Elektromotory - správný postup nabíjení baterie

Mám 100Ah, 12V trakční baterii Banner pro svůj elektromotor na loď. Slyšel jsem dva názory na postup nabíjení - jeden říká, že by se měly odšroubovat všechny zátky, aby mohl unikat vznikající plyn, druhý pak, že je to zbytečně, protože třeba v autě při jízdě se autobaterie také dobíjí zcela uzavřená. Je tu někdo kdo rozumí elektrice a vysvětlí mi to? Výrobci nabíječek toto otevření uvádí v návodech k použití jako svůj požadavek, je to jenom opatrnost nebo je k tomu vážný důvod? Potřebuji ji dobíjet 1x týdně na maximum, někdy i vícekrát za víkend. Podotázka - má uzavření či otevření baterie vliv na konečnou kapacitu nabití? Podotázka 2: neexistují nabíječky do auta třeba do zapalovače? Mám i pak zátky odšroubovat?
Autor diskuse: boyscout - Profil , 6.11.2004 všeobecné - domací dílna

SB - Profil | So 1.12.2018 22:01:08

Zdravím vás, rád bych se zeptal nekoho kdo tomuto tematu rozumí. Zdali je baterie viz odkaz trakční baterií https://www.battery-import.cz/rada-lc-x/stanicni--z​alozni--baterie-panasonic-lc-x1275p--75ah--12v/ a dále zdali je jako nabijecka vhodná Bosh C3. Děkuji za odpovědi.

chendler - Profil | Út 10.2.2015 21:04:22

Maugli001 >> je totiz porad hledam,v cem to nabijeni je jine. Koukal jsem na tu tvou...docela ranec.

Pvl - Profil | Út 10.2.2015 20:41:52

.Tady se fakt nechá dozvědět vše :o§)

Maugli001 - Profil | Út 10.2.2015 20:41:27

chendler >> Co mi řekl kolega,který v tom dělá,tak není dobré nabíjet trakční baterky obyčejnou nabíječkou.Zkus se podívat na:Batteri import,tam máš dost velkou nabídku.Já si na 140ah koupil Nabíječka Fairstone ABC-1220D, 12V, 10A a naprostá spokojenost.Ona si vše řídí sama.

Pvl - Profil | Út 10.2.2015 20:04:40

chendler >> mmt

chendler - Profil | Út 10.2.2015 20:00:31

vi to nekdo?!?!?!?

chendler - Profil | So 7.2.2015 21:35:55

Na nabijeni tracni baterie,staci nabijecka na auto baterie? Je v tom nejakej rozdil?

Pavol sk - Profil | Po 20.1.2014 21:22:08

Dost stará otázka :-)) ...ale prečítajú si to aspoň aj ostatný.:-)

Pavol sk - Profil | Po 20.1.2014 21:15:48

boyscout - >> Ahoj.Toto mi raz poslal kamoš.Je tam všetko čo ta zaujíma.
Před začátkem procesu nabíjení se vždy ujistěte, jaké nominální napětí má Vaše baterie. Dále ověřte, zda-li je Vaše nabíječka vhodná k nabíjení daného typu akumulátoru, a zda-li disponuje vhodným nominálním napětím. V neposlední řadě pak zkontrolujte, je-li nabíječka dostatečně silná k nabíjení Vašeho akumulátoru nebo není-li příliš výkonná, tedy dobíjí příliš silným proudem. Poradíme Vám jak na to. Nejste-li si jistí, vždy se poraďte s odborníkem nebo přenechejte tuto činnost jemu. Můžete také použít návod dodávaný k nabíječce.
Typ akumulátoru – budeme popisovat nabíjení zaplaveného bezúdržbového trakčního akumulátoru.
Správné napětí – ujistěte se, že Váš nabíječ je nastaven na správné jmenovité nabíjecí napětí pro 12V baterie nebo 6V baterie, některé nabíječky nedisponují přepínačem, stačí tedy pouze ověřit zda-li se shodují údaje na obou komponentech.
Správná polarita – před zapojením nabíječe zkontrolujte řazení pólů na baterii a svorky na kabelech nabíječe, po té správně připojte plus na plus a mínus na mínus, v opačném případě hrozí zkrat.
Odvětrávání – zkontrolujte, že odvětrávání není znečištěné či zaslepené, a plyny mohou volně unikat z baterie, odvětrávání jsou otvory ve víku baterie (shora či z boku), případně v zátkách článků. V případě ucpání odvětrávání hrozí hromadění plynů uvnitř baterie, potažmo nevratné poškození.
Nabíjecí proud – nejjednodušší obecně platné pravidlo říká, nabíjejte proudem o velikosti jedné desetiny (1/10) kapacity baterie. Řečeno čísly, máte-li 60Ah akumulátor, nabíjejte ho 6A (60 : 10 = 6A).
Existuje přesnější nabíjecí vzorec, který říká, nabíjecí proud se rovná 0,12 násobku kapacity akumulátoru. Nebo-li „I = 0,12 x C“. V praxi, máte-li 60Ah, pak 60 x 0,12 = nabíjecí proud 7,2A.
V dnešní době většina uživatelů disponuje automatickými nabíječkami, v takovém případě pouze volte vhodnou nabíječku s dostatečným proudem, s ohledem na skutečnost, že čas nabíjení je přímo úměrný velikosti nabíjecího proudu a čas nabíjení nebyl zbytečně dlouhý (pro 60Ah je proud pod 1A příliš málo). A naopak nezvolte příliš silnou nabíječku, aby nedocházelo ke zbytečně rychlému dobíjení, které akumulátoru dlouhodobě neprospívá (např. pro 60Ah je proud nad 14A příliš silný).
Poznámka: nabíjíte-li regulovatelným nabíjecím proudem, nabíjejte dle vzorce „I = 0,12 x C“ až do dosažení napětí 14,4V, po té snižte proud na polovinu a pokračujte až do konce (napětí dosáhne 14,6V)
Znaky plného nabití - obecně platí, že baterie se nabíjí po dobu nutnou k dosažení znaků plného nabití. Mezi hlavní znaky nabití patří hustota elektrolytu (100% = 1,28g/cm3 – u bezúdržbových baterií bez zátek již nelze zjistit), všechny články rovnoměrně plynují (po odpojení na 1 – 2 hodiny a opakovaném připojení k nabíječi začnou články do 30 vteřin opět plynovat), přes pokračující nabíjení se již nemění hodnota měřeného napětí. U 12V bezúdržbové olověné baterie, nabíjené běžným způsobem, manuální nabíječkou, lze odhadnout stav nabití pomocí změření napětí na pólech během nabíjení. Hodnoty lze interpretovat takto: 14,4V = 90 až 95% nabito, 14,6 až 14,7V = 100% nabito.
(Pozor – při měření dbejte správně nastavených hodnot na měřícím přístroji – napětí [V] – voltage)
Kapacita akumulátoru - kapacitu lze přesně a spolehlivě určit pouze kvalitním měřícím přístrojem, který simuluje proces vybíjení, tedy skutečný odběr proudu. Takovýto test se provádí vždy s plně nabitým akumulátorem. Samotný test trvá několik hodin, opakovaný test vč. dobití může trvat i několik dnů.
Orientační zjištění kapacity lze provést rovněž jednoduchým měřícím přístrojem. Měříme bez zatížení, tedy pouze napětí bez odběru proudu, nejdříve 4 hodiny po ukončení procesu nabíjení, a přečtené hodnoty srovnáme s následující tabulkou:
stav nabití měřené napětí 100% 12,8V 75% 12,6V 50% 12,4V 25% 12,1V 0% 11,9V

kebator - Profil | Po 20.1.2014 20:56:10

Prečítajte si prosim toto, ja som sa podľa toho riadil a nemal som najmenší problém. Nabijal som nabijackou Cemont id charger 15. Batéria trakcna, olovenna, bezudrzbova
http://www.battery-import.sk/trakcni-baterie-navod/​

Čodiš - Profil | Po 20.1.2014 20:18:20

drong >> s dostatkem zkušeností s nabíjením bys ji mohl nabíjet i klasickou nabíječkou ,ale to by znamenalo přesně měřit nabíjecí napětí a ve správnou chvíli to dobíjení ukončit aby nedošlo k poškození té baterky.Ale do tohoto se raději nepouštěj a zainvestuj do automatické nabíječky a máš klid ,baterka bude vždy ideálně dobita a udržována v perfektním stavu

drong - Profil | Po 20.1.2014 20:12:18

pz - 9.11.2004 7:50:06 >> vidim ze se asi vyznas v elektrice nic proti jenom bych se chtel informovat jak se dobiji agm baterie 100ah je na to nejaka specialni nabijecka? dik za odpoved

c.13 - Profil | Čt 19.6.2008 16:04:17

Čodiš : Je to gelovka. Automatickou nabíječkou máš na mysli takovu,která po nabití ukončí dodávku proudu? Tu používám.....i když je určena pro autobaterie. Vadí ji to? Dík moc za radu,jsem v tomhle fakt laik až skoro trouba,tak radu ocením :-)

Čodiš - Profil | Čt 19.6.2008 15:04:21

c.13:Pokud máš tu Trakčku kyselinovou tak ju můžeš bezproblémů nabíjet klasickou autonabíječkou ale pokud máš gelovku tak na to musíš mít spejšl nabíječku ,pro pohodlí bych stejně doporučil automatickou nabíječku nemuš to hlídat a je šetrná k baterce

c.13 - Profil | Čt 19.6.2008 14:46:56

Koupil jsem si k motoru trakční baterii 85Ah ale prodejce mi říkal,že by se neměla nabíjet klasickou autonabíječkou, že ji tím zničím, navíc prej ji nesmím nechat na nabíječcce dýl (třeba 2 dny). Máte s tím někdo zkušenost? Je opravdu potřebu koupit k trakční baterce speciální nabíječku nebo to byl od prodejce jen obchodní tah,abych koupil ještě za 1.800,- nabíječku?

boyscout - Profil | Čt 8.12.2005 17:46:11

PM>a konkrétně který typ jsi vzal a máš vyzkoušený?

PM | Ne 14.11.2004 14:15:07

Po létech neustálého hlídání akumulátoru (abych nepřebíjel,abych nezapoměl nabíjení vypnout...) jsem si pořídil plně automatickou pulzní nabíječku.Nejen,že si sama vše ohlídá a vypne,akumulátor i odsulfátuje. Kdo má zájem najdete na www.emko.cz

Aleš p.t.d. - Profil | Čt 11.11.2004 9:36:10

ad 1: tady nejsem ve sporu
ad 2: To taky všechno, je to otázka spolehlivosti, pravdivosti udaných parametrůa v neposlední řadě bezpečnosti.
ad 3: tady taky nejsem ve sporu, jen říkám, že když už se baterka přehřeje je pozdě. Baterie při nabíjení by měly být jen mírně teplá -tzn dodávám jen takový proud při daném napětí, aby se vatvářené teplo spolehlivě stačilo odvádět do okolí. Zpravidla to je xA, kde x je 1/10 jmenovité kapacity akumulátoru (aku se pak nabíjí vzhledem k účinnosti přibližně 12h, při 2x 6hodin atd). Čildo zareaguje až z určitým zpožděním a to už může být pozdě.

Pár dalších rad: Vzhledem k tomu, že Pb aku trpí samovybíjením je vhodné je skladovat nabité a to alespoň na 60%. Kvalitní nabíječka se postará nejen o správný průběh nabíjení, ale prodlouží životnost aku při zkrácených dobách nabíjení a zaručí nabití na plnou kapacitu.

pz - Profil | Čt 11.11.2004 8:19:01

pro alese:
1- odsroubovavat se museli stare konstrukcni typy baterek s asfaltotextilnim separatorem - ty baterky maji minimalne 20 let, tj dnes jsou nepouzitelne.....
2- cena soucastek a vyrobku je relativni vuci cene v prodejne
3- baterka neni perpetum mobile - nabijenim se vzdycky ohriva, a to cim vetsi nabijeci proud, tim vic a to dost podstatne....

Aleš p.t.d. - Profil | Út 9.11.2004 10:33:07

Souhlas s tím co psal pz, až na:
1. Pokud píše výrobce odšroubovat, tak odšroubovat (ale dlouho jsem to neviděl).
2. Zdroj, který stojí 100Kč a umí 5A při 15V je podezřelý.
3. Tepelné čidlo je na houby. Když se baterka přehřeje, je už většinou pozdě.

Zdroj z PCčka (spínaný) umí po úpravě 14,2 až kolem 8A i víc, podle typu. (Starší z XTček umí víc).

pz - Profil | Út 9.11.2004 7:50:06

1- nikdy neodsroubovavat!
2- pb akumulatory nikdy "nenaformatovavat" jako li-on nebo li-pol
3- nabijeci napeti = zplynovaci napeti akumularotu, tj, u automobilovych pb je to asi 14,2 - 14,4v (viz alternator u auta a jeho vystupni napeti), u hermetickych pb (napr. ups, alarmy, atd) je to 13,8v
4- zadna nabijecka na pb aku neni potreba - stazi zdroj na 15v a schottky dioda na 1-5a (ge ma ubytek 0,6v) a tak je vystupni napeti 14,4v a je omezen na 1-5a - toto omezeni je ale spickove, protoze pb akumulator si nabijenim ödber sam zmensuje z principu funkce a tak neni potreba odpojovac - proto dnes nejlevnejsi nabijecky do auta stoji 100-200,- a jsou spolehlive i za ty prachy....
5- rychlomabijecky musi mit ale nikoliv stejnosmerne ale prerusovane stejnosmerne nabijeni vyssimu proudy.... nejlepsi je tzv. stary typ strida deset/jedna, tj. desetkrat nabijeci impulz a jeden vybijeci, ale muze byt i novjsi lepsi nabijecka s menitelnou dobou nabijecich impulzu (pouziva se na draze, ale ty maji navic ohrevove cidlo)
6- zivotnost baterie je dana zivotnosti elektrolity a separatoru - nenechat ji zmrznout (znici se separator mezi pb deskami) a nenechat ji upect (znici se elektrolit)

takze celkove - postaci ti normalini levna nabijecka z obchodu - pozor ale na pouzivani rychlonabijeni, nabijeni z auta neni vhodne, protoze by dve baterky neutahl alternator, nikdy baterky uplne nevybijet (prebiti z principu funkce neni mozne), udrzovat ji pri stale teplote a pokud mozno se ji nesnazit otevirat ....

boyscout - Profil | Po 8.11.2004 22:32:15

Doplnění otázky>můžete doporučit nějaký nejvhodnější typ nabíječky pro tento typ akumulátoru? Na trhu je spousta typů a jako laik se v nich neorientuju :-)

jura | Po 8.11.2004 22:14:12

Boyscout: právě že k trakčnímu akumulátoru si můžeš dovolit o něco víc, než k baterii startovací, ale musiš vždy zachovat minimální napětí článku a to je tuším 1,8V, pod tuto úroveň by napětí na článku nemělo klesnout, záleží také na dost ostatních faktorech, ale to už je tak na knižní publikace. A ještě dělat nějaké vybíjecí cykly přes žárovku u akumulátorové baterie je nesmysl, tam především záleží na prvotním nabití a kvalitě elektrolytu a potom na kapacitě, z které budeme akumulátor znova dobíjet.

Martin M. - Profil | Po 8.11.2004 21:23:01

boyscout> vybit se da, ale je otazka, jestli jim to pomaha, tak jako napr. NiMH baterkam, ktere je pro delsi zivotnost potreba nejdrive vybit na 0. To asi Ales myslel.
slehy> pekny clanek, rovnez doporucuji k precteni kazdemu ridici a lodivodum zvlaste.

boyscout - Profil | Po 8.11.2004 20:58:40

oprava:skoro až na 0...

boyscout - Profil | Po 8.11.2004 20:38:23

Aleš>ale trakční baterka se myslím dá vybíjet až na 0, takže tvoje výtka na hrajiho je asi trochu mimo :-)) Právě proto jsem kupoval trakční a né klasickou...

Šlehy | Po 8.11.2004 18:40:52

Hodně informací o nabíjení a o akumulátorech se dá přečíst tady.

Aleš p.t.d. - Profil | Po 8.11.2004 17:46:30

hraji: formátovat olověný akumulátor je nesmysl. Na tu žárovku a úplné vybití zapomeň, pokud chceš nějakou rozumnou životnost.
Pb není Li-Ion ani NiMh!!!

hraji - Profil | Po 8.11.2004 14:36:59

Především je třeba začít tím, že výrobce baterií poměrně dobře ví, co dělá, když píše do návodu, že se mají zátky jednotlivých článků uvolnit. Rozhodně je to otázka bezpečnosti.
Druhý bod, je potřeba nabíjet odpovídající nabíječkou. Pokud budeme nabíjet akumulátor s kapacitou 100 Ah nějakým šumítkem na baterie do škodovek, rozhodně neplatí uvahy a nabití za deset hodin. V tomto případě je ideální změřit nabíjecí proud několikrát v průběhu nabíjení, abychom si udělali obrázek o tvrdosti zdroje a úroveňnabití zkontrolovat pomocí hustoty elektrolytu.
Rovněž je potřeba věnovat pozornost i dolévání elektrolytu (destilované vody) v případě, že se nejedná o bezúdržbový akumulátor. Rozhodně neškodí vybít občas akumulátor na minimum (například připojením autožárovky) a potom jej zase nabít na plnou kapacitu. O potřebě skladování v teple snad není třeba hovořit.
Nabíjení z palubní sítě auta není dobrý nápad.
Vzhledem k potřebě nabít akumulátor rychle a na plnou kapacitu, bych se jako první a nejdůležitější bod zaměřil na zajištění nabíječky, která je schopna dodávat trvale 10 A nabíjecího proudu.

JVC - Profil | Ne 7.11.2004 17:24:00

JVC: Měnič do auta se sice prodáva ale : Za prvé by jsi musel nabíjet jak píše Jura. Plné nabití není otázkou pár hodin záleží na stupni vybití. Teorie říká 10 hod 1/10 kapacity. Každé zařízení ma nějakou účinnost v procentech. To kolik chybí do 100 jsou ztráty. V osobáku máš v benzínu baterku tak 40 Ah. V dieslu tak 66Ah. Nepoměr je už kapacita, plus ztráty měniče, nabíječky. To znamená, žě v polovině nabíjecího cyklu vybiješ baterku v autě tak, žě nepojede ani loď ani auto :-)) Nabíjet v přírodě je možné jen z centály. To mají japončíci celkem vychytany.
IMHO řešení je buď centrála a nebo benzínový motor.

Michal - Profil | Ne 7.11.2004 13:50:49

Nejsem elekrikář ale z dobíjením baterek si myslím mám zkušenosti .není to tak dlouho co jsem přestal jezdit na kamionce a tam se ty baterky dobíjeli dost ,vždy bylo lepší tu baterku otevřít .jednou sem to neudělal a druhej den sem ji našel prasklou ,když sem se ptal na podobnou otázku jako ty našeho elekrikáře tak mi řekl že v autě ta baterka má koloběh to jest že se nabíjí a zároveň vybíjí takže tam nende tolik dobíjecího proudu .a jesli existuje nabíječka do zapalovače to nevím ale prodává se měnič na 220v do auta takže by se to dalo řešit i takovýmto způsobem

Mejko | So 6.11.2004 18:58:04

Otvírej hlavně v létě a bacha na jiskření,nebo výboj od statické el.Sám jsem viděl,kdýž tato Bannerka bouchla.

jura | So 6.11.2004 17:14:36

Ahoj, zdravím, takže k Tvé otázce a pak podotázky. Tvá baterie je předpokládám olověná, litá roztokem kyseliny a destilované vody na určitou hustotu, která se nabíjením mění, to jen pro teorii. Baterie se nabíjejí tak, že prvotní nabití se provádí stejnosměrným, nejlěpe mírně vyfiltrovaným proudem o velikosti 1/10 udané kapacity baterie.Napětí se v těchto případech musí pohybovat nad úrovní 12, mělo by být tak 13,8V, nesmí překročit 14,4V. To je z důvodu napěťového spádu, aby se vůbec baterie mohla dobíjet a proud tím pádem tekl z nabíječky do baterie, obráceně to není možné. Pokud máš na baterii zátky, tak je při dobíjení v každém případě vydělěj, pokud ne, jsou tam už od výrobce kanálky, kterými vodík při nabíjení uniká. K tomu dobíjení v autě, tam je regulátor nabíjení nastaven pod tzv. plynovací napětí, to je napětí, kdy ještě baterie "nebuble". Toto napětí je při daném proudu tuším 13,2V. Odpověď na podotázku č.1 - nemá. č.2 - v automobilu je normální palubní napětí 12,8 - 13,2V, to by jsi musel dobíjet při seplém regulátoru tzn. otáčkách motoru tak 2000 ot/min.