Kupujeme naviják

- Martin Maťák

Tytam jsou doby, kdy jste si museli kupovat takove navijaky, jake zrovna byli, a nyni si jiz muzemu vybrat takovy navijak, ktery nam bude nejlepe vyhovovat. Tady jsem sepsal nekolik hlavnich kriterii, podle kterych byste se meli ridit pri jeho koupi.

Navijeni
At vam rika kdokoliv cokoliv, navijeni je rozhodne nejdujezitejsi vec pri volbe navijaku. Muzete mit treba 10-ti loziskovy navijak s tou nejcitlivejsi brzdou, ale kdyz nebude mit spravne navijeni, tak se vam s nim bude hure chytat nez s navijakem podstatne levnejsim, ale s dobre vymyslenym navijenim. Spravne kladeni vlasce je spise otazkou spravneho navrzeni mechanismu navijaku a samotna vyroba je stejne slozita at uz u spatnych nebo dobrych navijaku a neni tedy obecne pravda, ze by levne navijaky nemohli mit dobre navijeni.

Spatne navijeniPriklad spatneho navijeni.
Vodic vlasce (preklapec) nedobiha az ke koncim civky a vyrazna prohluben uprostred zretelne ukazuje, ze navijak nema dobre navijeni - v uvratich je vodic pomaly a uprostred moc rychly.
S timto navijakem byste se asi hodne nazlobili, protoze by pravdepodobne pri silnejsich hodech zpusoboval zamotavani vlasce (uvolnovani nekolika smycek vlasce najednou - tzv. paruka nebo mlha), protoze vlasec je navinut velmi ridce (mezi jednotlivymi vlakny jsou mezery) a vlasec se zamackne (zarizne) do smycek pod nim a pri hodech sebou strhava vse okolo sebe. Take ucinek brzdy by byl hodne ovlivnen, protoze zarezany vlasec zpusobuje, ze brzda obcas pekne zatuhne.

Dobre navijeniPriklad dobreho navijeni.
Civka je naplnena rovnomerne a az ke krajum, coz je dulezite pro dlouhe a presne hody a rovnomerny ucinek brzdy. Vlasec je kladen tesne vedle sebe, takze vysledne navinuti je na dotyk velmi pevne, coz je dulezite, nebot v opacnem pripade by casem dochazelo ke smackavani vlasce smerem ke stredu civky a k jeho zvlneni. Takoveto navijeni je ukazkou kvalitniho navijaku a umozni vam dosahodat az o 40% delsi hody oproti predchozimu.
Vsimnete si taky, ze tato civka je delsi (vyssi) nez predchozi, coz je take dobre, protoze z delsich civek se lepe smyka vlasec a taky pomaleji ubyva do hloubky (u kratkych civek je ten problem, ze pri dlouhych hodech je v konecne casti hodu vlasec jiz dost brzden, protoze uz ho je na civce malo).

Krizove x normalni navijeni -animaceKrizove navijeni
Ukazka rozdilu mezi krizovym (vlevo) a normalnim navijenim (vpravo). Krizove navijeni je zalozeno na tom, ze vlasec pokladame pres sebe v ruznych uhlech, coz vyrazne omezuje zarezavani vlasce a tim umoznuje jeho hladsi odvijeni z civky a plynulejsi, presnejsi ucinek brzdy. U bezneho navijeni je pohyb civky pri pohybu nahoru stejny jako pri pohybu dolu. U krizoveho navijeni je nahoru pomalejsi a dolu rychlejsi.
Podle literatury se tak muze hladkost odvijeni vlasce zlepsit az o 20%.
Pokud hledate navijak pro daleke hody, mel by krizove navijeni rozhodne mit.

Brzda
Brzda je po navijeni druha nejdulezitejsi funkce na navijaku.
Rika se, ze predni brzda je citlivejsi nez brzda zadni. Neni to obecne pravda. V dnesni dobe jsou jiz vysoce propracovane navijaky se zadni brzdou s poteflovanymi velkoplosnymi kotouci tak citlive a spolehlive, ze lepsi uz ani pomalu nemuzete vyuzit. Pri koupi by jste meli hlavne vyzkouset, jaky ma brzda vyuzitelny rozsah. Minimalne by to melo byt 360 stupnu - od uplneho odbrzdeni (hrcaku) az po silnejsi utazeni, pri kterem lze civkou jeste pri maximalnim zatizeni prutu otocit. Vyzkousejte take, jestli po uplnem utazeni a naslednem uplnem povoleni neni brzda prilepena (velky pocatecni odpor). U nekterych navijaku take nejde uplne povolit brzda a nejsou tedy vhodne pro lov kapru s odbrzdenou civkou.
Bojova brzda
S touto novinkou prisla japonska firma Shimano. Jde o to, ze pri zdolavani ryby nekdy nahle potrebujete rychle zmenit nastaveni brzdy. K tomuto ucelu je na techto navijacich umistena tesne pred zadni brzdou jakasi packa, kterou po jejim vychyleni muzete zmenit silu brzdy aniz byste zmenili peclive nastavenou hlavni zadni brzdu. To ocenite zvlaste tehdy, kdyz vam ulovek nahle zamiri do prekazek a vy potrebujete brzdu rychle pritahnou a rybu otocit a pak zase rychle brzdu vratit na puvodniho nastaveni.
Volnobeh (baitrunner, free spool system apod.)
Zase jeden japonsky vynalez. Lovci kapru obvykle chytaji tak, ze po nahozeni udice odbrzdi civku tak, aby v pripade zaberu z ni mohl kapr bez odporu odvijet vlasec. Problem je v tom, ze pred zasekem musite tuto brzdu opet dotahnou. Tohle resi volnobeh. Po nahozeni zmacknete na navijaku tlacitko, ktere uplne uvolni civku aniz byste menili nastaveni brzdy. V pripade zaberu musite pred zasekem pootocit klickou, cimz volnobeh vypnete a zapojite tak brzdu. Nejde zde ani tak o lenost, ale o to, ze mate vzdy kontrolu nad tim, jak je vase brzda nastavena.

Lozisko -animaceLoziska
Dalsi dulezita vec, na kterou bychom meli davat pozor pri nakupu navijaku jsou kulickova loziska. Pocet lozisek obycejne naznacuje technickou dokonalost vyrobku. Kupujete-li navijak s 1 loziskem, pak je temer jistota, ze tento navijak neni urcen pro velke namahani a pravdepodobne vam ani dlouho nevydrzi. Naopak navijaky s vice nez 5-ti lozisky jsou vetsinou jen reklamni tahaky a vyrobci si tak hledaji duvod, proc zvysit cenu, nebo jich chteji mit proste vic nez konkurence. Ve skutecnosti jsou nejvice vyuzivany pouze tri loziska: 1. na klicce - na tomto miste pusobi na material velky tlak, ktery vyvolavame pri zdolavani ulovku. 2. v hlave (rotoru) - zde dochazi k velke rychlosti pri namotavani vlasce na navijak a bez loziska by dochazelo k velkemu treni. 3. v rolnicce na preklapeci - zde take dochazi k velkym otackam (25 az 50 otacek/ 1m navinuteho vlasce) (viz. nize)

Klicka -vyvazenaKlicka
Vyvazena klicka (obrazek) je novinka poslednich asi 3 let a rekl bych, ze celkem uzitecna. Spociva v tom, ze protizavazi na druhem konci klicky (naproti drzadla) zabranuje vibracim a setri tak mechanismus navijaku a ostatne i vase klouby. Kdo to nikdy nevyzkousel, neveril by, jak je potom navijeni hladke a bez chveni. To ocenite zvlaste pri privlaci nebo pri jinych zpusobech lovu, u kterych je potreba casto nahazovat a navijet.
Sklopeni klicky: u vetsiny navijaku reseno sroubem na druhe strany navijaku, u novejsich (a drazsich) reseno pomoci jakesi zapadky na pruzine (to je sice rychlejsi, ale zase to delate jen 2x za lov a usetrite tak asi 20 sekund, tak to zvazte)
O prednostech prestavitelnych klicek pro pravaky/levaky se zminovat nebudu, protoze je to stejne vetsinou jen znouzectvost (jinak to vyrobit ani nejde).

civky - normanli, long, match, konickaCivka
Tvar civky a material, z jakeho je vyrobena, muze vyrazne ovlivnit presnost a delku hodu. Obecne by se dalo rici, ze civka by mela byt co nejvyssi (obrazek 2), protoze pak je pri stejnem obsahu vlasce (velikosti navijaku) dosazeno stejne dobrych vlastnosti, jake jsou u vetsich navijaku s objemnejsimi civkami (z velkych civek se lepe smyka vlasec). Pokud vsak hledate navijak pouze na chytani na blizko, pak na vysce civky zas tak nezalezi (obrazek 1).
Dalsi vlastnosti tvaru civky je jeji hloubka (prumer nejtenciho mista - stredu prazdne civky). Zavodni (match) navijaky maji civky velmi melke (obrazek 3). Je tomu tak proto, ze tyto navijaky jsou vyrobeny pro pouzivani velmi tenkych vlascu (0,12mm) a ten i pri delce nekolika set metru nema tak velky objem, aby mohl naplnit dlouhou hlubokou civku. Jinak u beznych navijaku by hloubka mela byt tak 50% sirky civky.
Nekteri vyrobci nedavno zacali vyrabet tzv. konicke civky (obrazek 4). Ty by meli zase o neco zlepsit odvijeni vlasce, ale nejsem si jist, zda to nemuze ovlivnit pusobeni brzdy, protoze, jestlize bude vlasec zrovna v uzsi casti civky, bude mit pravdepodobne mensi odpor nez kdyz je v casti sirsi (fyzikalni zakon paky).
Velmi dulezity je i material. Vetsinou se civky delaji z grafitovych smesi. Tim je zarucena jejich lehkost a odolnost, ale horsi je to jiz s jejich hladkosti. Predevsim horni hrana civky, pres kterou se smyka vlasec, by mela byt co nejhladsi a s grafitem to je problem. Nekteri vyrobci se to snazi resit povrchovymi upravami (laky), ale mnohem lepsi je vyrobit civku (nebo jen tuto hranu) z nejakeho kovu, nejcasteji ze slitiny hliniku, ktery se jeste povrchove upravuje (napriklad poniklovanim).

Shimano SymetreRolnicka
(rolnicka je od slova rolovat; s cinkanim a vanocemi nema nic spolecneho) -misto, pres ktere na preklapeci vedeme vlasec. Malickost, ktera je mnohymi vyrobci podcenovana a kterou i mnoho rybaru poklada za nedulezitou. Ve skutecnosti je to jedno z nejnamehanejsich mist na navijaku. Pres tento bod prejedou stovky kilometru vlasce a je proto nezbytne, aby byla tato soucastka maximalne tvrda, hladka a otacela se bez sebemensiho odporu. Zvlaste pri pouzivani tvrzenych vlascu (napr. Byron) je to dulezite, protoze tyto vlasce jsou citlive na oter a neprijemne se pak trepi a museji se casteji vymenovat.
Neni to tak davno, co si nekteri vyrobci tuto skutecnost uvedomili a zacali sve navijaky vyrabet s rolnickami s vetsim prumerem (rolnicka ma pak vetsi dotykovou plochu s vlascem, a proto ji vlasec muze lepe roztacet) a s teflonovym povrchem nebo jeste lepe - posadili rolnicku na kulickove lozisko.
Na obrazku muzete videt ukazku navijaku (Shimano Symetre) s rolnickou o velkem prumeru z uslechtileho tvrzeneho kovu (a kovovou civkou).

Telo
Telo navijaku pri jeho vyberu rozhoduje spise z estetickeho nez praktickeho hlediska. Presto podle tela muzete poznat nektere vlastnosti navijaku. Napriklad jestlize je neprimerene kratke vzhledem k vysce civky, da se predpokladat, ze nebude mit dokonale navijeni (vlasec nebude navitut az ke krajim civky), protoze do kratkeho tela se proste dlouha hlavni osa nevejde. Casto je to tim, ze nekteri vyrobci vyrabeji pro nektere velikosti stejne telo a zmeni pouze hlavu a civku, coz samozrejme v nekterych velikostech bude delat neplechu.

Velikost
(velikosti se mysli velikost civky - delka navinuteho vlasce; vetsinou se oznacuje cislem, ktere znaci, jak silneho vlasce se na civku vejde 100m; napr. velikost 50 = "padesatka" = na civku se vejde 100m 0.50mm)
Jakou velikost navijaku si koupit je potreba dobre si rozmyslet, protoze s velkymi navijaky neni chytani tak prijemne (pri jemnem zpusobu lovu) a zase male vam nekdy nemusi stacit (30-tka pro lov kapru). Zalezi na tom, jake ryby a s jakym prutem a vlascem chcete chytat. V nasich podminkach je to obycejne od velikosti 25 na lov malych ryb na plavanou az po 80 na lov sumcu. Kazdopadne byste meli mit takovy navijak, na ktery se vleze alespon [100+2*(max. vzdalenost, ne ktereou lovite)]metru vlasce te sily, kterou budete nejcasteji pouzivat (napr. pro vlasec 0,25mm na 100metrovou vzdalenost lovu => 100+2x100=300m/0.25mm ~> vel. 50).

Hmotnost
Kazdy si mysli, ze navijaku by mel byt co nejlehci. Opak je pravdou. S tezsimi navijaky se chyta lepe, protoze lepe vyvazuji prut a protoze jsou vyrobeny z kvalitnejsiho materialu (lehke navijaky jsou casto vyrobeny z grafitu a kovove casti jsou velmi slabe a tudiz choulostive na opotrebeni). Spravne vyvazeny prut s navijakem by mel mit teziste presne v miste uchopeni - pod civkou navijaku (zkuste si to se svymi dosavadnimi pruty a navijaky).

Rady

  1. Kupujte navijak pres zimu, kdy mate na koupi vice casu a muzete si ho v klidu a beze spechu vybrat.
  2. Sezente si co nejvice katalogu, ze kterych se daji vycist nektere vlastnosti, kterych si sami nemuzete vsimnout.
  3. Nekupujte navijak na inzerat (inzerujici asi vi, proc se ho zbavuje).
  4. Nekupujte navijak, ktery jste nikdy nemeli v ruce (napr. podle katalogu, kde vypadaji vzdy lepe nez ve skutecnosti).
  5. Zeptejte se sveho prodavace na doporuceni, obycejne je to prave on, kdo jich v praxi nejvice vyzkousel.
  6. Kupujte znackove vyrobky (DAM, ABU Garcia, Shimano, Silstar), u kterych je mensi riziko, ze se spalite.
  7. Chodte nakupovat v sobotu (pokud je otevreno), kdy v prodejnach nikdo neni a prodavac ma na vas cas (a neni tak nervozni) a muzete si vse "osahat" ve vetsim klidu.
  8. Informujte se na servisni podporu (kde je opravna a jak dlouho bude oprava trvat).
  9. Nekupujte navijak se zarukou kratsi nez 12 mesicu (mensi zaruka znamena malou kvalitu).

Autor: Martin Maťák - ®

Přečteno: 9 386x
Průměrná známka: 1.64