Na severu Moravy a ve Slezsku hrozí největší sucho za 100 let

Tomáš - Tom - Profil | So 12.12.2015 19:51:44

sliver >> To je ten systém postavený na hlavu. Firma by se měla starat o to,aby nádrže a řeky vypadaly tak,aby v nich byl život a né aby to byly jenom nádrže na zisk. Zřejmně jsou k tomu tlačeni s hora a nebo nevím. Na pstruhárně v Žermanicích jsem musel za poslední 3 týdny vyprodat 2/3 ryb určených pro chov na příští rok,protože rozhodnutím úřadu nám sebrali vodu. Běžně máme 145 l/s teď pouze 60. Takže na nás to dopadlo velice negativně.

sliver - Profil | So 12.12.2015 19:12:33

Tomáš - Tom >> tak zelena energie se tomu rika . Z ceho by vam platili prémie a dovolenou ?

Tomáš - Tom - Profil | So 12.12.2015 18:21:56 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Kdysi bylo zvykem odpouštět vodu z nádrží přes turbíny pouze při dostatku vody. Dnes díky zelené energii se na stav vody nehledí a přehrady klesají víc než by musely. A i když není období sucha tak díky těmto kolísáním hladin došlo ke zničení pobřežních biotopů na většině nádrží. Stačilo by možná lépe hospodařit s vodou a vnímat nádrže jako živý organismus a né jenom jako zdroj příjmu. Cena energie nemůže nikdy vyvážit škody,které díky její výrobě vznikají.

jelen10 - Profil | So 12.12.2015 17:22:02

sliver >> Dík za vysvětlení.

Knedla12 - Profil | So 12.12.2015 14:05:38

afjee >> Tady jde nádherně vidět eroze v ČR (levá část mapy). Většina těch polí patří někomu jinému než právě zemědělci jenž na nich hospadaří a proto jim je jedno jak bude pozemek za 10 let vypadat. Zrušily se meze, remízky a další důležité prvky, tady máme důsledky. Nejvíc mě ale zaráží stále zvětšování jednotlivých pozemků. Všichni nadávali na komunisty že nám zničili pole, děje se to ale pořád a evidentně to nikomu nevadí. Bohužel za to může velmi nízká cena potravin (výkup mléka za 7,40 je docela výsměch).

sliver - Profil | So 12.12.2015 13:02:39

jelen10 >> toto přesahuje rámec této otázky. Hlavně se nedá paušalizovat, podmínku jsou všude různé. U nás se třeba sešlo koncem devadesátých let několik faktorů, které pohřbily do té doby prosperující velké a silné porosty smrku ztepilého . Sice monokultury, ale prosperující. Byl to opravdu les. Náhrada smrkem pichlavým a listnáči narazila na nečekaná úskalí a ty porosty téměř nerostou, hynou na mnoho různých nemocí a jsou úplně na hovno, neplní svoji funkci. Jistě tam hraje svoje genetika, podloží, zvyšování imisí , kyselosti atd. To není jen tak, vykácet smrky, které tam rostly několik set let a myslet , že to zachráním jeřábem, břízou a omorikou jen tak.
A co se týče těžby, tak nepřiměřeně zhoustla síť svážnic kvůli technice, technika se používá mnohem těžší než dřív a s odvozem zbytků po těžbě ve formě štěpky se už naštěstí přestalo, protože to taky byla chyba atd.
Zkrátka je to nadlouho a je co zlepšovat, jinak nám to všecko uschne.

afjee - Profil | Pá 11.12.2015 21:45:14 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Co jste tu všechno popsali je pravda a všechno to společně dohromady dalo v důsledku ten stav, který tu máme teď. A abych taky trošku přispěl něčím do mlýna, tak dávám výřez z fotomap na česko-rakouskou hranici u Mikulova, kde za povšimnutí stojí uspořádání pozemků. Jen tak pro zajímavost, jak to vypadá u nás a u sousedů.

jelen10 - Profil | Pá 11.12.2015 21:18:24

sliver >> Je možný, že máš pravdu. A jaký údaj je vypovídající? Nejsem lesník, takže můžu vycházet jen z toho co vidím kolem sebe, z oficiálních dostupných dat a z rozmluv s lesníky, kterých mám v rodině opravdu hodně.

Honza7 - Profil | Pá 11.12.2015 21:06:24 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Myslím si že každý z Vás vypíchl nějaký problém, který se na uvedené skutečnosti nějakým procentem podílí. V každém případě je to více faktorů, které se můžou procentuálně měnit v různých lokalitách. Plně souhlasím s tvrzením, že není rozhodující faktor v kolika procentech je vykázána plocha zalesnění, ale jak velká je hustota stromů, o jaké druhy stromů se jedná a především jak jsou stromy vzrostlé. Od toho se odvíjí jak moc jsou rozvětvené kořeny stromů. To vše má vliv na možnosti udržení podzemní vody, snížení teploty v nejbližším okolí stromů a tím pádem přehřívaní vody v dané lokalitě a snížení jejího odpařování.
To co se hrubě podcenilo je i úbytek zemědělské plochy a rozrůstání průmyslových ploch. Tohle má obrovský vliv, že voda která se snese formou deště na zem se v dané lokalitě nevsákne a odchází kanalizací i několik desítek kilometrů do čističek odpadních vod.
Obrovský problém nastal v naplánování oprav na vodním díle Šance. Uvedené opravy bohužel se provádí v době extrémního vedra v letních měsících. Tyto opravy se nedají dělat za plné kapacity přehrady.
Dá se říct, že naše další vodní díla mají už taky problém ( Olešná, Žermanice, Těrlice ) jsou po desítkách let taky vhodné na opravy těles hrází, ale především na odbahnění. Pokud by jsme vyčíslili množství bahna. které se do našich přehrad dostalo, tak za současného stavu by to vydalo minimálně na jedno vodní dílo na víc.

sliver - Profil | Pá 11.12.2015 13:55:16

jelen10 >> lesy jsou na tom u nás moc špatně. Vykázaná plocha zalesnění není dostatečně vypovídající údaj.

S&F - pescador - Profil | Pá 11.12.2015 13:50:45

Knedla12 >> Jsi ten článek nečetl, že .....
Na počátku 90. let dochází k poklesu těžeb v důsledku navracení lesních majetků původním vlastníkům na 8 až 9 milionů m3, ale po stabilizaci vlastnických poměrů opět těžba stoupá až na 17,68 milionu m3 v roce 2006.
Ale nic to ..... koukni na Jeseníky. Pohled na takový ,,drancung" a zlodějinu je úžasný. Důležité je to ale umět odůvodnit studovanou expertízou a hodit posléze na roky ,,minulé".
Taky přeju hezký zbytek dne a pěkný víkend.

Knedla12 - Profil | Pá 11.12.2015 13:39:08

S&F - pescador >> Taky Vám odpovím naposledy:
a) Počet lesů se v ČR zvyšuje, sice pomalu ale zvyšuje, takže říkat kolik se vytěží je zcestné. Navíc se zvyšuje počet listnatých lesů které mají daleko lepší působnost na vodu.
b) Pokud narážíte na řepku a kukuřici tak té se kdysi zdaleka nesadilo tolik co letos, ale bavíme se o slezsku kde to až takový problém není.

Možná máte pravdu vy, možná já, ale dokud to nebude podložené, tak se tady bavíme na teoretické úrovni a to pak může říkat každý co chce že?
Příklad nakonec: nepozměněný les asi 20 let v němž je studna, kde občas bylo méně vody, občas více, ale letos poprvé vyschla. Odpovězte si na to jak chcete. Já se s Vámi nehádám a ani to nemám zapotřebí, jen srovnávám fakta (jiná než vy). Hezký zbytek dne přeji

jelen10 - Profil | Pá 11.12.2015 13:30:21

S&F - pescador >> Odlesňování neprobíhá (za posledních 260 let se plocha v ČR zdvojnásobila) a v podstatě od 19. stol. neprobíhalo, skladba lesů je v současnosti mnohem lepší než třeba před 40 lety. Regulace rychle odvádí vodu, která už se do toku z půdy a horninového prostředí drénovala. Ta by odtekla stejně, jen s potenciálně menší povodňovou vlnou. Většina zemědělských drenáží, jak jsme je znali z 80. let, už dneska nefunguje. Lidi v minulosti nakládali s vodou mnohem méně šetrně než dneska.
Problémem je samozřejmě způsob hospodaření na zemědělské půdě, úbytek infiltrační plochy zástavbou, ale nejvýznamnější roli hraje skutečně nárůst průměrné teploty (neb při nárůstu o 1stupeň se ti infiltrované množství sníží klidně o třetinu) a nerovnoměrné rozložení srážek v roce, kdy větší část spadne ve vegetační sezóně a spotřebuje se na evapotranspiraci, nebo formou intenzivních krátkodobých dešťů a odteče po povrchu.

Knedla12 - Profil | Pá 11.12.2015 13:20:21

sliver >> Díky

sliver - Profil | Pá 11.12.2015 13:17:56

Knedla12 >> opavsko, vítkovsko, bruntálsko atd. Problém je hlavně s severským kůrovcem, který vleze i na mladé porosty. Václavka tomu taky dává. A mladé stromy špatně rostou.

S&F - pescador - Profil | Pá 11.12.2015 13:02:11

Knedla12 >> Podívej na těžbu jak se zvyšovala - http://www.mezistromy.cz/cz/zpracovani-dreva/tezba-​dreva ..... to prvně. A koukni co se sadilo za plodiny před 10lety a nyní .... studovat nemusíš nic nemusíš .... stačí mít otevřené oči a srovnávat jak a co bylo. Beztak dnešním studentům vtloukají do hlav jen pičoviny a národ je čím dál tupější bez logické úvahy,selského rozumu ......... to je má poslední reakce.

Knedla12 - Profil | Pá 11.12.2015 12:55:32

S&F - pescador >> A proč tedy tyhle problémy tady nebyly třeba 10 let zpátky a najednou je to takový skok? Pamatuju se, že občas někomu vyschla studna, ale aby nebyla voda nikde...Jinak vím co tady je špatně, dokonce to studuji, ale stejně si myslím že to není jedinný problém.

S&F - pescador - Profil | Pá 11.12.2015 12:09:55 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Knedla12 >> Taky bydlím ve východní částí naší republiky .....
Vody je stejně jen,že není tam kde má být. Opakuji. Srovnáváním toků, špatným zemědělství, odlesňováním, dranážema, kácením stromů kolem toků (více se prohřívá a odpařuje) ..... voda z krajiny rychle mizí tudíž nemá ani šanci se dostat do spodních vod.
Ale tohle se učilo na základní škole ..... tedy alespoň moje generace tyhle základy ,,utrpěla"
-

Knedla12 - Profil | Pá 11.12.2015 12:00:06

sliver >> Bydlím v Mostech u Jablunkova (proto jsem se bavil o východní části) a tady s kácením problém není, akorát jeden zloděj nechal vykácet "novou sjezdovku" na kterou nemá peníze. Pokud vím tak celé Jablunkovsko je s tímto docela zadobře, můžu se zeptat, kde je teď problém s kůrovcem? Lepší když to někdo řekne, než si číst žvásty na internetu, díky.

sliver - Profil | Pá 11.12.2015 11:19:24

Knedla12 >> odlesňování tady není ? Jsou vyčerpané limity těžby 10 let dopředu díky kůrovci. A díky tomu počasí to ještě nabere obrátky.

Knedla12 - Profil | Pá 11.12.2015 10:47:53

S&F - pescador >> Můžu se zeptat kde bydlíte? Já totiž bydlím na úplným východě naší republiky a drenáže, odlesňování tady opravdu ve velké míře nejsou (narozdíl od jiných částí republiky).
Vody je pořád stejně, ale díky právě tajícím ledovcům se změnilo proudění proudů (hlavně Golfského) a tím se mění i klima na celé severní polokouli. Na to jsou ale jiní lidé, aby předpovídali co se stane v budoucnu.

smike - Profil | Pá 11.12.2015 1:37:27

No hlavne, ze ty odtoky snizili az od 1.12...

S&F - pescador - Profil | Čt 10.12.2015 23:15:45

Knedla12 >> Selský rozum říká,že koloběh vody v přírodě je stále stejný .... tudíž když taje více lededovců musí být logicky vody víc. Je. Ale bohužel ne tam kdy by měla být.
Staří lidé dokázali s vodou lépe hospodařit a v krajině se ji snažili udržet. Ne jak dneska regulace,odlesňování ... drenáže ... odvádí vodu co nejrychleji z krajiny. Nad tímto by se mělo začít více uvažovat a použít dneska už ustupující zdravý selský rozum .... a ne přičítat tohle k teplotám rádoby vyšším

Knedla12 - Profil | Čt 10.12.2015 23:07:35

Jen pro doplnění: prozatimní úhrn pro letošní rok za prvních 10 měsíců je pro moravskoslezský kraj 706 mm, vypadá to že roční bude něco přes 800. Dlouhodobý srážkový průměr je 816, takže se pohybujeme kolem průměru. Selský rozum mě říká, že to nebude jenom nedostatek srážek, nemůže za to třeba i zvášená teplota? :))

Knedla12 - Profil | Čt 10.12.2015 23:02:19

sliver >> 500m od baráku, naštěstí ale není můj. Každopádně kdysi jsem tam byl častěji než doma a teď chodím převážně učit děcka, takže docela vím co a jak (bohužel).

sliver - Profil | Čt 10.12.2015 22:59:16

Knedla12 >> ty máš někde vlek .

Bušák - Profil | Čt 10.12.2015 22:51:28

MAXXSKATER - >> a bude hůř

Knedla12 - Profil | Čt 10.12.2015 22:50:52

sliver >> To zasněžování nezmění, vody je prostě málo a podle všeho bude jště hůř...

sliver - Profil | Čt 10.12.2015 22:49:55

Knedla12 >> :-) a nebavíme se náhodou o kritickém nedostatku vody , který zrovna je ?

Knedla12 - Profil | Čt 10.12.2015 22:37:03

sliver >> Ten umělý sníh je náhodou hodně prospěšný pokud se zasněžuje v době, kdy je relativně dost vody. Problém je, když zasněžují i při nízkém průtoku (u nás naprosto běžné čerpání vody z potoka do zasněžovacích nádrží). Když sníh postupně taje, tak je to lepší, něž rychlý odtok vody pryč ;)

Knedla12 - Profil | Čt 10.12.2015 22:34:14

fishmen17a >> Úplně bych nesouhlasil s tvrzením, že za to může zničená půda a lesy. Lesy se naopak rozrůstají (např od středověku), s půdou je to o něco horší, avšak ve slezsku to tak hrozné zase není. Problém je prostě nědostatek srážek. Pokud je tato krajina stavěná na nějakých 1000 mm/rok a spadne o nějakých třeba 200mm méně, tak to musí být někde poznat. Krajina na to není stavěná a můžeme se jenom modlit aby se to nezhoršovalo ;)

fishmen17a - Profil | Čt 10.12.2015 22:24:48 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Bodejť by nebylo sucho,když jsme si tady v celé republice tak zničili půdu,lesy a celou vláhu. Místo zeleně přibývají cesty,stavby,továrny... Celý problém je v tomhle. Ale i v tom,že když pálíte listí,dostanete pokutu.Ale že fabriky vypouští do ovzduší šílené množství chemických jedovatých látek do vod i ovzduší.To nic. Oni mají povolené určené množství měsíčně.

bonhof - Profil | Čt 10.12.2015 22:12:30

Kdyby nám v čechách nedrželi vody v přehradách a trošku odpustili, vody je dost v řekách

sliver - Profil | Čt 10.12.2015 22:07:19

Mohli aspoň něco odbahňovat a čistit, když to mají na suchu. A zakázal bych čerpat vodu z potoků na umělý sníh.