O pytlácích a jiném hmyzu…

Kategorie: Všeobecné
Můj článek se vztahuje k událostem z loňského listopadu, kdy jsem měl zcela výjimečně díky štědrosti zaměstnavatele šanci strávit takřka 14 dní v jistém rekreačním podniku v obci Měřín. Samotný hotel, kde jsem bydlel nabízel kromě jiných radovánek vlastní molo se zakotveným parníkem, dlouhé pláže a dobrý přístup k vodě, kde nechyběly skály ani zlomy, stručně řečeno pro vyznavače přívlače hotový ráj. Slapy jsou navíc po Orlické přehradě mojí druhou nejoblíbenější lokalitou pro vláčení a zcela objektivně je mohu pro tento způsob lovu na podzim jenom doporučit, protože i přes hojný výskyt kormorána a rybářský tlak si zde většinou opravdu dobře zachytám a to především okouny. Na druhou stranu se zde vyskytuje jistá sorta lidí, kteří mají na různých místech obsazené kempy nebo složené hausbóty a těm kormoráni nesahají obrazně řečeno ani po kotníky, ale k tomu později. Často se zde na MRKu v různých diskuzích setkám s příspěvky lidí, kteří mají to štěstí a tráví u vody více času než já a pak popisují jaká možná zvěrstva vůči rybám viděli, jak se kde pytlačí a také co by kdyby….., ale zážitek s tím, že by někdo vyjma členů RS zakročil a vyzval pytlačícího ať si to sbalí, na to jsem tu mockrát nenarazil. A tak se podělím o vlastní dosti trpkou zkušenost.

Začalo to skvěle, první týden ryby braly takřka na hod, vždy ráno jsem byl před sedmou na břehu, stačilo pak jen zabrodit a jeden si jak na popík tak streamer skvěle zachytal opravdu slušné ryby, navíc jsem testoval belly boat a tak svoje šance ještě zvedal. Každé ráno tedy podobný scénář a vypadalo to na ničím nerušenou expedici. To však jen do té doby než jsem si po pár dnech vycházku natáhl o něco dál, kdy jsem po pláži došel k zimovišti hausbótů. Nahozené pruty přímo z jedné „lodě“ co byla na vytažená na břehu mě nemile překvapily nejen proto, že tam nikdo nebyl a prutů bylo víc než dva, ale také tam byl nahozený čeřen a opodál napůl potopený vezírek, kde jsem podle obrysů roztažených skřelí a postavené hřbetní ploutve mohl tušit candátka v posledním tažení. Pruty jsem i s belly boatem na zádech přelezl a o kus dál zaplul do vody s tím, že si počkám abych viděl majitele. Zhruba po hodině vylezl z kabiny od pohledu velmi nesympatický pán a začal se chápat prutů. Ze čtyř nahozených byl dvakrát úspěšný a k mršině ve vezírku s brumláním přidal další dva oběšené nebožáky atakujících míru ryby o mníčí fous. Chlapíka evidentně vůbec neznepokojovala moje přítomnost, spíš ho zajímala ta velká guma kolem pasu co jsem měl, když jsem se houpal na vlnách opodál a tahal okouní dorost. Využil jsem toho, poptal se na pár věcí a tak jsem se dozvěděl, že tu tento také „ rybář “ a nejen on tráví takřka celý podzim, že candáti poslední měsíc celkem jdou a že rybářská stráž jen tak v létě projede a že ho tu za deset let kontrolovali jednou. To mi na začátek stačilo, vylezl jsem z vody a vrátil se zpátky. Druhý den ráno jsem se na místo před sedmou hodinou ranní vrátil a našel opět vícero nahozených prutů, na břehu ani živáčka a to do zahájení chybělo pěkných pár minut. Evidentně tedy nahozeno přes noc bez nějakého strachu z postihu. Nechtělo se mi to doslova lámat přes koleno a tak jsem se věnoval vláčení z boatu a čekal co bude. Tentokrát baterii nahozených prutů kolem 09:00 hodiny obsluhoval mladík, který mi na můj dotaz jen stroze sdělil, že strýc musel odjet večer do práce a tak ta zábava zbyla na něj. Jen tak pro statistiku, ze čtyř prutů opět dvakrát úspěch a dva candáti odhadem k 60 cm. za svojí chybu zaplatili cenu nejvyšší. To mi stačilo a svůj vlastní rybolov jsem ukončil. Nejsem člověk závistivý, ryby si pro svojí potřebu nachytat umím, ale tohle mě žralo. Žralo mě to už loni a předloni na Živohošti, kde je to místo zimoviště hausbótů třeba místní kemp. Stejná metoda, pravděpodobně srovnatelná úspěšnost a podobní lidé. Mám jisté právní vědomí a určité zkušenosti z bývalé práce a tak jsem celou věc nechtěl řešit sám, protože sám má člověk šanci vždy jen poloviční a tak jsem se snažil vymyslet nějaké řešení, které by bylo legální. Nakonec jsem oslovil kolegu, který trávil čas na hotelu, aby se šel na místo jedno ráno podívat se mnou. A tak se také stalo, pruty v půl sedmé opět nahozené ve vodě, počet čtyři a stejné místo. Kolega si celé místo obešel a samozřejmě nikde ani živáčka. Já se věnoval po zahájení chytání z belly boatu a přitom jsme se domlouvali co s tím provedeme. Nakonec vyhrála konzultace na lince 158, kde nám bylo doporučeno ať pruty sbalíme jako nález a dovezeme na policejní stanici tuším že v Týně nad Sázavou, což bylo sice z ruky, ale na místo nám žádnou hlídku kvůli podezření z pytláctví rozhodně nepošlou a toto bylo tedy jediné řešení. Dohodnuto, ukončil jsem rybolov a začal stahovat první prut. Měl jsem štěstí, protože jsem si mohl povodit mírového candáta, který se ten den podruhé narodil. Chycený byl jen za krajíček a tak šel zpět. Další dva pruty byly bez ryb, poslední ve vázce a tak to kolega musel utrhnout. Když jsme to všechno stáhli a složili, objevil se v mlze pro mě do té doby neznámý chlapík a začal se s nejistotou a patrnou nervozitou v hlase vyptávat co jsme zač. Řekli jsme mu, že jsme rybáři a že jsme na břehu našli tyto pruty bez majitele, na které někdo evidentně rybařil již před legální dobou lovu a z těchto důvodů je chceme odvézt na policii jako nález. Jakmile ten člověk zjistil, že nejsme RS značně narostl a zvýšil hlas, což klidnému řešení věci neprospělo, ale jakmile přistoupil blíž a zjistil, že ho fyzicky převyšujeme, snažil se věc urovnat velmi zvláštním způsobem. Oznámil mi totiž, že pruty nahodil až v půl sedmé ráno a pak zalezl jen si odskočit a že tedy přes noc nechytal. Navíc mě seznámil s faktem, že je bývalý policista a tak je to vlastně pod kontrolou. Já ho seznámil s mojí verzí příběhu a slušně vyzval ať alespoň ukáže občanský průkaz a povolenku resp. dvě, když tam byly ty pruty 4, s tím že pokud by tak neučinil o pruty by přišel. Ukázal doklady a povolenku, kde bylo jen pár záznamů o docházce a také na dva pruty u mých nohou s tím, že ty zbývající dva nejsou jeho a že nemá tušení, kdo by mohl být vlastníkem. Kolega si opsal iniciály a povolenku mu vrátil spolu s informací, že celou věc stejně ještě oznámíme na služebně PČR. Já vzal pruty, belly boat na záda a vyrazil na hotel, kde jsem si chtěl tuto poměrně užitečnou pomůcku odložit na balkoně u jednoho z hotelových pokojů v nižším patře, abych to netahal sebou. Víte, to přísloví o tom, že každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán, je kromě jiného nejen demoralizující, ale co je mnohem horší také pravdivé jak se za chvilku dozvíte. Kolega byl zjevně plný ideálů, protože mi celou cestu na policejní služebnu vyprávěl o tom, jaký má z toho dobrý pocit a doufal, že to bude dotaženo do konce. Já po svých několika letech strávených u Policie vím, že tam je to vždy otázkou priority a přístupu a tak jsem tušil jak to dopadne. Iniciály majitele povolenky příslušníka vskutku příliš nezajímaly, s jistou zálibou v oku si naopak prohlédl jeden z námi zajištěných prutů(slušná dělička s grafitovou punčoškou) a blahosklonně pravil, že když si pro ně majitel přijde tak dostane tzv. co mu patří. Tím myslel pokutu a pak až ty pruty, tedy alespoň doufám. Po cca deseti minutách úřednického plkání nás ze služebny vypakoval. Ted si nestěžuji na práci policie i když to šlo patrně udělat lépe, alespoň potvrzení o nálezu a nějaký protokol by se tam dal sepsat, ale chápu, že v dnešní době je těžké řešit tohle, když musí denně sepisovat jiné škody za desetitisíce a koblih ke svačině je zoufalý nedostatek. Každopádně je mi jasné, že pruty tímto způsobem pouze změnily majitele, kdy se od pytláka přestěhovaly do rukou nedbalého státního úředníka. Přes tohle show mi vydržel dobrý pocit, že jsem jednomu pytlákovy alespoň na čas překazil plány, který mi však vydržel jen do okamžiku, kdy jsem si šel pro svůj belly boat. Následně jsem totiž zjistil, že mám v jednom plováku nožem vyříznutý otvor o délce cca 20 cm zakončený do L, čímž mi byla způsobena škoda ve výši cca 5000,-Kč. Nebylo pochyb, že námi přistižený pytlák využil svých dovedností ve sledování a okoukl kam si ukládám svoje těžce získané vybavení na kterém se následně pomstil zatímco já mířil na služebnu PČR. Každý na takovéto situace reaguje jinak, já se třeba dost zvláštně zasměji (histericky) a myslím si něco o tom jak velké pánské pohlaví to vlastně jsem. Pokud se domníváte, že jsem volal policii a běžel za tím individuem, abych mu udělal radost, protože bych na něj byl samozřejmě krátký, tak ne. Počkal jsem den jen tak pro vychladnutí a ráno poslední den mého pobytu jsem si opravdu přivstal s tím, že tam zajdu a tomu milému pánovy prořežu gumy u auta, tzv. gumy za gumu, ale když jsem tam pak stál a držel ten nůž, za který by se věru nemusel stydět ani jistý australský lovec krokodýlů a přemýšlel o tom, tak mě to prostě v tu chvíli přešlo. Já svojí lekci dostal (krýt si záda až do konce), u toho chlapíka se konejším tím, že na každou svini se voda vaří a Vám tu otvírám prostor k diskuzi. I přes to, že jsem dopadl jak sedláci u Chlumce, udělal bych to znovu a teď už i lépe, protože s tímto stavem se smířit nehodlám. Jen naznačím, že patrně nebudu nastavovat druhou tvář, spíše se rovnou přikloním k temné straně. „ Na hrubý pytel prostě patří hrubá záplata.“ Zdraví Hellfish.

Edit: Oprava mě nakonec nestála skoro nic, protože šikovní a dobří lidé stále existují, děkuji svému kamarádovi, že tam se mnou šel a zúčastnil se toho a předem všem za slušné a věcné příspěvky do diskuze.

Hellfish - 5.5.2012

Diskuse k miničlánku

jurasoft - Profil | St 23.5.2012 14:47:29

Pěkný podnětný článek. Určitě na 100% vím kde jsi chytal a i které pontony máš na mysli...no jen nevím zda skutečně pro každou svini existuje řezník, že boží mlýny melou atd..osobně lituji toho, že jsem nestal právě tou nějakou pořádnou sviní..v tomto našem státečku to právě sviním vychází nejvíce....

Hellfish - Profil | Ne 20.5.2012 20:36:20

Honzin >> Jeden z těch vypečených kempů je na Starý Živohošti, jezdim tam na podzim hodně často a nestalo se mi, že bych tam popisované pytlačení nezaznamenal.Od události z lonského podzimu to už přehlížet nebudu alespon do té doby než mi někdo udělá díru někam jinam obrazně řečeno. Netvrdim, že kapraři jsou pytláci, jsou to jen lidé jejichž technika lovu vyžaduje patrně porušování rybářského řádu, v noci to přeci jen bere lépe a vyznačení krmného místa je nezbytné při ceně dobrých koulí, vím o čem mluvím, protože jsem to taky zkoušel,ale tak nějak se pořád rybářsky evolucuju(slovo speciálně pro Netipu)a proto od toho upouštím. Každopádně prrrrr pro Tebe a palec dolu, víš že se tam pytlačí a nikde žádná story o tom jak jsi jim to aspon zkusil znepříjemnit.Tak to je smutný Honzine a házim Tě s nima do jednoho pytle. btw Jen jsem Ti sdělil svůj názor....

Peterson... - Profil | Út 15.5.2012 13:59:15

kritik >> Tak to máš pravdu za poslední dva roky sem tam chytal víc než dost a porybnýho sem neviděl ani jednou ať to bylo ráno,večer nebo v pravý poledne. Na konci minulého léta jsme tam s kámošem vysvobodili z pytlačky přivázaný k potopenýmu kořenu malinkatýho candátka snad to rotdejchal. Pak od místních slyšíš v hospodě jak tam po zahájení prováděj trolling na spuštěnej elektromotor přitom je to jasně definovaný jak se na Orlíku může provádět ,ale vesla maj připravený jelikož tam už někoho nepozornýho RS vyhmátla.

Mrknato - Profil | Po 14.5.2012 14:55:36

Honzin >> Ten, kdo si ponechává víc ryb a třeba i menších, než umožňuje vyhláška, laicky řečeno "pytlačí", tak může být kontrolován třeba 100x a nic to neřeší. Tak prrrr. !!! Jediné co RS rybáři prokáže je lov na 3 klacky a po závěrečné, příp. nezapsání docházky a absence metru či peanu. Proto se na tyto kontroly po "závěrečné" RS specializuje a ostatní kontroly jsou pouze kontrolami evidenčními.

Honzin - Profil | Po 14.5.2012 14:09:54

Tak respekt k jednání. Ale náplasti za čin se ani nedivím, vždyť jsme v ČR ! Pytlačí se všude ! Běž se podívat po Praze po náplavce, pod přehradu u Prahy...Osobně jsem byl loni na Slapech kontrolován 10x (asi z 50ti vycházek) takže jako prrrrrr s tím, že se tam nic neděje !!! Jinak jak koukám tak tu většina házíte všechny do jednoho pytle. To je jak nova a její techno párty :D. Na Živohošti v pohodě zachytáte, kdokoliv a kdykoliv. nahozené 3 pruty a více? No já tam jsme prakticky celé léto a jsou tam vždy u toho přísedící rybáři a příslušný počet prutů (nejčastěji kontrolovaná část na Slapské přehradě je právě Nová Živohošť - viz tento víkend tam byla RS 2x). Tohle není ideální svět. zákony jsou proto aby se porušovaly. A volání po změně? Každý nechť si zamete před svým prahem (Politici by o tom něco mohli vědět).

Osobně se mě příčí jeden z uvedených názorů kaprař=pytlák (ano chytá přes povolenou lovnou dobu, ale jak již bylo uvedeno v článku...dotyčný pán napáchá víc škody, než ten kaprař (sumarizace z článku...4pruty=2candáti denně..každý si lehce spočítá kolik je to candátů za 5 měsíců)...ale je to jen na další debatu bez výsledku.

Každý má svůj nárok na názor. Já jsem jen sdělil ten svůj...

malamut - Profil | Ne 13.5.2012 18:14:02

pajagogo >> ono dnes vše má konkrétního majitele, a na rovinu, já být majitelem příbřežních pozemků, klidně ať si tam karavany postaví, když zaplatí. A bukanýři, těm patří celej svět, nevím, jak je to možné, ale v tý dnešní zvyjebený multikulti společnosti jsou bukvice víc, než pracující bílej heterák.

Pstruh27 - Profil | Ne 13.5.2012 10:26:27 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Hellfish - >> Ja mám takýto zážitok. Chodievam chytať na malú riečku. Raz som tam na 1 veľkej jame a boli tam asi 14 - 15 roční chalani aj baby, 1 z nich chytal na žížalu normálne s prútom. Vravím si - kašlem na to - často sem chodím - vyženiem ich a doškrabú mi auto - proste kašlal som na to. Šiel som chytať do hornej časti jamy a zrazu predo mnou dopadol do vody kameň čo ma už fakt nasralo a dotyčným som odkázal, že ešte raz a dotlčiem ich. Samozrejme o cca 2 minuty sa situácia zopakovala, takže som položil prút do trávy a pár skokmi som bol na 2 strane. Výrastkovia museli vybehnúť proti mne, lebo na ich strane bol breh velmi strmý a jediná cesta preč viedla bud cez vodu alebo úzky chodník v hornej časti jamy. Kým som sa k chodníku vyšrabal - všetci mi prchli, až na jedného, ktorý dostal ranu päsťou do rypáka a pustil červenú. Rybár s teleskopom chytal ďalej, toho som vyfackal a prút mu rozlámal. Moje správanie bolo impulzívne a nejednal som správne, ale mlaďasi ma svojím drzím správaním totálne vytočili.

pajagogo - Profil | Ne 13.5.2012 10:02:05

no ono se tady řeší furt jen přestupky a pytlačení z rybářského hlediska, bohužel moje osobní zkušenost s karavanisty je i jiného směru, v okolí bydliště máme pár písáků a protože jsem tvor panelákový, rád s rodinou v létě jedu na koupání do přírody, bazény nás prostě neberou, jenže.... zkusili ste už někdo někdy vlézt do vody před nějakým karavanem a to tam ani nemusejí bejt nahozený pruty, jak tohle řešit když karavany jsou už pomalu kolem půlky písáku a tu druhou okupují bukanýři, to fakt nevím, zaplať bůh že děcka odrostly a tím se tento můj probém v podstatě vyřešil, ale to jak si ty karavanisti prostě zaberou kus pláže a nejlíp i s vodou tak 500 metrů před ním to mě fakt vadí

Hellfish - Profil | Pá 11.5.2012 21:23:56

malamut >> no ale to je právě na té moderní kaprařině to nejvíc vzrušující, budu přistižen nebo ne????železný kaprař což je jen ten, který tráví u vody každou volnou chvilku pak musí mít náběh na paranoidní onemocnění, protožě takové noční střežení kaprařského hnízda dá jistě pořádně zabrat....jenom těch vjemů co musí vyhodnotit, každé křupnutí větvičky za bivakem nebo podetřelý zvuk či světlo na vodě. Párkrát jsem to zkusil, vážně vyčerpávající.Vracím se proto zpátky k feederu.

Eso Rimmer - Profil | Pá 11.5.2012 8:28:15

Tohle znám docela dobře od nás z Nechranický přehrady - chytám tam už letos 17ctej rok a pytlačí se tam pořád. Sranda je, že se nejedná o nějaký pytláky "bez papírů" ale normální členy MO co si prostě odnesou všechno, co chytnou, dělají to hlavně místní důchodci co tam jsou na chatě od začátku dubna až do října, 7-8 kaprů neni problém. Jeden příklad za všechny z letošního roku - koncem dubna jsem se dostal poprvé k vodě, přijdu, nahodim a první co slyším od souseda: Jo ve středu tady byl Venca a ten jim to nandal, chytil 10 cejnů dobře kolem šedesáti každej....kde ty cejni skončili myslím není ani třeba dodávat. A takhle je to tam pořád. Když na ně člověk zavolá PČR tak v drtivý většině případů nedorazí a nebo když tak stejně nic nevyřeší - těch ryb by u nich museli najít sakra hodně na to, aby to bylo přes 5000,- a RS co tam chodí - ne tedy všichni, jsou tam dobře 2 vyjímky, co to berou vážně - jsou jejich kamarádi co spolu choděj na pivo, takže místo nějakýho řešení problémů se jim ještě pochlubí jak jim to skvěle jde...

Reznik76 - Profil | Pá 11.5.2012 7:31:25

Hellfish >> tak nějak, tohle sme našli na Živohošti přivázaný na molu, nejdřív sme je jen vytáhli jen než sme k nim došli trvalo hodinu a celou dobu se nikdo neuázal. Po dalších dvouch je kamarád rozporcoval

Profi - Profil | Pá 11.5.2012 0:03:23

Tadyten článen se mi opravdu moc líbil a zaujal mě...je pravda, že pytláci se u vody objevují docela často, ale asi je potřeba to trochu rozlišovat. Má-li ten dotyčný vůbec povolenku, nebo ne, zda- li porušuje rybářský řád nějak zásadně nebo naopak. Tydyten článek je založen opravdu na tom skoro bych řekl nejhorším porušování pravidel chování u vody. Já sám osobně si mylím, že jde o úctu k přírodě a takovou tu sebeúctu, že jsem tu rybu ulovil sparavedlivě...když si vemu, že já mam strach jenom trošičku porušit řád a někdo vedle mě si dělá co chce, tak to mě opravdu naštve! Ono všeobecne jsou kontroly u vody čím dal tim mín se mi zdá - samozřejmě asi finanční stranka tohle taky ovlivnuje. Podle mě jestli chtěj už ty lidi vyložene pytlačit, tak at si chodí někam na státní rybníky. (Řečeno trochu s nadsázkou) Abych tady vyjádřil svůj celý názor, tak bych toho musel napsat hodně...každopádně o pytláctví by se mělo v dnešní době mluvit a hlavně ho co nejvíc omezit! Petrův zdar...

malamut - Profil | Čt 10.5.2012 21:51:59

Hellfish >> no jo, ať si je kaprařina byznys, ale ať nekáží morálku, když mají sami na palicích tolik másla, že jim teče až na prdel. A kapraři u toho taky moc nesedí, většinou chrápou v bivakách, po probdělých nocích, kdy hlídají, jestli nejde kontrola.

Hellfish - Profil | Čt 10.5.2012 21:20:48

malamut >> Jsem požírač ryb co prošel jistou evolucí, jednoduše vim kdy mám dost, protože tyto zdroje nejsou bezedné, nerazim teorii, že rybaření je sport, je to druh relaxu obohacený tím, že se na úkor druhého tvora sobecky pobavím a navíc mám šanci sníst aspon jednou za čas něco co je čerstvé a relativně zdravé. Na prachy to nepřevádím to je bez debaty. Kaprařina je hold velkej bussines o tom žádná, já jim to přeju,ale neni to přeci jediná problematická oblast v rybaření, co třeba dírky??? Čert aby se v tom vyznal.Ale tzv kapraři u toho aspon sedí, tyhle srábci to tam nahodí a čekají co tam ráno bude viset za C. A poslouchat ty řeči o tom co je ta za prcka a pak tu tupou ránu když jí stejně dostane za karavanem? Mně to vždycky připomene dokument o tlupě afrických lovců co naběhnou do pralesa, obrátí každý kámen, prozkoumají všechny možný díry a ve finále to všechno co neuteče sežerou.

Hellfish - Profil | Čt 10.5.2012 21:10:30

Reznik76 >> chápu to, nejhorší na to všem je, že si přijedu k vodě zarelaxovat a odpočinout a tohle mě vždycky vytočí.Na Živohošti to došlo tak daleko, že si na pláži už ani nelze zavláčet, nemáš prostě místo, protože je všude nahozeno a ještě u toho ty roztažení mamr..di vesele vláčí, viděl jsem to mockrát, párkrát proběhla konfrontace a nadávky, ale je jich tam moc i tak už tam ted radši jezdíme ve třech. Šáhni jim na pruty a nedochytáš protože musíš koukat na auto. Na to abych se tam vplazil jen tak v černym před 6 ráno a všechno to tam zlámal na hromadu jsem prostě měkkýš, navíc nemám tolik času, ale trpělivosti mi taky dochází takže to tak nakonec dopadne.

Rytíř - Profil | St 9.5.2012 19:03:19

kritik >> taky se chystám tam vypravit.Myslíš hned kousek od hráze?

Mrknato - Profil | St 9.5.2012 8:40:43 - SKVĚLÝ ZÁPIS!

Milda. >> Přestupků a deliktů se může dopustit jak rybář, tak i uživatel. Na obé by měla dozírat RS, protože nikdo jiný k tomu ze zákona není oprávněn.
Kontrolu rybářů, má RS zmáknutou, ale kontrolu uživatele ne. Ta není žádoucí.

Pokud uživatel nedbá na zachování a rozvoj původní obsádky ryb (§11, odst.1 pís.b), nic pro to nedělá, je to podle mě horší (i sankce dle zákona jsou vyšší), než nějaký lov na 3 klacky, po závěrečné a ponechání si více ryb, i podměrečných.......