Názor kaprařů na použití kapra jako nástražní ryby

Docela by mě zajímalo, jak se naši kapraři staví k použití této ryby jako nástrahy na sumce. Jak je možno vystopovat z mnohých "sumcařských" článků, kapr (i poměrně velký) je nástrahou velice oblíbenou nejen ve Španělsku, ale i u nás, u ortodoxních C&R sumcařů. Ptám se i proto, že jsem ze strany kaprařů dosud nezaznamenal protest nebo výhradu proti uvedenému jednání.
Autor diskuse: Otto - Profil , 24.1.2003 kaprařina - nástrahy, návnady

Havlas | St 29.1.2003 10:31:29

Otto: to je pravda, taky chytám na vlasce 0,10, ale u sumců už moc riziko podstupovat nehodlám, protože už mi jich dost velkejch uteklo a teď jsem na řadě já :-o))

Otto - Profil | St 29.1.2003 10:12:48

Havlas: bez toho rizika by to ani nebylo ono :-).

Havlas | St 29.1.2003 7:52:59

Otto: jo, ty jsou dobrý, taky to měním, ale stejně ta pevnost není úplně ideální a riziko zůstává

Otto - Profil | Út 28.1.2003 22:40:44

Havlas: koncem roku jsem začal nahrazovat dle mého názoru nic moc trojháky Mustad (Rapala) za kvalitnější VMC Vanadium a za Ownery.

Havlas | Út 28.1.2003 14:03:37

prut vydržel, ale trojháčky ...

Otto - Profil | Út 28.1.2003 13:12:43

To ale jiste nebylo prutem... urcite mnozstvi ryb proste spadne, ne kazdy zasek sedi.

Havlas | Út 28.1.2003 13:01:28

tak vidíš, já vláčim 40-80g a pár větších mi i přes to už uteklo

Otto - Profil | Út 28.1.2003 11:25:03

Havlas: to mas pravdu, ja chodim vetsinou vlacet s prutama do 18- 24g... nejvetsi problem by necinilo ani to zdolani (pokud je tam pletenka), spis zasek, ten casto nesedi, s takovym prutem si vetsi razanci dovolit nemuzu. Letos planuju koupi tezsiho vlacaku cca 40-80g (nejen na sumce). Na zahajeni jsem prisel o solidniho sumce cca 140 cm, zaber jsem mel ve 4.00 rano na prvni nahoz, ale po cca 10 minutach mi to uriznul o sutr.

mach | Út 28.1.2003 10:20:20

Pravdu má asi Lukas.J. Je to ryba jako každá jiná, tak proč ne nástražní, jen je v nás zakořeněná její ušlechtilost a národní hrdost na ni. V některých státech ji vubec nikdo nejí a málokdo loví, např.Kuba - protože mají dostatek chutnějších i bojovnějších ryb.

Havlas | Út 28.1.2003 8:58:05

jasně, ale ny malýho woblera stejně nijak pevný nedáš, zatím jsem dokázal všechny narovnat dvěma prsty a na větší nástrahu to chce zase těžší prut.
Jinak myslím, že záběr dostaneš, ale to zdolání je ve hvězdách, ...a jak znám Tvůj sice fajnový ale velejemný cajk...

Otto - Profil | Po 27.1.2003 21:45:30

Havlas> to je diskutabilni. Kdyz mel nekvalitni trojhaky pak nepomuze NIC...

Jinak, mas na mysli nizsi sance na ZABER nebo uspesne zdolani ???

Jo, co je noveho s onim podsekavajicim individuem ???

Havlas | Po 27.1.2003 21:16:39

Otto: jistě, na přívlač se dá chytit velká ryba, ale šance jsou oproti jiným způsobů výrazně nižší. Sám dobře Víš jak dopadnul Kafíčko a ten umí chytat....

Vydra | Po 27.1.2003 19:14:11

a

fanik - Profil | Po 27.1.2003 15:06:33

otto> mas recht, ten 98kg dacan z vranova byl chycenej na plandavku domaci vyroby

Otto - Profil | Po 27.1.2003 9:51:43

Havlas> o jakékoli diskusi lze říci, že je neplodná. Já tím taky nic vyplodit nechtěl. Ta věc mě zajímá, neb znám několik sumcařů i kaprařů.
Jinak o Tvém názoru, že se u nás kapr za nástrahu až tak moc nepoužívá bych polemizoval. Znám pár lidí, kteří na ně (cca 40 cm kusy) chytají na Orlíku, taky Vágner na ně chytá, soudě z jeho článků. No a na Ebru je to No.1 nástražní ryba.

Dál si myslím, že není tak docela pravda, že přívlačí se uloví jen menší sumci, i rekord ČR se chytil na přívlač a pár dalších velkých kusů taky. Ale to ber jako názor laika, na sumce se nespecializuji a nikdy nebudu. Tvé zkušenosti se sumci jsou mnohem větší.

.Robo - Profil | Po 27.1.2003 9:29:23

Otto dik

Otto - Profil | Po 27.1.2003 8:15:54

.robo> ta povidka se jmenuje "JE RYBARINA SPORT?" a je z roku 1970, najdes ji v knize Ota Pavel: Jak sel tata Afrikou.

PBCH - Profil | Ne 26.1.2003 22:18:54

Lukáš J:souhlas

Lukáš J - Profil | Ne 26.1.2003 15:57:21

Kapr je ryba jako každá jiná- tudíž i nástražní

Hrouzek - Profil | So 25.1.2003 18:55:29

noe-fakt poučný :-))

noe | So 25.1.2003 18:53:35

stále lepší kapr než lín nebo jiná ryba že .... a basta fifli........už skakra taky himlhergortelement krucifix ..... do pytle s vama ...... k luciferovi ..

fanik - Profil | So 25.1.2003 14:58:13

Havlas> tak v lednu... to je ten clanek, jek v nem me neznami lide utoci na me nezname lidi? To bylo s te dyje? Nebyly tam nahodou fotografie tech ukazkovych nastraznich perlinu? Me je to salam... :)

feri | Pá 24.1.2003 22:49:42

A co tam mám dát tchýni?????????

Jirka Š. | Pá 24.1.2003 22:20:37

Někde jsem četl, že v Austalii kapry používají jako hnojivo, napíchají je vidlemi a hážou je na pole kde umírají a hnijí. Jinde se jí šneci, jinde červi a kobylky. Tak proč by nemohli sumcaři ve Španělsku používat jako nástrahu kapry ? Jiná země jiný mrav.

Havlas | Pá 24.1.2003 21:22:26

fanik: jak jsi jako nesumcař poznal, že to o těch línech je blábol?

Havlas | Pá 24.1.2003 21:19:43

fanik: kdyby jsi ten článek skutečně četl (což podle toho co píšeš pochybuju) a neprohlídl sis pouze tu fotku s perlínkem, zjistil bys, že jsme chytali hlavně na cejnky.... a "smát" jsi se mohl leda tak v lednu, protože v prosinci o perlínovi nepadlo ani jedno slovo :-(((

Fery | Pá 24.1.2003 20:32:51

joga:souhlasím s tebou jako kaprař bych řekl to samé.

joga | Pá 24.1.2003 20:16:54

sumcaři - považuji se za ortodoxního kapraře a taková otázka mě napadla několikrát.Odpověď je dost jednoduchá. Ryba používaná sumcaři odhadem do 60 cm není trofejní a u nás považována spíš za konzumní. Navíc ty ryby které by se měli starat o nové generace bývají ryby starší a hmotnostně okolo 8 kg a ty si myslím sumcaři nepoužívají a proto nevidím rozdíl mezi kaprem 50 cm zabitým za účelem konzumace či nastražením a nasledném usmrcení při ataku sumce. Zde nastupuje fakt etiky, kterou si musí vyřešit především sumcaři sami jestli je šetrné k nástražní rybě její nastražení či zvolit jinou méně násilnou formu lovu. Já osobně bych tak nechytal, protože nezabíjím ani plotičky chycené naplavanou, ale chápu že jde o osobní volbu.

fanik - Profil | Pá 24.1.2003 18:48:36

jake pouzivani? u nas? zrejme minimalne. Ridme se logikou, zaklad je jako nastrazni rybu vzdy pouzivat ten druh, ktery se v dane lokalite vyskytuje v maximalnim mnozstvi (na Ebru kapr a na Dyji cejn). je nesmyslne a nelogicke postupovat jinak. Jinde to muze byt treba plotice, perlin nebo nevim co.
Blaboli se jak je uspesnou nastrahou na sumce treba lin, rikam ze je to blbost, snad krome reviru kde je lin dominantni rybou.
Nejsem sumcar, ale poznal jsem jen 3 univerzalni nastrahy na sumce: a) rosnice, b) konske pijavice, c) uhor.
To co jsem napsal o nastraznich rybach se samozrejme netyka jen sumcu... dost jsem se nasmal, pri cteni clanku v prosincovem kajmanu, kde nejaci "sumcari" popisovali svou vypravu na Dyji a ze nic moc nechytli, prestoze meli predpisove nastrazni perliny. Bodejt, tam je top nastrahou na sumce cejn. grrr

pask - Profil | Pá 24.1.2003 17:04:28

Myslím si že je to v pohodě.Vždyť žádnej kapřík nad 50 stejně nezařve

Goba | Pá 24.1.2003 16:24:07

Mě je zase divný, že nikdo neprotestuje proti kaprařům, že ty kapry ládujou jak brojlery :o))
Havlas - souhlas

Havlas | Pá 24.1.2003 15:36:30

a ještě...nevím proč by měli páni kapraři proti lovu na kapra protestovat. Snad máme všichni stejná práva a kapři patří nám všem a ne jen kaprařům.

Havlas | Pá 24.1.2003 15:33:59

Jak to tady pročítám, docházím k závěru, že tahle diskuze je dost neplodná. Jak už bylo řečeno, tak ten kapr se na našich revírech zas tak často jako nástraha nepoužívá. Já sám jsem ho použil jen vyjímečně, když jsem jinou nástražní rybu nechytl.

Sám přívlač doslova „miluji“ a někdy bych se uvláčel, ALE taky si myslím, že skutečně přívlač, zejména na větší sumce není tak efektivní (většinou se dají chytat ryby do 15-20kg). Na větší kusy už to chce trochu něco jiného. Sumcaři mi jistě dají za pravdu a „nesumcaři“ nechť to nehodnotí, když neví o čem mluvím. Je jasné, že ortodoxní vláčkař, jako např. Otto, bude vždy proti chytání na živou rybu a jediný sportovní způsob pro něj bude vláčka. Znám ale dost takových jako on, kteří sice takto hlasitě moralizují, a pak někde potají natahují bójky s nastraženou rybou. (pozn. Otto mezi ně nepatří). Navíc se zeptám: Kdo přesně definoval, co je sportovní a co ne? Z jakého titulu a důvodu má právě on ten „patent na rozum“ k definici sportovního způsobu lovu.

Hodnotit jednotlivé způsoby lovu jako více či méně sportovní bychom raději neměli, protože bychom se zákonitě dostali k zakrmování což je zase podle mě jako střílet zvěř u krmelce. Každý nechť dodržuje předpisy (což je v téhle republice naprosto zásadnější problém, než lov na živou rybu)

HAWK domluvil jsem

Catfish | Pá 24.1.2003 14:16:42

Nedalo mi to, abych taky nezareagoval.... Myslím, že používání kaprů jako nástražních ryb není u nás žádnou masovou záležitostí, přesto jsem viděl rybáře chytat na pětatřicátníka kapříka - tam, kde je míra pětačtyřicet - na to nestačí sebrat papíry, ale rovnou utopit!!! Ale jsou opravdu revíry - zmiňované NM, kde je stav sumců opravdu vysoký a lov přívlačí absolutně neefektivní - proto bych lov na nástražní rybku zas tolik neodsuzoval. Praktikuji ho jen při lovu sumců, štiky a štičky bych na kačenu nechytal!!!! Preferuju cejny, plotice a karasy, kterých je všude myslím dostatek a používám odpovídající velikosti... Pro někoho je chytání na živou rybku neetické, nicméně pro lov sumců nejefektivnější. Pokud se praktikuje s odpovídajícím přístupem, nevidím na něm nic tak zlého... Uznávám ale, že jednoháček ve hřbetu bych já mít nechtěl...

.Robo - Profil | Pá 24.1.2003 12:22:55

diky Otto