I malá lokalita může být složitá II. 2/99

- BCG

Rod Hutchinson kdysi řekl: "Když všichni budou chytat na boilie o průměru 14 až 18 mm, tak já budu chytat na pingpongongové míčky" My jsme si pro změnu řekli, že když všichni jezdí na velké ÚN a řeky, tak my pojedeme na něco menšího.

Vzhledem k tomu, že jsme měli v úmyslu vyzkoušet novou směs na boilie určenou pro letní období, zdálo se nám, že menší lokalita bude na otestování vhodnější, než velká vodní plocha nebo řeka, protože letošní léto bylo velmi teplé a teplota vody i vzduchu stoupala doslova den ode dne. Jedná se o boilie na bázi HE, jinak také tzv. ptačí, kde převažují uhlohydráty (tuky). Naše boilie obsahuje především PTX (moučka z různých obilovin a semen), dále pak moučku z lískových ořechů, která díky vysokému obsahu tuku pomáhá boilie, aby ve vodě lépe pracovalo - tedy uvolňovalo pachové prvky a další příměsi do okolí. Ochucujeme jej Scopexem smíchaným s Vanila Ice Cream Rod Hutchinson v poměru 3:2. Jako podpůrné krmení používáme do měkka uvařenou řepku, pšenici a kukuřici.

Ale přistupme k vlastnímu lovu. Rybník, který jsme si v brali, má rozlohu asi 12 ha a rozprostírá se uprostřed lesů Českomoravské vysočiny. Možnost ulovení kapra o hmotnosti 1.0 kilogramů a více tu je. Sice minimální, ale tentokrát nám nejde ani tak o velikost, jako spíše o množství, a především o to, jak budou ryby reagovat na nové boilie z naší kuchyně.

Na určené místo přijíždíme již v pátek brzy ráno. Vybalujeme nezbytné vybavení, stavíme biwak a co nejrychleji na vadu. Po prozkoumání dna echolotem se rozhodujeme umístit loviště ve vzdálenosti 80 metrů od břehu. Hloubka v těchto místech dosahuje tří metrů a po několika metrech se dna propadá až do čtyř metrů. Tento zlom je zřejmě pozůstatkem bývalého koryta.

Zakrmujeme dvěma kilogramy boilie a třemi kilogramy partiklové návnady. Ještě vytvoříme krmnou cestu dlouhou zhruba 60 metrů směrem k přítoku a již obracíme náš Fish Hunter zpět.

To, ca se dělo následující tři dny, se snad ani nedá popsat. Tak alespoň ve stručnosti. V šest hodin ráno je nakrmeno a nahozeno. V 8,30 první záběr. Kapr lysec 58 cm. Dále pak následovala tři denní série záběrů, kdy se velikost ryb pohybovala v rozmezí 50 až 60 cm. Intenzita záběrů byla tak silná, že jsme byli nuceni použít PVA šňůrku na dokrmování. První poločas naší výpravy skončil 40:0 pro nás. Bohužel, musíme přerušit rybolov, abychom se vrátili do pracovního procesu. Zpět se vracíme za čtyři dny, opět zakrmujeme dvěma kilogramy boilie, pouze drobné krmení snižujeme na jeden kilogram denně. Tentokrát boduje první Petr se svým prvním větším Amurem, kterému zachutnalo naše boilie tak, že z něho teče, sotva se ocitne v podběráku. Navíc má ještě rozdrcené kousky na požerácích. Bohužel to byla jediná slušná ryba následujících dvou dnů, pokud nechceme hovořit o kapřících v rozmezí 35 až 40 centimetrů.

Kolem orientační bójky jeden výskok následuje druhý. Díky tomu, že nám najel tento kapří dorost, nemají ti starší a větší svůj klid. U několika jedinců, kteří jsou poměrně dost odřeni (jde zřejmě o letošní násadu), využíváme náš přípravek Klinik od fy Kryston.

První slušný kapr přichází až druhý den v osm hodin večer. Jeho olivový hřbet přechází v nádherně oranžové břicho, které se matně leskne v zapadajícím slunci. Pouštíme jej zpět, třeba bude mít štěstí a doroste do našich vytoužených dvaceti kilogramů.

Druhý den ráno jsou ještě nějaké záběry, ale s přibývající oblačností záběrů ubývá. Po celý den sedíme bez záběru. Další den po zakrmení přichází série deseti záběrů, avšak po každém záběru následuje zásek do prázdna, nebo ryba po několika sekundách padá. Stejná situace se opakuje celé tři dny. Nic naplat, musíme celkově změnit taktiku lovu a vnadění. Odjíždím domů s tím, že se vrátím za čtyři dny a dovezu vše, co je třeba. Zbytek týmu zůstává a vytrvává v lovu. Celé čtyři dny se telefonicky průběžně informujeme, ale situace se nemění. Záběry jsou, ale ryby bud' padají, nebo záseky jsou do prázdna.

Zpět se vracím již vybaven pro takové případy. A co víc přijíždí se mnou čestný host našeho týmu Robert Lebeda. Po cestě k vodě mu všechno barvitě líčím, a tak se již nemůže dočkat, až nahodí udice. Časně zrána navazujeme různé druhy montáží a měníme i typy a vázání háčků. Minulý den bylo vypuštěno vnadění, měníme také velikost boilie a navíc přidáváme další druh, tentokrát Richworth Milch (mléčný), ale jen pár kuliček.

První záběr na sebe nenechává dlouho čekat, a tak zdolávám krásného lysce, který je víc vyšší než delší. Háček Pyggy Back má předpisově zaseknutý v koutku tlamky. Následuje ještě několik záběrů a většinou všechny úspěšné. Robert stále nic. V odpoledních hodinách objevujeme ve výbavě našeho hosta vrhací rouru Cobra King. Okamžitě na něho útočíme, aby nás naučil s touto užitečnou věcičkou zacházet. A protože nic není snadné, ihned pilně trénujeme. Za několik dnů jsme si Cobru natolik oblíbili, že se rozhodujeme pro její zakoupení (přestože nás po těch několika dnech bolí ruce, jako kdybychom skládali vagón s uhlím avšak i to se poddá).

K večeru má Robert konečně pořádný záběr, ale jak se zdá, smůla jej nechce opustit. Podle křivky prutu se zřejmě jedná na zdejší poměry o velice slušný kus - boj s ním však nakonec končí vázkou v bójce. Všechny nás to velmi mrzí, neboť kdyby všichni rybáři byli jako on, bylo by u našich vod velmi krásně.

Další ráno se na protějším břehu objevuje další očekávaná návštěva v podobě Mirka a jeho kamaráda. Za chvíli si již povídáme a shodujeme se, že budou lovit z protějšího břehu

na společné bójce. Mezitím se pobyt našeho hosta Roberta chýlí ke konci, ale štěstí v podobě pěkného kapra bohužel neměl. Já odjíždím společně s ním, ale potom s rozjíždíme každý svým směrem - Robert do Prahy a já do Brna.

V pátek ráno jsem již opět zpátky a vítá mne Mirek, se kterým budeme společně testovat nové pruty Byron - model Specimen Hunting - Club Sussex, Luboš bude zkoušet Future Carbon a Petr si bere oba . . . Díky jejich výborné akci, která výpady kaprů o hmotnostech 2 až 8 kg bezpečně tlumila, se brzdy našich baitrunnerů ke slovu příliš nedostaly. Vlasce jsme používali o průměru 0,22 mm (Shimano Baitrunner) a ve spojení s těmito pruty a navijáky Baitrunner GT to byl požitek z citlivé rybařiny.

Před ukončením naší výpravy jsme ještě byli zvědavi, co dokáží nám zapůjčené pruty. "Vůbec se jich nebojte a pořádně je vyzkoušejte," vybídl nás Mirek. Všichni jsem se vystřídali a délky našich hodů se pohybovaly v rozmezí 110 až 140 m (měřeno přes počitadlo). Lubošovi se nakonec podařilo téměř přehodit rybník a to nás nakonec přesvědčilo, že máme v rukou skutečně vynikající prut. Nakonec jsme se dozvěděli, že tato řada byla speciálně vyrobena pro český trh.

Konec dobrý, všechno dobré. Také naši kamarádi z protějšího břehu zdolali pěkného kapra o délce 71 cm a hmotnosti 8,5 kg. Byli jsme tedy nakonec spokojeni, neboť naše letní směs se velmi osvědčila a již se těšíme na novou sezónu. Ještě mi dovolte malý pozdrav Robertovi: "Roberte, nezoufej, příští rok to určitě vyjde."