vytíral v tý ledový vodě kapr,cejni už jo,ale kapr v žádným případě...

Lada78 - Profil | Ne 16.5.2010 10:25:04 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

zatím se vytírají cejni a často to jsou pořádné kousky-tak si to splet

an-old-fuddy-duddy - Profil | Ne 16.5.2010 10:23:15 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Carpeater >> tak jasně, věřim, já to pochopil jako řeku Moravu, a rybník v Jižních Čechách je podstatně něco jinýho než ta naše stoka:)

Carpeater - Profil | Ne 16.5.2010 10:16:31 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Lálos >> an-old-fuddy-duddy - 16.5.2010 10:11:31 >> rybníky v jižních Čechách měly před 14dny skoro 14°C. Stačil ještě týden teplot přes 20°C a kapři se mohli začít třít. Teď se teplota vody houpe kolem 12°C a žádné tření nepřipadá v úvahu.

an-old-fuddy-duddy - Profil | Ne 16.5.2010 10:11:31 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

blbost, před 14 dny se teprv začínali cpát:)

Hromy - Profil | Ne 16.5.2010 9:51:54 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Grass >> Souhalsim stebou!

Grass - Profil | Ne 16.5.2010 9:45:57 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Náznaky výteru začínali ale je pozastavený.