Problém není v bobrovi, ale v člověku. Žije tam, kde nemá, říká odborník Kostkan

rover - Profil | Út 11.10.2011 9:57:40

retrívr >>
Příroda si většinou poradí sama, ale jen do té chvíle, než do ní "zasáhne" člověk. A člověk má přírodu rád tak hodně, že do ní zasahuje permanentně, ...viz. bobr. Narušit rovnováhu je celkem snadné, v dnešní době jde ale většinou bohužel už o nevratný proces, ...bobr se přizpůsobil jen tomu, co jsme mu během času připravili, ...dále tvá poslední věta. Ahoj Pavle :-)

hraji - Profil | Út 11.10.2011 9:51:14

Naprostá klasika na MRKu. Mladík si dovolí projevit svůj názor, navíc podpořený osobním kontaktem s autorem článku, a hned se tu na něj sesypou univerzální diskutéři a znalci úplněvšeho.
Proboha, je to jeho názor a má na něj nárok. Mohu mu napsat: Jepice, já nesouhlasím. A mám pro to takové důvody: za a), za b), za c).
Není třeba na něj útočit v osobní rovině.
Skutečně pádných argumentů je tu ale jako šafránu.
Jen pro úplné vyjasnění. Nemyslím si, že by bobr, v počtech, které nyní jsou, byl ideálním doplňkem krajiny, ale není důvod kvůli tomu osočovat jepici.

jepice - Profil | Út 11.10.2011 9:49:06

aleš vavřina >> hm, vím kulové. Dobrá, povídej, co všechno si ze své terénní praxe o bobrech zjistil, když tedy toho víš víc? Já jen, že podle toho co píšeš jsi v oboru jistě kovanej.
drozďák- neříkám, že souhlasím 100%ně se vším. Příroda si v některých věcech ještě sama poradit dokáže, tomu věřím. Ale vždycky radši uvidím u řeky bobra, klidně i několik rodin, které ohlodávají stromy než člověka, kterej tam má postavenej barák za 5 mega a pak si stěžuje, že mu do toho vlítla voda.

šumava - Profil | Út 11.10.2011 9:38:32

bobr je fajn, ať tu klidně žije. Pokud někomu okouše ovocný strom, stačí si ho obalit drátěným pletivem a neokouše (dřív než jsme vyhubili zajíce se to obalovalo i kvůli nim) Letos jsem pochodil po lednickém parku a ovlivněn poplašnými zprávami o činnosti bobra jsem chtěl spatřit zcela zdevastovaný porost,,, světe div se, nespatřil. Po prohlídce jihomoravské krajiny - okolí potoků a říček, je nutno říci že ekodevastaci tady provedl zcela jiný druh než bobr. Na druhou stranu, pokud je něčeho tolik co bobrů, plánovaný odstřel je plně na místě, ale rozhodně ne opětné vyhubení.

aleš vavřina - Profil | Út 11.10.2011 9:38:31

jepice >> Nic ve zlém, ale tento pán je naprostý ekologický demagog a utopista. Říká jen co se mu hodí do budování kariery. Pokud je v oboru tak erudovaný, tak proč taky nezmiňuje situaci např. v Polsku, ale ještě lépe v Litvě, Lotyšsku nebo Rusku? Byl jsem na mezinárodním semináři k problematice bobra tento květen na zámku v Židlochovicích a situace ve výše zmíněných státech mne doslova šokovala. Proč asi páni "ochránci" veřejnost neinformují o tomto dění" Protože se jim to nehodí do plánu a nejsou to kvalitní nestranní lidé!!!! Závěr této konference bych shrnul asi takto : "Máte čas (v ČR) ještě něco dělat a nedopustit vzniknout situaci co je v Litvě, Estonsku a Rusku - ale máte čas maximálně několik let, pak již bude pozdě."
V uvedených státech bobří kalamitu nejsou schopni zvládnout a jejich heslem je : dobrý bobr = mrtvý bobr. Seriózní přístup by byl si tuto situaci vzít jako memento jež nesmíme dopusti a pokusit se přijmout opatření, jež umožní spoluexistenci člověka i bobra na jednom území. To ale nepůjde teoretickou cestou bezprecedentní ochrany druhu, jako spíše převzetí role predátora držící daný druh v přijatelných početních stavech.
Jen tak mimochodem, Povodí Moravy s.p. bude nuceno dát pouze v Břeclavi cca 130 mil. Kč na sanaci škod způsobených bobrem na 1,5km hráze a je nutno poznalenat, že stejnému riziku poškození je vystaveno cca 1300 km hrází. Má na to naše republika při stávajícím stavu financí? Bobr nebo člověk?

Jepice : Hochu vrať se nohama na zem a nedělej ze sebe jitrnici!!! Reálně zhodnoť situaci a nezastávej se nějakého demagoga když o daném problému víš úplné kulové (dle tvé reakce)!!! Na teoretické kafrání opravdu není čas a celou situaci by měli řešit kompetentní lidé na základě reálných a věcných podkladů, racionální úvahy a nikoli na základě cítění poblouzněné mysli i ducha!

drozďák 30,42 - Profil | Út 11.10.2011 9:36:13

Zajda >> proč s takovou? Nevzpomínám si, že by ti zde někdy někdo doporučoval podvázání chámovodů, i když by to bylo dle mého názoru mnohem potřebnější, než u takové jepice.

Jepice: přesto všechno jsem přesvědčen, že dotyčný pán žije poněkud vytržen z reality. Příroda si už dávno neporadí sama, prostředí je tak deformováno zásahy člověka, že v něm dochází k excesům. Jeden z nich je masivní expanze bobra na některých lokalitách. Tam, kde páchá výrazné škody prostě musí být regulován. Kormorán také páchá výrazné škody, ale pro jeho záchovu tady nikdo nezvedne ani prst. Tak když chceš být Petře tak svatý a nad věcí, nech to vše bez regulace plynout. Ale opravdu všechno. Protože i expanzi kormorána nemá na svědomí nikdo jiný než člověk. Majiteli pozemku pod bobří hrází nevoní bobr stejně jako nám pták.

retrívr - Profil | Út 11.10.2011 9:29:45

jepice - >> Ten článek by měl logiku v době, kdy byla příroda v rovnováze. Všichni víme, že rovnováhu přírody bohužel dnes musí řešit člověk, který ji narušil.Jde jen o " vyspělost" člověka, tedy spíš o vyspělost jeho rozhodování a hlavně řešení, aby se příroda k rovnováze co nejvíce blížila.Nakonec ve vývoji nové druhy vznikaly i zanikaly.

kakr - Profil | Út 11.10.2011 9:27:08

U bobrů se podcenila politicko výchovná práce. Takový bobr, řádně proškolený by jistě nesežral zámecký park v Lednici anýbrž by zamířil do přilehlých zahrádek a pokácel švestky a dorance.
Vlastně by se dal bobr zapojit do boje proti alkoholismu, neb švestky jsou k jeho výrobě primárně určeny.
Navíc bobři nedodržují bezpečnost při práci, poměrně často na ně kácený strom spadne a pak mohou "nálezci" potvrdit, že pečený bobří ocas je skutečná delikatesa.......

Fishky - Profil | Út 11.10.2011 9:26:23

Občas si přijdu jak u pošahanců, tak kurňa břehy ožrané od bobrů, stromy okousané - ať velké či malé, jak se setmí tak nastoupí hlodavčí rota a celou noc se střídavě ozývá kousání, trtkání a flákání ocasem o hladinu ale to vlastně nedělá bobr, on je přírodě prospěšný - přírodě ano, ale té před stovkami let, ne dnešním uměle narovnaným řekám, ne městům, ne člověku. Vidí to desítky, stovky, tisíce lidí a vždy se najde borec, co se postaví a hodí do placu nějakou jobovku, ano bobr je vlastně prima, ale akorát tak na taléřku!

jepice - Profil | Út 11.10.2011 9:21:13

Zajda >> ale no tááák...

Zajda - Profil | Út 11.10.2011 9:19:48

jepice >> Až se ti splaší množící hormony, tak si na něm udělej nějaký kvalitní uzel...Tím, že tady na našem plátku bude o jedno Jepičátko míň možná zachráníš bobří rodinu...Nerad bych tě urazil, ale řekl bych, že rosteš špatným směrem...:-(

Fishky - Profil | Út 11.10.2011 9:15:46

...a odkud sleduje to chování bobrů? Od stolu z druhé strany republiky? No tam mu přemnožený bobr určitě nepřipadá, ale esi jednůc zafičí směr jih a uvidí tu fajne spouť po bobříkách všude kolem řek, potoků, jezer a rybníků, kde sů stromky okůsané jak pastelky, tak sa chytne za frňák a začne raději fandit zase na chvilku kormoránům... Zabij zeleného, zachráníš strom :-)

Anýzový dědek - Profil | Út 11.10.2011 9:14:22

Že by opět zavládlo heslo : " Zabij bobra - Zachraň strom!" ?

jepice - Profil | Út 11.10.2011 9:14:20

Juraj >> náš plácek je malý nebo nás je jak sraček? Řekl bych, že B bude správně.

Toho pána se musím zastat. Znám se s ním osobně a on o tom rozhodně ví více, než vy všichni dohromady. A pojem ekoterorista bych prosím vynechal, jelikož se to mnohem víc hodí na hnutí Duha, Greenpeace a podobně.

aleš vavřina - Profil | Út 11.10.2011 9:02:29

Ááá pán asi si neuvědomuje, že žijeme v 21. století v kulturní krajině v srdci Evropy. V krajině utvářené lidmy po celá tisíciletí.Mechanizmus osídlení krajiny je jasný, krajinu obládl lidský živočišný druh a přizpůsobil si ji. Kdyby krajinu ovládl bobr, tak si ji taky přizpůsobí a nebude lidský (menšinový) druh řešit. Tak to prostě je, se všemi živočišnými druhy se musíme naučit žít, ale své si musíme ochránit.To je přirozené, to by udělal každý živočišný druh.Kdyby dotyčný pán měl svůj dům za děravou hrází a celý pozemek podmočený s permanentním rizikem vyplavení celoživotně budovaného zázemí, tak veřejně bude prodávat bobří čepice a podřádat gril párty s bobřími steaky. Je to účelově psaný článek k připravovanému omezení bobra. Již jsem se v dané problematice nějakých jednání účastnil a vím, že další a zásadnější budou. Tento článek je psán na objednávku ochrany přírody, resp. ministerstva životního prostředí., resp. některých lidí z toho resortu.

Siven Polní - Profil | Út 11.10.2011 7:58:57

To je ale demagog ten pán. Takový mám fakt moc rád... Jojo, ještě jsem čekal, že nabídne řešení v podobě odlovu člověka. Je sice pikačovina bydlet v záplavových nivách, ale to není jediná stránka problému.
Takže příště u potkana: Nehubit, neboť jeden člověk zkonzumuje a proplýtvá za jediný víkend mnohem více potravin, než potkaní rodinka.

xmac - Profil | Út 11.10.2011 7:48:24

Vádnout tu ekoteroristi, střílíme lidi a hned by bylo na světě lépe.

Hrdobec - Profil | Út 11.10.2011 2:05:04

Juraj >> To že je náš plácek pro nás malej jen potvrzuje autorova slova že problém je člověk kterej je na rozdíl od bobra skutečně přemnoženej a sere se všude.Já osobně u vody mnohem radši potkávám bobry než bandy všudypřítomnejch lidí kteří maj na přírodu podstatně drtivější dopad než jakýkoliv byt třeba přemnožený zvíře

P!F - Profil | Út 11.10.2011 1:55:08

..... Ten clovek je teoretik ktory zije v dobe ladovej...


"Vlastimil Kostkan studuje už desítky let život a chování bobrů"


Mozno by za tie desiatky rokov mohol ostrehnut ze z vyhynuteho druhu je kurewsky premnozeny druh. Zasrany akademici s ich tupymi kecami podlozenymi spravami z blesku, ono by to chelo sem tam aj vybehnut do terenu.

Juraj - Profil | Út 11.10.2011 1:23:43

To je sice všechno hezké. Pominu teď výskyt bobra dle zeměpisných parametrů. Švédů je taky 10 miliónů a žádný problém z žádnými druhy nemají. Hádej proč? Nám totiž nic jiného nezbývá, než žít v zátopových oblastech, protože ten náš plácek je pekelně malý. Snažil jsem se ti odpovědět příma na těch stránkách, ale prostě mi to nejde.