Haswing Osapian Model 45 MAXIMIZER

Zařazení: Lodě a motory, Haswing
Určeno pro: kaprařina, přívlač, sumcařina, všeobecná rybařina

Tento elektromotor patří svým tahem 45 liber mezi střední, nebo spíše větší z těch, které rybaří používají. Podle výrobce se dá použít až na loď o váze přes jednu tunu s délkou pěti metrů. Naše rybářské lodě většinou nedosahují takových rozměrů a hmotností, ale dobrý výkon se hodí i u menší plavidla, především pokud počasí nepřeje.



Horní část s elektronikou je plastová a působí velmi pevně a odolně. Plast má vroubkovaný matný povrch. Motor se neleskne a nedá se opatlat tak jako lesklý plast. Na horní straně je ukazatel s diodami, které znázorňují aktuální stav baterie. Rukojeť motoru je teleskopická, zasunutá má délku 23 cm, vytažená 37 cm. Díky tomu se dá člun bez problémů řídit i ze sedadla, které bývá v polovině plavidla. Madlo rukojeti je gumové a tvarované tak, aby se dobře drželo a neklouzalo.

Oproti většině motorů v této kategorii má tento motor sklopnou celou horní část s rukojetí. To usnadňuje nejen transport, ale i řízení lodi, které je díky tomu pohodlnější. Není třeba natahovat ve stoje ruce dolů, nebo naopak nahoru, když řídíte vsedě. Rozsah nastavení je 110° (20° nahoru a 90° dolů), takže rukojeť lze sklopit souběžně s tyčí k motoru. Tento „kloub“ je možné ponechat pohyblivý – to znamená, že rukojeť lze naklánět během jízdy tak, jak je třeba –, nebo ho dotahovací maticí zajistit v požadované poloze.


Tyč neboli rameno motoru tvoří kovová trubka o průměru 2,8 cm dlouhá 91 cm. Díky tomu lze motor (střed vrtule) ponořit až do 70 cm od hrany čela člunu. Celková výška motoru je 120 cm. Ponor motoru se reguluje svorkou na tyči s pětihrannou maticí. Druhou takovou maticí v dolní části závěsu motoru se reguluje odpor při zatáčení. Pokud je dobře nastavený, motor drží směr, kterým ho natočíte.

Sklápění celého motoru je velmi snadné a pohodlné, protože páka na sklápění je opravdu velká. Západka je z kovového hranolu a ozubení na uchycení motoru umožňuje zaaretovat motoru do různých úhlů.


Samotný motor je uložený na konci ramene v pouzdře z hliníkové slitiny. Pouzdro tvoří několik dílů, které jsou k sobě těsně spasované. Má tvar válce se špicí z důvodu snížení odporu vůči vodě. Na spodní části je přimontované plastové „kormidýlko“, které slouží především jako ochrana vrtule. Z pouzdra je vyvedena nerezová hřídel o průměru 10 mm se závitem na upevňovací matku vrtule. Vrtule je dvoulistá a je vyrobená z plastu. Závlačka, podložka i matka k vrtuli jsou v balení dvakrát, pro případ ztráty.

Motor je řízený elektronickým regulátorem, takzvaným Maximizerem, který optimalizuje výkon motoru tak, aby měl velký výkon, ale nízkou spotřebu energie. Podle výrobce zvyšuje Maximizer výdrž baterie až o 80 %, což se mi zdá těžko uvěřitelné, ale změřit to nemohu. Je pravda, že během testu baterie držela opravdu dlouho, ačkoli jsem měl vypůjčenou starou 80Ah baterii, která podle jejího majitele drží přibližně 70 % původní kapacity. Regulace otáček motoru řídicí pákou je plynulá, má pět rychlostí vpřed a tři vzad. Na horní straně motoru je panel pěti diod, které signalizují aktuální stav baterie v procentech (po 20 % stupních). Je to v podstatě voltmetr, protože napětí baterie odpovídá přibližně tomu, jak je nabitá. Čtyři diody jsou modré (40–100 %), pátá je červená (20 %). Ta signalizuje pokles na 10,5 V, což je napětí, pod které se nedoporučuje akumulátory vybíjet, protože to zkracuje jejich životnost a kapacitu.


Motor je připojen k akumulátoru velmi silným dvojkabelem, který je také dost dlouhý na to, aby se baterie dala umístit pod sedačku. Jediné, co mě zarazilo, bylo zakončení kabelů jen očky. Byl jsem nucen sehnat svorky z akumulátoru do auta. Nevím, zda to je běžné, a je to vlastně drobnost, případně jedna menší investice na začátku navíc, ale když jsem pročetl stránky prodejce, zjistil jsem, že nabízí k těmto motorům akumulátory, které nemají klasické olověné kontakty, ale plochu se šrouby. Použití oček na kabelech tohoto motoru je pak pochopitelné.


Během testu pracoval motor velmi dobře, krásně se ovládal po všech stránkách a i se starší baterií s malou kapacitou jezdil několik hodin na plný výkon. Zkoušel jsem měřit rychlost, jakou člun s motorem jede. Po několika měřeních mi vyšlo 50–55 vteřin na 100 metrů. Po přepočtení rychlosti mi vychází 6,5-7,2 kilometrů za hodinu, což je na elektromotor slušná rychlost. Motor jsem testoval na člunu „280“ s plochou špicí bez kýlu, člun byl zatížený jen baterií, motorem, pár věcmi s váhou do deseti kilo a mnou. Motor je velmi dobře zpracovaný, za použití kvalitních materiálů. Rozdíl v ceně klasické verze a verze s Maximizerem je při stejném výkonu přes čtyři tisíce korun. Na druhou stranu je lepší mít motor, který šetří baterie, než levnější motor a k němu několik rezervních baterií.
Video - Haswing Osapian Model 45 MAXIMIZER

Technická data
Tah:
45 liber
Rukojeť:
teleskopická s nastavitelnou délkou 23 až 37 cm a nastavitelným úhlem v rozsahu celkem 110 stupňů (20° nahoru od vodorovné polohy a 90° dolů).
Maximální ponor:
70 cm (od hrany čela po střed vrtule)
Celková výška:
120 cm
Funkce navíc:
indikátor stavu baterie
Maximální váha lodi:
1050 kg
Maximální délka lodi:
5,0 m
Délka ramene:
91 cm
Hřídel motoru:
10 mm
Průměr ramene:
2,8 cm
Váha motoru:
7,2 kg
Vrtule:
dvoulistá, plastová
Další varianty motoru:
30 lb, 36 lb, 40 lb, 45 lb, 55 lb bez Maximizeru a 40 lb, 45 lb, 55 lb s Maximizerem

 
Klady a zápory
Kvalitní zpracování
Signalizace nabití baterie
Dobrá výdrž baterie
Sklopná rukojeť motoru
Uzamykatelné upnutí motoru
Vyšší cena verze s Maximizerem
Odkazy
O značce

Výrobce: Haswing

Dodavatel: GRAFFishing&hunting, Plumlovská 3614, 796 04 Prostějov

O autorovi recenze: Jiří Jakeš, rybaří od roku 1992, vystudoval obor rybář na Střední rybářské škole v Třeboni a nástavbové studium podnikání v oboru na téže škole. Poté pracoval dva roky na rybí líhni a od roku 2007 pracoval jako redaktor magazínu Kapr, který později (2009-2012) vedl jako šéfredaktor. Od jara 2012 je redaktorem rybářského serveru MRK.cz.

 
Autor: fotojakes, 7.6.2013

Hodnocení uživatelů

Žádné zápisy.