Vyvážet ano, či ne?

- carpjena

Vyvážet ano či ne? Ačkoliv nejsem zastáncem vyvážení a preferuji lov kaprů na nához, občas se nedá nic dělat a je nutné návnadu vyvést. V tomto nevidím problém, ale je potřeba si uvědomit, že jestliže budeme vyvážet za hranice náhozu, kapři se tam naučí přijímat potravu a my nebudeme schopni je lovit nahazováním ze břehu. Kromě tohoto rizika můžete navíc přijít i o papíry, pokud na vašem revíru je vyvážení zakázané. V době, kdy spoustu kaprařů vlastní zavážecí loďku, začíná tato hranice být velkým problémem a tak nejednou sledujeme na pískovně loďku atakující hranici i 300 a více metrů. V tom vidím největší nebezpečí, ale především sobeckost vůči ostatním rybářům okolo. Jistě, je rozdíl mezi velkými jezery, kde to je nezbytnost, ale proč to mám tolerovat na pískovnách a rybnících, kde se dají tyto ryby nachytat na dohoz.

jedna

Sám jsem letos byl doslova odříznut partou rybářů, když jsem lovil v jedné zátoce na pískovně. Tušil jsem, že sem vyjíždí kapři ze zhruba kilometrového úseku, kde se nesmí chytat, šel jsem na poslední místo, kde je lov povolen, rozjel plošnou kampaň okolo břehu směrem do této zóny a doufal, že tak stáhnu kapry na hranici dohozu. Hned první den jsem naházel tři kilogramy koulí podél břehu na úseku 50 metrů a čekal, co se bude dít. Jelikož byl pozdní podzim, tma přišla velmi brzy, proto jediné, co jsem ten den u lovil, byl litr svařáčku na dobrou noc a popravdě tak trochu i na nervy, abych se tam sám nebál. Ráno nahazuji ještě za tmy, uvařím si kávu a při rozednění sleduji kapry otáčející se na mém krmném místě a po hodině od náhozu mám i první záběr. Do oběda mam tři z vody, když se 500 metrů ode mě nastěhovala nějaká parta. Bohužel za chvíli byli už na vodě a směřovali si to přímo do zakázané oblasti, kde rozjeli krmnou kampaň cca 300 metrů od nich přímo v místech, kudy kapři proplouvali do zátoky podél břehu a o pár minut později se na hladině objevila i zavážecí loďka neomylně směřující s montážemi do zakázané zóny. Po dvou dnech jsem s pocitem křivdy a několika kontakty s rybářskou stráží odjížděl předčasně domů. Později na podzim jsem se bavil se zdejšími domorodci, taktéž kapraři, kteří zpozorovali stejný problém. Zatímco vloni tam tahali na 70-ti metrech krásné ryby i přes 15 kg, letos se jim z tohoto známého hejna nepodařil žádný, zatímco je party, které neváhaly vyvážet do těchto zakázaných zón, ulovili několikrát. Ano, i já chci lovit trofejní ryby, ale za jakou cenu!? Tady je právě ten rozdíl, proto říkám, když už si to musíš zavést, tak s rozumem do vzdálenosti, kam sám nahodíš.

Ale vraťme se k jedné mé akci o tři týdny zpět, kde jsem musel vyvážet, ne že bych nebyl schopný tam dohodit, ale jelikož hladinu pokrývaly takové trsy trávy, že i proplout na člunu bylo zpočátku velmi náročné, nešlo to jinak. V takovém případě proti zavážení nemám žádné výhrady, pokud h rybář provádí s rozumem. Nejdříve jsem jen proplouval okolo s polarizačními brýlemi a hledal cokoliv, co by prozradilo přítomnost zdejších kaprů. Je až neuvěřitelné, jak krásně člověk vidí trasy vedoucí v porostu trávy. Tyto rádoby podvodní silnice vedou většinou do míst, kde se nachází vyčištěné dno, kde se kapři rádi krmí. Nemusí to být velké místo, třeba jen pouze plocha metr na metr, ale právě toto může být ten správný top flek. Těžko hádat, proč právě na tom či onom místě se kapři rádi živí, ale nejspíš to bude místo, kde se nacházejí ložiska patentek, slávek, vodních šneků, či kaprovi poskytují jistý pocit bezpečí a možnost rychlého úprku do bezpečí. Otázka zní, jak moc krmit a jak prezentovat nástrahu, aby kapr nepojal pocit nebezpečí. Měl jsem s sebou halibut pelety a boilies, které jsem nadrtil dohromady a při každém vývozu nasypal dvě hrsti této směsi na montáž. Tato kombinace se společně s montáží na panáčka ukázala jako správná volba a za tři dny jsme ulovili kolem 25 kaprů v nevídané kondici a krásném zbarvení. Pro velký úspěch jsem se na toto místo vrátil o týden později, tentokrát opět sám.

Jeden prut jsem nastražoval stejně, druhý jsem naopak dal na jiné místo a nastražil na něj dvě 24 mm boilies na panáčka, poctivě nadipované týden v dipu kaviár a k této montáži nasypal pouze 6 kusů 24 mm boilies stejné příchutě. Jak to tak bývá, zatímco minule to byl masakr, teď signalizátory už druhý den mlčely a navíc se neustále střídal déšť a slunko, prostě podzim, jak má být. Konečně, v podvečer se mi rozjel prut nastražený na dvě 24 mm boilies a ačkoliv je všude hora trávy, kapr si stále bral z cívky metry vlasce a já hned po záseku tušil, že to nebude žádný trpaslík. Po pár minutách jsem ho dotáhl asi třicet metrů ode mě, kde ale kapr zahučel do největší vodní hradby z trávy a já s ním ani nehnul. Pro jistotu jsem vytáhl druhý prut z vody a vyrazil za kaprem na člunu. Po chvíli jsem byl nad ním a mohl začít ten pravý souboj ryby s rybářem. Lehce jsem se začal opírat do prutu, abych donutil kapra vyjet z trávy. Můj 2,5 lb mazlík se ohnul jako luk, kapr se dal konečně do pohybu a já zároveň měl poprvé možnost vidět svého soupeře. Obrovsky dlouhé šupinaté torpédo tmavé barvy s turbo-pohonem místo ocasu. Adrenalin se mně začal vařit v krvi a těch pět minut, něž jsem ho dostal z vody do podběráku, bylo pro mě nekonečných. Po příjezdu ke břehu jsem měl chuť křičet radostí a zalil mě známý pocit štěstí. Konečně si můžu prohlédnout jeho krásu na podložce. Černý šupináč 92 cm v plné polní, jak se na domorodce zdejších vod sluší, ještě pár fotek a zas někdy příště.

jedna Neváhám a prut umísťuji na stejné místo a opět nasazuji 2x 24 mm, avšak bohužel se už nic nedělo, proto začínám druhý den balit. Mezi tím mně ještě volal Jiřík, že se staví se psem na drb a já si postupně odnášel věci do auta. Právě když jsem ukládal tašku do auta, slyším nějaký divný zvuk a po zvednutí hlavy už taky vím, co to je. Jelikož už je podvečer, jasná záře signalizátoru ukazuje dobře, co se děje. Opět ten samý prut, co včera. Kapr jde až neuvěřitelně snadno ke břehu, aniž by zahučel do trávy, po pěti minutách podebírám druhého neuvěřitelně krásného kapra, tentokrát řádkového. Když ho nesu na podložku, zrovna přijíždí Jirka. Tak ještě pár fotek a zpátky do vody.

jedna

PS: Díky, Svatý Petře. A vyvážejte s rozumem!