Sucho a povodně, dvě strany jedné mince

Kategorie: Všeobecné

Letošní sucho nabývá na síle opět i v našem regionu. Řeky a potoky na horní Opavě, Odře a horní Moravici dosahují letošních minim, některé menší toky vyschly. Pracovníci Povodí Odry provádějí kontroly odběratelů vody a vyžadují ponechání stanoveného množství vody v řece. Údolní nádrže jsou v dobré kondici díky povodňové červencové situaci, která je doplnila a jsou schopny spolehlivě plnit svoje funkce v zásobování vodou i nadlepšování průtoků v řekách. Prokazují tak, že i v době střídajících se extrémů dokážou zabezpečit vodu pro člověka i přírodu. Změna podnebí nás ale staví do nových podmínek.

Zdroj: https://www.pod.cz/novinky/sucho-a-povodne-dve-strany-jedne.html

MAXXSKATER, 2.9.2018

Diskuse k bleskovce

chytrej - Profil | Po 3.9.2018 19:24:58

To je přesně ono, jakmile se začne mluvit o suchu, tak první reakce těch co s tím mohou začít něco dělat je, že se musí začít stavět další přehrady. To je ale nesmysl. Přehrady problém sucha nijak nevyřeší. Neřeší totiž příčinu ale pouze následky. Jestli si někdo myslí, že když se postaví přehrada, ze které se bude čerpat voda na zavlažování zemědělské půdy a tím převezeme přírodu, tak to prosím nikoliv. Jak už bylo řečeno je rozdíl zajistit dostatek vody pro průmysl a obyvatele a opravdu řešit problém se suchem potažmo s povodněmi. Naprosto souhlasím s Honzou7, pokud je někde opravdu nedostatek pitné vody, tak prosím postavme vodárenskou nádrž, ale jinak jsem v zásadě proti výstavbě nových přehrad. Krom známých nezvratných negativních dopadů, které přehrady mají (vysídlení celých vesnic, likvidace původního řečiště, změna mikroklimatu, degradace původního rybího společenstva, nepřekonatelná migrační bariéra pro migrující ryby, zanášení nádrže, zhoršení kvality vody...) je potřeba uvést, že při vysokých letních teplotách přehrady vodu doslova kradou (až 1l/s na ha). Otázkou tak je jestli je lepší aby ony až kubíky vody tekly řekou nebo aby se vypařily. V dnešní odvodněné a vysušované krajině mají z pohledu rybářství přehrady jen jeden plus a to, že jejím postupným upouštěním můžeme zabránit uhynu ryb níže po toku. Ale znovu připomínám to není řešení sucha. Je potřeba zadržet vodu v krajině a tím myslím hlavně v půdě. A to už nahoře v horách a lesích, kde naprší nejvíc vody a kde se právě začíná rozhodovat kolik vody se po dešti vsákne a kolik ihned odteče do údolí a způsobí bleskovou povodeň. Pokud zrevitalizujeme vodní toky, obnovíme mokřady, vybudujeme mnoho malých vodních nádrží (rybníky, tůně...), donutíme zemědělce správně hospodařit a naučíme se zachycovat dešťovou vodu z obcí a měst, tak nebudeme mít problém ani s povodněmi. Důležité je obnovit funkci malého vodního cyklu především v nížinných oblastech, kde sucha bývají nejkrutější. Tím přibyde i srážek a vodní bilance bude vyrovnanější a sucha daleko mírnější. Pominu-li tedy to, že i suché poldry a rybníky jsou svým způsobem technická opatření (stavby), tak v podstatě není žádné technické opatření, které by opravdu pomohlo zlepšit vodní režim v naší krajině, resp. probém se suchem a povodněmi. Technických vodohospodářských staveb, meliorací a vydlážděných koryt, které nás dovedly do dnešního problému s vodou máme už dost, pryč s nimi!

Honza7 - Profil | Po 3.9.2018 19:08:39

Vzhledem k tomu, že v celé řadě státních podniků sedí ve vedení firem pseudo - odborníci, kteří jsou hodně loajální k dané politické straně, která je zrovna u moci, tak není divu, že výsledky takových podniků jsou takové jaké jsou.
Povodí je podnik, který by mohl být ukázkový. Projekt na propojení Labe-Odry-Dunaje je vzorový příklad, kdy se dá proinvestovat miliardy za nesmyslný počin, aby rejdaři mohli mít zisky pár měsíců v roce. Hlavně, že už na papíře mají kolika ti tokům obrátí směr, aby v kanále bylo dostatek vody. Nikdo, ale nespočítal zda-li tato voda náhodou nebude někde chybět.

šeptal - Profil | Po 3.9.2018 18:40:18

eskymak Mrakomor >> petrikveprik - 3.9.2018 18:33:21 >> Si nerozumíme. Já to nezpochybňuju. A revitalizaci vítám. Ale efektivita zadržení vody je, podle mě, v tý přehradě větší. A i když by se nějaká přehrada stavěla, tolik, jako jich vyrostlo za komárů, jich teď dokupy nedají ani ve snu. Tedy naštěstí. Ono by to nebylo už ani tak o vodě, ale o politických bodech. Nic to ale nemění na mém názoru, že přehrada ve smyslu zmírnění následků sucha a povodně má význam.

venybit - Profil | Po 3.9.2018 18:35:55

Jde o to,že povodně jsou čistě mechanický problém, náš problém , který můžem odstranit. Správným polním a lesním hospodářstvím. Ví se to roky, a stále jsou kroky k tomu nutné sotva v plenkách. Nějaké dotování barelů u okapu to je jen špička ledovce.

šeptal - Profil | Po 3.9.2018 18:35:30

sindeji3 >> Vidím, že jsem narazil na odborníka. Sice o tom víš ještě míň, než já, ale máš zcela jasno, že vařím z vody. A vzhledem k tomu, jaká je skladba obyvatel ve městech a na vsi, tak bych řekl, že ten podíl odběru z povrchových vod bude sakra významný.

petrikveprik - Profil | Po 3.9.2018 18:33:21

šeptal >> a proč by měl nahrazovat seč či slapy? :-)) Však to nikdo od toho nečeká. Jedna věc je původní koryto řeky a druhá retence přehrady a třetí spodní voda... Však tu seč nebudem nahrazovat - nikdo ji nemá v plánech bourat. Přehrad tu je dost a spousta z nich má smysl. Pokud ale povodí bude dál jen betonovat a napřimovat koryta, k vlásečnicím se chovat tak jak se chová, tak jim do těch přehrad nic nepřiteče :-)

sindeji3 - Profil | Po 3.9.2018 18:27:55

šeptal >> Ty víš kolik vody používáme čistě z přehrad vůči tomu, kolik lidi berou z jiných zdrojů (spodní voda atd..), že mluvíš o nutnosti stavět další? Pokud to nevíš, pak to je jenom dojmologie.

šeptal - Profil | Po 3.9.2018 18:12:31

eskymak Mrakomor >> petrikveprik - 3.9.2018 18:03:17 >> Super. Fakt pěkný. Ale kolik takovýchle meandrů dokáže na objem nahradit třeba jen Seč? Nebo dokonce Slapy. A nemusím brát v potaz celý, ale jen rozdíl min a max hladin.

Nejsem odpůrce revitalizací a už vůbec ne milovník betonu. Ale nevidím tu revitalizaci jako všespásnou. Na to už je naše civilzace příliš žíznivá.

petrikveprik - Profil | Po 3.9.2018 18:03:17

šeptal >> mrkni sem (pepa-č tam dal pěkný příklad dokonce i s fotkou)
https://www.mrk.cz/minidiskuse.php?id=755295&page=2​#bottom

Honza7 - Profil | Po 3.9.2018 18:01:09

šeptal >> Já si myslím, že přehrad je víc, než dost. Stavět nové má jedině smysl v místech, kde je nedostatek pitné vody.
Povodí svoji činnost nádherně dokumentuje - boj za udržení vody v krajině se děje pouze tam, kde jsou na to vyčleněny dotace. Podniky Povodí a Vodovody nemají zájem aby byla voda levná a dostupná.Zde je pouze jeden zájem za hodně peněz málo muziky.

petrikveprik - Profil | Po 3.9.2018 17:59:30

šeptal >> co to píšeš za blbosti - zoufale málo místa pro meandry a mokřady? Vždyť se betonuje všude i tam kde přehrady nejsou. Vždyť dělají vše proto aby ani meandry ani mokřady nebyly. To totiž nesype..

sindeji3 - Profil | Po 3.9.2018 17:58:46

šeptal >> Já jsem neřekl, že zásobování vodou není potřeba řešit a neřekl jsem, že přehrady nejsou zásobárnou vody pro lidi. Řešení dodávek vody pro lidi se ale rozhodně nerovná boji se suchem, natož povodněmi.

RST - Profil | Po 3.9.2018 17:58:27

Honza7 >> Naprosto a bez připomínek souhlasím.

šeptal - Profil | Po 3.9.2018 17:56:37

eskymak Mrakomor >> petrikveprik - 3.9.2018 17:51:21 >> Dej mi nějaký odkaz. Docela mě to zajímá. Jestli se to dá realizovat v podmínkách, jako jsou u nás. Dík.

šeptal - Profil | Po 3.9.2018 17:55:18

Honza7 >> Já nezpochybňuju přínos těch opatření, jak píšeš. Ale nemůžu si pomoct, v naší krajině je pro to, aby se zadrželo opravdu dost vody, zoufale málo místa na meandry a mokřady. Respektive, vidím to tak, že těm přehradám někde tu zelenou dát musíme.