Zapomenutý ráj

- deni

Předem tohoto článku možná některé rybáře zklamu, ale místo konáni zůstane pro většinu z Vás tzv. "top secret". Nechci nikoho urazit a nařknout z masařství, ale snad zde nemusím psát důvody, které mne k tomuto kroku vedou. Pouze uvedu, že se jedná o malé rybníky, kde by v případě velkého rybářského tlaku hrozilo totální zničení okolní přírody a vody vůbec.
      Kdysi dávno jsem měl docela problémy s některými členy Rybářské Stráže. Má maličkost se začala poohlížet po pro mne nových vodách, nebo soukromých revírech. V paměti jsem si vzpomínal na místa mých rybářských začátků a uvědomil jsi, že ani nevím, jak se tyto malé vodní plochy změnily. Bylo rozhodnuto. Musím se tam podívat! Beru do ruky plavačkovou děličku a druhý den ráno vyrážím na kole. Po příjezdu na místo zjišťuji, že některé rybníky byly zasypány a jiné oproti těm druhým zvětšeny. Nahazuji spláveček spolu s hnojáčkem a čekám na výsledek mého snažení. Zatím, dokud se nic neděje, obcházím okolní rybáře a vyptávám se na druhové zastoupení zdejších ryb. Kapr, lín, karas, štika nezní špatně, ale já, jakožto kaprař-boilisák se zajímám pouze o ten první druh, a tak se informuji o velikosti kapru a jejich počet v této lokalitě. Ovládám docela dobře i přívlač a plavanou, ale tyto způsoby mě duševně neuspokojují, jako již zmiňovaný lov trofejních kaprů na boilies. Sám jsem byl před lety svědkem zabití zde uloveného kapra o hmotnosti 18 kilo. Śtastný rybář se nechal vidět i v televizi. Poslouchám rómem vyprávěnou historku o tom, jak z mělčiny cca 0,5 metru odtlačovaly sumce v domnění, že se jedná o kmen padlého stromu v délce něco kolem dvou metrů. Tiše se směji a odcházím ke svému prutu. Zdolávám několik karásků a rozhoduji se pro odjezd domů s tím , že se druhý den vrátím spolu s přívlačovým prutem.
      Druhý den ráno vyrážím. Když už jedu po dělicí hrázi rybníka, mému zornému poli nemohl uniknout rozruch na hladině menšího rybníku. Zastavuji a čekám jestli se to nebude opakovat. Nějaká velká ryba se opět u hladiny ukázala a tak jdu k tomu místu už pěšky v domnění, že se jedná o větší lovící štiku. Když už se opatrně blížím k místu lovu domnělé štiky, náhle z vody vyskakuje nádherný kapr odhadem něco kolem 13 kilogramu. Nebyl to klasický výskok, nýbrž takový "delfínovský", kdy ryba vyskočí do půli těla a ladně zmizí bez hluku v hloubce. Jsem jako omráčený. Sleduji cca 10 kaprů přibližně stejné váhové kategorie jak se nerušeně krmí a víří bahno. Stojím od nich nějakých 5 metrů a s údivem je pozoruji. Támhle mi jeden lysec ukázal hřbetní ploutev, opodál druhý mává ocasem téměř nad hladinou a to vše v doprovodu mnoha bublin vycházejících z kapry přerývaného bahna. . Mé kaprařské srdíčko se rozbušilo. Tohle bych přál vidět každému kapraři. Je rozhodnuto-přesně to jsem hledal. Napadají mě myšlenky o pokusu chycení některého z nich na přívlačovou výbavu se silónem o průměru 0, 12 mm a jako nástrahu použít rohlík z mojí svačiny, ale šanci na zdolání jsem viděl jako "impossible". Odcházím na vedlejší rybník naplněn nepopsatelnými pocity. Po zbytek dopoledne vyvláčím několik slušných okounů a nějakou tu štiku, z nichž největší měla pouze něco kolem 60 centimetru. I tak jsem velice spokojen. Našel jsem to, co jsem hledal-tedy kapry a k tomu jsem si i skvěle zachytal. Bylo rozhodnuto. Příští kaprařská výprava se bude konat na této lokalitě.
       Po velmi dlouhých, téměř půlročních pečlivých přípravách jsem já i revír připraven. Nastal ovšem problém!! S nejlepším kamarádem-kaprařem jsem se nepohodl a došlo díky mobilnímu telefonu k nedorozuměni. Baterie jeho mobilu vypovídala službu a já se domníval, že . . . . . . . . . . . . . . Takže jsem se začal poohlížet po nějakém kaprařském "šílenci", který se řídi heslem "chyt´a pust´" a je ochoten se mnou vyrazit. Śtěstíčko se ke mě vrátilo, když jsem se seznámil s Mirkem a "kaprňákem" Tondou. Teď už stačilo jen domluvit vhodný termín pro všechny a mohlo se vyrazit vstříc novému dobrodružství.
       V neděli jsme všichni vyrazily s tím, že se setkáme na místě lovu. Jak se později ukázalo, tak termín až tak vhodný nebyl. Měl jsem chytat až do čtvrtku sám. Pracovní problémy jim bohužel nedovolily chytat jinak než od čtvrtku do neděle. Tonda na lodi spolu s Mirkem projíždí echolotem oba rybníky. Shodujeme se, že je lepší chytat na větším rybníku. Oba dva po této proceduře odjíždějí a já zůstavám sám. Místa vhodná k lovu jsou označena a zakrmena. Vzdálená bójka na překrásné hraně se nachází zhruba ve vzdálenosti 120 metrů a je zakrmena boiliesem - ryba domácí výroby. Druhá bójka, taktéž na hraně ale ve vzdálenosti asi 25 metrů je zakrmena partiklem ve složení: cukrová kukuřice, řepka, cizrna a jako boilies jsem zvolil 10 milimetrové boilie v přichutích: jahoda, ryba, karpfen killer, scopex a ořech. Jsem bez lodi, takže musím velmi přesně nahazovat, což mi nečiní vůbec žádné problémy. Dva pruty nahazuji ke vzdálenější bójce a jeden prut k té bližší. Noc proběhla bez záběru a já jsem velice zklamán. Začalo mírně pršet. Při ranní kávě stojíce na dělící hrázi pozoruji lovící štiku na menším rybníku. Jen tak z recese ji přeji dobré ráno a dobrou chuť, když v tom přichází divný záběr na můj levý prut nahozen u bližší hrany. Dobíhám celý politý kávou a sekám téměř do prázdna. Prut se pouze na okamžik ohnul a vzápětí tah povolil. Sám sobě si nadávám a za chvíli už letí montáž na své místo. Přikrmuji mini boiliesem a partiklem pomocí vnadící rakety. Můj šestý smysl mi říká abych také přikrmil menší rybník v místech, kde jsem loni sledoval krmící se kapry a také tak činím. Je to v blízkosti malé, ale dlouhé hrany. Zbytek dne a také i bohužel noc jen tak ležím a odpočívám v přístřešku v doprovodu hustého deště. Ráno zdravím "svoji" štičku a opět přikrmuji menši rybník a bližší bójku. Vařím si dnes již druhou kávu, když v tom slyším plesknutí velké ryby o hladinu. Rozhlížím se, ale nic nevidím. Uvědomuji si, že k menšímu rybníku to je jen 20 metrů a tak běžím na 2 metry vysokou hráz za mými zády. Vidím pouze už jen doznívající kruh na hladině. Odpoledne se mi dostavil záběr v podobě, kterou jsem ještě neviděl. Swinger poskakoval jako zběsilý, ale přitom se cívka ani nepohnula!! Na nic nečekám a sekám. Držím na prutě kapra, odhadem okolo 12 kilogramu, když se mi vypíná. Všechny o tom telefonicky informuji a shodujeme se na změně velikosti a tipu háčku za větší. Na této udici odstřihávám tedy háček od K. Nashe a navazuji Foxe sérii 2. Návazec ponechávám od Carp Systemu a to 25 lb uranus silk v délce 30 centimetru s vlasovým přívěsem o průměru 0, 06 mm. Jsem zvědavý, čím zakontrují kapři. Noc proběhla opětovně bez záběru a já začínám hledat chyby, které pravděpodobně někde dělám. Ráno si dávám kafe sedíce na hrázi. Pozoruji malý rybník. Nemůžu se vynadívat. Zdravím "svoji" hladovou štičku při lovu a ke všemu kapři dnes skáčou jako smyslu zbavení!! Přikrmuji. Dopoledne sekám jeden záběr do prázdna. Dešťové přeháňky nepřestávají a já začínám propadat depresi!! Zbytek dne jsem už bez záběru a tak večer nahazuji montáže k zatopeným stromům, kde echolot ukázal největší koncentraci velkých ryb. Díky dešti mi "onemocněly" 2 ze 3 elektronických signalizátorů! Nadávám na prodavače a na jeho tvrzení o 100% vodotěsnosti. Musím je nechat celou noc vypnuté a díky blízkým vázkám jsem donucen neusnout. Nic se neděje a jsem zase bez záběru. Konečně se počasí umoudřilo a obloha se vyjasnila. Dneska má konečně přijet "kaprnák" Tonda spolu s "feedrovým" Mirkem.
       Odpoledne přijíždí jako první Tonda. Pomáhám mu s vybalováním a stavěním všeho potřebného. Konečně přijíždí i Mirek. Snad se smůla prolomí, když budeme všichni své montáže vyvážet. Tonda zaváží všechny své 4 pruty k potopeným stromům. Mirek usazuje své 2 pruty na "moji" bližší hranu a k tomu tam "posílá" i jeden feeder. Máme dohromady 10 želízek v ohni a nemůžu se dočkat čím nám odpoví kapři. Dlouho do noci hovoříme o čem jiném než o kaprech. Do rána jsme všichni bez záběru. Odcházím si nakoupit do odchodu a při té příležitosti se doma i vysprchuji. Ve vaně přemýšlím co děláme špatně. Vracím se až za půl dne rozhodnut pro přechod na menší rybník. Již večer nahazuji jen tak naslepo své montáže do malého rybníku. Kapři se ukazují na hladině a tak si k prutům pokládám podběrák a podložku pro kapry. Začínám si zase konečně věřit. Jsem sice do rána bez záběru, ale mám tušení, že dnes to přijde. Ráno, když piju svoji kávu přišel za mnou Tonda. Je už dvě noci bez záběru a také čekal něco jiného. Spolu sledujeme vyskakující kapry. Navrhuji, že by bylo lepší, aby on i Mirek chytaly také tady. Souhlasí. Jelikož je rybník malý, rozebíráme si jej na nějaké pomyslné sektory tak, aby měl každý "svůj" úsek, který se mu líbí. Já si beru nejužší a také nejvázkovější část. Tonda pro změnu nejširší a nejhlubší část rybníka. Mirkovi se líbí prostor cca 100. metrů mezi námi.
      Stahuji své pruty i s nastraženým 10 mm boiliesem a jen tak na zdař Bůh své montáže nahazuji do od pondělí prokrmeného místa. Zvukáče mám stále "nemocné", takže je nezapínám. Odcházím pro pár věcí zpět. Když se vracím k prutům, tak zjišťuji, že můj prostřední Butt swinger je níž a silon od špičky prutu směřuje pod můj levý prut. Napadá mě, že tento "záběr" mi způsobilo zde přítomné malé hejno lysek, a tak ani nesekám. Nahozeno jsem měl jen asi 15 metrů, ale stahuji asi 80 a to ještě přes nějakou vázku!!! Když jsem montáž dostal až k vázce, tak se mi na hladině ukázal nádherně stavěný kapr, kterého jsem ani nevěděl že zdolávám. Až teď se kapr "probudil" a začal bojovat. Muj Gillfin zvládá jeho výpady impozantně a daří se mi jej udržet dál od potopeného pralesu po mé pravici. Co se mi ale nedaří, je přivolat Tondu nebo Mirka, a tak mi nezbývá nic jiného, než si kapra podebrat sám. Na počtvrté se mi to daří a já pokládám krásného šupináče na měkkou trávu, protože podložku jsem ještě nestihl přinést. Polévám kapra vodou a běžím pro podložku. Cestou míjím Tondu s Mirkem, kteří zatím co já zdolával, stahovaly lodí bójky. Jen tak do větru prohodím hlášku:"mám na břehu kapra přes 80". S napětím zjišťujeme míry ryby. 84centimetru spolu s 10 kilogramy živé váhy hovoří za vše. Několikrát poléváme kapra vodou, fotíme a samozřejmě pouštíme zpět do jeho rodného živlu. Všichni máme nepopsatelnou radost z úlovku a ještě s větším nadšením připravujeme "nové" místo lovu. S blížící se nocí očekáváme úspěch v podobě záběru, ale nedostavuje se. Ráno všichni přikrmujeme. Já mini boiliesem a partiklem, Tonda partiklem a 26 mm boiliesem Star baits třídy Performance a Mirek taktéž jako Tonda. Bohužel mě při krmení pozorovaly přítomné lysky, takže celý den s nimy "bojuji" o krmné místo v hloubce jednoho metru. Nikdy bych nevěřil kolik toho ta plovoucí bestie dokáže sežrat! Nedokázal jsem se jich zbavit a tak všechno vsázím na noc. Jednu montáž s PVA páskou umisťuji riskantně pouze jeden metr před špičku prutu do hloubky 50 centimetru! Druhou umisťuji do vzdálenosti 15 metru v hloubce 80 centimetru a třetí dva metry za ni do hloubky 110 centimetru. Dohromady našich 10 udic zabírá strategicky celou vodní plochu. Máme před sebou poslední noc. Zkouším zapnou signalizátory a . . . . . . . . . . . . . fungují!
      Díky potopenému pralesu po mé pravici zůstávám celou noc u svého stojanu v křesle s pokusem neusnout. Vyčerpáním bohužel usínám. Kolem druhé hodiny ranní mě ovšem budí jedno pípnutí a než otevřu oči, tak už jen slyším mě lahodné píííííííííííp doprovázené zvukem brzdy. Ještě v ospalosti vnímám obrovskou vlnu pod větví v místech, kde se nacházela má montáž vzdálená pouhý jeden metr. Než jsem stačil jakkoliv zareagovat, tak kapr urazil cca 20 metrů přes vázky. Všímám si, že za mými zády stojí Mirek, a tak jej posílám pro loďku, protože nejsem schopen s kaprem díky vázce pohnout a odhadnout jeho velikost už vůbec ne. Když už vidím ve tmě siluetu lodi, tak se mi daří, nebo lépe řečeno kaprovi vyjet z vázky, takže mám přímý kontakt s rybou. Bohužel není příliž velký takže zdolávaní probíhá bez problémů a za okamžik úspěšně navádím kapra Mirkovi nad podběrák. Není velký ale ukládáme jej do carp saku pro ranní focení. Jeho míry jsou 70 cm a 6 kg. Nic moc to není, ale mám z něj obrovskou radost. Udělaly jsme takový rozruch, že jdeme všichni spokojeně spát s tím že už záběr nepřijde. Náš odhad nebyl správný, protože nám Tonda ráno hlásí jednu nedoběhnutou jízdu na boilies 26mm Star Baits-banán. Ráno kapr uspořádal "tiskovku" a podrobuje se sérii fotografií, po kterých putuje zpět do vody. Bohužel dnes musíme všichni ukončit náš společný rybolov. Pomalu začínáme balit a mě už přijel můj "odvoz". Loučíme se a odjíždíme.

Použité náčií:
háčky-Partridge-Z13, K. Nash-fang-gata-patern 1a2, Fox serie 2
boilies-Top Secret 10mm
olova-barvená Carp System 60-90g flat, zip, balli
navazcový materiál-Carp System trap link-uranus silk-invisible string-load silk-cracker
odpalovka-Maxilon 19kg, monofil-12kg

Autor: deni - ®

NOdveta

Můj plán s postupným zavedením návnady s nízkým dávkováním atraktantů slaví úspěch.

NMontáže, montáže, tam se všechno ukáže

Nezkušená ryba může v úleku prchat tak zběsile, že se de facto zasekne sama, ale co ryba, která už párkrát na háčku byla?