MRK.cz - stále na rybách - ryby a rybaření

MRK.cz - Stále na rybách

Lofoty - říše tresek

13.5.1998 - Bohumil Kuna

    Jak začít článek o největších treskách v Evropě a možná i na světě

    Je to vážně těžké,protože letos sem měl tu čest vypravit se 250 km za polární kruh s CK Admirál na každoroční jeden zájezd do míst na ostrově Moskensoya který je zasazen do Lofotského souostroví a to v období kdy zde probíhá tření těch největších oceánských tresek v Evropě .

    Vzhledem k tomu ze jsme na rozdíl od cele skupiny lidí jeli autem zatímco ostatní letěli letadlem trvala nám cesta 3 a půl dne ale stálo to za to . Měl sem nejdříve trochu obavy z toho co bude,ale všechno bylo v pohodě . Perfektně udržované silnice ve Skandinavii nebyly žádný problém a tak jme celou tu cestu absolvovali v pohodě.Jely jsme sice delší trasou přes Švédsko a to z prahy do Rostocku a odtud trajektem Macklenburk do Trelleborku .Pak vedla cesta na Stockholm ,Umeu a Mo i Ranu to už je v Norsku .Odtud bylo už jen 250 km do dalšího přístavu Bodo kde jsme najeli trajekt Rost a vypravili se na plavbu 10 hodin dlouhou ale jednu z nejlepších co sem zažil . Loď kotvila na dvou ostrovech Rost a Vaeroy a všude bylo dost času se porozhlédnout a poznat okolí. Dokonce tu byla možnost navštívit závod na zpracování ryb .

    Po příjezdu do cílového města Moskenes zbývalo do konce cesty jen 5 km ,sice po naprosto zledovatělých silnicích ale dalo se to zvládnout .

    Co se týká ubytovacího areálu ,nebylo zde co vytknout .Klasické norské celodřevěné chaty s kuchyní,ložnicemi , sprchou atd. Stojí klasicky na kůlech přímo u vody a lodě máte přímo pod okny. Obrovskou výhodou bylo že zde se benzín do motorových člunů nemusí platit a je v ceně zájezdu . Takže se nemusí nikdo obávat kolik se projede .

    Co se týká cestovky která zajištˇovala pobyt . Bylo zde několik nedostatků které neplynuly ani tak z neochoty ale prostě z toho že tento zájezd je natolik vyjímečný a koná se jen jednou do roka že nebylo možné ihned uspokojit vše co si zákazníci přáli . Je nutné ale dodat že na velikost a počet úlovků to nemělo vliv. Postupem času se problémy vychytali a ryby pak šli opravdu velké .

    Jednalo se zejména o přípravu nářadí ,protože pruty a lodě měli všichni až třetí den ,jenže na ryby se kvůli bouři stejně jet nedalo takže se vlastně nic nestalo . Trochu problémy byli i se šňůrami avšak i ty se pak o dstranili .Ke šnůrám bych jen dodal na čem se shodli skoro všichni ,a to že by neměli být půjčovány ale každý by si je měl koupit sám a buď od cestovní kanceláře nebo doma .Měl by jistotu že je nová a nebude se trhat . Rybáři s nimi totiž zacházejí tak ovým způsobem že po jedné sezóně,, má dost,, a pak je možné její přetržení. Uf a nedostatky mám za sebou

    K výrazným kladům patří zejména 2 věci a to bylo servisní auto které sloužilo po celou dobu pobytu účastníků k jejich individualním potřebám .Stačilo říci, že někdo někam potřebuje a kdy a jelo se .Jak do obchodu nebo do banky nebo kamkoliv jinam .Navíc auto dovezlo až na místo věci které se nevejdou do letadla a pak dopravilo zpět všechny ryby a trofeje kterých bylo asi 600 Kg čistých filet což představuje asi 1200-1400 Kg živé hmotnosti . Na týden chytání a 18 lidí to je velice slušné .

    Druhá věc je kutr .Tady ´byly v ceně 3 šestihodinové vyjížďky . Je třeba ale vyplouvat jen za dobrého počasí a toto oznámit kapitánovi že jinak nedostane zaplaceno. Udělal to jenom jednou a příště si dal pozor .Takže celkem se jelo 4 krát a o zážitky nebyla nouze .Jak z vln 4 metry ,tak z ryb přes 22 kg .

    Ryby - to je kapitola sama pro sebe -Na Lofoty se jezdí prostě za těmi největšími kusy a zatímco některé kusy na fjordech jsou považovány za kapitální tady si je nikdo ani nevyfotí . Základní míra u tresky obecné byla 100 cm a cca 14 kg hmotnosti a u tresky tmavé -Keler 70-80 cm . Nechytalo se zde na množství ryb jako na fjordech a na rybáře vyšli v průměru tak 3 ryby denně ale šli prakticky jen velké ryby . Proč tak málo popíši později . Občas sem zde mluvil s rybáři ,jestli jim nevadí že je tak málo záběrů ale se zlou sem se potázal protože všichni mi řekli že sem přijeli pro kapitální úlovky a ne pro množství . A to se bezezbytku potvrdilo . Chytli se zde ryby opravdu veliké a největší měl a 133 cm a 22,5 kg. Dalších 130 bylo několik a ryby okolo 120 cm nebyly vzácností a rybu okolo 100 cm měli prakticky všichni .

    Počasí - to je zde naprosto nevyzpitatelné a je třeba se na něj připravit .Prakticky vše co znáte z fjordů se zde může zapomenout. Platí že je třeba naprosto spolehlivý dvoudílný nebo kombinézový nepromokavý oděv , jinak se vystavujete riziku velkého prochladnutí .Vaťák není na místě protože se rychle nacucá vodou a je po izolaci .Dále neoprenové rukavice ,není nad ně .I když je v nich mokro je pořád teplo . Holinky pokud možno ty nejteplejší co se dají sehnat. Voda zde měla totiž 2-3 C a to je nic moc.Taky kvalitní čepice nebo kukla. Počasí se zde velmi rychle mění a zejména vítr způsobuje velké nepříjemnosti .Není se třeba moc obávat vln protože ač jsou velké jsou dlouhé a široké a loď je jakoby na rychlovýtahu nahoru dolu, a voda se do ní nedostane. Trochu tenhle pohyb pomáhá v pilkrování .

    Rybolovné způsoby. - Chytání zde bylo pro většinu lidí zde ze začátku velkou záhadou protože nikdo nevěděl na co a jak .A hlavně se dost často vázlo podivným způsobem .Nejdřív přišel tahavý záběr a pak se na prutě cukal a ryba a velká ,,ale jak se táhla bliž a blíž k hladině ,prut postupně zatvrdnul a nešlo s tím hnout . Navíc v tomto místě byly podivné bójky a nebyly zde žádné kutry . Až když se šňůra vzala do rukavic a surově vytáhla ,zjistili jsme že se jedná o profesionální rybářské šňůry na kterých bylo oběšených stovky ryb .Nebýt tohoto tak by se od začátku tahaly nejen velké ryby ale i velká množství a celková hmotnost ryb mohla byt hodně přes 2 tuny .

    Po tom co jsme se začali těmto místům vyhýbat a nebylo to lehké, protože takto pokrytá plocha byla tak 3*10 km se úlovky začali množit .

    Nejdříve jsme spoléhali na sonary a GPS že nás navedou do správných míst ,ale s postupem času se ukázalo a to je velmi důležité ,že jediné pravidlo je zajet mezi rybařící čluny Norů a postupně s nimi driftovat podél po břeží a nenechat se odradit. Měli totiž výkonnější sonary a ryby našli daleko lépe a rychleji .Jediný u nás prodávaný echolot který něco ukázal byl LOWRANCE X 28 který po nastavení největší citlivosti začal ryby opravdu vidět .

    Další zajímavostí tady bylo že nebylo vůbec rozhodující jestli jste doma mistři světa v rybolovu a nebo rybaříte úplně poprvé .Hlavní a rozhodující slovo zde měla trpělivost a výdrž. Kdo tohle pochopil tak nachytal a velký . Jediné co zde platilo stejně jako na fjordech bylo to že nejvíc a největší ryby nachytají ženy nerybářky a poslední dni zájezdu .

    Chytalo se zde hlavně na pilker a to systémem zvedat spouštět .Nebylo nic účinnějšího . Chtěl sem zde zkoušet i přívlač ale vlny byly takové že nebylo radno se přibližovat k ostrůvkům a průplavům jinak se mohlo stát že to mrští lodí o skálu a rozlouskne jí to jako ořech .Bezpečná vzdálenost byla tak 50 metrů .Pár ryb se zde sice přívlačí chytlo a všechny na nástrahu Rubblex ale tento lov byl opravdu jen pro ,,náročné,, .

    Pilkrovací pruty samozřejmě zapůjčila CK Admirál i s navijáky .Nedoporučuji zde v žádném případě používat teleskopy jakéhokoliv provedení . Pravděpodobnost jejich zlomení je obrovská .

    Nástrahy - hlavní bylo aby pilker byl pořádně těžký a barva ani tvar nerozhodovali .Největší ryby byly dokonce nachytány na nebarvené olověné kusy . Dále se požívaly klasické přívěsné nástrahy ale zde bylo důležité aby ,jejich háčky byly co největší a pevné . Opět zde moc nerozhodovala barva .Když pod váma projeli ryby tak vzali co tam bylo ponořeno .

    Jako přílohu dodávám i část mapy s nejlepšími místy k rybolovu a naopak místy kde je bezpodmínečně nutné vyhnout se jim ,protože jsou zde proudy dosahující až 30 km rychlosti a to se z motorem který jede tak 10km/h ned á ve zdraví zvládnout

    
Toto jsou ty nejpoužívanější nástrahy na Lofotech .prakticky všechny jejich varianty byly úspěšné .Pilkry měly hmotnost 300 -750 gr

     GPS a Echolot .tyto dva přístroje se poměrně osvědčily. Zejména GPS což je navigační systém za jakéhokoliv počasí vás dovede přesně tam kam potřebujte .Řekne vám i za jak dlouho dojedete na místo určení. Po cestě autem jsme ho měli instalován v autě a byl velkou oporou zejména po cestách kde jsme v životě nejeli .Lowrance X28 byl zase jediný echolot který byl sto objevit ryby .

    Dojmy - když napíši že maximální tak je to hodně málo . Prostě něco takového se jen tak nevidí . Stejně jako je rozdíl mezi jihočeským kačákem a Norskými fjordy tak je rozdíl mezi fjordy a Lofotským souostrovím . Ať se jedná o vlny 4-5 metrů hory tyčící se až do nebe nebo rozlehlým oceánem kde s lodí 4 m dlouhou jezdíte až za obzor ,nebo zdejším přívětivým obyvatelstvem vše na Vás zanechá obrovský dojem .A když pak vidíte na molu ryby velké jako malá ponorka a je nutné dodat že Češi a Slováci zde ztrhli i místní dosavadní rekordy ,odjíždíte s tím že se pokud to bude možné zase vrátíte znova

Bohumil KUNA
poznámky k fotkám:
denní úlovek na Lofotech
největší úlovek s lovcem 133 cm 22,3 kg
Autor: Bohumil Kuna

Přečteno: 5 889x
Průměrná známka: 1.71

Související články

Co je nového - dravci + obecné
Oznámení - dravci
Vložit oznámení

Na toto místo můžete sami vložit své oznámení ostatním čtenářům MRKu.

Kalendář akcí - dravci
Seznam závodů
Výsledky závodů
Všechny výsledky
Akční nabídky
Všechny slevy a akce
akce, rybareniUzení i za studena!!

Udírna hranatá malá ZN - SMALL je určena pro kolmé a roštové uzení všech druhů uzenářských výrobků, především ryb (ideální pro uzení pstruhů, kaprů, úhořů apod).


akce, rybareniLehátko Fox R-Series Camo Bedchairs

Nová řada lehátek R-Series od firmy FOX nahrazuje předchozí řadu Royale a nabízí tři modely - R1 (Compact), R2 (Standard), R3 (KingSize). Lehátka těží ze zcela plochého profilu a bederního podpěrného systému pro lepší pohodlí.


Doporučujeme cestovku
Rubrika Cestovky
CK ALBA tour s.r.o. CK ALBA tour s.r.o.

Naše cestovní kancelář je zaměřená především na sportovní rybáře, kterým chceme dopřát možnost rybařit na špičkových evropských i světových...