První vydařená výprava za kopečky

- Jan Lukeš

Komerční sdělení

Ve čtvrtek navečer jsme měli vše sbalené a naskládané v autě. Před námi byl poslední pracovní den. Vlekl se. E-maily se kupily jako nikdy, samé telefonáty. Peklo! Co se do oběda stihlo, to se stihlo, ale úderem poledne prostě padla. Rozloučili jsme se s kamarády a hurá do auta. Před námi bylo zhruba 20 hodin cesty. Cesta přes Německo, Francii až do Španělska nám ale utekla poměrně rychle, zvládli jsme to za 19 hodin. K vodě jsme přijeli v dopoledních hodinách.

Lovné místo jsme si dopředu nenaplánovali, chtěli jsme se rozhodnout podle momentální situace na revíru. Před námi bylo devět dní lovu a počítali jsme i s tím, že u vody bude o víkendu rušno. A ještě k tomu byly Velikonoce! Vytipovaná místa od mostu v Mequinenze až k čerpačce byla obsazená! Všechna! Nezbylo nám nic jiného, než popadnout pruty na přívlač a projet se po nádrži Riba Roja. Po dvou hodinách průzkumu jsme si vybrali pár míst na aragonské straně, ale nebylo to ono, na dvě lehátka to prostě nestačilo. A tak jsme vzali zavděk jediným volným místem na katalánské straně. Zrovna to zabalili čeští kolegové, kteří tu byli na sumcích. Než jsme se zabydleli, čekal nás úklid - ach jo, za půl hodiny jsme nasbírali plný pytel odpadků. Takovou prasečinu jsem neviděl ani u nás. Někteří lidé jsou zkrátka hrozní.

Konečně stavíme bivak, chystáme krmení a vše připravujeme k vyvážce. Vybíráme místo, kam postavíme pruty. Po chvíli máme jasno: já budu chytat po pravé straně na řece a bratr napravo v zátoce. Jenže než jsme všechno nachystali, rozfoukal se takový vítr, že jsme na vodu nemohli. Bráška se tedy odebírá rovnou na kutě a já spoléhám na náhodu. Beru PVA síťku a pěchuji ji směsí halibutích pelet a rozpůlených nebo rozčtvrcených boilií Extra Carp Mussel a Extra Carp Magic Premium Boilie v příchuti Tuna-Garnela. Pod háček napichuji 16mm kuličku Tuna-Garnela. Montáže posílám úplně do neznáma. Druhý den ráno jsem pak zjistil, že do dvoumetrové hloubky.

Uléhám v jedenáct večer a ve dvě ráno mě budí první záběr. Chvíli jsem nevěděl, co se děje a ani kde jsem. Pak jsem se probral, ale takhle brzo jsem záběr opravdu neočekával. Po chvilce stojím u prutu a svádím souboj s prvním bojovníkem. Po pár minutách přetahování se jde první fešák fotit. Vlastně fešanda, ke tření připravená šupinatá mamina. Měří 82 cm a váží 12,5 kg. Pěkná rybka, co víc si může člověk na začátku lovu přát…

S úsvitem vstáváme, snídáme se a jdeme zkoumat dno. Na volné řece před námi je pozvolná mělčina, která pomalu klesá do hloubky tří metrů. Voda na povrchu má okolo 15 °C, což je oproti mé poslední návštěvě výrazně lepší. Za mělčinou prudce klesá hrana posetá stromy, která ze tří metrů padá do deseti. Své montáže pokládám na mělčinu na 2,5 metru a za hranu do dvanácti metrů. Na první krmnou dávku používám 10 kg kukuřice, kterou jsem zalil půl litrem tekuté potravy Extra Carp CSL - Liver Fish. K tomu jsem si do desetilitrového kbelíku připravil ještě směs boilií Mussel a Strawberry Fish s peletami halibut.

Bratrova strana v zátoce byla taková obyčejná. Představte si jakousi vanu bez jakýchkoliv zvláštností, když nepočítám zatopené olivovníky na dně. Hloubka tam je od osmi do čtyř metrů. Sympaticky vypadá ostrov z rákosů uprostřed zátoky. U ostrova je hloubka 4,3 m a celá zátoka je po obou stranách lemovaná rákosem. U rákosí je místy hloubka i kolem dvou metrů.

První tři noci Jakub vždy jednu z montáží pokládá k ostrovu a druhou do hlubších partií v okolí rákosu. Taktiku vnadění zvolil úplně jinou než já. Ke každé montáži vždy vysypal obsah 1,5l lahve, které jsme uřízli hrdlo. Před vyvážkou tam nasypal směs boilií a pelet. Pod háček nastražil Extra Carp Magic Premium Boilie v příchuti Pineapple Fish. Na jedné montáži zkoušel kombinaci kuliček o průměru 16 mm a 20 mm, na druhé měl jen 16mm kuličku.

Poslední udici vyvážíme před pozdním obědem. Pak nastává siesta, která trvala vždy až do večera. Tehdy ustal i vítr. Paráda! Nádhera! Takhle to máme na rybách nejraději. Sedíme v křeslech, popíjíme horkou kávu a sledujeme vodu před sebou, kterou zapadající slunce vybarvuje. Nasloucháme okolním zvukům - některé jsou blizoučko, a navíc od ryb.

První záběr přichází od ostrova. Bráška vše stíhá. Brzdu utahuje na krev a rychle ustupuje vzad. Tohle na ryby, které hned zamíří do rákosí, platí. A Jakub vyhrává. Má mlíčňáka, jen o půl kila lehčího, než byla moje kapří maminka. Pouští ho a ani si nestačí osušit ruce, když se mu rozjíždí druhý prut. „Tahle bude menší,“ říká Jakub. Ano, ryba měří 73 cm a váží 9 kg. Zabodovala kulička Pineapple Fish.

Do půlnoci měl Jakub ještě čtyři záběry, ale tři z nich neproměnil, ryby skončily ve vázce. Zdolal kapra o hmotnosti lehounce pod 10 kg. Na mě se štěstí neusmálo. Po půlnoci jsme ulehli na lehátka u prutů a čekali, co přijde. Měl jsem pár přejezdů a několik ťukanců od perlínů, jinak nic. Zato Jakub byl ráno zcela vyčerpaný - co hodina, to záběr. Ulovil tři 9kg kapry, jednoho 9,5kg, dva „desetikiláče“ a jednoho fešáka o hmotnosti 12,5 kg. Bratr byl utahaný, ale šťastný.

Přes den se znovu rozfoukal vítr. Na vodu jsme nemohli. Já se věnoval přípravě montáží a krmení, bráška se šel projít po okolí. Z vyhlídky, která byla na kopci přímo za našimi zády, měl nádherný rozhled. Den utekl jako voda, a než jsme se nadáli, byl tu další podvečer. Na nic jsme nečekali. Své montáže jsem posunul na mělčinu k rákosové zátočině napravo, kterou jsem si během dne zakrmoval. Jakub nic neměnil, proč taky…

V sedm večer se rozjel kolotoč. Jednou jsem podebíral kapra já Jakubovi, podruhé on mně. Na chvíli jsme si odpočinuli až kolem deváté, když nás navštívila rybářská stráž. Zrovna jsme tahali 13,5kg šupináče, který mi zabral na Carp Magic Premium Boilie - Strawberry Fish v průměru 16 mm z dvoumetrové hloubky. Jelikož jsme před lovem naše místo uklidili, dostali jsme pochvalu. Prý viděli, jak to tady vypadalo. A ryby dál bláznily…

Záběry chodily prakticky každou hodinu. To byla noc! Nezapomeneme na ni. Měli jsme deset záběrů, o šest ryb jsme sice přišli, ale čtyři jsme proměnili. Tři kapři vážili v rozmezí deseti až 12 kg, čtvrtý lysec měřil 91 cm a vážil 16 kg. Šestnáctimilimetrová kulička Pineapple Fish prostě řádila.

Pak nám do konce výpravy zbývaly jen čtyři dny. Bohužel jsme trochu podcenili zásoby krmení a ryby se k nám obrátily zády. Ještě nám ale deset záběrů přišlo. Během osmi dní rybaření jsme si zapsali pětatřicet záběrů a zdolali jsme rovných dvacet ryb. Nejtěžší úlovky měly 13,25 kg a 16 kg. Zkrmili jsme 25 kilo pelet, 15 kilo boilií a přes 60 kilo kukuřice.

Tentokrát jsem na rady znalce místních poměrů nedal a zvolil jsem vlastní taktiku. Možná to byl klíč k úspěchu. Škoda, že to samé nemohu říct o partě kamarádů. Kluci po celou dobu naší výpravy seděli naproti mně a měli jen tři záběry, z nichž vytáhli dvě ryby. Těžko říct, jestli za náš úspěch „může“ vybrané místo, nastražená kulička, montáž, zvolený typ krmení a nebo jen obrovské štěstí. Možná jsme ale jen byli ve správný čas na správném místě…