Rybářské články, povídky, recenze

Prvně jsem nechtěl zadávat otázku, ale nakonec jsem si řekl, že by to mohlo pomoci nejen mně.
Jakým způsobem píšete vaše články vy co jste autoři, o čem rádi píšete? Na co by si měl začínající autor dávat pozor, čeho se vyvarovat?
Jaké články a povídky máte nejraději vy čtenáři?
Autor diskuse: Kocháč - Profil , 5.1.2014 všeobecné - ostatní
42 nových příspěvků od Vaší poslední návštěvy.

NF.T.M. - Profil | Po 6.1.2014 19:05:19

Kocháč >> Jsem s tebou :-))))) Táta vždy řekne mámě "máš pravdu a já zase klid" :-))))))

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 18:49:37

fotojakes >> Nejde o hádání, pohoda. Hádání vypadá jinak :o)))

Nfotojakes - Profil | Po 6.1.2014 18:36:33

nehádejte se! Já bych řekl, že pravda je někde mezi tím, protože každý má jiné zájmy a priority:-). Nelze napsat, že to je lepší a to horší, protože někdo si hold rád přečte krásně napsanou povídku i když její obsah nemá pro čtenáře velký informační přínos a druhý zas krkolomný technický článek plný informací a poznatků.

NPoušťák - Profil | Po 6.1.2014 18:34:26

Kocháč >>Tomáš Marný..o))

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 18:11:20

Darcy >> To snad ani ne. Jen jsem to záměrně přehnal a poukázal na to, že třeba i dobrá myšlenka napsaná s chybami stojí za prd. Mimochodem ty umělotiny třeba i s pěknou fotkou taky nemusím.

NDarcy - Profil | Po 6.1.2014 18:02:35

Kocháč >> Tak tohle sis už mohl odpustit. Zřejmě patříš k malé skupině tady na MRKu, která nesnáší jiný názor.

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 17:58:43

Darcy >> A jag se ti lýbý, kdyš čtež tohle? A třeba to může mít i myšlenku :o)

NDarcy - Profil | Po 6.1.2014 17:52:09

Kocháč >> Určitě si rozumíme. Protože podle mě, má větší vypovídající hodnotu článek napsaný s pravopisnými chybami a případně nekvalitní fotkou, který popisuje např. nový rybolovný způsob, než pravopisně bezchybně napsaný blábol stylu: přijel jsem a chytil jsem dvacetikiláka na bojlí xy, s perfektními fotkami.

Njurasoft - Profil | Po 6.1.2014 15:33:29

Kocháč >> zažil jsem cca 11 dní..když už utíkali myši z biwaku jak smrdím tak jsem se šel koupat do labe..vzal jsem člun a odplaval doprostřed a houpnul do vody...v říjnu...z tý zimi se mi skoro kousla pumpa..sranda byla, že člun táhl proud do německa a já se ho snažil dohnat...i když jsem ho měl na špagátu tak ten tah vody byl silnější..no a vlést do vysokotlakáče taky byla sranda..no já se moc nesmál...takže by mě zajímalo jak u vody dneska...roky si plánuju zahradní sprchu a chemický wc...

NFishky - Profil | Po 6.1.2014 14:39:21

Přesně jak píše Milda. Článků je kopec ale najít technikdy hodnotný čtivý či zajímavý lehce čitelný (aby to člověka vtáhlo do děje a pohltilo) moc není. Stačí klidně popsat jeden lov - viz MM ale umět to je dar z hůry :-) V jednom odstavci popisuje montáž a techniku lovu a v zápětí si ujíždí na bábovce od babičky, nebo sjede příznivce teplý vody (čaje) :-)) nevím, zda vidím /stejně jako Ty/ stejnou tu hodnotu článku (kvalita textu, fotky a ulovené ryby) páč třeba MM může chytat i placaté slizké cejny a článek s úsměvem a zaujetím dočtu dokonce, i když má foto z mobilu ;-)

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 14:24:55

jurasoft >> Pěkná připomínka, možná by vše mimo popisu lovu a ryb bylo zajímavější. Já byl nejdéle v kuse na rybách 11dní, z toho pár dní sám. Dneska bych s takovým tématem uměl čarovat :o)) Co si pamatuji, tak to byla pecka a životní zkušenost být několik dní sám bez mobilu, rádia a podobných informací u vody. Pecka je ten čas, začne ho člověk vnímat jinak a i tu přírodu kolem sebe. Možná i trochu katarze, protože vydržet sám se sebou to je někdy na bednu :o) Po pár dnech to přejde a potom to je mazec. Kdo to nezažil, ten nepochopí.

Njurasoft - Profil | Po 6.1.2014 14:19:12

Poslední dobou jsem narazil na 2 články o dlouhoooodobém lovu. O 30 dnech, o 2 měsících na rybách. Sám si to nedovedu představit. Asi jsem moc městský, moc zvyklý na otočení kohoutku s teplou vodou. Očekával jsem, že se v obou článcích dočtu něco o zázemí lovu, o tom jak se dá na jednom místě u vody v biwaku strávit takovou dobu. Vyjmenování dní kdy bralo, kdy pršelo mě až tak nebere jako v jak dalekém křoví vyrostla jak velká hromada trusu...podle úrovně článků se pak pozná jazyková zásoba pisatele, hlavně kolik toho čte aby věděl jak se co dá napsat..

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 14:17:44

fotojakes >> V tom se vyznáš ty, protože fotíš a protože jsi se kolem toho motal. Já mohu dát pouze na svůj dojem. Fakt tomu nerozumím. Zajímalo by mě, jestli nějaký časopis třeba z důvodu úspor zvolil horší tisk a jaký je v tom rozdíl. Já poznám rozdíl jen mezi současným třeba Kaprem, který leží vedle mě a novinami.

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 14:14:18

fotojakes >> To bezesporu, to je super ta okamžitá zpětná reakce. Člověk se díky tomu může podstatně rychleji učit a zdokonalovat se. I přes některé dohady, kterých se často i účastním, si pořád myslím, že samočistící schopnost funguje. A to i přes to, že procento "hloupějších" diskutérů neustále roste. Ale horší už to asi nebude a vždy se najde někdo, kdo je schopen napsat rozumný názor, ze kterého si člověk vezme co potřebuje.

Nfotojakes - Profil | Po 6.1.2014 14:13:32

Kocháč >> I ty fotky jsou sporné, vem si schválně pár časáků, kde jsou stejné reklamy a zjistíš, že jsou tam velké rozdíly v tisku. To je dáno tím, kdo to tiskne a jestli mu stojí někdo z redakce za zády:-)

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 14:09:07

fotojakes >> Z hlediska informací opravdu není, teda vlastně je. Internet je na tom 100x lépe, je živější a rychlejší. Co se týče fotek, tak je sice papír dnes možná trochu retro záležitost, ale krásná fotka je hezčí na křídovém papíře než na monitoru.

Nfotojakes - Profil | Po 6.1.2014 14:07:21

Kocháč >> Hlavně se informace z článků a videí mnohem více rozeberou v širším kruhu v diskusi, což má také velkou hodnotu a není to jen o zkušenosti a názorech autora:-)

Nfotojakes - Profil | Po 6.1.2014 14:05:45

Kocháč >>tak obrazy jsou úplně něco jiného. Mezi časopisem a webem pro rybáře zas takový rozdíl není:-)

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 14:00:06

fotojakes >> Internet je pecka a díky netu nebo i konkrétně MRKu lidi vyzískali velice rychle spoustu informací a to levně. Třeba takový MRK dal za svoji relativně krátkou existenci lidem s prominutím mrdu informací. Je tady v podstatě všechno co by člověk hledal v tištěné podobě 1000x dlouho pokud by to našel.

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 13:57:03

fotojakes >> V úrovni textu a informace žádný, ve fotkách velký. Už jen proto, protože třeba obraz od nějakého patlala třeba Leonarda da Vinciho má taky větší cenu v rámu než na monitoru :o))) Asi jsem stará škola, ale knihu raději čtu ve vazbě než na tabletu. No a to nepopírám, že hodnota informace je stejná.

Nfotojakes - Profil | Po 6.1.2014 13:41:23

Kocháč >> a jaký je v tom rozdíl (web/print)? Myslím z pohledu uveřejňování článků, ne toho, že si časák přečteš na záchodě, či u vody:-)

S tou zpětnou vazbou máš pravdu, ale právě díky ní, se hodně lidí bojí na internetu vůbec zveřejňovat své články, snad ze strachu, že ho nedokáží před případnou kritikou obhájit, případně jí snášet.

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 13:33:57

Martin02 >> Já to pro jistotu dělám jinak. Dám to přečíst někomu v mém okolí, protože jinak by jsme měli záchod dost často ucpaný :o) No a mimo to doufám, že úplný odpad by majitel média ven prostě nepustil a jsem připravený i na informaci, že to prostě ven nepůjde. A už se mi i stalo, že byly připomínky k textu, tedy se musel přepracovat nebo přetáhnout myší do koše.

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 13:30:48

Darcy >> Zbytečně to hrotíš, já třeba včera taky odeslal na MRK článek nebo přesněji povídku a co se týče fotky, bude pouze ilustrační.
Záměrně jsem to v mém příspěvku, na která reaguješ, přestřelil. Nejde o nějaké snobství, ale o dobře vykonanou práci. Nikomu neberu tu radost napsat článek, pouze se snažím upozornit na to, že to jde dělat i jinak než poslat tři nekvalitní fotky velkých kaprů a k tomu nudný text jak přijel nakrmil koulema od značky xz a zachytal a z kaprů to stříkalo na všechny strany, protože xy firma je ta nej :o)
Jestli si rozumíme, jsem tomu rád.

NMartin02 - Profil | Po 6.1.2014 13:30:45

Kocháč - >> No já když večer něco napíšu, tak si to vezmu ráno sebou na záchod. Tam si to po sobě pěkně znovu dvakrát přečtu, no a když mám pocit, že to není ono, tak vím kam s tím a nemám to daleko.

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 13:25:15

Darcy >> ale pozor já měl na mysli hlavně články do tištěných médií, časopisů. I na netu si samozřejmě raději sjedu článek s kvalitním textem a fotkami, ale šlo mi hlavně o papír, ne monitor. souhlasím s tím, že psát je potřeba a nějak se to člověk naučit musí a hlavně na netu třeba tady na MRKu máš okamžitou zpětnou vazbu.

NLauri - Profil | Po 6.1.2014 12:18:49

Jako čtenář mám rád, příhody od vody které se opravdu staly. Když jsou o vláčce, tím lépe. Nemám rád když mě autor nutí do jistého výrobku a tvrdí že bez něj se obyčejný smrtelník neobejde. Jsou to sponzorem podporovaní rybáři, kteří propagují pouze výrobky od sponzora. Mladý začínající a nezkušený rybář na to může doplatit, protože vždy se dá najít levnější a podobně účinná alternativa.

Jako autor píšu o tom co mám rád jako čtenář. Rybářské příběhy které jsem zažil. Psal jsem o vláčce u nás a na moři. Nepletu se do jiných rybolovných metod, protože bych se akorát ztrapnit nevědomostí dané metody.

NDarcy - Profil | Po 6.1.2014 12:08:25

Kocháč >> Dovolím si s tebou nesouhlasit. Pokud by se měl pisatel článku řídit tvými zásadami, tak tady na MRKu, nenapíše článek skoro nikdo. Dále si troufám tvrdit, že pokud obyčejný rybář, který váhal zda sem poslat článek, si přečte tvůj příspěvek, tak už neváhá a článek nepošle. Nejsme tady spolek intelektuálních snobů ale obyčejných lidí. Apeluji na obyčejné lidi aby se na MRK nebáli posílat články s "nekvalitním textem" a "strašnou kvalitou fotek". Takové články mají mnohdy větší vypovídající hodnotu než super kvalita. Dopustil jsem se šílené zvrácenosti. Včera jsem na MRK zaslal článek s "nekvalitním textem" a "strašnou" černobílou fotografií z šedesátých let, které bezpochyby urazí tvůj vytříbený vkus. Hluboce se ti omlouvám.

NKocháč - Profil | Po 6.1.2014 11:38:57

Dneska jsem si koupil nového Kapra, ale nejde jen o něj.
Myslím si, že kvalita článků na téma ryby se odvíjí ze tří věcí, pokud se nebudeme bavit o formě povídky nebo recenze. A to přesně v tomto pořadí.
1. Kvalitní text
2. Kvalitní fotka
3. Hodnota ulovené ryby.
Myslím si a je to jen můj názor, že kvalita našich článků ztrácí na záměně tohoto pořadí. Mnohdy se člověk pustí do psaní článku až ve chvíli kdy má ve foťáku fotku velké ryby. Neříkám, že není i mou snahou chytit větší rybu než je běžné, ale myslím si, že toto potom článek dost omezuje a ať chceme nebo ne svádí do těch 100x projetých kolejí. A co si budeme vykládat, je prostě zvykem hodnotit články podle ulovené ryby. Kvalita rybáře se posuzuje podle toho co nachytal bez vzetí v potaz místo, kde rybu ulovil. Nechci snižovat hodnotu ryby z nějakého přerybněného soukromáku, ale mnohdy obyčejnej rybář slintá závistí nad úspěchem lovce a při tom ani neví kdy tu rybu chytil.
Ale vrátím se k těm bodům:
1. Kvalita textu - podle mě není ostudou si nechat článek upravit profíkem nebo nechat napsat kolegou co byl na rybách se mnou, pokud je evidentně šikovnější propiska. Venku asi nebude nic divného na tom, když je s rybářem na výpravě redaktor.
2. Kvalita fotek - ta je mnohdy strašná. Fotky jsou obrovský problém a je dobré mít stejně jako třeba text upravený profíkem u sebe i fotografa. A opět, venku asi, když už jde o článek fotí profík.
3. Hodnota ulovené ryby - o tom už jsem se rozepsal nahoře. podle mě není ostudou pustit ven rybu i menší, ale s kvalitním příběhem a pozadím úlovku.
Zní to celé divně, ale jsem přesvědčen o tom, že dobrých rybářů a zároveň dobrých fotografů a autorů psaného slova je u nás velice málo. Proto, když už teda snaha o článek, tak s co nejprofesionálnějším přístupem. Je mi jasný, že na výpravu s sebou nepotáhne člověk štáb, ale aspoň se nad tím zamyslet a nejít pouze po velké rybě a potom to nějak samo domo poplácat dokupy s fotkami z mobilu. Toto je současná naše tvorba někdy lepší někdy horší, ale v každém se najde něco co by šlo udělat lépe a i bez štábu :o)

N-bedna- - Profil | Ne 5.1.2014 18:35:41 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

No já si myslím,že nejhorší je,že hodně těchto přispěvovatelů,chytá ryby pro fotku či článek a né pro své potěšení či odreagování nebo jak to jinak popsat..Nevím jestli si myslí,že rybařinou se proslaví a všichni ho budou poznávat a zvedají si tímto ego.Nevím,nesoudím.
Přál bych vám,ale chytat na Tovačově,každou chvíli vedle nějakýho takovýho testéra dopisovatele,či jen sympatizanta, té či oné značky.Co ti jsou všechno schopni udělat pro to,aby udělali ,,dobrou,, fotku,a nebo cokoliv jinýho co jim bylo zadáno a tak nezklamali ,,chlebodárce,,,to je až neuvěřitelný.
Nejhorší je,že jakákoli lež,nebo přiopravená skutečnost,je v tom článku vždycky poznat,protože většinou bije přímo do očí.A pak se stím veze celý článek.
Dovolím si tvrdit že z devatesáti procent,jsou to všechno jen vlezdoprdelkové a být členem té či oné značky,berou prakticky jako arab své náboženství.
Pokud by se ale osvobodili od tohoto až směšného jednání prospělo by jím to,jak v psaní tak i v myšlení, a v očích kolegů rybářů by nebyli jen reklamní mrdkou,ale i ta reklama v jejich podání by dávala běžně smýšlejícím lidem smysl.
Každý článek je prakticky kopií toho co už psal někdo jiný před ním a schází tomu článku dát něco osobního ze sebe,prostě se odlišit.A jde to.
Někdy článku prospěje mít úvod delší jak samotnou dobu lovu(historie revíru,povodně,případné mýty okolo vody atd.)
Poděkování správci, hospodáři, stráži a všem kdo revír spravují se taky nepíše.
Za to na výrobce koulísu zapomenout samozřejmě neopomene nikdo.I když ten má prakticky ty zásluhy nejmenší,protože kde ty ryby nejsou nemůže je lovit.
Ať už trofejní nebo sportovní.
A při tom reklama se dá do příběhu vpravit, jen prostě nesmí se při psaní myslet nato, jak vpravit příběh do reklamy,ale reklamu do příběhu.
A jako radu bych všem dal ať si napíší nejdřív příběh a pak přemýšlí nad tím kam dát reklamu.Vždyť popisovat teď jsme dali pod háček tajnou zbraň z naší dílny xy a pod tím mít fotku návazce s koulí a třiceti sáčky této zbraně,degraduje čtenáře na blba.
To že ve společnosti je úcta a pokora už prakticky neznámý pojem,má na tyto věci taky prostě nemalý vliv.
Ale to už asi spíš moralizuji či folozofuji a to je věc, která už mě nepřísluší.


N-bedna- - Profil | Ne 5.1.2014 18:35:30

Darcy >> No půlku toho co jsem tady sepisoval skoro hodinu si vložil mě přímo před nosem.:-)

NDarcy - Profil | Ne 5.1.2014 18:29:03

Každý, kdo si myslí, že by měl ostatním co říct, by se to neměl bát dát "na papír" a sdělit to. Nebát se rozepsat o okolí, přírodě, svých pocitech. Omezit se na stručný popis lovu je špatně. Vyvarovat se poučení slohu ze školy, že můj projev musí mít nějakou nosnou myšlenku. Nemusí, moje myšlenka je můj projev. Neútočit na city. Být svůj. Nebát se pravopisu, od toho je recenze. Kdo se bojí, ať si přečte nějakou knížku rádoby moderního českého autora a v duchu si řekne: "tak, to bych napsal taky."

NKocháč - Profil | Ne 5.1.2014 15:53:05

Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že se poslední dobou články třeba konkrétně v kaprařině připrcly směrem k popisu výprav a toho na co se má chytat případně na jaké vybavení a to bez kapky něčeho navíc. Možná je mnohdy autor hodně dobrý rybář, ale často mizerný autor a ještě horší fotograf.

NGRUPA - Profil | Ne 5.1.2014 15:46:31

Hlavní je se vyvarovat názvů vody o které je zmínka. Někteří stále žijí v nějaké iluzi, že se tam po přečtení odehrají jatka, která se tam nědějí. Ale ono to není tak horké, jak se zdá. :-)
I úplně obecné info dělá z autora úplného "propalovače" TOP míst a to i přes to, že tam o nich není ani čárka. Takže tak.
Jinak článek je u mě o lenosti. Když se k tomu dokopu a vím vše potřebné, jsem to i s korekcí schopen dát za den až dva (volně no-stres) dohromady. Jestli to je rychlé, nebo ne, tak to netuším..
Jo a abych nezapomněl :-)
Ať Vám to hrrčííí.......

NF.T.M. - Profil | Ne 5.1.2014 15:38:03

Kocháč >> Nemusím psát vůbec o lovu velkých kaprů. Osobně jsem napsal článek-recenzi na miničlun Smart a dále článek směřovaný k ochraně přírody v okolí lovných míst, kdy jak víš sám šlo o upravený sak na boilies. Takže nemusí ten námět být jen přijel jsem, zakrmil jsem nahodil jsem....atd.

NDejvL - Profil | Ne 5.1.2014 15:36:39

Kocháč >> no já už tady na MRKu přispívám opatrně, když vidím co se tady většinou rozpoutá..prvně jsem chtěl reagovat i do diskuze Kapr-Kapří svět, ale pak mě to přešlo..I tam to dle mne není černobílé, těžko soudit po prvním čísle, uvidíme, jak se to bude vyvíjet..Navíc je to jednoduché, tenhle článek mě nechytl nebo mi nic nedává, tak ho prostě přeskočím a je to..

NMilda - Profil | Ne 5.1.2014 15:34:52

Kocháč - >> Až tak mi nezáleží,zda čtu povídku nebo technický článek, jen musí být poutavý.A ruku na srdce,to u nás dnes umí možná pár lidí,které by člověk spočítal na prstech jedné ruky zasloužilého dřevorubce..
Z těch technických se mi líbí třeba miničlánky ze zimních lovů od Martina M.,které nejsou dlouhé a přesto mají člověku co dát.Tento styl se mi líbí.
Z těch povídkových tady mám jeden obzvláště oblíbený,který jsem četl mnohokráte a určitě si ho ještě nejednou přečtu,protože se člověk při čtení cítí, jakoby tam seděl on sám- http://www.mrk.cz/clanek.php3?id=786
Jenže takovým poutavým stylem dokázal psát Ota Pavel a možná několik dalších jedinců z mnoha stovek autorů.
To se mi prostě líbí,kdy je tam cítit pokora k přírodě a úcta k ní,stejně tak k rybaření jako takovému a vůbec ani nejde o nějaký ten úlovek a je v tom znát jistý nadhled ruku v ruce s moudrostí.Ale samozřejmě ne každému musí takový styl vyhovovat a každý upřednostňujeme něco jiného.

NKocháč - Profil | Ne 5.1.2014 15:32:02

F.T.M. >> Jsi sice kaprař, ale musíš psát pořád jen o kaprech a o tom jak chytit ty největší? Mohou to být třeba i povídky z rybářského prostředí.

NKocháč - Profil | Ne 5.1.2014 15:30:34

DejvL >> Proč? Máš pravdu. To téma je zatraceně obsáhlé. Navíc jsem ji nezakládal jen kvůli kaprům, ale všeobecně. Čím víc lidí co o tom něco ví napíše svůj názor nebo radu, tím lépe.

NF.T.M. - Profil | Ne 5.1.2014 15:29:22

DejvL >> Napsal jsi to dobře neokoukaný námět se hledá obtížně.

NDejvL - Profil | Ne 5.1.2014 15:26:38

ahoj,
ono tohle téma je složitější než na první pohled vypadá..To, že není jednoduchá napsat článek, aby nebyl ve stylu přijel jsem, vybalil, nakrmil a nachytal , ví každý, kdo to někdy zkusil..Navíc si člověk musí dost hlídat stylistiku..Další věc je ta, že o kaprařině se píše dost dlouho a proto jen tak už člověk nenalezne téma, které by se neopakovalo..Další věc je, že ne každý je ochoten poznatky a zkušenosti, které sbíral sám delší dobu hodit do placu jen tak..Takže asi tak..a teď do mě:)

NKocháč - Profil | Ne 5.1.2014 15:25:39

F.T.M. >> Ode mě asi těžko. Včera jsem napsal jednu povídku :o) takovou kravinu

NF.T.M. - Profil | Ne 5.1.2014 15:24:26

Kocháč - >> Petře teď jsem se zaměřil hlavně ta tvé články a doufám že se od tebe něco přiučím.