Akú batériu používate

Aké máte skúsenosti s používaním batérie k lodnému elektromotoru. Stačí obyčajná, alebo je potrebná trakčná prípadne trakčná gelová?
Autor diskuse: pirat - Profil , 9.6.2005 všeobecné - ostatní

minOOO - Profil | Po 30.1.2017 11:24:58

Gricák - 16.7.2005 10:05:03 >> dobrý deň,všimol som si že máte velmi dobre skúsenosti s bateriami a ja mam menšiu dilemu, ktorú si vybrať a kedže vy ste v tomto odbornik,tak sa obraciam na vás ci by ste mi nepomohli poradit,chcem si kúpiť trakčnu bateriu,ku elektromotoru Minn Kota Endura 30 C2 a rozmýšlal som medzi tymito batériami:1.https://www.battery-import.sk/varta-professional-de​ep-cycle-2/trakcni-baterie-varta-professional-dual-​purpose--deep-cycle--180ah--12v--lfd180/

2.https://www.battery-import.sk/varta-professional-de​ep-cycle-2/trakcni-baterie-varta-professional-dual-​purpose--deep-cycle--140ah--12v--lfd140/..kedže chodim na dlhšie výpravy,potrebujem aby ma nenechal motor v štychu,teda aj batéria a neviem,akú hra v tom rolu,ked mam viacej AH tak batéria mi vydrži dlhšie?.
Ďakujem za odpoved,pekný deň.

Davep - Profil | Čt 2.9.2010 11:07:04

Gricák - 16.7.2005 10:05:03 >> Ahoj, rád bych tě poprosil o radu. Koupil jsem si elektromotor
/ hledám vhodnou baterku bud Varta Hobby 105 bezudržbovou nebo tuto gelovou trakční a/www.tipa.eu/cz/produkt/04250104-baterie-oloveny-bez​udrzbovy-akumulator-sla-12v100ah-vipow
můžeš mi poradit, zaujala mne nízká cena oproti jiným a jen 500 kč rozdíl oproti varte hobby.
Předem díky.Dave

vašik - Profil | Pá 5.8.2005 20:19:50

Přátelé, provizorně jsem baterku vyřešil takto. Unás je servis na invalidní vozíky kde při reklamaci baterek se vyměňují obě za nové.jedna je většinou dobrá.Tu dobrou jsem získal a už ji mám druhej rok.Zatím slouží.Je pravda že moc nejezdím.Jinak slouží na osvětlení v karavanu.

Marda - Profil | Pá 22.7.2005 16:42:12

Čeká mě víkend, tak zatim v práci nabíjím :-)

Leo01 - Profil | St 20.7.2005 1:11:41

Příspěvek od Gricáka je dle mého mínění jako opravdové slovo odborníka. Bohužel není (zrovna tak, jako já) ještě registrovaný a odkaz na něj bude pro mne v budoucnu nedohledatelný. Ale i s tím musím počítat. Hrozně rád bych se ho někdy zeptal na problematiku dobíjení (a vhodných typů dobíječek) a osobních problémů v oblasti dobíjení těch gelovek. Mám Vartu 126 Ah, ale foťák budu mít asi až koncem prázdnin.

slon1211 - Profil | Út 19.7.2005 23:15:35

všecko hezký - hlavně si k tý baterii nezapomeň přibalit i vesla - občas se hodí :))
mně se hodili už nejednou, ale to asi proto ,že jsem nečetl připomínky od Gricáka - supr příspěvek to už by bylo pomalu na článek..

vitalita | Út 19.7.2005 21:53:05

V návode Minn Kota http://www.karavan.cz/minnkota.pdf je uvedené, že nie je vhodný na používanie v morskej vode. Viete niekto o nejakých bežných eletromotoroch, ktoré sú vhodné na požívanie aj v mori?. Ďakujem
Miro

Marda - Profil | Út 19.7.2005 11:26:42

Gricák: Díky za odborný a vyčerpávající příspěvek a hlavně za radu. Položením baterie, kterou mám se mi hodně zjednoduší ježdění v Tereze, která na rozdíl od té velké laminátové lodě nemá rovné dno a prostě nebylo možný jí tam spolehlivě ukotvit aby necestovala po dně. Takhle na bok to bude super! Někde jsem vyštrachal i fotku baterie....

Gricák | So 16.7.2005 10:05:03

Vážení přátelé,
rád bych uvedl některé nejasnosti okolo baterií na pravou míru. Pokud se bavíme o Pb bateriích, existují tři druhy baterií: startovací, trakční a staniční. Startovací jsou konstruované tak, že dokáží vydat celou svou kapacitu (velký proud) ve velmi krátké době (řádově s.) Mají oproti ostatním krátkou životnost a jiné negativní vlastnosti. Trakční jsou konstruované pro vyšší cyklovatelnost, nižší odběrové proudy. Staniční baterie mají nejdelší životnost, jsou konstruované pro malé vybíjecí proudy (ideálně tak 0,1-0,3C10, tj. pro 100 Ah baterii 10-30A) a delší vybíjecí doby, cca od 30 min, až po hodiny, či řádově desítky hodin. Mají nízké samovybíjení. Životnostně od 5-ti let do 15-ti let. Tzn. že pro použití v lodích jsou výhodné baterie staniční, nebo kombinace staničních s trakčními (používají se některých elektromobilech, el. skůtrech, apod.). V žádném případě není pravda to, co napsal kolega níže, že se mohou trakční baterie vybít do nuly. Žádná Pb baterie se nesmí vybít do nuly. Každé vybití pod 1,5V/čl, tj. cca pod 9V snižuje její životnost. To platí pro všechny druhy Pb baterií (je to chemie a ta neví, co je na baterii napsáno). Stejně tak, baterii když ukládáte a nepoužíváte jí, musí být v nabitém stavu.
Nyní ještě o použití baterií k motoru. Pokud máte doma starou startovačku, určitě Vám to na ni pojede také. Ale pokud chcete mít jistotu, že Vás to nenechá někde 5 km od kotviště, nebo že nastartujete auto, z kterého jste baterii vyndali, je nutné pořídit baterii jen pro toto použití. Je nutné postupovat takto: Vypočítat si potřebnou kapacitu (dle vzdáleností, motoru a způsobu použití), vybrat si konstrukci baterie. Vyrábějí se v různých tvarech a velikostech, máte tedy možnost se rozhodnout, která Vám bude vyhovovat (to zmiňoval Marda pode mnou - Mardo, baterii kterou máš, můžeš klidně položit, umí pracovat v libovolné poloze). V každém případě baterie musí být bezúdržbová!!!, hermeticky uzavřená (jak někteří nesprávně říkají gelová). Nebudete přeci riskovat vylití elektrolytu do lodi. Ještě pozn. Bezúdržbové baterie jsou jednak gelové (elektrolyt je opravdu ve formě gelu, nebo tzv. AGM technologie, kde je elektrolyt nasáklý v mikroporezní hmotě). Z obou typů nic neteče, jsou hermeticky uzavřené. Když je utopíte, nic se jim nestane. Osobně dávám přednost technologii AGM, gel je náchylný na vyšší teploty, pro toto použití má některé nedobré vlastnosti.
Pokud budete mít zájem si popovídat o bateriích, pošlete mi mejlíka na gricovi@volny.cz s tel. číslem a já se Vám ozvu. Konečně svůj obor užiji také v rybařině. Přeji krásné úlovky.

Marda - Profil | Pá 15.7.2005 17:03:30

Mám zkušenosti se staničními bateriemi FAAM FMR http://www.peg.cz/detail.php3?pid=2&cid=106 v kapacitě 100Ah a s nejsilnějším Motorguidem jezdí super. Nepamatuju si přesně cenu, ale vycházejí oproti značkám Varta a Banner nejlevněji, stačí se informavat na té adrese z webu www.peg.cz - je to přímý dovozce. Jediná jejich drobná nevýhoda je umístění na výšku - nevim co by to dělalo v gumovém člunu (jestli se třeba může položit a pod.). Já jí měl v laminátové pramici a tam seděla bez problémů. Nabíjím nabíječkou Nevaboost 140 http://www.abjelinek.cz/chargers_telwin.html

PJ - Profil | St 15.6.2005 10:29:31

Sorry za odmlku, jde mi o běžnou pramici nebo loďku pro 2-3 lidi. Prostě větší loď než třeba Tereza nebo nafukovací člun. Mám zkušenost s Rhinem 50, který jsem používal na Lipně. Nebylo to špatný, ale rozhodně ne na "vodní lyže". Candáti brali většinou na pětku, když byl wobler dole, menší rychlost je moc nebrala. Byla to běžná kýlová loď pro řekněme 4 osoby nebo 2 chytající, rozhodně hluboko pod 600kilo.

carlos - Profil | So 11.6.2005 23:10:13

pirat - ® : používám v autech a tím pádem i k motoru bezúdržbovou Bosch 48Ah, není drahá a úplně to stačí. Na CECC jsme s ní zaváželi 5 dnů bez nabíjení a pak šlo ještě nastartovat auto.

pirat - Profil | So 11.6.2005 22:29:07

Predajca elektromotorov Minn Kota mi dal informáciu, že originál batéria k uvedeným elektromotorom je obyčajná štartovacia batéria. Zaujímal by ma Váš názor na batérie Banner. Po tejto diskusii nadobúdam názor, že bude výhodné za rovnaké peniaze kúpiť obyčajnú údržbovú, ktorá má vyššiu životnosť, s vyššou kapacitou, ako ostatné, ktoré sú drahšie. Uvažujem vyrobiť si elektronický indikátor stavu nabitia, aby som obyčajnú príliš nevybil. Keď bude s vyššou kapacitou, tak po pol až jednodňovej rybačke hlboké vybitie nehrozí. Rozhodujem sa, ktorú značku si vybrať. Skúste poradiť. Vďaka.

carlos - Profil | So 11.6.2005 18:18:59

MrKos - ® : to je jasný, uvažoval jsem nafukovací člun, ten má pár kilo.

MrKos - Profil | So 11.6.2005 18:07:13

Carlos: No to je mi docela jasný, ale taková třeba loďka - plechovka váží mnohdy 200 - 250 kg sama o sobě... a pokud je to třeba pro pět lidí + cajk tak bude ta třicítka pěkně vzdychat... pojede to sice, ale ani ne krokem a to ještě po větru... Nemluvě o tom že stovku baterku to v takovým případě vyžere za necelý 4 hoďky a přitom nedojede nikam... on totiž P.J. neuvedl tyto potřebné ůdaje takže těžko soudit... můžem pouze odhadovat...

carlos - Profil | So 11.6.2005 18:01:45

MrKos - ® : třicítku motor mám na velkém člunu, určeném pro pět lidí a lítá to po vodě docela dobře. Musel bych tam vozit pytle cementu, aby se tam vešlo 600kg. Všechny věci pro dva lidi neváží ani čtvrtinu.

MrKos - Profil | So 11.6.2005 17:45:19

Taky záleží co s tím chce PJ pohánět... tu 3cítku motor bych použil tak do 600 kg se vším všudy a to je docela kotábka tak pro dva lidi a cajk... na větší váhu - silnější motor...

Kamet | So 11.6.2005 16:46:01

PJ-zalezi na jake vode budes jezdit pokud je to voda klidna tak staci bohate na rychlost bych rekl ze jsou ty motory vsechny srovnatelne je tam pouze rozdil v tahu proti vlnam a vetru

maxwell - Profil | So 11.6.2005 13:33:10

Jak už bylo řečeno autobaterie nejsou vhodné pro napájení elektromotorů a obecně k napájení čehokoli co vybijí baterii pod 50% její kapacity .Baterie se tím ničí a ubývá výrazně počet nabíjecích cyklů třeba až na čtvrtinu a samozřejmě ubývá i její kapacita.K vybíjení jsou určeny trakční baterie,které mají odlišné provedení olověných desek a vybíjení třeba až do nuly je neničí,jsou schopny při stejné kapacitě poskytovat déle proud než baterie klasická.Pokud by někdo chtěl vyzrát tím,že dá trakční baterii do auta ,tak ho musím zklamat,protože trakční baterie není schopna dodávat velký startovací proud a toto ničí zase ji.Co se týče gelovek,chovají se podobně jako trakční baterie s tím rozdílem,že místo elektrolytu v tekutém stavu je naplněna geleovým elektrolytem a vyžadují speciální nabíjení.

Pavel V | Pá 10.6.2005 14:30:07

Já osobně jsem si pořídil 74Ah autobaterku k motoru Minn Kota Endura 30. Baterku budu vozit v kufru na nářadí, abych zabránil poškození člunu kyselinou. Zatím mám za sebou jenom nácvik na suchu. Ale nevypadá to nádherně ....:))))))?

PJ - Profil | Pá 10.6.2005 9:39:00

Jakej používáte motor, teď jsou všude inzeráty na Minnkoty 30 za cca 5000Kč. To mi připadá celkem málo, ale asi je to lepší na spotřebu. Jaká je vaše zkušenost?

Leo01 - Profil | Pá 10.6.2005 9:35:55

Souhlasím s Kametem i Honzou b. Mám gelovku Vartu asi 125Ah. Gelovku proto, že ekologové začínají blbnout a přijde čas, kdy kyselinové baterky do lodě zakážou. Sehnal mi ji švára přímo v MB za dobrý peníz, jinak je to docela rána něco kolem 8000,-Kč. Motor mám MotorGuide, tu nejsilnější verzi, typ z hlavy nevím. S baterkou vydržím lítat po Lipně 6 dní, takže spokojenost. Kilometry ale neodhadnu, čili tahle moje info je na h... Baterie ale má 2 nevýhody. Je těžká jako prase (poctivých 60 kg!!). Vyřešil jsem to tím, že mám na ni skládací růdl na bantamech... nutno vidět. Dál se musí nabíjet VHODNOU nabíječkou, která snižuje ten nabíjecí proud, aby ten gel nezplynoval a baterka se neodpráskla. Nevím, nejsem elektrikář, asi by to někdo uměl vysvětlit fundovaněji. Pramici mám taky těžší čtyřmetrovou, prostě pro dva lidi naprosté pohodlí a chytání z křesílek.

Honza b - Profil | Pá 10.6.2005 9:11:29

Mám stejnou zkušenost nejlevněji tě vyjde uzavřená elektrolytová bezúdržbová baterie, klasickou do auta nedoporučuju, jestli máš gumový člun tak o tom ani neuvažuj. Je potřeba zvolit kompromis v aH já jsem koupil 70ah a váží asi 26 kg ale 110 ah už má 36 kg, ono to tahání k vodě je potom pěkně otravný. Mám taky Minn Kotu 50 T a je to úplně super motor vydržím s tím jezdit dostatečně dlouho.

Ivo - Profil | Čt 9.6.2005 13:33:16

Nedoporučuji používat staré, použité, z auta apod. Koupit novou slušnou, vyčlenit ji jen pro člun - motor má úplně jiný výkon ! Motor Mini Kota je super!!

carlos - Profil | Čt 9.6.2005 8:01:05

Protože motor používám párkrát do roka, vyndám vždy baterku z auta a je to. Není to ekologicky ani bezpečnostně v pořádku ale zase ušetřím 5tisíc za gelovku.

MrKos - Profil | Čt 9.6.2005 6:30:34

sulfatace :-)

MrKos - Profil | Čt 9.6.2005 6:15:55

Gelová je nejlepší z hlediska ekologického a hmotnostně. Ostatní vlastnosti jsou srovnatelné s trakční. Proti gelové hovoří pouze cena která je asi 4násobá. Používání standartní autobaterie bych nedoporučoval protože hrozí poškození článků v případě ůplného vybití. ( nevratná suslafatace v prípadě vybití pod mininalní stanovené napětí ). Totéž platí o nabíjení. Řekl bych že zlatá střední cesta je trakční AKU.

Kamet | Čt 9.6.2005 1:13:16

staci obycejna najel jsem na 140 z traktoru v jednom kuse 38 km na trojku rychlost ale jinak bych do budoucna doporucoval gelovou protoze ekologove zase zacinaj raplovat a normalni baterie brzy zakazou v pripade potopeni hrozi ekologicke znecisteni