Jak promazat navijáky?

Hoj..piste vase rady jak promazat (osetrit) navijaky pred sezonou...
Autor diskuse: angelo - Profil , 18.2.2010 kaprařina - náčiní, doplňky

Majo86 - Profil | Ne 16.1.2011 19:21:49 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

angelo - >> Ahoj, neviem čo máš za navijáky a ako si šikovný ale ja osobne by som to nechal na ruky odborníka na slovo vzateho nechcem strati jediný šrubik bez ktoreho sa mi nebude točit nič :)
Po konzultácií z p. Kanclerom (servisák pro SHIMANO zatupenie CZ) by sa obač. spotrebitel mal naučit rozoberat rolnu na obluku navijáku to by sa malo každu sezonu vyčistit od prachu a pod háveti ... A raz za 3 roky podla využívania navijáku zajst na kompletnu servisnu prehliatku ako u auta ... Takže podla toho sa riadim JA. Neviem aký máš naviják možno to tu spomínaš ale nečital som celu tuto debatu ale ja mám navijáky SHIMANO ktore nestali malo penazí a raz za 3 rokxy im doprajem 550kč na ich udržbu ...
Maj sa pekne

ProchyCR - Profil | Čt 13.1.2011 11:58:25 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

angelo - >> pravidelnou sezónní údržbu rybářského vybavení si provádím sám. Co se týká navijáků, svěřil jsem je servisu pouze jednou, když jim skončila záruka. Týden jsem žil v pochybnostech coby-kdyby a když se mi vrátily, musel jsem jeden stejně rozebrat a zkontrolovat. Převody byly promazané, ale v rolně byl pouze nakapaný olej a okolo nalepené nečistoty, tudíž ji nikdo nerozebíral a nečistil! Za 250,-Kč bych si představoval kompletní servis. Od té doby provádím údržbu sám a jsem rozhodně klidnější. Člověk je na své věci tak nějak pečlivější. Naviják rozeberu, vyčistím od starého tuku, lehce promáznu převody a pohyblivé části, několikrát protočím a znovu vyčistím do sucha. Poté opět nanesu na převody mazací tuk, naviják složím (pokud mi něco zbyde, popřemýšlím, zda součástka není zbytečná:-)) ) a celé tělo naimpregnuji silikonovým olejem, který vytřu dosucha. Na těle zůstane jenom slabý ochranný film. Poté se pokochám pohledem, pochválím se, protože nikdo jiný to za mě neudělá a je hotovo......

K mazání používám kvalitní vazelínu (soudím dle ceny a složení), s pracovní teplotou -50-+110st., která v tomto rozsahu teplot je stále relativně tuhá. Vazelíny dávám "přiměřené" množství, protože zde určitě neplatí "čím více, tím lépe", spíše naopak. Velké množství může paradoxně způsobit dřívější opotřebení částí (vzájemné odtlačování částí, usazování nečistot v mazacím tuku atp.), ale to budou spíše extrémy.
Před čtrnácti dny jsem se pobavil, když jsem rozebral oba tchánovy navijáky a uvnitř nebylo ani stopy po nějaké vazelíně. Vše se vysvětlilo, když mi tchán sdělil, že má navijáky devět let a ani jednou je nikdo nemazal! Ovšem ty zvuky mluvily za vše:-))

tomashr - Profil | So 20.2.2010 21:56:13 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Jinak na odstranění staré vazelíny se hodí čistící spreje z modelářských prodejen jako je tohle: http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec=product&id​=33308 - mimo jiné právě nepoškozují plasty! Podle všeho je to vlastně to samé jako spreje pro čistění brzd třeba od Sonaxu, viz http://www.sonax.cz/web/view.php?cisloclanku=20080​61801&rstema=53&pridvyrobek=95 , ale u těch čističů brzd nelze zcela garantovat tu netečnost k plastu, modelářské jsou bezpečnější, u nich se s plasty počítá.

mabode - Profil | Pá 19.2.2010 13:21:10 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Ja to mazu pekne vazelinou..asi predtejdnem sem ho mel temer do sroubku rozebranej a namazal sem ho obyc vazelinou,nejaka stara ale maze furt krasne..A kdyby to nahodou slo z tuhu tak chvilku s nim toc a pak ho dej na topeni na par minutek..pak jede krasne:o)

Roberto2 - Profil | Pá 19.2.2010 12:23:19 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Ahojte .
Rozhodně bych mazal .. Nejprve ale je dobré odstranit starý tuk , plný částeček z opotřebení . Působí to potom naopak - zadírá a vydírá .... Není dobré prostě nahrnout okolní odstříkaný zpátky ... Tuků je dnes nepřeberné množství . Já používám lithiovou vazelínu pro ložiska . Nesesychá a i při opalování navijáku na slunci nepouští olej a nestéká . Mažu jak staré šejkspýří stroje tak novější co mám ... Po takové údržbě jdou navijáky jak za mlada . Pozná se to na chodu 100% . Při počtu 10 navijáků co mám je to ale dobrá fuška na zimní večery ...

Miki 1 - Profil | Pá 19.2.2010 11:44:54 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Myslím že tady nějaké před sezonou nemá smysl, pokud se mi povede vykoupat naviják apod...tak nebudu čekat a vyčistím hned jak to bude možné, ale ty máš pravděpodobně na mysli nějakou pravidelnou údržbu.
-U nekvalitních navíjedel (koupíš je třeba v tržnicích...)pravidelným rozebíráním a mazáním získáš dobrý pocit že pro ně něco děláš.
-U kvalitnějších navijáků pravidelným rozebíráním a mazáním získáš dobrý pocit že pro ně něco děláš+prodloužíš jim život,mám za to že tady už ta práce stojí za to. Já používám na převody mazací tuk pro ozubené převody (vazelína), pro otevřená ložiska používám mazací tuk pro ložiska ( dá se koupit např. v cykloprodejně )a tamtéž se dá koupit i jemný olej na uzavřená ložiska já používám GT85 pozn.u uzavřených ložisek ho používám až když je ložisko starší a nebo byla v navijáku voda, nové uzavřené ložisko nemažu vůbec. Při mazání to nepřehánět a dávat spíš méně. (např. na ložisko bohatě stačí jediná kapka oleje) přebytečné mazivo se může snadno dostat tam kde nemá co dělat např. na brzdu...
-U top-třídy navijáků bych se řídil doporučením výrobce a pravidelnou údržbu svěřil specialistům. :-)
(ale takové navijáky nemám takže tady pouze teoretizuju :-) )



Hrochoroh - Profil | Čt 18.2.2010 23:32:16 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Celé tajemství je v dokonalém vyčištění (vyprání) všech součástek obalených směsí vazelíny a prachu, poté namazání vhodným mazivem - používám 3 rozdílné konzistence podle toho kam (vhodnou konzistenci dosáhnu naředěním vazelíny a jemného oleje). No a samozřejmě správné sesazení zpět do původního stavu. Ze začátku jsem z toho měl trochu obavy ale jde to celkem v poho.
Na fotkách je Ultegra XT 10000 po sezóně (mazivo zčernalé od prachu), a po vyčištění a promazání. a pro ilustraci ještě Ultegra rozložená do posledního šroubku - v podstatě tam toho zas tak moc není :-))

Ale kdo si netroufá, tak lze samozřejmě doporučit raději servis.

Sampus - Profil | Čt 18.2.2010 22:57:50 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

angelo >> V ziadnom pripade nie olej ale vazelina.Olej ovela rychlejsie vysycha.Existuje specialna na navijaky ale ja pouzivam vazelinu na sijacie stroje.Premazavam vsak po sezone nie pred sezonou.Pred premazanim odstranim staru vazelinu,liehom alebo tech.benzinom.Nerobim to vsak kazdu sezonu ale asi kazdy treti rok.