Morava, pokus první 9/00

- BCG

Kluci, přijed'te, u nás na Moravě (míněna řeka) sú také "hovada", že kúšú návazce! Takové výzvě nelze odolat, a tak sedáme do auta a vyrážíme se na ně podívat. Po menším bloudění přijíždíme k vodě. A již na první pohled nám učarovala - samé padlé stromy, stul'ková pole, zkrátka nádhera. Potkáváme zde kolegy od Sportexu, popovídáme chvíli, a potom hurá domů a balit věci a vařit kuličky.
S ohledem na vysoké teploty se přikláníme k boilie na bázi ptaůiho zobu a rybí moučky. Těsto vyrábíme podle následujících receptů:

První mix:
1 kg boilie mix Žluté semínko (Yellow seed mix)
1 kávová Ižička Creamy super sweet - Nutrabaits (NB)

1 ml Cream cajouser - NB
1 kávová lžička Betain HCI

5 kapek esenčního oleje Bergamont - NB
5 ml Cranberry Nutrafruit-NB

4 ml Cream. elite - NB
20 rnl Muttirnino PPC

Tuto kombinaci používáme již od jara, pouze s tím, že základní mix se mění.
Druhý mix na bázi rybí moučky vygadá takto:

1 kg HNV ryba super activ 2000
5 ml olejové esence ryba - Jet Fish 30 ml macrel oil Nutrabaits
2 kávové lžičky apetit stimulators shelfish - Rod Hutchinson
5 kapek esenčm'ho oleje Asa foedita - NB

3 ml sladidla - Jet Fish

Tento mix je vhodný do tepié letní vody, a tak jej neváháme použít.
Jako dost zásadní doplněk máme připraveny též pelety (Malay Bird Spice - K. Nash, Sting Fish, Cranberry a Salamon Caviar - Nutrabaits).
V sobotu prvního července konečně dorážíme k vodě, Luboš vybírá místo pro umístění nástrah mezi stulíky na hloubce asi 1.,5 m. Díky značným vázkám a stulíkovým polím jsme nuceni používat pletené šňůry o nosnosti 30 kg (carpex) a koncové návazce ze Super Novy a Quick Silver. Vše zakončují háčky Rod Hutchinson č. 2 a Mustad Ultrasport č. 4.
První záběr přichází Lubošovi ve 23,00 hodin, ale bohužel není mu dopřáno rybu zdolat, neboť kapr mu během. několika sekund odmotal zhruba 20 metrů pletené šňůry a spoj šňůry a vlasce nevydržel nápor a praskl. Tedy žádný slavný začátek.
V pondělí přijíždí Petr a zaváží své udice mezi potopené stromy na hloubku 2,5 a 1.,5 m. Večer přichází. Lubošovi další záběr a zdolává kapra 10 kg. Brzy ráno pak mám záběr já a kapr míří silným tahem k potopeným stromům. Snažím. se jej brzdit, ale najednou prásk - a já zklamaně vytahuji zbytek udice z vody a zírám na cáry ze šňůry. Nechápu to.
Potom Luboš zdolal opět deseti kiláka (opět s použitím pelet, což značí, že jsou skutečně účinné) a já kapra o hmotnosti 8 kg. Ukládáme je do vaku a po rozednění se chystáme je fotit. Po otevření vaku jsme šokováni velkým množstvím rozdrcených skořápek ze škeblí. Petr neváhá a jde do vody a za chvlí přináší plnou hrst velkých prázdných lastur od rybničních škeblí, jejichž hrany jsou ostré jako nůž. Vše se v tom okamžiku vysvětluje a nám je jasné, že šňůry řežeme právě o tyto škeble, kterých je ve vodě zřejmě značné množství.
Je úterý, sedíme mezi našimi přístřešky - a najednou to přišlo . . . Napřed mírný vánek, a potom taková vichřice, kterou zde pamatují naposledy v roce 1984. Stromy jsou během několika minut doslova očesány od větví a padají jako třísky. Zároveň přišel i obrovský liják. Sedíme ve svých Sheltrech a čekáme, až se příroda vyřádí. Celé boží dopuštění skončilo asi za hodinu a již nám kamarádi volají, jak jsme na tom neboť v sousední vesnici to odneslo pár střech.
Je středa odpoledne, zdolali jsme několik kaprů do 7 kg a Petr mezitím vyvezl nástrahu určenou pro sumce. Po dvou dnech snažení záběr skutečně přichází a Petr
jej za bez nadsázky dramatických okolností zdolává. Slovo "dramatických" je míněno velmi vážně, neboť se musel pro něho potopit pod potopený strom a doslova jej odtamtud vydolovat. Byl to risk, neboť měl šňůru omotanou kolem ruky. Nakonec vše dobře dopadlo a sumec o hmotnosti 32 kg a délce 160 cm byl na břehu.

Jsme sedmý den u vody a stále více se ochlazuje. Luboš má osmý den záběr. Musíme okamžitě do loďky, neboť ryba vyvíjí neuvěřitelný tah - odhadujeme ji na více než patnáct kg. Ryba po dlouhém a napínavém boji, kdy využívá přírodních úkrytů a vázek, je nakonec zdolána a my nevěříme vlastním očím. Váha totiž ukazuje hmotnost necelých 7 kg. Nechtěli jsme tomu věřit po výkonu, jaký ryba podala.
Je konec výpravy. Za jedenáct dnů jsme ulovili devět kaprů od 5 do 10 kg a jednoho sumce. O pět podstatně větších ryb jsme přišli ve vázkách, ale šňůry nám nakonec "nekúsaly" ryby.
Za zmínku ještě stojí kuličkové pelety. Pokud je navlečete přímo na šňůrku mezi háčkem a obratlíkem dosáhnete tím velmi zajímavých výsledků. Pelety se totiž rozpadnou a zamaskují pak právě návazec. Při náhozu se šňůrka nezamotává, a navíc máme velmi přesně navnaděno.
Na tuto vodu se ještě vrátíme. To bude pokus druhý a snad úspěšnější.