Novákova multimetoda I.

- rysTR

NOVÁKOVA MUTIMETODA, aneb jak „nahazovat“ i 80 m s multiplikátorem (a to bez zamotání a úrazu rybičky). Vloni jsem začal chodit na ryby. Vždy jsem se na to chystal, ale nyní až v důchodu mám víc času. Naplno jsem se věnoval již přes 45 let myslivosti a při zaměstnání a rodině se to už víc nedalo v té době rozšiřovat.

Seznámil jsem se ale s partou rybářských nadšenců v Klubu feederařů Třebíč a i po častých vycházkách a setkáních s rybáři u vody mohu jen konstatovat, že jsem se dostal do té správné party, která si, až na mizivé výjimky, nezávidí, ale snaží se poradit a pomoci v začátcích, kdy člověk neví co a jak. Bohužel to o myslivosti, a to po tolika letech, nemohu potvrdit ani náhodou. Získal jsem takové množství kamarádů, což jsem při kupování svého prvního rybářského lístku ani netušil. Taky jsem náhodně potkal i velkého učitele – rybáře, který umí a který mě vzal pod patronát. Bere mě na různé výlety, sem na candáty, tam na kapry a cejny, nebo na různá místa, o nichž jsem neměl ani tušení, jak je tam krásně a že vůbec existují. Někdy minulý týden se ozval v telefonu, že prý pojedeme zkusit chytit nějakého sumce. Pomohl mně udělat skládací bójku ze staré udice, navázal návazce a ukázal, jak se má co dělat. Je to perfekcionista a neodpustí mně ani jeden špatný nához, tak jsem se zase začal učit.

Začal jsem si zjišťovat, co a jak člověk k takovému lovu ještě potřebuje. Okoukal jsem, co se dalo a přitom jsem zjistil, že nemám na udici tak silný silon, jaký je na sumce potřeba. Kup čtyřicítku nebo raději 0,45 mm. Pletenku si zatím nekupuj! Poznáš to sám po několika nahozeních. Snad až se to naučíš! Tak jsem vyrazil do obchodu a nakoupil vše, co bylo potřeba.Vytipoval jsem si jeden svůj silný naviják a doma ihned na druhou cívku silon z koupeného kotouče převinul. 150 m tam padlo akorát po okraj, tak jsem si liboval, že to bude paráda. Mé uspokojení trvalo však jen chvilku, jen do té doby, než jsem dovinul poslední metr a volný konec se mrštně provlékl očkem udice, přes kterou jsem navíjel 45-tku na naviják. Jen to zašumělo a já jsem držel v ruce obrovskou motanici okolo navijáku, jak se ten silon dokola sám mimovolně roztočil. Asi bych nebyl rád, kdybych byl poslanec a měl někde nějakou píchnutou štěnici. To by si v novinách lidi početli!

Měl jsem však trpělivost. Vidina sumce mě držela, abych nevzal do ruky nůž a nezačal řezat. Pořád jsem měl před očima tu sílu a délku vytaženého silonu, o které jsem nyní hodně četl a přehlédl spoustu videí a nahrávek z lovu. Silon byl konečně na jiném kolečku, hlubším, protože by se to na původní zpět už nevešlo. Pečlivě ovázaný několika gumkami, protože měl snahu se stále sám vymotávat i z cívky. Tak naviják na to není vhodný a kupovat kvůli náhodě, že chytnu sumce nový, veliký a tím i hodně drahý, to ne! Stejně se to samo bude rozvinovat z jakéhokoliv navijáku. Sice jsem si nějaké peníze bokem vydělal, ale…

Náhodou mi do oka padl jiný typ navijáku, o který jsem zatím nejevil zájem. Současně jsem také uviděl video, jak si chlap točí kličkou na silném a ani ne tak robustním navijáku – multiplikátoru a přitahuje sumce. Bylo zřejmé, že by tak velkou sílu nesnesl normální naviják. A bylo rozhodnuto! Odpoledne jsem jej měl už doma, sice od Vietnamců, ale silný a laciný, dokonce i s počítadlem. Točení na pravou ruku mně nedělalo potíže, stejně jsem ho dal pod prut a levou to jde, sice na opačnou stranu, ale pěknou silou a pohodlně. Bude i na štiky u břehu, paráda. Teď už si plně dovedu představit, jak mě řada lidí zkritizuje, že proč od Vietnamců. Myslím si, že stejné zboží od stejných výrobců, ale pod jinou značkou, prodávají i v našich obchodech, ale nepoměrně dráž. Jen si to nikdo neuvědomuje. V důchodu si bohužel nemůžete moc vybírat!

Doma jsem pečlivě navinul na velikou grafitovou cívku pohodlně svých 150 m 0,45 mm vlasce. Teď už dala pokoj a ležela si v navijáku v klidu a spokojeně, jak v pokojíčku. Bestie jedna! Připravil jsem si udici a hurá večer před odjezdem k Velkému učiteli. Musím mu ukázat, jak jsem si to vylepšil a zařídil. Ten když to viděl, tak mi řekl, že podobnou bestii, elektrickou a vybavenou, koupil za 5 tisíc a taky brzy pod cenou pak prodal. Nechci ji ani vidět, však uvidíš ráno při nahazování – stál jsem tam ale s neochvějnou vírou, že to nebude až tak strašné.Vždyť videa hovoří sama za sebe, točí si kličkou silným navijákem. Ráno jsme dorazili na místo. Budeme zde dva dny.

Navázal jsem kotevní olovo a jen tak zkusmo nahodil na travnaté hrázi velkého rybníka. Olovo zasvištělo vzduchem a chvíli letělo, než bylo náhle strženo udicí a padlo kousek přede mne. Na mém multíku se vytvořila nepředstavitelná motanice. Velký učitel se jen usmíval a neříkal nic. Já jsem se s vervou a přesvědčením pustil opět do rozmotávání. Neměl jsem utaženou vnitřní cívku, to je jasné. Však uvidíš, jak to zvládnu! Po půl hodině jsem konečně a beze slova motanici rozmotal. Stačí držet zásadu, nikdy neutahovat a netahat silou a jen uvolňovat postupně prsty smyčky při obráceném multíku nahoře na udici a s vypnutou kličkou. Musí se ale trochu utáhnout volnoběh a vytahovat postupně prsty ven. Přitom točit cívkou jen prsty tam a zase zpět. Položil jsem olovo a šel pořád dál po hrázi, až byl naviják zase bez motanice. Jen jsem uvolňoval vytvořené smyčky a měl povolenou cívku. Vítězně jsem přišel zpět s navinutým silonem, utáhl brzdu a hodil. Jen to zasténalo a olovo dopadlo bez zamotání dva metry přede mne. Trochu povolit! Zase další hod a olovo dolétlo o něco dále ale na cívce vznikla nová motanice! On měl přece jen pravdu! Zkus to přibrzdit palcem. Zkusil jsem a už jsem zase rozmotával.Tak to asi nepůjde! No – alespoň na ty štiky u břehu to bude dobrý!

Nahodíme můj a pak to nějak uděláme, rozhodl Velký učitel. Nahazovali jsme ze dvou udic současně, s tím, že druhou slabší přitáhneme přes kotevní olovo silný vlasec. Olovo zasvištělo vzduchem na silné pletence ze silného smekacího navijáku a dopadlo, kam si to Velký učitel přestavoval – jak jinak! Přitáhl jsem přes zakotvené olovo opatrně pletenku s karabinkou.On si připravil rybičku a bóji, vzal do ruky udici sumcovku a začal pomalu bóji přitahovat. Najednou vidím, jak přestal a jde do trenek. Doplaval k zaseknuté bóji a ve vodě tam něco rozmotává. Ihned jsem vzal do ruky sumcovku a začal dle pokynů z vody navíjet. Nepočítal totiž se silným větrem, který lehkou bóji zanesl k pletence a ryba zamotání dokonale dokončila. Tak jsme ještě už plaváním založili i moji udici s multíkem. Nic jsme sice nechytli, protože večer se tam takových bójek, tak odhadem na asi jednoho až dva sumce, objevilo dalších pět. Sice sumec lovil okolo mé bójky, ale asi neměl chuť na moji rybu. Zkušenost to byla pro mne ale veliká. Viděl jsem a zažil a to bylo k nezaplacení!

Jen mně pořád vrtalo hlavou, jak nahazovat a nezamotat. Četl jsem různé články na webu, ale to podstatné tam pořád nebylo. Rady jako brzdit palcem jsem zde našel několikrát, ale jak pokaždé nahodit třeba i 80 m a nezamotat ani jednou, to jsem zde nenašel. Všichni svorně potvrdili, že multík, potvora jedna, zamotává a dovede vyrobit nepředstavitelnou motanici při jakémkoliv pokusu o nahození byť jen necelých 10 m. Nedávno jsem si seděl pohodlně na rybách, svítil měsíc a bylo nádherně. Multík byl „nahozen“ 3 m od břehu s podvodním splávkem na konci. Už jsem si to vylepšil. Bójka na řeku - to je na silný proud moc. Musel bych ji jednak tahat sebou a pak použít metrák na ukotvení.Toto řešení je velice mobilní a pohodlné!

Dívám se na multík a přemýšlím. Přece musí být nějaká metoda na zavážení … až jsem na to přišel. Myslím, že moje řešení přijme hodně nešťastných multíkářů a i obchodníci s těmito navijáky zaznamenají jejich větší prodej! Škoda, že to oni neocení, vždyť jim to pomůže i k zisku! Ale když jsou rybáři k sobě tak vstřícní, tak neváhám a dávám toto všem k dispozici a současně i jako velké poděkování za kamarádství, které jsem si myslel, že v tak zparchantělé dnešní době, jaká je, již neexistuje.

jedna

Potřebujeme 3 udice a dvě olova po 150-200 g.

A) Udice se smekacím navijákem a s třicítkou silonem na nahazování + závaží asi tak okolo 150 -200 g.

B) Udice – tolik na ní nezáleží, stačil by snad i jen obyčejný smekací naviják na kusu tyčky s okem, na silonu nezáleží.

C) Udice třetí s multíkem a silným silonem. Co k tomu dáte dál, jestli bójku nebo podvodní splávek, to je už jen na vás. Rovněž nástraha je volná. Pohodlně dopluje, nezraněná nárazem o vodu, až ke kotevnímu olovu.

1. Udici A) navážeme jako kdyby byla od multíku. To znamená od předu karabinka na připnutí olova , gumový korálek okolo 6 – 8 mm a karabinka na vlasci za gumovou zarážkou.

2. Na karabinku udice A) dáme olovo a na koncovou karabinku připneme karabinku od udice B).

3. Udici B) nám někdo podrží, nebo ji nějak připevníme k zemi a odklopíme naviják.

4. Udicí A) taženým švihem nahodíme olovo č.1 kam až dohodíme, nebo raději místo přehodíme.

5. Pomalu přes olovo č.1 přitáhneme opatrně koncovou karabinku od udice A).

6. Odepneme karabinku z udice A) a připneme ji k očku obyčejného prkénka cca 10x15 cm.

7. Na prkénko vlečené následně vodou přes olovo 1 udicí A) položíme olovo č.2 (nejlépe ploché, aby se neskutálelo na vlnách), které je navlečené na silonu multíku a karabinka multíku je zapnutá současně na udici B).

8. U udice B) a multíku maximálně uvolníme navijáky. U multíku ale trochu raději přibrzdit cívku!

9. Opatrně zavezeme udicí A) naši lodičku s nákladem olova č.2 a silonem udice B) a silonem udice multíku téměř až k olovu č.1.

10. Multíkem strhneme opatrně olovo č.2 do vody.

11.Udicí A) přitáhneme olovo č.1 k prkénku a následně domů.

12. Udicí B) přitáhneme pak opatrně karabinku od multíku.

13. Odepneme karabinku udice B) a na silon multíku připneme bójku nebo podvodní splávek.

14. Dál už to znáte, zavezeme přes olovo č.2 pěkně a pomalu bez poškození svoji nástrahu a číháme.

Pokud to někomu udělalo radost, tak i mě to stačí ke spokojenosti. Pokud s tím někdo budete mít úspěch, nebo to vylepšíte, tak si to nenechte pro sebe a napište mi. Budu se těšit. Hodně pěkných chvil při rybaření.