Sada hlásičů Mivardi M1300 Wireless 3+1

Zařazení: Elektronika, Mivardi
Určeno pro: kaprařina, všeobecná rybařina

V loňské sezoně jsem od společnosti Mivardi testoval signalizátory M1500 Wireless a letos jsem zkoušel novější a levnější sadu M1300.

Signalizátor
Signalizátor má tradiční tvar a je příjemně malý. Vysoký je jen 93 mm (105 mm se šroubem), široký 46 mm a hluboký maximálně 40 mm. Upevňovací šroub hlásiče je ocelový, je na něm plastová dotahovací matice a gumový kroužek. Vidlice signalizátoru je dobře tvarovaná, aby v ní prut držel, čemuž napomáhá i gumová výstelka, ale vidlice je poměrně úzká. Pojme pruty do průměru blanku cca 16 mm, což se nehodí pro starší pruty. Celková šíře vidlice je sice 18,5 mm, ale když do vidlice vložíte takto široký prut, už nesedí na spodku vidlice. Vpředu je jedna malá dioda, která slouží jako poziční i záběrová. I když se jedná o malou diodu o průměru 3 mm, svítí velmi intenzivně a je nepřehlédnutelná, jen její umístění v úrovni vidlice není zrovna nejlepší. Když se budu na signalizátor dívat z pravé strany, přes blank prutu na diodu neuvidím. Večer to je jedno, protože světlo při záběru je intenzivní a je vidět i bez přímé viditelnosti diody, ale to neplatí za dne. Vpředu jsou tři tlačítka, která slouží k ovládání signalizátoru, a na zadní straně se nachází kryt baterie.

Jedná se o digitální signalizátor, ovládá se třemi tlačítky umístěnými na přední straně. I když jsou tlačítka jen tři, ovládají zapnutí/vypnutí, hlasitost, citlivost, tón zvuku a zapínání a vypínání poziční diody. Prvním tlačítkem se signalizátor zapíná a vypíná, ale tlačítko slouží i k zapnutí nebo vypnutí poziční diody. Zapnutí se provádí krátkým stisknutím a signalizuje ho probliknutí diody a tři pípnutí. Po zapnutí signalizátoru je poziční dioda vypnutá a dalším stisknutím téhož tlačítka se dioda zapne. Na signalizátoru je jen jedna dioda, která plní všechny funkce. Když je nastavena funkce poziční diody, svítí dioda jen slabě, aby zbytečně nespotřebovávala baterii. V noci je svit poziční diody více než dostatečný. Při záběru dioda bliká ve stejnou chvíli, kdy signalizátor pípá. Po záběru se dioda rozbliká jako paměťová a takto bliká po dobu cca 15 vteřin. Zajímavé je, že funce paměťové diody funguje, jen když není zapnutá poziční dioda, takže pokud jsou zapnuté poziční diody a záběr přímo nevidíte, nevíte, který signalizátor ho hlásil. To však neplatí o příposlechu, kde bliká paměťová dioda bez ohledu na nastavený režim poziční diody.

Vypnutí se provádí stejným způsobem a signalizováno je hlubším tónem a zhasnutím diody. Tlačítkem se symbolem „V“ se nastavuje hlasitost, a to v pěti úrovních. Nejnižší úroveň je úplné vypnutí zvuku, což je velmi praktické. Poté jsou čtyři úrovně hlasitosti až po tu nejvyšší. Každá úroveň je signalizována pípnutím (počet pípnutí odpovídá nastavené úrovni). Citlivost se nastavuje tlačítkem se symbolem „S“ a má čtyři úrovně od 1,5 cm do 15 cm potažení vlasce. Směr záběru není zvukem ani jinak rozlišen, ale paměťová dioda se rozbliká, hned jak se kolečko signalizátoru rozbliká, i když pípáním je záběr hlášen až podle nastavené senzitivity. Díky tomu se dají registrovat jemné záběry, aniž by vás obtěžovalo neustálé pípání. Tóny mají čtyři úrovně od vysokého po hluboký tón a nastavená úroveň je signalizována pípáním a blikáním jako u hlasitosti a citlivosti. Přepínání tónů se provádí přidržením tlačítka „S“ a současným mačkáním tlačítka „V“.

Signalizátor je napájen standardní devítivoltovou baterií. Ještě po půl sezoně je baterie dostatečně plná, i když jsem použil tu nejobyčejnější a několikrát jsem nechal signalizátor zapnutý i několik dní. Na spodní straně hlásiče je zdířka 2,5 mm JACK na připojení svíticího swingeru. Signalizátory jsou voděodolné a ty, co jsem testoval, se mnou prodělaly několik dešťů za sebou bez sebemenšího problému. Podíval jsem se dovnitř a zjistil jsem, že veškeré obvody jsou zalité silikonem nebo podobným materiálem.

Příposlech
Příposlech má klasický tvar, je vysoký 90 mm (včetně antény), široký 53 mm a hluboký 38 mm. Dá se postavit, nebo položit na zadní stranu. Dále se může připnout na kapsu či pásek pomocí klipu, který se dá sundavat. Diody jsou celkem čtyři: červená, modrá, zelená a žlutá. Jsou umístěny na přední straně. Svítivost diod je zhruba poloviční než na signalizátorech při záběru. Všechna tři tlačítka jsou umístěna zboku. První tlačítko je vypínač, druhé je na nastavení hlasitosti a třetí slouží k nastavení tónu. Příposlech se zapíná krátkým stisknutím vypínače a doprovází ho tři rychlá pípnutí vyššího tónu. Vypnutí se provádí stejným způsobem a je doprovázeno jedním hlubším tónem. Nastavení tónu i hlasitosti má čtyři úrovně.

Záběr je hlášen pípáním jako na hlásiči a blikáním příslušné diody. Pokud zapípá jeden signalizátor a poté během blikání paměťové diody na příposlechu zapípá druhý signalizátor, předešlá dioda zhasne. Paměťová dioda bliká na příposlechu cca 15 vteřin. K příposlechu se dají spárovat další signalizátory stejného typu, příposlech dokonce rozpozná barvu diody signalizátoru. Párování signalizátoru s příposlechem se provádí pomocí čtyřpolohového přepínače, který je umístěn v obou přístrojích pod bateriemi. Nezkoušel jsem to přímo u tohoto, ale tento princip párování umožňuje k jednomu příposlechu napárovat neomezený počet signalizátorů, jen ty stejné barvy budou hlásit záběr pod jednou diodou. Příposlech je napájen třemi mikrotužkovými bateriemi, které jsou pod krytem na zadní straně příposlechu.

Shrnutí
Vzhledově se jedná o klasické hlásiče, které nijak nevybočují z řady. Zpracování plastů a spasování jednotlivých dílů je velmi povedené. Matné pogumování vypadá elegantně. Ovládání je velmi snadné a nevyžaduje dlouhé studování návodu. Hlásič má vypínatelnou poziční diodu, což je dobře, jelikož ne každý ji má rád. Jen škoda, že při zapnutí poziční diody nefunguje funkce paměťové diody. Ovšem pokud používáte stále i příposlech, tento nedostatek se nuluje, protože na příposlechu funguje paměťová dioda bez ohledu na nastavený režim na signalizátoru. Druhý nedostatek, na který jsem narazil, je naopak na příposlechu. Jeho tlačítka jsou na boku a dvě ze tří jsou vystouplá, takže snadno dojde v kapse k jejich neúmyslnému stisknutí. Párkrát se mi stalo, že jsem si změnil hlasitost nebo tón signalizace nevědomky v kapse, ale k vypnutí nikdy nedošlo, protože tlačítko určené k vypínání je proti tomuto omylu chráněné.

I přes tyto dva nedostatky se jedná o dobře zpracované a funkční signalizátory, jejichž velkou předností je velmi nízká cena, která je za sadu 3+1 méně než dva tisíce. Sada se dodává v pevném malém plastovém kufříku s pěnovým polstrováním.
Technická data
Signalizátor:
Rozměry:
výška 93 mm + šroub 12 mm, šířka max. 46 mm, hloubka 40 mm
Barvy diod:
zelená, červená, modrá
Citlivost:
cca 1,5 cm, 3,5 cm, 8 cm a 15 cm bez rozlišení směru záběru
Možnosti nastavení:
citlivost, hlasitost, tón
Baterie:
9 V
Další funkce:
vypínatelné poziční noční světlo
Připojení příslušenství: JACK 2,5 mono na připojení swingerů
Příposlech:
Rozměry:
výška 90 mm včetně antény, šířka max. 53 mm, hloubka 38 mm
Barvy diod:
zelená, žlutá, červená, modrá
Možnosti nastavení:
hlasitost, tón
Baterie:
3 x mikrotužková 1,5 V (AAA)

Klady a zápory
Nízká cena
Velmi dobré zpracování
Dobrá citlivost signalizátorů
Možnost zapnout nebo vypnout poziční diodu
Možnost párování s libovolným počtem signalizátorů stejného typu
Při zapnutí poziční diody nemá signalizátor funkci paměťové diody
Tlačítka na příposlechu se mohou snadno omylem stisknout v kapse
Odkazy
O značce

Výrobce: Mivardi, Česká Republika

Dodavatel: Fish - Pro s.r.o.

O autorovi recenze: Jiří Jakeš, rybaří od roku 1992, vystudoval obor rybář na Střední rybářské škole v Třeboni a nástavbové studium podnikání v oboru na téže škole. Poté pracoval dva roky na rybí líhni a od roku 2007 pracoval jako redaktor magazínu Kapr, který později (2009-2012) vedl jako šéfredaktor. Od jara 2012 je redaktorem rybářského serveru MRK.cz.

Autor: fotojakes, 22.9.2014

Hodnocení uživatelů

Monti - Profil | Čt 25.9.2014 8:25:33

nízka cena

vypínateľná pozičná dioda

odolnosť v daždi

chýbajúce vibrovanie príposluchu

namáhavé uzatváranie zadného krytu na hlásičoch

Len by som chcel poradiť ľuďom ktorí si tieto hlásiče zakúpia a po čase im začne príposluch pravidellne pípať. V rôznych recenziách som čítal o tom ako začal príposluch pípať a teda ho majiteľ odniesol na reklamáciu. Z tohto dôvodu som pred kúpov kontaktoval priamo výrobcu a ten ma poučil že pípanie príposluchu signalizuje slabé batérie čo som si následne aj vyskúšal a je to pravda :) takže aj napriek zápornej recenzii ktorú som si kvôli tomuto pípaniu prečítal na niektorých stránkach vás ubezpečujem že sa nieje čoho báť :)