Diskuse k článku: Je to položená, nebo plavaná ?

Autor diskuse: Milan Tychler - Profil , 14.9.2015

tucnak11 - Profil | So 19.9.2015 9:09:25

Tak jsem chytal v Polsku ot 10 let, splavek 15 gr samozžejme s husiho pera a nato špunt ot vina na Wišle se nedalo jnač chytat olovo leželo na dně a splavek kolmo někdy i ležel na hladině zaběr byl prudki a nebo se uplně položl.

E-FOX - Profil | Pá 18.9.2015 22:25:19

Je úplně jedno jestli tomu říkáme položená nebo plavaná. Je to prostě super způsob rybolovu. Můj táta tak chytá celej život a je až neuvěřitelné jaké záběry dokáže zaseknout, vypadá to, že se splávek ani nehnul, zasekne a má tam rybu. Sám to mám s kaprařinou tak 50:50. Velmi často rád zajdu s dvacítkou na malý zarostlý potok a povodit si pak třeba kapra okolo padesáti na měkkém prutu s osmnáctkou nebo dvacítkou vlascem je super zážitek. Žádný velký olova, krmítka, pípáky a podobně, prostě jemnej cajk, absolutní klid a super rybačka. Tady se ukáže kdo je rybář a umí a kdo jenom čeká až si ji kapr "sám dá" o těžké olovo, pípák to oznámí, rybář odloží mobil s wifi a s pětatřicítkou ho s trochou stěstí dostane na břeh.

P!F - Profil | Pá 18.9.2015 18:09:39

RK >> je to s pevnym olovom, respektive dvoma, jednym, ktore je kus nad dnom je ciastocne predvazeny plavak, druhe lezi na dne.

venybit - Profil | Pá 18.9.2015 17:06:53

tym >> Ano také takto občas chytám, ale chybí ti tam jedna důležitá věc. Vlasec obtočím jednou jedinou smyčkou kolem spodího očka splávku. Nahodíš a dokud je vlasec povolenej splávek vyjede na hladinu. Potom vlasec přišponuješ očko se dotáhne a splávek funguje v celku normálně, většinou se potopí a sjede, takže záběr vypadá jako pumpování . Ale nedělá to tak šílenou neplechu jako když ho dáš pouze průběžně.Je to dobré jen na hluboké vodě, jinak kde je menší hloubka tak anglán a nejraději mám vaglera na pevno. Bez spodní zátěže, jen háček a červy, krásně to berou plotice ze sloupce,ale i jiné opatrné ryby, není to dobré tam kde je hodně okounů ,ty to pak mají příliš hluboko jak hltají,ale na plotice , perlíny, karasy , kapra je to super.

RK - Profil | Pá 18.9.2015 14:36:04

tym >> Přesně tak, jak píšeš, špatně se odhaduje, kdy seknout. Což je u splávku i přes jeho ,,komplikovanost" jeho hlavní deviza. Trošku mi to připomíná feeder, když ti povolí špička. To je taky zásek do slepa.

Woohooo - Profil | Pá 18.9.2015 14:24:33

RK >> Uz to vidim :))))

RK - Profil | Pá 18.9.2015 14:21:49

Woohooo >> Metodu na houpačku máš suprově popsanou a nakreslenou níže od vendyse-vt

Woohooo - Profil | Pá 18.9.2015 13:27:43

tym >> Metoda "na houpačku" je neco podobneho ?

tym - Profil | Pá 18.9.2015 13:12:31

RK >>
Souhlas. Tato metoda s průběžným splávkem je jednoduchá, ale ne příliš citlivá...... I když "citlivá" není úplně to správné slovo. Spíše bych řekl, že se špatně odhaduje ten správný moment kdy zaseknout, protože chování splávku je díky jeho volnosti nevyzpytatelné ...

RK - Profil | Pá 18.9.2015 12:02:58

tym >> Pevné olovo, máš pravdu--přehlédl jsem. Vůbec mě nenapadlo, že by se mohlo dát olovo na pevno-tomu už vůbec nerozumím. Jestli musí rumplovat s olovem...nechápu.
Stejným způsobem jsem dříve taky chytal, ale s průběžnym olovem. Většinou šel splávek pod vodu, ale pak zas někdy mazal po silonu vzhůru. Pakárna. Nebo ryba kolikrát drnkla a splávek se dal do pohybu i když už bylo po záběru. Prostě to pro mne nebylo ideální. Tak jsem chytal tam, kde byla větší hloubka než délka prutu s průběžnym olovem a splávkem, ale se zarážkou. To bylo dobré, ale na anglána to taky nemá. Prostě pevnej, tak jak máš v článku, nebo anglán-to je asi to nej.
Ale chápu, že někomu může imponovat ta jednoduchost, která je bezesporná. Ale veškeré to zkoušení a upravování montáží tenkrát mělo za následek přemýšlení, které pak mělo za důsledek buď potvrzení, nebo vyvrácení myšlenky v podobě reality u vody. A bylo to zábavné a hlavně se pochopily souvislosti....

tym - Profil | Pá 18.9.2015 10:42:50

RK >>
Může to být i tak, že tam žádná zarážka splávku není. Alespoň o ní PIF nic nepíše, a nepíše nic ani o průběžné, ale naopak pevné zátěži. Takto se chytá na stojácích ve větších vzdálenostech a větších hloubkách. Splávek drží ve svislé poloze napětí vlasce a to když povolí, splávek prostě lehne. Nic co bychom neznali .... Používají se štíhlé splávky s delší anténkou

RK - Profil | Pá 18.9.2015 9:22:56

P!F >> Tomu nerozumím, když máš průběžné olovo na dně a průběžný splávek vystoupá k zarážce, tak logicky si myslím, že záběr bude vždy potopení splávku. Proto, protože průběžným olovem při záběru prochází silon a záběr nemůže být jiný.
Pouze , když bude olovo lehké, tak se může projevit zvedák. Ale to tam můžeme dát rovnou broky.

P!F - Profil | Čt 17.9.2015 23:13:05

tym >> Milan Tychler - >> u nas prakticky najrozsirenejsi sposob lovu, ked som mal okolo 10 rokov. Akurat sa pouzival priebezny plavak a pevne olovo, takze zaber bol prakticky vzdy taky, ze si plavak "lahol". Dnes to je len spomienka, uz som to roky rokuce nevidel, budem musiet pripomenut, vdaka za inspiraciu na nostalgicky den.

venybit - Profil | Čt 17.9.2015 15:41:14

A o tom to je. Také takto rád chytám .

andrei11 - Profil | Čt 17.9.2015 12:42:11

fotojakes >> zhltol som ju na jeden krat. a v zime sa k nej opat vratim.

fotojakes - Profil | Čt 17.9.2015 0:15:34

andrei11 >> jen škoda toho překladu, respektive špatné korektury textu. Jinak moc pěkná kniha

ceczubr - Profil | Čt 17.9.2015 0:12:07

Takovému stylu chytání se u nás říká na panáčka a je to jeden z mých nojoblíbenějších stylů lovu kaprovitých ryb i úhořů a candátů,velice čtitelný článek a těším se na zase něco podobného.

RK - Profil | Út 15.9.2015 14:54:19

vendys-vt >> Hezky a názorně jsi to nakreslil i se skvělým komentářem.
To mohu podepsat:-)

vendys-vt - Profil | Út 15.9.2015 14:40:10

rikox >> ahoj, já jsem bydlel tenkrát v Táboře r. 1972-1980 a chytával jsem většinou okolo chaty Harachovka. Když bral cejn brko se rovnalo k prutu, ostatní ryba postavila brko vždy ve směru záběru. Njn. takhl cejni vždycky berou, že? To brko bylo nad vodou kvůli proudu vody, jinak v tišině nebo na stojáku jsi mohl brko vypnout na hladinu a záběry ryb dělaly okolo brka vlnky. Je to jemná a prima chytačka. Moc malovat neumím, ale pro ty, co to neznají snad poznají, co je to houpačka :-)))

RK - Profil | Út 15.9.2015 14:32:40

rikox >> Mám podezření, že chytáš na nějakou modifikaci houpačky.
Autor však hovoří o chytání s pevným splávkem. Tedy přehloubeným hodně, kdy si přitažením k sobě splávek našteluješ do správné polohy. Přehloubeno málo- v podstatě to samé. Nebo relativně přesné vyvážení, kdy máš splávek skoro přesně, nebo přesně nad závažím a nástrahou.

Houpačka je chytání se splávkem-ve většině případů s dlouhým, třeba husím brkem, dikobrazím ostnem, nebo s brčkem na pití-kdy tento indikátor je nad vodou, v ideálním případě ve vodorovném postavení, kdy se záběr projeví v překlopení směrem od nás, nebo k nám. Houpačka se používá převážně na řekách a velkým pomocníkem je dlouhý prut, boloňka-není však podmínkou. Lze samozřejmě použít na stojáku, ale lepší je zde chytat tak , jak píše autor. S těmito splávky se chytá neuvěřitelně jemně, ale nesmí táhnout voda a nesmí se chytat daleko. Potom už musí nastoupit odhoz-tedy angličák, nebo různé druhy ,,brkolovu":-) , tedy průběžné olovo, delší splávek ukotvený ve spodní části, který si i při větším nedovážení a vztlaku potopíme přitažením o olovo na dně. Ale i tady jsou limity mající úměru k jemnosti(při větším vztlaku) a nestabilitě, tedy potápění se vlivem tahu vody(při menším vztlaku při snaze chytat jemně)

Sa(l)micka - Profil | Út 15.9.2015 13:57:09

Palce nahoru, pod to se klidně podepíšu, tohle je jedinej případ, kdy u ryb sedim a nechodim. Pohoda, klídek a člověk s sebou nemusí tahat tuny vybavení. Stačí proutek, batoh s povinnou výbavou, podprdelníkem a krabička červů.

Dart Ness - Profil | Út 15.9.2015 10:44:40

Prostě pohoda,taky mám plavajdu rád :-)

rikox - Profil | Út 15.9.2015 10:10:49

vendys-vt >> To je pravda i když u nás na Rokytce v Praze chytám uplně stejně jako je ilustrováno na přiloženém obrázku k tomuto článku typ B jen s trošku větším průvěsem mezi splávkem a udičkou a signalizuje mně to záběr tím, že se splávek odlepí od hladiny a začne se jako by houpat nad vodou. To jestli se tomu říká houpačka netuším, ale staří rybáři tomu houpačka říkali u nás na rybníku ale více se mně to líbí na Vltavě pod břehem nebo na potoku u nás :)
Jinak na Lužnici jsem také jezdil 1997 - 2000 do Papírny k Dobronicím u Bechyně. Nádherné chytání :D Podoustve, cejni, kapříci, líní, karasové i sem tam úhoř nebo malý sumec vše na rousnice na houpačku nebo na krátce hozenou na těžko jen na poklepání špičky jako signalizátoru (nco jako dnes feeder) :D

vendys-vt - Profil | Út 15.9.2015 9:58:22

rikox >> Na "houpačku" jsem taky chytával na Lužnici, tenkrát nejlepší způsob lovu cejnů, ale to je něco jiného. Při "houpačce" máš vyvážené brko nad vodou a záběr je vidět právě při tom zhoupnutí...

woodpecker - Profil | Út 15.9.2015 9:12:45

Pohodovy clanek, dnes za 1

listonoš - Profil | Út 15.9.2015 8:55:06

Dnes opravdu hezky napsaný článek

Jirka75 - Profil | Út 15.9.2015 8:44:14

Moc pěkný článek.
Taky si párkrát do roka vezmu třicet let starou Sonu, navážu brčko a vyrazím na rybník :-)

rikox - Profil | Út 15.9.2015 8:34:00

Chytal jsem podobným způsobem na Hostivaři v 90. letech, ale splávek nebo policajte jsem měl lehce nad vodou. Chytal jsem 5m prutem a říkali jsme tomu "houpačka" :)

Bursaman - Profil | Út 15.9.2015 7:23:51

tym >> Milan Tychler - >> pěkný článek, ještě jsem to nezkusil, nikdy se mi nepodařilo správně změřit hloubku vody.

andrei11 - Profil | Út 15.9.2015 7:23:02

ono to s tym plavacikom je naozaj pohoda. extra vzrusenie je ked pri love mensich ryb sa rozbehne cievka a zacne suboj s kaprikom, ktory nemusi byt ani velky a na jednom nacini spravi sarapatu.

pridam este jeden tip na citanie, kde lov na plavak hra hlavnu ulohu