Hejlov, těžká voda?

- Luky 12

Na polovinu srpna jsme si s tátou naplánovali výpravu na soukromém jezeře poblíž Pelhřimova. Původně jsme měli jet na Hejlovské jezero pouze na pět dnů, ale pořád jsme vymýšleli, jak si tuto výpravu prodloužit alespoň o další den. Koukli jsme se na stránky jezera, jestli není nějaké místo volné, že bychom si obhlédli vodu a zkusili štěstí jeden den i na jiném místě. Místo č. 2 bylo volné, tak jsme zavolali, že přijedeme. Potom jsme ale zjistili, že lidé z místa č. 10 odjedou o den dříve, a tak jsme s radostí vyjeli již v neděli, místo v pondělí, jak bylo původně v plánu.

Druhý den jsme mohli na jezero přijet už v devět hodin, abychom se porozhlédli. Z domova jsme vyjeli asi v půl sedmé s cílem Částkovice. Když jsme přijeli, ptali jsme se lidí, kde je vlastně toto 24 hektarové jezero. Nikdo ho ale neznal, a tak jsme zavolali do mlýna, který je součástí rybníka. Ti nás vedli okolo tamějšího rybníku na náměstí, který měl být po pravé straně, ale žádný rybník jsme neviděli. Po chvíli hledání jsme zavolali znovu, protože jsme projezdili asi každou silničku této obce. Zjistili jsme ale, že jsme v jiných Částkovicích, a proto jsme se vraceli necelých čtyřicet kilometrů. Dohromady, i s blouděním, jsme promrhali půldruhé hodiny. Když jsme dojeli do těch správných Částkovic u Pelhřimova, směrovky nás ihned bez problému zavedli až k mlýnu.

jedna

Na místo jsme dojeli krátce před polednem. Správce nám půjčil podložku, vážící sak, trojnožku na vážení a loďku, ve které jsem tyto věci dopravil na místo č. 10, které bylo až na konci rybníka, takže jsem si docela „slušně“ zavesloval. Mezi tím se táta prodíral terénem s naší Oktávkou, abychom nemuseli vše tahat lodí.

Jako první jsme vybalili stojan, poté pruty a ještě boilie a mohli jsme nahodit jen tak, např. s PVA do neznáma, kdyby náhodou něco proplouvalo kolem. Mezitím táta prohledával dno, jestli není nějaký plácek odlišný a kde je původní koryto. Tyčovou bójku jsme dali na plácek bez bahna, vzdálený od koryta asi pět metrů. Kolem jsem zakrmil halibut pelety s rozpadem 1,5 – 2 hodiny. Čekali jsme aktivitu bílé ryby, protože všude jinde bylo přibližně 10 cm bahénka a toto místo bylo vymlácené. Další místo jsme si nechali poradit od správce. Doporučil nám místo poblíž chaty u protějšího břehu, kam jsme taky hodili několik málo pelet. Na toto místo jsme zavezli jeden prut a k bójce dva.

jedna Na první prut u chaty jsem udělal návazec ze svlékací šňůrky 35 lb, háčku a na vlas jednu kuličku boilie s plováčkem (na panáčka), na druhý návazec ze šňůrky 15,90 kg, háček a na vlas jednu halibut peletu a na třetí kombinovaný návazec z fluorocarbonu 11,6 kg a měkké šňůrky 15 lb, háček s kroužkem a na vlas samostatnou kuličku boilie. Drželi jsme se pravidla deseti, ke každé montáži jsme hodili 10 kuliček boilie a k halibut peletě dvě hrsti aminopelet. Jednu kuličku jsem hodil k montáži, sedm kuliček do kruhu okolo montáže (přibližně 1 – 1,5 m) a jednu 5 m doprava a druhou doleva. Když kapr poplave okolo a najde jednu kuličku, bude opatrný, ale po chvilce přestane a s důvěrou nasaje kuličku, která je na vlasu.

Ještě tento večer si táta vytáhl tříkilového lína na prut u chaty (na panáčka). Líni jsou zde opravdu krásní. Byl to druhý nejtěžší lín výpravy. Další záběr přišel až ráno v 6:55. Byla to štika, která nám však vyskočila z podběráku ještě u lodi. Byli jsme zklamaní, ale další záběr byl o necelé 4 h později. Byla to štika, a to ta samá, co nám vyskočila. Nálada byla opět zpět. Měla rovný metr a 8,5 kg. Nádherná štika, kterou jsem si zdolal já i táta. Další záběr byl na prut u chaty v 13:30 a byl to kapr. Měl nádherných 85 cm a 11 kg, můj osobák. Druhý den přišel jeden lín na střední prut od bójky. Měl přes 50 cm. Jiná ryba se nám celý den neukázala Až na štiky, které se ukazují opravdu často.

jedna

Zatím nepřišel žádný záběr od kapříka na pruty u bójky (jen štika, a jeden lín), a tak jsme přemístili stojan o 45° a vyvezli jsme pruty asi 25 metrů k bříze spadlé do vody. Poměrně brzy přichází záběr od menšího kapříka přes 50 cm, který se bohužel zamotal do vázek a háčku bez protihrotu se zbavil. Z tohoto místa ještě přišel do večera lín. Na noc jsme stojan vrátili do původní pozice, protože jízdu metr před stromem bychom nechtěli. Pravý prut jsme dali do „růžku“ na druhé straně, který nám poradil soused (děkujeme), a střední prut šel zpět k bójce. Mezi tím byl celou dobu levý prut u chaty.

Udělali jsme dobře, protože přes noc, asi o půlnoci, přišel záběr na levý prut. Byl to nádherný, 9,5 kg kapřík. Vypadal jako sluníčko, kterému se zalíbil panáček. Jakmile jsme se s tímto sluníčkem blížili k prutům, swinger na pravém prutu dvakrát poposkočil. Že by záběr? Pííííp – to byla doopravdy velká jízda. Táta vyskočil z lodi a popadl prut. Souboj byl delší než obvykle a ryba nám fest zamotala prostřední prut. Nakonec to byl pěkný 16 kg a 94 cm šupináč, který zabral na samotnou kuličku olihně.

Další den přišli dva líni a pětiminutová, ale velice slušná bouřka. Museli jsme sbalit velký stan a rozložit malý ještě před deštěm, aby velký nezmokl. Když jsme měli všechny ne moc potřebné věci v autě, chtěl táta odjet, ale protože jsme celých pět dnů často otvírali dveře auta, vybila se baterie. Naštěstí byl správce ve mlýně. Baterii táta z auta vydoloval a správce ji odvez a nabil. Tímto chci panu správci poděkovat za nabití baterie, ale i za jiné služby.

Poslední noc jsem si chytil ještě kapra 92 cm a 14 kg, další osobák. Byl to nádherný šupináč, který zabral na oliheň. Tuto noc se s námi ryby chtěly asi rozloučit a hlásiče pípaly celou noc. Bohužel se chytil jen tento kapřík, táta nějaké malé záběry ignoroval, protože jsme byli unavení. Mně bohužel nic, až na tu jízdu, neprobudilo.

jedna

Závěrem bych chtěl říct, že je tato voda vážně poměrně těžká. Nemyslím tím terénem, pod vodou není moc větví ani stromů, alespoň ne před našim místem. Pár popadaných stromů u břehů sice je, ale jsou dobře vidět, takže když nechytáte vedle nich, ryba se vám tam s trochou opatrností nezamotá. Loďka je skoro nutností, protože je u břehů dost rákosí a již zmiňované stromy můžou být také problém. Tato voda je spíš těžká na zaujmutí ryb návnadou/nástrahou, protože je zde na 24 ha poměrně málo kaprů (250-300 kusů), ale když už nějakého chytíte, tak je opravdu pěkný. Nejmenšího jsme chytili 9 kg. Jinak k bílé rybě, je tu hodně perlínů, ale i štik. Stalo se nám jen jednou, že bychom chytili perlína na boilie, šli spíš po halibut peletách. Ale žádné závratné množství, alespoň se něco dělo. Není vše jen o velkých a trofejních kaprech a množství úlovků. Je to hlavně o radosti z nich, kterou já rozhodně mám. Pro mne to byl velký rybářský zážitek.

Přeji vám všem hodně úlovků a pěkných zážitků u vody i mimo ni.