Tubertini Feeder Kupa 2014

Kategorie: Feeder
Na tento závod jsem se vydal již podruhé, ale tentokrát to bylo značně jiné. Loni touto dobou teprve končila zima s teplotou vody cca 4 stupně, a letos již bylo jaro v plném proudu a voda teplotu 12 st.

Revír: veslařský kanál Maty-ér u maďarského města Seged. Rovný břeh přes 2 km dlouhý, hloubka všude cca 3 metry a ve vzdálenosti 30 metrů od břehu mají všichni před sebou lana s bojemi pro veslaře. Dominantní ryba je karas 0,25 až 0,75 kg, dále kapr 1-2 kg, sumeček americký a cejnek malý. Už od pohledu ideální revír pro pickerové pruty.

Pohled na závodní trat - spravedlivější revír už být snad ani nemůže.

Obrovské plus pro zdejší závody je široká asfaltová silnice kolem celé tratě a ubytování přímo u vody pro více jak 100 lidí.

Počet závodníků: 144 - Maďaři, Slováci, Srbové, Bulhaři, Rumuni a Češi.

Po loňské zkušenosti, kdy jsme se v 9 ráno téměř nevlezli na trénink, jsme letos vyjeli již v 1 hodinu v noci. Na místě jsme byli před šestou jako jedni z prvních, ale než jsme vyřídili ubytování a další formality, už byly 2 třetiny závodního úseku obsazeny. Na trénink bylo vyznačeno 130 míst a všechny se do 9 hodin obsadily - chápete to? U nás v pátek na tréninku takto brzy ráno bude 5 lidí a tady je plný počet!

Začínám chytat a zkoušet, co se bude lovit za ryby a jak jsou aktivní. Daří se mi poměrně brzy chytit 2kg kapra a během prvních dvou hodin ještě jednoho podobného vytáhnu a jednoho utrhnu. Mezi ně se připletlo i pár karasů a sumečků. Po 12 hodině se ale vše změnilo a jsme všichni bez záběrů. Další karasy tahají jen zahraniční kolegové, kteří očividně chytají velmi jemně (podebírají i malinké sumečky), používají velmi malá krmítka a nejspíše celý trénink chytají na patentky. Jejich úspěšnost se naopak ke konci ještě zlepšuje, zatímco my jsme poslední dvě hodiny prakticky bez ryby. Narozdíl od nás ryby sakují a na konci si je váží - nejlepšího odhaduji na 8 kg, já měl možná tak 6 kg. To mi trochu narušilo plány a přemýšlel jsem, na co se zaměřit. Všechny 3 záběry od kaprů jsem měl na kukuřici a to není nástraha, s kterou by se dali efektivně chytat i karasi - ti chtějí "maso". Na karasy by mi stačil malinký háček a tenký návazec, ale každý ztracený kapr by hodně mrzel.

Zhurba půlmetrový kapr z tréninku.

O návnadě jsem byl rozhodnutý již předem, vlastně jsem si ani nic jiného nebral. Kaprové krmení Sensas 3000 Carpes a do toho Sensas bisquit fine - od každého jeden pytlík, z čehož po přidání vody vznikne cca 6 litrů extrémně sladkého krmení. Limit je 12 litrů, ale tohle mi bude bohatě stačit.

Již o půl deváte všichni odpadáme a spíme 9 hodin vkuse. Ráno nachystáme živé nástrahy, nasnídáme se a jdeme se zapsat a nalosovat. Během úvodního proslovu si všímám trojice diskutujících místních závodníků Sivák Mátyás, Novák János, Erdei Attila a říkám klukům, že aspoň jednoho z nich chci mít vedle sebe.

Tahám číslo 92 a oba moji přátelé Jarda Břoušek a Lukáš Hanák, s kterými jsem sem přijel, sedí jen asi 5 míst ode mne, každý opačným směrem - docela náhoda vylosovat ze 144 míst tři takto blízko u sebe. Co mne ale fakt potěšilo, tak mám ob jednoho závodníka zleva vedle sebe domácího Sivák Mátyás, který zde loni skončil třetí a na stejném místě skončil i loni na MS v JAR. Pokud si mám z tohoto závodu odnést nějaké nové zkušenosti, lepšího soupěře na dohled jsem si ani nemohl přát.

Moje místo první den - všimněte si bojek odtažených 30 metrů od břehu.

Nachystal jsem si 2 pruty medium a 2 pickery. Na jednom prutu je kaprová sestava s 0,16 návazcem a háčkem o velikosti 12, se kterým chci občas zkusit kukuřici, jestli se mi tam nedrží kapři. Ostatní pruty jsou navázány jemněji s 0,12 a 0,14 návazci a menšími háčky. S těmi chci lovit aktivněji karasy a cejnky.

Na úvod všichni poměrně dost zakrmují. Byl jsem připraven nahodit pouze 5 krmítek, ale když vidím, že skoro všichni poctivě celých 10 minut krmí jedno krmítko za druhým, zvyšuji úvodní dávku na 8 krmítek. I tak to je asi nejméně v mém okolí. Většina závodníků krmí na úroveň bojek, někdo si k nim nechává pár metrů rezervu, a jen málokdo zakrmuje třeba jen na 15 metrů. Já po loňské zkušenosti a po tom, co jsem viděl včera v tréninku, kdy se od bojek chytaly znatelně větší ryby, krmím metr před bojky.

Prvních 15-20 minut jsme skoro všichni bez ryby. Skoro jsem si začínal myslet, že včerejší trénink nás jen zmátl a že to bude dnes jiné. Ale pak to začínalo pomalu kousat a po první hodině jsem dokonce s radostí odhadoval svůj úlovek na cca 2,5 kg (kapr asi 1,5 kg a pár karasů) a zatím se mi zdálo, že nikdo víc nachytáno nemá. I druhou hodinu mi zabral kapr, ale již o poznání větší - odjel asi 10 metrů do bojek, odkud se mi jej sice podařilo dostat zpět, ale pak zamířil doleva a cítil jsem, že už jsem s ním možná i přes dva rybáře, tak jsem musel přitlačit a bohužel se vyháhnul.

Každou hodinu jsem zkoušel nahodit kukuřici a nechat ji tam 10 minut bez přehazování, aby se poplašní kapři stačili vrátit ke krmítku, ale záběr o kapra jsem vždy dostal na prut s jemnější sestavou.

Karasi mi nejlépe brali na patentky, červy, pinky, hnojáky a jejich kombinace. Na kukuřici jsem chytl jen 2 sumečky.

Nachystané nástrahy a krmení na celé kolo.

Stále jsme před závodem vedli debaty, jestli si můžeme dovolit krmit patentkami a červy - s ohledem na sumečky, které jsme nechtěli lovit. Mně po tréninku vyšlo, že sumečci nejsou problém, je jich málo a není třeba je řešit. Navíc byli někteří i docela velcí a vůbec by nevadili. Vsadil jsem hlavně na půl litru mrtvých červů (na pokoji tekla z kohoutku tak horká voda, že červy spolehlivě zabila) a půl litru malých patentek. K nim jsem přidal jen trochu živých pinek a červů a také skoro celou plechovku sladké kukuřice. Tohle vše se mi podařilo udržet pohromadě pouhými dvěmi litry návnady - na fotce vidíte, jak mnoho červů a patentek můj mix obsahoval (míchané dohromady postupně vždy jen na aktuální použití, ne vše najednou hned na začátku).

"Živou" jsem nešetřil.

Stejně jako v tréninku se potvrdilo, že můj hrubější styl chytání je výhodný pro úvodní část lovu, ale ke konci jsem opět ztrácel. Po poledni už kapři nebrali a karasům se můj styl moc nelíbil. Nachytal jsem celkem 7,81 kg, což sice stačilo na třetí místo z 18 závodníků v sektoru, ale vítězný Sivák Mátyás nachytal skoro o polovinu více - 11,67 kg. Chytal moc pěkně, s malým krmítkem a jemnou sestavou odchytával karasy a cejnky v rychlém tempu. Druhý skončil Jarda Břoušek s 7,95 kg - o karasa přede mnou. V průměru ze 144 závodníků nachytal 4,7 kg - více jak 2x tolik než loni.

Skoro celý závod pršelo a byla mi hrozná zima.

Hodně jsem přemýšlel, co změnit na druhý den. V pátek i v sobotu jsem měl silný začátek, který jsem chtěl využít na maximum i v neděli a nic na něm neměnit. Po prvních 2 hodinách se ale oba dny chytaly už jen menší ryby a vyhrávali ti, kdo zvolili jemnou taktiku.

Krmení jsem nechal stejné, dokonce jsem ani nedomíchával nové - 4 litry mi budou stačit. Živé (i mrtvé) nástrahy zůstaly také stejné. Vyměnil jsem na 2 prutech špičky za jemnější - s radostí jsem přitom zjistil, že na medium prut Trabucco pasuje špička z pickeru téže značky. Navázal jsem si nové návazce z 0,12 a 0,14 vlasce. První část závodu nechám čtrnáctku a háčky vel. 14 a pak přejdu na dvanáctku s háčky vel. 16. K tomu stále jeden prut s 0,16 a háčkem vel. 12 na chytání s kukuřicí, pokud by se mi tam začalo motat více kaprů.

Ráno losujeme v opačném pořadí, takže my skoro až jako poslední - jdu na číslo 49. Vedle mne z jedné strany Srb, z druhé Bulhar.

Nachystané pruty na druhé kolo.

Začátek kola probíhal na chlup stejně jako předchozí dny. Nejdříve 30 minut totální mrtvo, pak kapr kolem 2 kg a několik pěkných karasů a v druhé hodině další 2kg kapr. Pak jsem ovšem začal vnímat, že je něco jinak. Karasům dnes nevadila moje "každý kapr musí ven" sestava. Raději jsem tedy nic neměnil a pokračoval s 0,14 a háčkem vel. 14. Tentokrát jsem vůbec nechytal na patentky (snad kromě jednoho sumečka), daleko účinnější se mi zdáli 2 mrtví bílí červi, případně půlka hnojáka s mrtvým nebo i živým červem. Přidal jsem ještě třetího kapra kolem 1,5 kg a mnoho karasů. Tak jako i předchozí dva dny jsem i dnes měl 3 záběry od kaprů, tentokrát jsem je ale všechny 3 úspěšně vytáhl.

Dohromady jsem měl 13,54 kg a jasnou jedničku. Druhý v sektoru měl jen 6,67 kg. Celkově byly úlovky podobné jako v sobotu. Opět část závodu propršela a opět jsem klepal kosu.

Můj úlovek za druhé kolo.

V každém kole se rozdělovalo 8 jedniček a čekal jsem, že na bednu bude potřeba udělat jedničku v obou kolech. Nezopakoval ji ale nikdo a první tři měli shodně součet 3. Můj součet 1+3 stačil díky vyšší hmotnosti na krásné 4. místo, kterého si z takto obrovského závodu velmi vážím. Kromě věcných cen od značky Tubertinni jsem vyhrál i krásný pohár pro nejlepšího zahraničního závodníka.

1. místo Sipos Gábor (2+1, 23,11 kg)
2. místo Sivák Mátyás (1+2, 20,46 kg)
3. místo Bató Attila (1+2, 18,07 kg)
4. místo Martin Maťák (3+1, 21,35 kg)

8. místo Vladimír Hrabal (2+3, 17,21 kg)
12. místo Lukáš Hanák (3+2, 14,25 kg)
13. místo Martin Štěpnička (2+4, 15,39 kg)
23. místo Jaroslav Břoušek (2+6, 11,17 kg)
28. místo Milan Štěpnička
39. místo Tomáš Ohera
40. másto Josef Peřina
56. místo Bromovsky Petr
65. místo Štěpnička Radek
125. místo Jiří Vitásek

Kdybych měl porovnat, jak jsem chytal já a co jsem viděl u ostatních z těch, kterým se dařilo, tak chytali znatelně jemněji - ještě menší krmítka, tenčí vlasce, menší háčky a více se spoléhali na velké patentky na háčku. Co jsme měli informace, tak se naopak očekávalo, že se zde budou místní závodníci daleko více soustřeďovat na větší ryby a více se obávat vnadit červy, žížalami nebo patentkami kvůli sumečkům. Prý se zde běžně vnadívalo partiklem zazátkovaným v krmítku jen trochou krmení. Nakonec ale všichni, na kterých bylo vidět, že vědí, co dělají, chytali jemně s cílem lovit co nejvíce menších ryb a doufat, že zdolají i nějakého bonusového kapra.

Na závěř bych chtěl velmi poděkovat Jozefu Víghovi za pomoc při účasti na tomto závodě a Vladimírovi Lieskayovi za objednání patentek u maďarského prodejce - mimochodem byly v prvotřídní kvalitě. Pánové, děkuji.

Další fotky z této akce: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.686109171431040.1073741868.128819920493304&type=1

Výsledky: http://horgaszklub.eu/letoltesek/cikkek/1287/1

Martin M. - 11.4.2014

Diskuse k miničlánku

korbel - Profil | Út 29.4.2014 10:11:18

Ahoj, Martine, velká gratulace ke krásnému úspěchu.

Martin M. - Profil | Út 22.4.2014 15:35:34

32felix >> take dekuji.

Martin M. - Profil | Út 22.4.2014 15:34:49

petruccio >> dekuji. Nepouzil.

32felix - Profil | Út 22.4.2014 13:12:17

Tak předem moc gratuluji k tomu umístění, i když já osobně bych Tě viděl na 2. místě (vzhledem k váze ulovených ryb), bylo by to pro mne pochopitelnější, než tak, jak to počítají. Každopádně super článek a nebylo by od věci publikovat i v jiných časopisech než jen zde. Myslím, že by si početli i lidé, kteří rybařině příliš neholdují.

petruccio - Profil | Ne 20.4.2014 9:55:38

Gratuluji k velmi pěknému umístění i k článku.
Chtěl bych se zeptat, zda jsi použil to barvivo z JAR? ;)

tvistr70 - Profil | Pá 18.4.2014 11:40:20

Super článek a SUPER úspěch-gratuluju

Martin M. - Profil | Čt 17.4.2014 20:14:47

Ivkata Valov >> dekuji :)

Ivkata Valov - Profil | Čt 17.4.2014 16:15:52

Dobrý den, Nejprve chci pogratulovat nejlepší výkon Martyho!
Velmi dobře napsané!
Mám přímou zkušenost Marty většinového videa sledovat pravidelně je prostě proto, že ribolovat je nejblíže, že mnoho lidí v Bulharsku!
Osoba stojící vedle vás se thorium den Kalin Stoyanov, můj velmi dobrý přítel mi raskaza všechno :)
Myslím, že bych mu měl poděkovat!

Pitris - Profil | St 16.4.2014 18:22:42

Taky se připojuji k názoru, že tohodle článku je pro mini články škoda. Super počtení.

Martin M. - Profil | Út 15.4.2014 18:11:37

kajman02 >> asi dotaz k videu v diskusu - nevim, ale kazdopadne Gabor nema pravdu, ze tato montaz vyhovuje mezinarodnim pravidlum - nevyhovuje, nesmi tam byt vubec zadny uzlik, bez ohledu jestli jej krmitko prejizdi nebo ne.

kajman02 - Profil | Út 15.4.2014 14:58:08

nevíte někdo jak má spojenou tu gumu s kmenem, prosím?

Bečetka - Profil | Po 14.4.2014 18:11:29

Martin M. - >> Teď jsem si teprve všiml, že tam není na fotce křeslo, ale bedna. Husté.

Bečetka - Profil | Po 14.4.2014 17:54:43

Martin M. - >> Prosím tě to plato máš k tej deštníkovej tyči přišroubovaný tak, že jsi z toho černýho úchytu plata vyndal ten čtyřhrannej "adaptér" na hranatou nohu křesla?

Edit: tak ne, je to jinak, přehlídl jsem se

fr. - Profil | Po 14.4.2014 11:36:17

Paráda ! Jen tak dál, mistře ! ( v závodech i psaní )

Petr Havlíček - Profil | Po 14.4.2014 9:10:24

Martin M. >> děkuji ...

Martin M. - Profil | Ne 13.4.2014 18:14:35

Petr Havlíček >> 12.000 forintu startovne, 8.000 forintu ubytovani na 2 noci.

Petr Havlíček - Profil | Ne 13.4.2014 16:52:18

Martin M. >> Martine, kolik bylo startovný a kolik stálo ubytování? Mám tady mladý koně, co by to příští rok rádi zkusili. Díky.

Martin M. - Profil | Pá 11.4.2014 21:02:54

Bečetka >> mel druhy den v sektoru 3 dalsi jednickare z prvniho kola. Jestli neco delal spatne, to jako divak temer nemas sanci poznat. Kolikrat to nevi ani lovec.

Bečetka - Profil | Pá 11.4.2014 20:58:56

Proslechlo se, proč "propadl" Gábor Döme?