Jak odstranit zasekavani zadni brzdy navijaku?

U navijaku Cormoran 20i se zadni brzdou
dochazi pri tahu vetsi ryby k tomu, ze k uvolneni zadni brzdy je potreba
dosti velky tah (casto musim pomoci i rukou), aby se civka zacala tocit a
to i v tom pripadě, kdyz je hodně uvolnena. Po tomto prvni naporu uz
funguje normalne. Lze toto "zalepeni" brzdy odstranit doma, je nutno s tim
jit do opravny nebo je to konstrukcni ci vyrobni vada?
Autor diskuse: Igor - , 14.5.1999 všeobecné - domací dílna

Jiří 22 - Profil | Čt 14.6.2007 14:51:34

Já nemám sice kormorány, ale každý rok přes zimu za dlouhých večerů je dobré se na vercajk podívat a promazat. Proboha nepoužívejte žádný hodinážský olej! Viděl jsem i blby co prmazávali vyjetým olejem.To chcete otrávit vodu? Co až vám tam prut spadne? Promazávám tukem, dříve sádlem. Pokud máte možnopst optejte se na vazelínu, kterou používají instalatéři na vodovodní trubky. A občas chce u těchto navijáků kontrolovat pružiny, které se uvavují a takovéto věci zapříčiní.

J.O.(Bass) - Profil | Čt 14.6.2007 14:37:17

....

Vita | Pá 14.5.1999 9:35:23

Podle me se jedna o vadu konstrukcni, protoze s timto problemem jsem se setkal i u jinych navijaku a to i u navijaku zcela novych. Je potreba to pohlidat uz pri nakupu - dotahnout brzdu, pak povolit a rukou zkusit pootocit civkou. Pokud nejde volne - nebrat, i kdyby byl sebekrasnejsi. Hlavne u navijaku, ktery chces pouzivat na plavanou nebo na privlac.
Pri plavane se chyta na pomerne slabe vlasce a zaber vetsi ryby bez povolene brzdy znamena pretrzeni navazce.
Pri privlaci se pouzivaji vlasce s malou prutaznosti (nebo spletane snury s prutaznosti prakticky nulovou) a dusledek muze byt bud pretrzeni vlasce nebo dokonce zlamani prutu.

Mirek S. | Pá 14.5.1999 12:08:37

Vzdy, kdyz rozebiram navijak, tak lamely v brzde otru, pripadne odmastim. Tim se odstrani pripadne prilepovani brzdy. Pokud ale zaseknuti brzdy je zpusobene nejakou mechanickou zavadou tak odmasteni samozrejme nepomuze. Je dobre zkontrolovat stejnomernost tloustky lamel a jestli nejsou zprohybane. Kovove treci casti by mely byt hladke.

Pavel D. | Po 17.5.1999 7:47:36

S popisovanou zavadou jsem se take casto setkal, a ne u navijaku se zadni brzdou. Problem i reseni uz popsal Mirek. Obecne navijaky za par stovek maji horsi brzdu, ale dost se da napravit, pokud se o navijak dobre staras. Ja pouzivam hodinarsky olej, ktery tam rok (resp. po dobu do dalsiho servisu) vydrzi. Treci plochy nemaji takovy odpor, hlavne neni potreba vyvinout pocatecni velkou silu proto, aby jsi uvedl civku do chodu. Nevim, jak je to u navijaku se zadni brzdou, ale ja si dal u jednoho navijaku s predni brzdou do civky silikonovou podlozku (mechanismus brzdy je u navijaku s predni brzdou v civce) a od te doby jsem mel pokoj.

Tomas | Út 18.5.1999 11:09:34

Na to plati jedina rada: nikdy si nekupuj navijaky zn. Cormoran (a ani pruty). Ted vazne: jak uz bylo receno je to problem vsech levnejsich navijaku a odstranit se neda. Resenim je koupe drazsiho navijaku (napr. Shimano - tady takova zavada nehrozi).
Je mozne udelat i jeden test - je ale treba k tomu mit na civce navinuty vlasec. Chytime do prstu konec vlasce a navijak nechame viset jen na tom vlasci. Pak je treba povolit brzdu tak, aby se vlasec odvujel pres brzdu vlivem hmotnosti mavijaku. Potom navijak zkusime nekolikrat spustit az na zem. Pohyb navijaku musi byt po cele dobe klesani plynuly, pokud se rychlost klesani meni, pripadne se navijak uplne zastavi - je to smejd.

Mirek S | St 19.5.1999 10:34:59

Pouziti oleje na lamely je dost nebezpecne, musi to byt ridky olej a nesmi casem zasychat, hodinarsky by to mel splnovat, ale jine bezne oleje zasychaji a lepi. U prednich brzd je dobry material na vlozku mezi lamelami sucha mekka kuze, nelepi a je pak i citlivejsi serizemi. Obecne cim vice lamel, tim je brzda plynulejsi, v tom jsou zadni brzdy asi lepsi, i u levnych navijaku je tam vic lamel. Zkouseni jak ho popsal Tomas je dobre, pokud neni vlasec, tak lehce beru za civku dokud se neprotoci, v tu chvili se nesmi odpor vyrazne zmensit.