Delphin Odysea 10000

Zařazení: Navijáky, Delphin
Určeno pro: kaprařina


Naviják Delphin Odysea je z kategorie Big Pit, tedy kategorie navijáků s velkou cívkou určených pro lov ve větších vzdálenostech. Velká cívka samozřejmě znamená i velkou kapacitu, která je v tomto případě skutečně úctyhodná. Jen těžko budete hledat jiné navijáky, které by pojaly podobné množství vlasce nebo šňůry.

Design navijáku je moderní a myslím, že si najde velmi mnoho příznivců. Za zdařilou považuji i kombinaci zlaté, černé a stříbrné barvy, ačkoli osobně by se mi naviják více líbil pouze v kombinaci zlaté a černé. Na druhou stranu, takových navijáků je na trhu už celkem dost.


Tělo navijáku je vyrobeno z tvrzeného nylonu, a i když na první pohled působí oproti velkému rotoru velmi decentně, je pevné. Konstrukce je navržena tak, aby rybář neměl pocit, že se tělo navijáku při velkém zatížení ohýbá, což se rozhodně povedlo. Musím konstatovat, že se mi ani nechce věřit, že naviják není z kovu. Patka navijáku je velká, ale není příliš široká, takže nebude problém tento naviják použít i na prut s užším sedlem. Na patce navijáku je výstupek „mezi prsty“, který zlepšuje držení prutu s tímto navijákem. Mně osobně sedne do ruky perfektně, ale řekl bych, že mám relativně malé ruce a prsty. Když si představím „lopaty“ některých chasníků, těm asi bude prostor pro prst malý. Bohužel jsem ale někoho takového po ruce neměl, abych to ověřil.


Rotor navijáku je skutečně velký, protože musí obepnout velkokapacitní cívku o průměru 77 mm. Stejně jako tělo navijáku je i rotor vyrobený z tvrzeného nylonu. Na rotoru je překlapěč z duralu a nerezová rolnička. Překlapěč funguje spolehlivě i při překlápění kličkou. Mezi rotorem a cívkou je plastový chránič proti spadnutí vlasce pod cívku, který má prověřenou a funkční konstrukci. Oscilace cívky je pozvolná (na jeden pohyb nahoru a dolů se rotor otočí kolem cívky 27krát). Proto je ukládání vlasce husté a přesné, což zvyšuje využití prostoru pro vlasec na cívce. Dobře uložený vlasec se z cívky také snadno odvíjí při náhozu či zavážce. Díky velikosti rotoru je délka návinu na jedno otočení kličkou rovný metr. Rotor i tělo navijáku mají stříbrný metalický lak a decentní černé nápisy.



Základní cívka, která se k navijáku dodává, je ve velikosti 10000 a lze ji jednoznačně označit za velkokapacitní. Kapacita 1 200 metrů vlasce o průměru 0,25 mm (0,30 mm/850 m, 0,35 mm/630 m) je rozhodně jednou z největších, jaké jsou dnes na trhu k mání. Tuto kapacitu samozřejmě nevyužije každý. Je možné zakoupit i cívku ve velikosti 8000, která je podstatně mělčí a pojme jen 200 metrů vlasce o průměru 0,25 mm. Cívky jsou vyrobeny z jednoho kusu duralu a mají černou a zlatou povrchovou úpravu. Obě cívky jsou vybaveny kovovým klipem na zachycení vlasce.


Naviják Odysea používá brzdný systém power drag, který se vyznačuje velkou brzdnou silou, a hlavně rychlým povolením nebo utažením brzdy. K jejímu povolení či utažení postačuje zhruba čtvrt až půl otočky maticí brzdy. To je výhodné při zdolávání ryb, kdy se dá v případě nenadálého výpadu pružně reagovat a zabránit utržení nebo vyříznutí ryby z háčku. Přenos brzdné síly zajišťují podložky o průměru 34 mm, což zaručuje velmi plynulé odvíjení vlasce bez zadrhávání. V základu jsou brzdné podložky filcové, jsou měkčí a brzda je díky tomu jemnější. Je ale také možné dokoupit za 160 korun sadu grafitových podložek, které jsou o poznání tvrdší. S podložkami z grafitu je nástup brzdné síly mnohem rychlejší a zvýší se také maximální brzdná sílá, kterou naviják disponuje. Matice brzdy je veliká a uvnitř je ukryt mosazný závit.


Chod navijáku je hladký a tichý díky šesti kuličkovým ložiskům a šnekovému převodu. Ložiska jsou umístěna po dvou kusech na hlavní hřídeli, na šnekové hřídeli a na vnitřním ozubeném kole. Navíc je tu jednocestné ložisko zajišťující blokaci zpětného chodu. Hlavní hřídel má průměr 6 mm a je vyrobený z nerezové oceli, což je zárukou velké pevnosti a odolnosti proti ohnutí i při extrémním zatížení. Převod navijáku je 4,6 : 1 a síla je na mechanismus navijáku přenášena velkou duralovou kličkou. Na kličce je mohutná pogumovaná knobka, která se vejde do každé dlaně.


Celkově musím hodnotit naviják opravdu pozitivně, je velmi dobře zpracovaný, má líbivý a moderní design a nechybí mu ani odlišnost od spousty jiných navijáků, které jsou si parametry velmi podobné. Jak už jsem psal v úvodu, hlavní předností a nosnou myšlenkou výrobce, se kterou tento naviják na trh uvedl, je maximální kapacita navijáku. Výrobce tak chtěl vyplnit mezeru na trhu s navijáky na lov v extrémních vzdálenostech. Tento naviják nabízí tak velkou kapacitu cívky, že už nebudou muset ani ti největší „šílenci“ zavážet, jak se říká, přes dvě cívky.


Co je z pohledu zákazníka velmi příjemné, je rezervní matice brzdy a šroub kličky jako součást balení při koupi navijáku. Jsou to díly, které se velmi často ztrácí nebo poškodí, a výrobce je zde už předem přibalil. Jako malé mínus vidím u tohoto navijáku absenci náhradní cívky, ovšem cívky se dají za více než příznivou cenu 330 korun dokoupit v jakémkoli množství. Snad i díky tomu, že je naviják v základu dodáván bez druhé cívky, je jeho cena velmi nízká - pod dva tisíce korun. Naviják Delphin Odysea jsem testoval na prutě Armada Carp, což je taktéž novinka na rok 2016 od značky Delphin, ale o tom možná někdy příště.


Technická data
Hmotnost:
585 gramů
Převod:
4,6 : 1
Počet ložisek:
6+1
Počet náhradních cívek:
žádná, ale lze dokoupit cívky ve velikosti 10000 a 8000
Kapacita cívky 10000:
0,25 mm/1200 m - 0,30 mm/850 m - 0,35 mm/630 m
Kapacita cívky 8000:
0,20 mm/330 m - 0,22 mm/260 m - 0,25 mm/200 m
Barva:
stříbrná v kombinaci s černo-zlatou cívkou

 
Klady a zápory
velká kapacita cívky
kvalitní zpracování
povedený design
dobrá brzda
levné náhradní cívky
nízká cena
chybí náhradní cívka v balení
Odkazy
O značce

Dodavatel: MOSS.SK, s.r.o., M.R.Štefánika 297/11, 05001 Revúca, Slovenská republika

O autorovi recenze: Jiří Jakeš, rybaří od roku 1992, vystudoval obor rybář na Střední rybářské škole v Třeboni a nástavbové studium podnikání v oboru na téže škole. Poté pracoval dva roky na rybí líhni a od roku 2007 pracoval jako redaktor magazínu Kapr, který později (2009-2012) vedl jako šéfredaktor. Od jara 2012 je redaktorem rybářského serveru MRK.cz. V roce 2014 se stal hospodářem MO Most.

 
Autor: fotojakes, 5.2.2016