Sázava, feeder, pšenice

- Tony Suk

Po dlouhé době sbírání odvahy,jsem se odhodlal napsat článek o mém rybolovu na řece Sázavě. Už od mala navštěvuji úseky této řeky, od Střechova po Vlastějovice. Nalovil jsem tam spousty pěkných ryb, hlavně podoustve, kapry, cejny a plotice. I dravců je tam spoustu, ale na ty se moc nezaměřuji, spíš mě láká lovit bílou rybu. Donedávna   jsem byl výhradně zastáncem lehčí bobkařiny, plavačku málokdy a muškařina pro mne také není to pravé. To jsem pochopil za jedno odpoledne, které bylo pro mne  plné trápení ramene, navazování a rozmotávání šňůry. Asi před třemi lety jsem oběvil feeder a můžu říct, že to byl pro mne po 25 letech rybaření obrovský zlom. Je to přesně ten způsob lovu, který mi naprosto vyhovuje. Je to metoda, při které se  nenudím a navíc  zde používám  jemné nářadí, slabé vlasce a malé háčky.
       První dny s feederem nebyli zrovna nejlepší, ale teď zpětně si říkám, že možná nejkrásnější. Každým náhozem jsem zkoumal, jak se bude nástraha chovat, jak návazec, kdy mám zaseknout, prostě jsem prozkoumával novou taktiku. Poté, co jsem zvládnul základy této metody, jsem začal hledat nej... nástrahu. A to  je  důvod, proč jsem se rozhodl napsat tento článek. Pro někoho asi stará věc, ale pro mne nově objevená nástraha.
       Měl jsem pár dní volno, tak jsem se rozhodl, že navštívím revír, na kterém jsem ještě nelovil. A  to  úsek  Sázavy pod Ledčí. Od rodičů, kde jsme byli na dovolené, jsem to měl autem dvacet minut. Akorát tolik, abych se pořádně probral a za jízdy nasnídal. Vím, nemá se to, ale zjistil jsem, že nejsem sám, kdo tak šetří čas a vody se můžu naplno věnovat prutu. Rozhodl jsem se, že když tam budu jezdit delší  dobu, tak že vyzkouším pšenici. Tchán má pole a já od něj zrno  zadarmo. Dva dny jsem jí nechal nasát vodou a večer jsem jí hodinu vařil. Nikdy jsem na ní nechytal, snad jen dvakrát jsem s ní krmil. Přidal jsem trochu vanilkové esence a bylo připraveno na lov.
        Ráno jsem dorazil na místo ještě před čtvrtou hodinou. Nad vodou se válel opar a začalo se rozednívat, prostě krásné ráno u vody. Flek jsem dlouho nehledal, je to všude stejný a další vysezený flek přes 30 metrů daleko. Často přehazuji a jsem radši dál od ostatních lovících. Rozmíchal jsem krmení, rád používám Lorpio, podle mě jedno z nejlepších a cenově nejdostupnějších krmení na trhu. V pytlíku jsou dvě kila směsi, přidám kilo šrotu, kilo strouhánky a půl kyblíčku pšenice. Prohazuji tak 12-15 metrů od břehu a nad lovné místo. Na feeder dávám průběžnou montáž s malým košíčkem, 11ku vlasec a desítku maruto. Zkoušel jsem spoustu háčků a nakonec používám nejvíc maruta, které se prodávají v malé krabičce. Zdají se mi ostré, lehké a celkem levné. Návazec nechávám dlouhý 70 cm, aspoň pro začátek, a nastražuji tři bílé červíky. Nahodím, prut uložím do vidličky a nezbývá než čekat. Po chvilce se zachvěje lehce špička, hned nato se rychle ohne a já poprvé zasekávám. Rybka bojuje jak divá, ale brzo jí síla opouští, je to podoustvička, sotva mírová. Lehce ji podeberu, odháčkuji a pouštím. To celé se opakuje snad každé 3-4 minuty. Mám radost, že jsem se do ryb tak trefil, nemusím přikrmovat rukou, stačí, co tam dopravím košíčkem. Po hodince jsou záběry čím dál řidší, až skoro ustanou. Zkusil jsem napíchnout na háček zrnko pšenice a nahodil. Dobrých deset minut nic a už jsem chtěl sestavu smotat a nastražit znovu červíky, když přišel  záběr. Zasekl jsem a vlasec povolil, prostě jsem rybu urval. Byl jsem dost nervozní z toho, že mi přestali ryby brát, tak jsem si v duchu nadával, že musím sekat opatrněji. Navázal jsem nový háček, byl utržený na konci návazce, tak jsem délku neměnil a hned jsem nahodil znovu. Tentokrát to netrvalo ani 2 minuty a další záběr, špice do pravého úhlu a já to zase trhám. Teď už jsem si začal uvědomovat, že ty záběry asi nebudou podoustve a plotice, ale něco většího. Navázal jsem 12ku návazec a 8ku maruto, nahodím a znovu čekám. Po chvilce přichází záběr a já zasekávám rybu, která mi odvíjí po proudu metr za metrem vlasce. Asi po padesáti metrech se mi ji povedlo zastavit a začal jsem kousek po kousku zdolávat. Ryba mi snad třikrát vymotala ven z navijáku to, co jsem pracně a hlavně strašně opatrně vybojoval nad ní. Bylo mi jasné, že je to fakt pěkná ryba, a moc nerad bych ji ztratil. Jinak teď si uvědomuji, že na to jsem myslel víc, než na to, kde mám  položený podběrák a jak ji vylovim z tak vysokého břehu. Snad po deseti minutách jsem kapra poprvé nadzvedl  tlamkou nad hladinu a dal mu trochu loknout vzduchu. Přestával bojovat, mohl jsem se naklonit, opatrně ho podebrat a vynést na břeh. Musel jsem přitom slézt pod břeh a holinkami jsem zajel skoro po okraj do bahna. Teprve v trávě jsem si mohl pořádně prohlédnout  krásného šupináče, který vypadal jako z učebnice. Nechyběla mu jediná šupinka, neměl jediný škrábanec, měl jen malou ranku v koutku tlamky od mého háčku. Minutku jsem si ho prohlížel, pak jsem ho změřil a putoval nazpátek do Sázavy. Kolik vážil nevím, měřil 56 centimetrů, byl to velký bojovník a moc dobrý soupeř.
       Ten den jsem ulovil  ještě jednoho kapříka, menšího, už tak nebojoval. Jezdil jsem tam celý týden, krmil pšenicí, kterou jsem předtím jako nástrahu neznal a nalovil jsem  jedenáct krásných kaprů, spoustu podouství a plotic. Byl to pro mne nezapomenutelný týden na Sázavě, plný ryb, krásného počasí a hlavně, dostal jsem se na kobylku místním kapříkům  díky obyčejné pšenici. Poz.: Jestli měli štěstí, jsou tam dodnes.

Autor: Tony Suk

NKapři a kukuřice

Nikdy nezapomenu na chvíli, kdy jsem pár minut po zdolání čtyřkiláče na šestnáctku dostal na tom samém místě záběr od jeho mnohem většího kamaráda.

NKapři z Orlíku

Vybírám si návětrná místa s velkou hloubkou blízko u břehu, takže krmím nejdál 15 metrů od břehu, ale mnohdy ještě blíž.

NViděno ze sektoru

Po té, co se lopaťák ukázal na hladině, jsem zavrávoral, neb takového na prutu mít je víc nežli štěstí.

NÚvahy nad feederem

Nikdy jsem si nemyslel, jak velký vliv má koncová sestava udice na detekci záběru.

NFeeder nebo plavaná?

Chcete-li chytat hlavně na stojatých vodách a chcete začít chytat hned bez dlouhého učení, bude pro vás feederová metoda to pravé.

NMé začátky s feedrem

Způsob lovu s chvějivou špičkou vyžaduje stejně jako lov na plavanou plnou soustředěnost rybáře, ale to je kompenzováno množstvím ulovených ryb a tudíž i krásnými zážitky od vody.