Tubertini Feeder Kupa 2013

Kategorie: Feeder
V letošním roce bych rád objel pár mezinárodních zahraničních závodů v lovu na feeder - sice toho na domácí scéně je také hodně, ale na jaře a na podzim se pár volných víkendů najde.

První volba byl víkend 5 - 7. dubna. Původně jsem chtěl jet do Holandska, kde v tento termín měly být velké feederové závody, ale nepodařilo se nám poskládat 5 lidí do povinného týmu, takže jsme se s Jirkou Vitáskem, Tomášem Oherou a Pepou Peřinou rozhodli pro Maďarsko - závody na veslařském kanálu Maty-ér u města Szeged. Zde se soutěžilo v jednotlivcích, tým nebyl potřeba. Později se dozvídáme, že jede také Vláďa Hrabal a Petr Přidal. A také mnoho Slováků, Rumunů, Srbů a Rakušanů. Celkem 108 závodníků ve feederu a k tomu zhruba stejně tolik plavačkářů v několika kategoriích (senioři, veteráni, ženy, junioři...).

Na místo jsme přijeli v pátek kolem 9 hod. dopoledne a následovalo první překvapení - skoro celá závodní trať již byla obsazená trénujícími rybáři, odhaduji to tak na 80% a do hodiny už nebylo prázdné vůbec nic. Feeder měl mít vyčleněna místa s čísly 59 až 169, ale co jsem viděl, tak posledních 15 míst si přisvojili plavačkáři. Přijet o hodinu později, tak sedíme někde bokem mimo závodní úsek, nebo spíše v hospodě.

Trénink nám dal pár důležitých informací, ale asi nejdůležitější byl fakt, že ryby skoro vůbec neberou a bude potřeba bojovat o každý kus. Já chytl asi 3 kapříky kolem 30 cm, pár sumečků amerických a kolegové i nějakého karasa a malinké cejny. Prognózy, že bude třeba udělat vše pro to, abychom nechytali sumečky, se najednou zdály být nepodstatné, protože nebrali ani ti. Jindy se zde krmí hlavně partiklem (obilniny) a rybáři se zaměřují pouze na karasy a kapry.

Celý trénink foukal superhnusný studený vítr a chvílemi i pršelo. Kolem 15 hod. už byl déšť a vítr tak silný, že jsme se shodli, že nemáme náladu cokoliv zkoušet a vymýšlet, a utekli jsme na penzion. Stejně tak učinila i většina ostatních lovců.

Byli jsme ubytovaní asi 300 metrů od vody společně se skupinou Slováků, se kterými (a mnoha dalšími před i potom) jsme večer probírali své poznatky. Bylo zajímavé sledovat, jak se různí názory, co bude zítra fungovat. Někdo tvrdil, že rozhodně do krmení nesmí přijít nic živého, jinak nalákáme sumečky, a vsázel na kukuřici, jiní zase na co nejjemnější návnady bez větších soust, někdo měl zase jen masové směsi (rybí moučky), s patentkou - bez patentky, s kuklami - bez kukel atd. A pak zaslechnete Maďarům nevěř, chcou tě zmást, a nakonec stejně nezbyde, než do toho jít sám za sebe podle svých zkušeností.

Mně z toho celého vyplývalo, že musím chytat tak, jak jsem zvyklý chytat u nás uprostřed zimy. Voda měla jen 4 - 5 stupňů a vzduch jen o trochu více. Ryby byly letargické, na krmení prakticky nereagovaly a bude potřeba využít každou šanci. Zárověň ale nemohu chytat úplně superjemně, protože kapři mohou mít i kolem 2 kg a nesmí se pustit do lan bójí. K bójím nahazoval prakticky každý, ale v létě se údajně chytá na kratší vzdálenost.

Večer jsme si ještě namíchali krmení na první závodní den. Já jsem zvolil dvě směsi - jednu "optimistickou" z krmení Milo Super a VIP (ale obarvené do tmava), kdyby to přece jen trochu bralo. A druhou "pesimistickou" na složité chytání ze Sensas 3000 Gros Gardons smíchano 1:1 s černou hlínou Terre de Somme od stejné značky. Žádné další riskantní "tuningy", jen tohle jednoduché krmení.

Spát jsme šli brzy, byli jsme unavení po brzkém vstávání, aspoň já ano.

Ráno kolem šesté jsme si rozdělili červy, patentky a jiné živé nástrahy a šli se zapsat, zaplatit startovné a nalosovat. Já si vytáhl 165, tedy skoro na konci úseku pro feederaře, ale forhont tu stejně žádný nebyl, hned následovali plavačkáři. V sektoru vedle mne seděl Jozef Vígh (SR), jinak jsem nikoho dalšího neznal (až při vážení po konci kola jsem zjistil, že na druhém konci sektoru je Döme Gabor (HU), známý maďarský reprezentant).

Co mne hned na začátku závodu překvapilo, a následně ještě několikrát, byla z půlky obrovská profesionalita organizátorů (losování, vytyčení tratě, vážení úlovku atd.) v kontrastu s ještě větší profesionalitou, kdy např. rozhodčí kontrolující návnady dokáže spočítat misky z okénka automobilu, aniž by zastavil. A to i pod přehozeným ručníkem. To je ale spíše k pousmání, protože v tomto závodě nebylo potřeba žádné limity šponovat a těžko by někomu nějaký podvod pomohl. Dva a půl litru živých nástrah a 12 litrů navlhčené směsi snad ani nikdo nespotřeboval.

Pro úvodní zakrmení jsem začal u břehu asi šesti středními krmítky s malými patentkami a hlínou s GG (gros gardons). Na vzdálenější místo u bójek jsem poslal půl plechovky kukuřice a hrst masňáků a nechal jej hodinu bez dokrmování. Mezitím jsem zkoušel chytat u břehu - nevím, kolik ostatních závodníků si toho všimlo, ale jak jsem již psal, včera zde trénovali plavačkáři a všichni pouze na 13m děličky. Tedy zakrmovalo se u břehu, ne u bójek jako na zbytku trati. Hned na první nahození jsem měl slabé záběry, ale opravdu slaboučké, tak 5 mm drcnutí a nic. Zkoušel jsem je i sekat, ale nedařilo se mi. Pak jsem chytl cca 10cm cejna a po delším čase ještě jednoho podobného. Vydržel jsem zde asi 2 hodiny, mezi tím jsem asi 3x zkusil na chvilku hodit i k bójkám, ale když jsem viděl, že se kolem mne občas z dálky něco vytáhne, rezignoval jsem na bližší flek a rozhodl se chytat naplno vzadu. Asi na druhé nahození jsem měl hned záběr, který jsem u břehu za celou dobu neměl ani jeden - silné kopnutí asi o 10 cm. Sice bez ryby na háčku, ale bylo jasné, že tohle malá ryba nebyla a že na ně mohu zkusit něco vymyslet. Párkrát jsem vystřídal nástrahu a dočkal jsem se prvního karase kolem 37 cm - to už byla pěkná velikost, většinou se chytali kolem 25 - 30 cm. Během půl hodiny jsem chytl ještě 3 další, ale pak bylo až do konce závodu mrtvo. Podařil se mi jen jeden sumeček, poctivý záběr jsem již neměl ani jeden. Všechny záběry karasů byly poctivé, nebyl s nimi problém, ale byly jen po tuto krátkou dobu uprostřed kola. I sousedům přicházely záběry ve vlnách, 2-3 ryby za sebou a hotovo.

Celkem jsem měl 2.100 gramů, Jozef vedle mne zleva 2.700 gramů a maďarský kolega zprava zůstal s nulou. V mém blízkém okolí se chytlo málo ryb, ale na opačném konci sektoru poslední 3 rybáři nachytali mezi 3 až 7 kg a tak na mne zůstalo páté místo. Z šestnácti závodníků v sektoru to sice nebyl propadák, ale cítíl jsem, že můj úlovek je velmi náhodný a že vlastně ani nevím, co jsem udělal dobře nebo špatně.

Z ostatních našich lovců zachytal podobně jako já Jirka Vitásek (5), zbytku se nevedlo. Pěkně zachytali Slováci a mezi jedničkáři jsem viděl i trojici aktuálně asi nejlepších Maďarů - Novák, Döme, Erdei.

Večer jsme rozebírali taktiky, co komu (ne)fungovalo a co zkusíme zítra. Večeře ve 2 km vzdáleném Tescu ve fast foodu byla dobrá, velká a obešla se bez následků.

Míchám si nové krmení, předchozí jsem vyhodil a udělal jsem si ještě extrémnější směs do studené vody: 1kg Sensas Dark Gardons Sale (tmavé, slané ploticové krmení) a k němu 1:1 černou hlínu Terre de Somme. Ano, vím že tu nejsou plotice, ale rád používám ploticová krmení ve studené vodě na všechny druhy ryb.

Druhý den jsem si vylosoval místo 153 - hranice sektoru F a G. Včera zde udělal Milan Melichár dvojku za velmi pěkných 5,2 kg. Vedle mne si na 152 nalosoval Pepa Peřina, tak aspoň pokecáme.

V sobotu bylo téměř bezvětří, ale v neděli už od přípravy foukal silný vítr zleva. Seděl jsem za deštníkem a obdivoval jsem lovce, kteří sedí přímo na větru. Já zapomněl zimní boty doma a zimní komplet jsem si schválně nevzal, protože se přece jedeme ohřát 500 km na jih! I prd, velebnosti. Kdybych tušil, jaká bude zima a vítr, vzal bych si ještě 2 termosky, rukavice a beranici.

Na úvod jsem zakrmil asi 5 menších krmítek na hranici bójek. Ve větru se mi nahazovalo špatně - vždy jsem ztratil představu, jak silný je vítr mimo mé závětří, a často mi krmítko ulétlo o několik metrů stranou.

Do návnady jsem tentokrát dával 2x tolik živých nástrah - hlavně pinky a patentky. Po asi 45 minutách jsem dostal konečně ostrý záběr a hned jsem musel odklipovat, abych o rybu nepřišel. Vyjela mi asi 4 - 5 metrů pod lana bójek (jen tipuji, že lana vedla kus nade dnem, ale ověřeno to nemám), ale potom už se nechala přitáhnout docela bez problémů. Byl z toho kapřík tak 2 kila - tedy jeden z těch větších, jací se během závodu chytali. Během 30 minut vytáhli oba mí sousedi také po kaprovi a soused vlevo o jednoho ještě přišel, když se zamotal do mého vlasce (něvěděl jsem o něm, měl jsem ho za deštníkem). V tu dobu se tam kapři motali, ale pak až do konce závodu nikdo dalšího nechytil. Dali se občas chytit karasi nebo sumeček, ale všechno strašně náhodně. Myslím, že víc než o přilákání a udržení hejna to bylo o několika náhodných záběrech a vyhrál ten, kdo je dokázal proměnit. Já měl 5 karasů, kapra a jednoho sumečka. Celkem 3.900 gramů a pěkná dvojka. Na jedničku by mi stačil jeden malý karas, škoda.

Kromě Vládi Hrabala, kterému o 10 g těsně utekla jednička v sektoru, se ostatním našim ani dnes moc nedařilo.

Celkově jsem skončil se součtem 5+2 na solidním 16. místě ze 108 závodníků. Dobře zachytali Jaroslav Haššo (celkově 6.), József Vígh (11.), Marián Hason (19.).

Všechny výsledky najdete zde http://horgaszklub.eu/letoltesek/cikkek/1117/2 .

Během obou dnů jsem chytal na klasické průběžné montáže s návazce o délce 50 až 60 cm, průměr návazci 0,13 až 0,15 mm a háčky velikost 14 až 16. Vzdálenost bójek byla asi 30 - 35 metrů, stačily medium pruty a špičky 0,5 oz.

Děkuji Jirkovi Vitáskovi za zorganizování naší výpravy, Józsefu Víghovi za zajištění ubytování, nástrah a přihlášení na závody a mnoha dalším slovenským kolegům za překladatelské služby, cenné informace a dobrou atmosféru během celého víkendu.

Pohled vlevo i vpravo na nekonečný zástup závodníků.

Moje místo první den.

Návnady a nástrahy předložené ke kontrole.

Můj úlovek z druhého dne. Ryby se po zvážení vracely do vezírku pro případné druhé vážení, kdyby někdo měl pocit, že by těsný rozdíl při druhém vážení mohl dopadnout jinak. Váhy s vážícím sakem se nulovaly před každým vážením.

Narozdíl od našich závodů zde ostatní rybáře vážení úlovků soupeřů moc nezajímalo. Zde Döme Gabor a jeho vítězných 6,7 kg z prvního kola.

Graf úlovků všech míst. Některé úseky byly stejně dobré či špatné po oba dny. V součtu se oba dny nachytaly podobné váhy.

Další fotky zde:

Martin M. - 12.4.2013

Diskuse k miničlánku

KrálRybář - Profil | Út 16.4.2013 17:23:59

Gratuluji ke skvělému umístění! :)

Pepé - Vsetín - Profil | Ne 14.4.2013 20:36:26

ještě jednou gratulačka a díky za článek!

TonyK - Profil | So 13.4.2013 21:40:49

RADYNEK >> Doufam, ze to nebude tak honem. Prubezku letos zkousim cvicne chytat, uz se mi to ani moc nemota, ale nejak blbe trefuju zabery...

RADYNEK - Profil | So 13.4.2013 12:34:22

TonyK >> tam se jelo podle mezinárodních pravidel, jen průběžné montáže. Taky se jednou dočkáme, snad:-)

Martin M. - Profil | So 13.4.2013 9:17:38

TonyK >> pater se nesmel pouzivat.

TonyK - Profil | So 13.4.2013 8:23:15

MOc hezkej článek. Člověk se něco dozví a hlavně má o čem přemejšlet. Vím že peferuješ průběžku, ale pátera jsi ani nezkoušel, nebo zkusil a stejně na ty ťukance nefungoval?