Sada signalizátorů Zico Unicarp II

Zařazení: Elektronika, Zico
Určeno pro: kaprařina, všeobecná rybařina

Českou společnost Zico asi netřeba dlouze představovat, protože na našem trhu je od roku 1995 a většina rybářů ji zná. Společnost se od svého počátku zaměřuje na výrobu vlastních výrobků, i když dnes už nevyrábí vše u nás. Krom jiného nabízí ZICO CZ elektronické signalizátory a ty jsou také předmětem této recenze. Přesněji poslední model Unicarp II.

Unicarp II vychází z předchozí úspěšné řady Unicarp. Každopádně vždy je co vylepšovat, proto vyvinula společnost druhou generaci těchto hlásičů a příposlechu.

Design signalizátoru nabral oproti předešlé řadě na křivkách, už to není jen souměrná krabička se zaoblenými rohy. Velikostně bych hodnotil signalizátory jako středně velké ve srovnání s konkurencí: vysoké jsou 10 cm, široké 5,8 cm a sílu, nebo chceteli hloubku, mají 2,8 cm. Co si z předchozí generace signalizátor zachoval, je podsvícená šipka, která zobrazuje směr pohybu vlasce, a kolečko detekující pohyb vlasce. Také řada tlačítek na boku zůstala stejná.

Zpracování signalizátoru i příposlechu je vzhledem k poměrně nízké ceně velmi zdařilé a jednotlivé části na sebe dobře dosedají. Pěkná je také povrchová úprava pogumováním, která je matná a neleskne se. Vidlice hlásiče je poměrně široká a pojme i pruty větších průměrů, navíc má gumovou výstelku, aby v ní pruty neklouzaly. Šroub signalizátoru je hliníkový, s kvalitní černou povrchovou úpravou.

Už předešlá řada měla velmi mnoho funkcí, ale u řady Unicarp II přibyly některé nové a dokonce unikátní funkce, ale o těch až níže. Základní možná nastavení signalizátoru jsou samozřejmě hlasitost, tón a citlivost. Hlasitost je nastavitelná v šesti úrovních a sedmou možností je úplné ztišení. To u mnoha hlásičů chybí, ale já osobně ho používám velmi rád, a to buď když sedím večer přímo u prutů, nebo když mám příposlech u sebe, abych nerušil pípáním své okolí. Hlasitost se mění krátkým stiskem tlačítka „V“ a nastavená hodnota se také zobrazuje na šipce tvořené diodami na přední straně hlásiče. Čím vyšší hlasitost, tím více diod svítí, takže se vám nestane, že přejedete své zamýšlené nastavení. Musím ocenit, že hlásič rozlišuje směr záběru zvukem. Oproti klasickému záběru je takzvaný padák signalizován o něco vyšším tónem, než je tón, který máte nastavený.

Stejným způsobem jako hlasitost se nastavuje a zobrazuje i nastavení tónů, jen je to tlačítkem „T“. Hlásiče nabízí sedm různých tónů od vysokého až po mou oblíbenou „kachnu“. Co velmi oceňuji, je přenos stejného tónu z hlásiče na příposlech. To znamená, že jaký tón si na kterémkoliv z hlásičů nastavím, takový mi bude pípat na příposlechu, takže už podle zvuku poznám, který signalizátor hlásí záběr.

Dalším atributem, který lze nastavit, je citlivost. K tomu opět slouží krátký stisk jednoho tlačítka - tlačítka „S“. Nastavená úroveň se opět zobrazuje rozsvícením diod na šipce. Největší citlivost zaznamenává pohyb vlasce už kolem 1 cm. Při nastavení menší citlivosti hlásič a příposlech pípají až po odvinutí několika centimetrů vlasce, ale diody na hlásiči se rozsvítí. To znamená, že mě neruší pípání například za větru, nebo když nástrahy ozobávají menší ryby, ale pokud u prutů sedím, vidím, že se něco děje, i když hlásič ani příposlech nepípají.

Signalizátor má také několik možností svícení, které se mohou různě kombinovat. Mezi jednotlivými nastaveními se přepíná tlačítkem „Zico“, které je vpředu uprostřed a slouží také k zapnutí a vypnutí signalizátoru. Vlevo nahoře je vysoce svítivá dioda, která při záběru bliká. Ta zároveň slouží jako paměťová dioda po dobu 20 vteřin. Je tu také podsvícená průhledná „rolnička“ (kolečko), která může sloužit jako poziční světlo, tzn. že svítí stále, pokud tuto funkci zapnete. Svíticí rolnička při záběru i 20 vteřin po něm bliká, stejně jako hlavní dioda. Další světelnou signalizací je panel „V“, který ukazuje směr, jakým jde vlasec - tedy zda jde o jízdu, nebo padák. Všechny diody na hlásiči jsou vždy v jedné barvě a v nabídce jsou čtyři různé barvy - modrá, zelená, červená a žlutá.

Celkem má signalizátor čtyři kombinace nastavení světelných efektů:
1. Pouze hlavní dioda
2. Hlavní dioda + rolnička
3. Hlavní dioda + panel „V“
4. Hlavní dioda + rolnička + panel „V“

Krom standardních funkcí, které nabízí i velká část jiných výrobců, mají signalizátory Unicarp II několik dalších funkcí navíc. První takovou funkcí je „Zpoždění“, neboli Delay. Tato funkce se aktivuje podržením tlačítka „V“ na tři vteřiny a signalizována je krátkým pípnutím. Po zapnutí této funkce můžete umístit swinger na vlasec a seřídit si vlasec bez rušení okolí. Funkci vypnete opětovným podržením tlačítka „V“ po dobu tří vteřin.

Další funkcí je Incognito, neboli „Neviditelný“. Tato funkce se zapíná podržením tlačítka „T“ po dobu tří vteřin. Po zapnutí této funkce se stane signalizátor neviditelným a neslyšitelným. To znamená, že se vypnou všechny světelné a zvukové efekty na signalizátoru, který se chová prakticky jako vypnutý, a záběr je tak hlášen pouze na příposlechu. Osobně mě napadá pro využití této funkce jen případ, kdy nechci, aby o mých záběrech vědělo mé okolí, tedy například na závodech.

Zajímavou a unikátní funkcí je „Maják“. Ten se zapíná krátkým stiskem tlačítka „W“. Po zapnutí této funkce se na zadní straně rozsvítí vysoce svítivá bílá dioda, která pulzuje a která vám pomůže se při zavážení na vodě zorientovat a najít cestu zpět ke svému místu.

Řekl bych, že další unikátní funkcí je alarm proti krádeži prutů. Funkce se zapíná třívteřinovým podržením tlačítka „W“. Stejným způsobem se také deaktivuje. Funguje tak, že pokud je prut v hlásiči, nic se neděje, ale když prut z hlásiče zvednete, spustí se alarm. U této funkce bych ale ocenil, kdyby ji výrobce ještě upravil, protože alarm se spustí, i když zvednu prut po záběru, a to není zrovna příjemné, zdolávat rybu, když se u toho ozývá rychlé pípání alarmu. Každopádně si myslím, že tato funkce bude stále potřebnější, protože krádež nastražených prutů už potkala nejednoho mého známého.

Signalizátor je také vybavený výstupem pro swinger, který přenáší světlo jako hlavní dioda, tedy blikání během záběru a 20 vteřin po záběru.

Příposlech
Vzhledově se u příposlechu výrobce držel tradičního tvaru zaoblené krabičky. Zaoblené má všechny hrany a může stát na spodní straně nebo ležet na zadní straně. Příposlech se dá navíc pověsit na šňůrku, která je součástí sady. K tomuto účelu je na spodním rohu příposlechu poutko. Dále je příposlech vybavený odnímatelným klipem, kterým se dá připnout k opasku, na kapsu a podobně.

Povrch příposlechu je stejně jako povrch hlásiče pogumovaný. Přední části dominuje panel „V“, který zobrazuje směr odvíjení vlasce při záběru na hlásiči. Tento panel svítí na příposlechu v modré barvě bez ohledu na barvu signalizátoru, který záběr hlásí. K rozlišení jednotlivých signalizátorů slouží řada diod různé barvy na horní hraně příposlechu. Ty blikají během záběru i 20 vteřin po něm jako paměťové. Pokud dojde k záběru na více hlásičů během krátké chvíle, blikat bude dioda toho, který zabral poslední. Ta předešlá bude svítit.

Na příposlechu je celkem šest diod v různé barvě - žlutá, zelená, modrá a červená jako na hlásičích a dále ještě fialová a bílá. Sada se prodává už spárovaná, ale pokud si dokoupíte další hlásič, párování je velmi jednoduché a v návodu srozumitelně popsané.

Vzhledem k tomu, že do příposlechu se přenáší tón nastavený na jednotlivých signalizátorech, má příposlech jen tři tlačítka na boku. Prostřední slouží k zapnutí a vypnutí, horní a spodní k nastavení hlasitosti. Hlasitost lze nastavit v šesti úrovních a úplně ztišit a zapnout jen vibrační signalizaci záběru.

Sada signalizátorů s příposlechem je dostupná buď v kombinaci 2+1, nebo 3+1 a dodává se ve skořepinovém pouzdře se zipem. Za pouzdro by se nemusel stydět ani výrobce násobně dražších signalizátorů. Je pevné, má matný černý povrch a uvnitř je molitanová výplň s výřezy na jednotlivé hlásiče, příposlech, klip k příposlechu i místo pro baterie.

O bateriích jsem se ještě nezmínil, proto to musím teď napravit. Signalizátor i příposlech fungují na 9voltové baterie, jaké jsou snadno dostupné v každém obchodě nebo i na čerpacích stanicích. Výdrž příliš hodnotit nemohu, protože jsem měl hlásiče jen od jara, ale za tu dobu k vybití baterií dodaných přímo se sadou nedošlo. Baterie jsou součástí výrobku, takže kupující může sadu ihned vyzkoušet.

Celkově musím hodnotit tuto sadu velmi pozitivně. Zpracování je velmi povedené i přes relativně nízkou cenu. Sada 2+1 stojí jen 2 790 korun a sada se třemi hlásiči a jedním příposlechem 3 490 korun. Samotný signalizátor pak stojí 790 korun. Navíc Unicarp II nabízí mnoho zajímavých, užitečných a i unikátních funkcí. Jako jedinou drobnou vadu bych viděl podle mého názoru nedotaženou funkci alarmu proti ukradení prutů. Každopádně pokud se o pruty někdo bojí, myslím, že přežije i spuštění alarmu po zvednutí prutu při záběru. Navíc je tato funkce novinkou, a tak se dá tato drobnost přehlédnout nebo je možné funkci jednoduše nezapínat. I přes velké množství funkcí je ovládání signalizátoru i příposlechu velmi snadné. Hodně oceňuji také přenos tónu nastaveného na hlásičích do příposlechu. Ve prospěch tohoto výrobku také hovoří tříletá záruka, kterou výrobce poskytuje, což u rybářské elektroniky není zrovna běžné.

Technická data
Digitální technologie:
řízená mikroprocesorem
Regulace hlasitosti:
0+6 úrovní
Regulace tónu:
7 úrovní tónu
Regulace citlivosti:
7 úrovní
Integrovaný výstup na swinger:
snag s 20s pamětí
Funkce "Delay":
30 sekund na nastavení indikátorů
Funkce "Incognito":
indikace záběru pouze na přijímači
Funkce "Lighthouse:
pro lokalizaci lovného místa při zavážení
Funkce "Alarm":
proti krádeži prutů
Funkce "Drop back":
zpětný záběr (padák) indikovaný LED panelem "V" a zvukem
Provozní frekvence pro bezdrátového vysílání:
433 MHz
Provozní napětí:
9 V (9V baterie součástí výrobku)

Klady a zápory
Poměr cena/výkon
Mnoho užitečných a unikátních funkcí
Snadné ovládání
Zobrazení směru odvíjení vlasce
Přenos nastaveného tónu z hlásiče na příposlech
Odkazy
O značce

Výrobce: Zico, ČR

Dodavatel: ZICO CZ s.r.o, Pražská 8, 500 04 Hradec Králové 4 - Kukleny

O autorovi recenze: Jiří Jakeš, rybaří od roku 1992, vystudoval obor rybář na Střední rybářské škole v Třeboni a nástavbové studium podnikání v oboru na téže škole. Poté pracoval dva roky na rybí líhni a od roku 2007 pracoval jako redaktor magazínu Kapr, který později (2009-2012) vedl jako šéfredaktor. Od jara 2012 je redaktorem rybářského serveru MRK.cz. Od roku 2014 je členem výboru a hospodářem MO Most.

Autor: Jiří Jakeš, 7.6.2018

Hodnocení uživatelů

Žádné zápisy.