Kupujeme naviják
- Martin Maťák
Tytam jsou doby, kdy jste si museli kupovat takove navijaky, jake zrovna byli, a nyni si jiz muzemu vybrat takovy navijak, ktery nam bude nejlepe vyhovovat. Tady jsem sepsal nekolik hlavnich kriterii, podle kterych byste se meli ridit pri jeho koupi.
Navijeni
At vam rika kdokoliv cokoliv, navijeni je rozhodne nejdujezitejsi
vec pri volbe navijaku. Muzete mit treba 10-ti loziskovy navijak s tou
nejcitlivejsi brzdou, ale kdyz nebude mit spravne navijeni, tak se vam
s nim bude hure chytat nez s navijakem podstatne levnejsim, ale s dobre
vymyslenym navijenim. Spravne kladeni vlasce je spise otazkou spravneho
navrzeni mechanismu navijaku a samotna vyroba je stejne slozita at uz u
spatnych nebo dobrych navijaku a neni tedy obecne pravda, ze by levne navijaky
nemohli mit dobre navijeni.
Priklad
spatneho navijeni.
Vodic vlasce (preklapec) nedobiha az ke koncim civky a vyrazna prohluben
uprostred zretelne ukazuje, ze navijak nema dobre navijeni - v uvratich
je vodic pomaly a uprostred moc rychly.
S timto navijakem byste se asi hodne nazlobili, protoze by pravdepodobne
pri silnejsich hodech zpusoboval zamotavani vlasce (uvolnovani nekolika
smycek vlasce najednou - tzv. paruka nebo mlha), protoze
vlasec je navinut velmi ridce (mezi jednotlivymi vlakny jsou mezery) a
vlasec se zamackne (zarizne) do smycek pod nim a pri hodech sebou
strhava vse okolo sebe. Take ucinek brzdy by byl hodne ovlivnen, protoze
zarezany vlasec zpusobuje, ze brzda obcas pekne zatuhne.
Priklad
dobreho navijeni.
Civka je naplnena rovnomerne a az ke krajum, coz je dulezite pro dlouhe
a presne hody a rovnomerny ucinek brzdy. Vlasec je kladen tesne vedle sebe,
takze vysledne navinuti je na dotyk velmi pevne, coz je dulezite, nebot
v opacnem pripade by casem dochazelo ke smackavani vlasce smerem ke stredu
civky a k jeho zvlneni. Takoveto navijeni je ukazkou kvalitniho navijaku
a umozni vam dosahodat az o 40% delsi hody oproti predchozimu.
Vsimnete si taky, ze tato civka je delsi (vyssi) nez predchozi, coz je
take dobre, protoze z delsich civek se lepe smyka vlasec a taky pomaleji
ubyva do hloubky (u kratkych civek je ten problem, ze pri dlouhych hodech
je v konecne casti hodu vlasec jiz dost brzden, protoze uz ho je na civce
malo).
Krizove
navijeni
Ukazka rozdilu mezi krizovym (vlevo) a normalnim
navijenim (vpravo). Krizove navijeni je zalozeno na tom, ze vlasec pokladame
pres sebe v ruznych uhlech, coz vyrazne omezuje zarezavani vlasce a tim
umoznuje jeho hladsi odvijeni z civky a plynulejsi, presnejsi ucinek brzdy.
U bezneho navijeni je pohyb civky pri pohybu nahoru stejny jako pri pohybu
dolu. U krizoveho navijeni je nahoru pomalejsi a dolu rychlejsi.
Podle literatury se tak muze hladkost odvijeni vlasce zlepsit az o 20%.
Pokud hledate navijak pro daleke hody, mel by krizove navijeni rozhodne
mit.
Brzda
Brzda je po navijeni druha nejdulezitejsi funkce na navijaku.
Rika se, ze predni brzda je citlivejsi nez brzda zadni. Neni to obecne
pravda. V dnesni dobe jsou jiz vysoce propracovane navijaky se zadni brzdou
s poteflovanymi velkoplosnymi kotouci tak citlive a spolehlive, ze lepsi
uz ani pomalu nemuzete vyuzit. Pri koupi by jste meli hlavne vyzkouset,
jaky ma brzda vyuzitelny rozsah. Minimalne by to melo byt 360 stupnu -
od uplneho odbrzdeni (hrcaku) az po silnejsi utazeni, pri kterem lze
civkou jeste pri maximalnim zatizeni prutu otocit. Vyzkousejte take, jestli
po uplnem utazeni a naslednem uplnem povoleni neni brzda prilepena
(velky pocatecni odpor). U nekterych navijaku take nejde uplne povolit
brzda a nejsou tedy vhodne pro lov kapru s odbrzdenou civkou.
Bojova brzda
S touto novinkou prisla japonska firma Shimano. Jde o
to, ze pri zdolavani ryby nekdy nahle potrebujete rychle zmenit nastaveni
brzdy. K tomuto ucelu je na techto navijacich umistena tesne pred zadni
brzdou jakasi packa, kterou po jejim vychyleni muzete zmenit silu brzdy
aniz byste zmenili peclive nastavenou hlavni zadni brzdu. To ocenite zvlaste
tehdy, kdyz vam ulovek nahle zamiri do prekazek a vy potrebujete brzdu
rychle pritahnou a rybu otocit a pak zase rychle brzdu vratit na puvodniho
nastaveni.
Volnobeh
(baitrunner, free spool system apod.)
Zase jeden japonsky vynalez. Lovci kapru obvykle chytaji tak, ze po nahozeni
udice odbrzdi civku tak, aby v pripade zaberu z ni mohl kapr bez odporu
odvijet vlasec. Problem je v tom, ze pred zasekem musite tuto brzdu opet
dotahnou. Tohle resi volnobeh. Po nahozeni zmacknete na navijaku tlacitko,
ktere uplne uvolni civku aniz byste menili nastaveni brzdy. V pripade zaberu
musite pred zasekem pootocit klickou, cimz volnobeh vypnete a zapojite
tak brzdu. Nejde zde ani tak o lenost, ale o to, ze mate vzdy kontrolu
nad tim, jak je vase brzda nastavena.
Loziska
Dalsi dulezita vec, na kterou bychom meli davat pozor
pri nakupu navijaku jsou kulickova loziska. Pocet lozisek obycejne naznacuje
technickou dokonalost vyrobku. Kupujete-li navijak s 1 loziskem, pak je
temer jistota, ze tento navijak neni urcen pro velke namahani a pravdepodobne
vam ani dlouho nevydrzi. Naopak navijaky s vice nez 5-ti lozisky jsou vetsinou
jen reklamni tahaky a vyrobci si tak hledaji duvod, proc zvysit cenu, nebo
jich chteji mit proste vic nez konkurence. Ve skutecnosti jsou nejvice
vyuzivany pouze tri loziska: 1. na klicce - na tomto miste
pusobi na material velky tlak, ktery vyvolavame pri zdolavani ulovku. 2.
v hlave (rotoru) - zde dochazi k velke rychlosti pri namotavani vlasce
na navijak a bez loziska by dochazelo k velkemu treni. 3.
v rolnicce na preklapeci - zde take dochazi k velkym otackam (25 az 50
otacek/ 1m navinuteho vlasce) (viz. nize)
Klicka
Vyvazena klicka (obrazek) je novinka poslednich
asi 3 let a rekl bych, ze celkem uzitecna. Spociva v tom, ze protizavazi
na druhem konci klicky (naproti drzadla) zabranuje vibracim a setri tak
mechanismus navijaku a ostatne i vase klouby. Kdo to nikdy nevyzkousel,
neveril by, jak je potom navijeni hladke a bez chveni. To ocenite zvlaste
pri privlaci nebo pri jinych zpusobech lovu, u kterych je potreba casto
nahazovat a navijet.
Sklopeni klicky: u vetsiny navijaku reseno sroubem na druhe strany
navijaku, u novejsich (a drazsich) reseno pomoci jakesi zapadky na pruzine
(to je sice rychlejsi, ale zase to delate jen 2x za lov a usetrite tak
asi 20 sekund, tak to zvazte)
O prednostech prestavitelnych klicek pro pravaky/levaky se zminovat nebudu,
protoze je to stejne vetsinou jen znouzectvost (jinak to vyrobit ani nejde).
Civka
Tvar civky a material, z jakeho je vyrobena, muze vyrazne
ovlivnit presnost a delku hodu. Obecne by se dalo rici, ze civka by mela
byt co nejvyssi (obrazek 2), protoze pak je pri stejnem obsahu vlasce (velikosti
navijaku) dosazeno stejne dobrych vlastnosti, jake jsou u vetsich navijaku
s objemnejsimi civkami (z velkych civek se lepe smyka vlasec). Pokud vsak
hledate navijak pouze na chytani na blizko, pak na vysce civky zas
tak nezalezi (obrazek 1).
Dalsi vlastnosti tvaru civky je jeji hloubka (prumer nejtenciho mista -
stredu prazdne civky). Zavodni (match) navijaky maji civky
velmi melke (obrazek 3). Je tomu tak proto, ze tyto navijaky jsou vyrobeny
pro pouzivani velmi tenkych vlascu (0,12mm) a ten i pri delce nekolika
set metru nema tak velky objem, aby mohl naplnit dlouhou hlubokou civku.
Jinak u beznych navijaku by hloubka mela byt tak 50% sirky civky.
Nekteri vyrobci nedavno zacali vyrabet tzv. konicke civky (obrazek
4). Ty by meli zase o neco zlepsit odvijeni vlasce, ale nejsem si
jist, zda to nemuze ovlivnit pusobeni brzdy, protoze, jestlize bude vlasec
zrovna v uzsi casti civky, bude mit pravdepodobne mensi odpor nez kdyz
je v casti sirsi (fyzikalni zakon paky).
Velmi dulezity je i material. Vetsinou se civky delaji z grafitovych
smesi. Tim je zarucena jejich lehkost a odolnost, ale horsi je to jiz s
jejich hladkosti. Predevsim horni hrana civky, pres kterou se smyka vlasec,
by mela byt co nejhladsi a s grafitem to je problem. Nekteri vyrobci se
to snazi resit povrchovymi upravami (laky), ale mnohem lepsi je vyrobit
civku (nebo jen tuto hranu) z nejakeho kovu, nejcasteji ze slitiny hliniku,
ktery se jeste povrchove upravuje (napriklad poniklovanim).
Rolnicka
(rolnicka je od slova rolovat; s cinkanim a vanocemi
nema nic spolecneho) -misto, pres ktere na preklapeci vedeme vlasec. Malickost,
ktera je mnohymi vyrobci podcenovana a kterou i mnoho rybaru poklada za
nedulezitou. Ve skutecnosti je to jedno z nejnamehanejsich mist na navijaku.
Pres tento bod prejedou stovky kilometru vlasce a je proto nezbytne, aby
byla tato soucastka maximalne tvrda, hladka a otacela se bez sebemensiho
odporu. Zvlaste pri pouzivani tvrzenych vlascu (napr. Byron) je to dulezite,
protoze tyto vlasce jsou citlive na oter a neprijemne se pak trepi a museji
se casteji vymenovat.
Neni to tak davno, co si nekteri vyrobci tuto skutecnost uvedomili a zacali
sve navijaky vyrabet s rolnickami s vetsim prumerem (rolnicka ma pak vetsi
dotykovou plochu s vlascem, a proto ji vlasec muze lepe roztacet) a s teflonovym
povrchem nebo jeste lepe - posadili rolnicku na kulickove
lozisko.
Na obrazku muzete videt ukazku navijaku (Shimano Symetre) s rolnickou o
velkem prumeru z uslechtileho tvrzeneho kovu (a kovovou civkou).
Telo
Telo navijaku pri jeho vyberu rozhoduje
spise z estetickeho nez praktickeho hlediska. Presto podle tela muzete
poznat nektere vlastnosti navijaku. Napriklad jestlize je neprimerene kratke
vzhledem k vysce civky, da se predpokladat, ze nebude mit dokonale navijeni
(vlasec nebude navitut az ke krajim civky), protoze do kratkeho tela se
proste dlouha hlavni osa nevejde. Casto je to tim, ze nekteri vyrobci vyrabeji
pro nektere velikosti stejne telo a zmeni pouze hlavu a civku, coz samozrejme
v nekterych velikostech bude delat neplechu.
Velikost
(velikosti se mysli velikost civky - delka navinuteho
vlasce; vetsinou se oznacuje cislem, ktere znaci, jak silneho vlasce se
na civku vejde 100m; napr. velikost 50 = "padesatka" = na
civku se vejde 100m 0.50mm)
Jakou velikost navijaku si koupit je potreba dobre si rozmyslet, protoze
s velkymi navijaky neni chytani tak prijemne (pri jemnem zpusobu lovu)
a zase male vam nekdy nemusi stacit (30-tka pro lov kapru). Zalezi na tom,
jake ryby a s jakym prutem a vlascem chcete chytat. V nasich podminkach
je to obycejne od velikosti 25 na lov malych ryb na plavanou az po 80 na
lov sumcu. Kazdopadne byste meli mit takovy navijak, na ktery se vleze
alespon [100+2*(max. vzdalenost, ne ktereou lovite)]metru vlasce
te sily, kterou budete nejcasteji pouzivat (napr. pro vlasec
0,25mm na 100metrovou vzdalenost lovu => 100+2x100=300m/0.25mm ~>
vel. 50).
Hmotnost
Kazdy si mysli, ze navijaku by mel byt co nejlehci. Opak
je pravdou. S tezsimi navijaky se chyta lepe, protoze lepe vyvazuji prut
a protoze jsou vyrobeny z kvalitnejsiho materialu (lehke navijaky jsou
casto vyrobeny z grafitu a kovove casti jsou velmi slabe a tudiz choulostive
na opotrebeni). Spravne vyvazeny prut s navijakem by mel mit teziste presne
v miste uchopeni - pod civkou navijaku (zkuste si to se svymi dosavadnimi
pruty a navijaky).
- Kupujte navijak pres zimu, kdy mate na koupi vice casu a muzete si ho v klidu a beze spechu vybrat.
- Sezente si co nejvice katalogu, ze kterych se daji vycist nektere vlastnosti, kterych si sami nemuzete vsimnout.
- Nekupujte navijak na inzerat (inzerujici asi vi, proc se ho zbavuje).
- Nekupujte navijak, ktery jste nikdy nemeli v ruce (napr. podle katalogu, kde vypadaji vzdy lepe nez ve skutecnosti).
- Zeptejte se sveho prodavace na doporuceni, obycejne je to prave on, kdo jich v praxi nejvice vyzkousel.
- Kupujte znackove vyrobky (DAM, ABU Garcia, Shimano, Silstar), u kterych je mensi riziko, ze se spalite.
- Chodte nakupovat v sobotu (pokud je otevreno), kdy v prodejnach nikdo neni a prodavac ma na vas cas (a neni tak nervozni) a muzete si vse "osahat" ve vetsim klidu.
- Informujte se na servisni podporu (kde je opravna a jak dlouho bude oprava trvat).
- Nekupujte navijak se zarukou kratsi nez 12 mesicu (mensi zaruka znamena malou kvalitu).
Autor: Martin Maťák - ®
Průměrná známka: 1.64
Kde to žije - všechna témata
12:55Ryby se mi po chvilce vypnou, co dělám špatně? 71
12:37Kleště na O kroužky 15
12:34Pruty Hearty Rise 275
12:02maximální velikost prahu v potoce bez nutnosti povolení 0
11:49Lepší prut na těžší přívlač 708
11:43Černé stavby u novomlýnské nádrže mají lidé zbourat (Bleskovka) 23
11:33Bleskovky: Světové šampionáty v muškaření na jihočeských vodách - hájení revírů a pozvánka 1
11:12Solar titanium swinger 675
11:09Děti a rybáři společně oživili řeku Bílinu novými obyvateli (Bleskovka) 5
10:28Jaký máte názor na Westin Prut W3 StreetStick 2nd 7'1" 2,13m M 2-10g 2 díly, případně w2 0
10:23Rybáři a vinařství 201
10:05Úhyn kaprů v rybníku 1,5ha 45
ČtFeeder vs. picker 15
ČtPruty pro lehkou kaprařinu 44
ČtVýběr prutů značky Century 593
Co je nového - všeobecné
11:33Bleskovka: Světové šampionáty v muškaření na jihočeských vodách - hájení revírů a pozvánka
ČtBleskovka: Černé stavby u novomlýnské nádrže mají lidé zbourat
PoBleskovka: V JAR proběhl 45. kongres C.I.P.S.
. . . Video: Zimní feeder - mražení červi a lisovaný rohlík
. . . Článek: Rybář Jarmil Koloušek a MRK.cz - ukázka z knihy Netipy + soutěž
. . . Článek: Polední ryby nejsou náhoda
. . . Miničlánek: Závěr sezóny s osobákem
. . . Recenze: Nabíjecí čelovka Fenix HM65R
. . . Miničlánek: Karas obecný - pomozte najít lokality
Oznámení - obecné
Na toto místo můžete sami vložit své oznámení ostatním čtenářům MRKu.
Kalendář akcí - obecné
26.4.Benátský Blinkr 2024
27.4.OBSAZENO !!!! Jarní rybářské...
27.4.Jarní rybářské závody Víceměřice...
27.4.Přísnotické jarní závody
27.4.Rybářské závody DOMAŽLICE 2024
27.4.rybářské závody Trojice Jaroměř
27.4.Rybářské závody na rybních pod...
27.4.Rybářské závody v Horním...
28.4.O putovní pohár MO ČRS Příbram -...
28.4.Rybářské závody Čelákovy -...
Doporučujeme cestovku
CK ALBA tour s.r.o.
Naše cestovní kancelář je zaměřená především na sportovní rybáře, kterým chceme dopřát možnost rybařit na špičkových...