Desatero chování na internetu

Když jsem na jednom nejmenovaném webu našel tyto "přikázání" napadlo mě to sem umístit. Tak nějak mě něco říká, že tento web by takové pravidla dost potřeboval. Ať si to každý přečte a ucelí si o tom vlastní obrázek. Určitě většina MRKAŘŮ ví o čem mluvím :-)


Pravidlo 1.

Jsme všichni lidé. Nikdy nezapomínej, že ten, kdo čte tvůj příspěvek je člověk – osoba, kterou můžeš snadno urazit a ponížit. Není slušné urážet druhé. Nikdy nepiš na Internetu nic, co bys nedokázal druhému říci do tváře. Když už chceš druhého napadat, sděl to předem.


Pravidlo 2.

Řiď se na Internetu stejnými pravidly jako v reálném životě.
Tedy:
Chovej se eticky.
Porušování zákona je špatná Netiquette.


Pravidlo 3:

Uvědom si, kde se zrovna nalézáš.
Netiquette je na různých webech různá.
Nejdříve se dívej kolem sebe, pak se projev.


Pravidlo 4:

Měj ohled na ostatní.
Je v pořádku, když si myslíš, že to, co právě děláš, je nejdůležitější věc ve vesmíru. Ale neočekávej od ostatních, že s tebou budou souhlasit.
Přečti si nejdříve rady či FAQ (tento dokument), než se aktivně projevíš.
Zvaž, kdy je dobré použít přímý mail (oslovit přímo) a kdy umístit příspěvek do veřejné diskuse.
Piš příspěvky, které jsou k věci. Máš-li příspěvek na jiné téma, najdi pro něj vhodnou diskusní skupinu.
Pokud nesouhlasíš s obecnou úrovní či zaměřením serveru či diskusí, neříkej všem ostatním, jak jsou pitomí. Prostě jdi pryč.


Pravidlo 5.

Nedělej ostudu sám sobě.
Zkontroluj si po sobě pravopis.
Piš o tom, čemu rozumíš a tak, aby to dávalo smysl.
Nepokládej „návnady“ pro flame-war. (Neprovokuj.)


Pravidlo 6.

Poděl se o své znalosti.
Znáš-li odpověď na kladené technické otázky, pak ji poskytní.
Pokud obdržíš odpovědi od uživatelů přímo do e-mailu, vytvoř shrnutí, „FAQ“ a umísti jej do diskuse.


Pravidlo 7.

Měj svou vášeň pro diskuse pod kontrolou.
Neodpovídej na provokativní příspěvky.
Nenadávej ostatním za chyby v českém nebo anglickém jazyce.
Jestli jsi umístil provokativní příspěvek nebo jsi spustil či přispěl k „flame war“, omluv se.


Pravidlo 8.

Respektuj právo na soukromí druhého.


Pravidlo 9.

Nezneužívej svou moc (například i expertní znalosti). Čím více jí máš, tím je důležitější, abys s ní zacházel citlivě a korektně.


Pravidlo 10.

Promíjej chyby ostatním. Také jsi kdysi na internetu začínal !
Autor diskuse: Kobrik - Profil , 22.1.2007 všeobecné - příhody, kuriozity

Ivo.S. | Út 23.1.2007 13:27:44

stejka: to se dá pochopit. problém diskusí na netu spočívá v tom, že z psaného textu není z pochopitelných důvodů zřejmá intonace., která často při mluveném slově odliší např pokus o vtip od nechutné narážky, zdravou ironii od sarkasmu atd. Prostě v psané formě se občas stane, že sebelépe a sebenškodně myšlený vtip bude nepochopen a vzbudí nežádoucí reakce.

strejka - Profil | Út 23.1.2007 11:45:23

jsem rapl, jsou veci, ktere vydychat neumim, u nich nezvladnu napocitat do deseti, mam proste rudo pred ocima a lita to pravidla nepravidla, obcas pomuze edit, ale kolikrat clovek nevychladne ani za pet minut, kazdopadne semtam rozruch musi byt, neumim si predstavit, ze bych mohl mit blizko k lidem, kteri za kazdych okolnosti jednaji upjate korektne jak robutci, kteri se neumi vytocit, udelat si srandu ze sebe i jinych atd...

E-mail | Po 22.1.2007 22:47:27

Dovolil bych si navrhnout panu Martinovi M. filtr, který by vyfiltroval takové hnusné výrazy jako "ošklivé káčátko" a který by zabránil jejich zobrazení po napsání do příspěvku.

Vítek | Po 22.1.2007 18:21:43

Abies Alba: Anebo netykačka?

Azbest - Profil | Po 22.1.2007 18:12:12

Michal-kecáš,Ty sis to jistě spojil s nettingem:-))

Michal - Profil | Po 22.1.2007 15:23:24

AA: bezva, díky za vysvětlení, já myslel, že výraz Netiquette je francouzský výraz pro "netykavku" :-))

Abies Alba - Profil | Po 22.1.2007 15:11:27

Bruno.fly: Netiquette čili netiketa jsou pravidla chování na netu.
http://www.hoax.cz/cze/index.php?action=netiketa

Mira Ř | Po 22.1.2007 13:53:42

Kobrik-proti obsahu nic,ikdyž v účinnost tohoto desatera dost pochybuji.Někdo se tak chová přirozeně,druhýmu je etiketa zcela cizí a můžeš jim říkat o slušnosti neustále.
Nemyslíš si však,že si sám trochu porušil,třeba bod 9?Používáš anglické obraty,přitom ne všichni mají znalost angličtiny,nebo se nechtějí vracet k vysvětlivkám.

Kacula the Great - Profil | Po 22.1.2007 13:03:50

kdo chce psa byt vzdycky si hul najde, a proto pravidla at si kazdy udela sam, kdyz je nekdo blbec tak je blbec at by dodrzoval jakykoli pravidla
kdo ma dostatek zdraveho rozumu a spetku nadhledu ten se ani na internetu neztrati

ZN - Profil | Po 22.1.2007 12:48:08

MM:
ty na to právo máš, páč je to tvoje.

Martin M. - Profil | Po 22.1.2007 12:43:48

ZN> to jsem smazal ja, nekdo, kdo pouziva vyrazy jako "vyserte si" u mne nema sanci at to mysli v jakekoliv srande.

ZN - Profil | Po 22.1.2007 12:41:05

EDEIT:smazáno, vysvětleno výše.

robertak | Po 22.1.2007 12:19:15

myslím, že normální lidé s tím problém nemají, ostatní se lehce poznají :)

Azbest - Profil | Po 22.1.2007 10:47:34

drozďák-brvy(řasy)??Nebos myslel čivy?Ježíš já Tě opravil.Omlouvám se:-))
Pravidla jsou korektní a srozumitelná.Nezbývá,než s nimi souhlasit.
Nicméně je tady ono pověstné "ALE".Pokud se spor vede s otevřeným hledím,slušnou formou,neanonymně a pokudmožno věcně,pak si já osobně myslím,že může být i kořením a za použítí humoru,ironie,nadsázky a dalších atributů(všeho s Mírou) pak věřím,že podobní vášnivci,jako jsem i já,serveru neškodí,ale někdy třeba i trochu prospívají.
Nemám ovšem na mysli primitivní paka,kterým je myšlení,empatie,fai play a slušnost souborem neznýmých pojmů o pravopisu nemluvje:-)

drozďák - Profil | Po 22.1.2007 10:47:28

Karlec: nepamatuji, neboť jsem v tu dobu ještě nevěděl, že nějaký MRK vůbec existuje - viz má karta.
Vítek: já s tím nebojuju.............

Vítek | Po 22.1.2007 10:41:20

Bruno.fly: "Netiquette" je neslušné chování ( a mám pocit, že my chlapi s ním někdy dosti těžce bojujeme( :-(

karelc - Profil | Po 22.1.2007 10:38:18

drozďák: pamatuješ ještě dobu, kdy se muškaři na mrku chovali slušně, až přeslušněle? Oslovení vážený rybářský kolego, následoval text plný slušnosti, zakončeno to bývalo přáním všeho hezkého a dobrého, samozřejmě tam byl i podpis plným jménem, aby odpadla anonymita :-)))

Bruno.fly - Profil | Po 22.1.2007 10:37:53

Nejsem svatej a asi nikdy nebudu. Pokud to jde, snažím se bejt slušnej, ale když mě někdo štve, klidně ho tam pošlu.
Faktem je, že kdyby to tu bylo bez chyby, tak tu bude mrtvo víc jak na patologii.

BTW: Co to je "Netiquette" ?

Lubo - Profil | Po 22.1.2007 10:27:23

Pěkné, akorát si asi neumím vyložit poslední větu pravidla č. 1. To jako když někomu budu chtít napsat, že je vůl, tak tu mám napřed napsat upozornění, že o něm za chvíli napíšu že je vůl? :-))))))))

drozďák - Profil | Po 22.1.2007 10:24:34

Pravidla slušného chování OK, na druhou stranu, kdyby měli všichni doslova a do písmene dodržovat regule viz výše, tak bychom se tu dočkali chrámového ticha, jako na jednom nejmenovaném muškařském webu:-)
Zkrátka řádnej fléjmvór čas od času neškodí. I ten může totiž být veden vcelku korektně a navíc tříbí ostrovtip a brvy!!

karelc - Profil | Po 22.1.2007 10:18:56

jurda: to není pravda, znám hodně hlasitých a nevyrovnaných rybářů :-)

PS: slušnost ano, ale všeho z mírou. chyběly by mi takové věci, jako když jepice někoho poslala s radou někam :-)

jurda - Profil | Po 22.1.2007 10:15:32

Je dobré si občas připomenout(PRAVIDLA SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ),zvlášť na tomto webu.Vždyť rybařina je koníčkem tichých a vyrovnaných bláznů.

Emroy - Profil | Po 22.1.2007 9:09:01

Robert(původní) - ®: já si myslím, že jsou pro všecky, ale hlavně pro nemoudré, protože pokud jsi moudrý, tak tyhle pravidla nepotřebuješ, máš je v sobě....ale plně s nima souhlasím....

Robert(původní) - Profil | Po 22.1.2007 9:02:44

Proč jsou ta pravidla jenom pro nemoudré? Já si myslím, že jsou pro všechny.

karelc - Profil | Po 22.1.2007 8:25:18

ale pozor, aby to tady nezklouzlo do nudné faktologické sterility...

Ivo.S. | Po 22.1.2007 8:13:48

Moudrá pravidla pro ty nemoudré. Určitě souhlas.

NOVIS - Profil | Po 22.1.2007 6:27:18

Pravidla jsou to zajisté pravdivá a domnívám se, že většina zde diskutujících se je alespoň snaží dodržovat, jsou však i zde tací, co se jimi nebudou řídit ani kdyby byla trvale napsaná v obou modrých pruzích, bohužel ...

Denny | Po 22.1.2007 1:19:21

Na to neni co dodat,pouze souhlasit.

Mira Rybář - Profil | Po 22.1.2007 1:10:50

Naprosto s tebou souhlasím a nebylo by od věci, kdyby to bylo trvale napsáno třeba tady na tom modrém pruhu v levo.