- Otázky a diskuse
- Seznam
- Diskuse
Elektromotory - správný postup nabíjení baterie
- Zobrazit vybrané uživatele.načítám...
3x v oblíbených a 1x v ignorovaných.
SB - Profil | So 1.12.2018 22:01:08
chendler - Profil | Út 10.2.2015 21:04:22
Maugli001 - Profil | Út 10.2.2015 20:41:27
chendler - Profil | So 7.2.2015 21:35:55
Pavol sk - Profil | Po 20.1.2014 21:22:08
Pavol sk - Profil | Po 20.1.2014 21:15:48
Před začátkem procesu nabíjení se vždy ujistěte, jaké nominální napětí má Vaše baterie. Dále ověřte, zda-li je Vaše nabíječka vhodná k nabíjení daného typu akumulátoru, a zda-li disponuje vhodným nominálním napětím. V neposlední řadě pak zkontrolujte, je-li nabíječka dostatečně silná k nabíjení Vašeho akumulátoru nebo není-li příliš výkonná, tedy dobíjí příliš silným proudem. Poradíme Vám jak na to. Nejste-li si jistí, vždy se poraďte s odborníkem nebo přenechejte tuto činnost jemu. Můžete také použít návod dodávaný k nabíječce.
Typ akumulátoru – budeme popisovat nabíjení zaplaveného bezúdržbového trakčního akumulátoru.
Správné napětí – ujistěte se, že Váš nabíječ je nastaven na správné jmenovité nabíjecí napětí pro 12V baterie nebo 6V baterie, některé nabíječky nedisponují přepínačem, stačí tedy pouze ověřit zda-li se shodují údaje na obou komponentech.
Správná polarita – před zapojením nabíječe zkontrolujte řazení pólů na baterii a svorky na kabelech nabíječe, po té správně připojte plus na plus a mínus na mínus, v opačném případě hrozí zkrat.
Odvětrávání – zkontrolujte, že odvětrávání není znečištěné či zaslepené, a plyny mohou volně unikat z baterie, odvětrávání jsou otvory ve víku baterie (shora či z boku), případně v zátkách článků. V případě ucpání odvětrávání hrozí hromadění plynů uvnitř baterie, potažmo nevratné poškození.
Nabíjecí proud – nejjednodušší obecně platné pravidlo říká, nabíjejte proudem o velikosti jedné desetiny (1/10) kapacity baterie. Řečeno čísly, máte-li 60Ah akumulátor, nabíjejte ho 6A (60 : 10 = 6A).
Existuje přesnější nabíjecí vzorec, který říká, nabíjecí proud se rovná 0,12 násobku kapacity akumulátoru. Nebo-li „I = 0,12 x C“. V praxi, máte-li 60Ah, pak 60 x 0,12 = nabíjecí proud 7,2A.
V dnešní době většina uživatelů disponuje automatickými nabíječkami, v takovém případě pouze volte vhodnou nabíječku s dostatečným proudem, s ohledem na skutečnost, že čas nabíjení je přímo úměrný velikosti nabíjecího proudu a čas nabíjení nebyl zbytečně dlouhý (pro 60Ah je proud pod 1A příliš málo). A naopak nezvolte příliš silnou nabíječku, aby nedocházelo ke zbytečně rychlému dobíjení, které akumulátoru dlouhodobě neprospívá (např. pro 60Ah je proud nad 14A příliš silný).
Poznámka: nabíjíte-li regulovatelným nabíjecím proudem, nabíjejte dle vzorce „I = 0,12 x C“ až do dosažení napětí 14,4V, po té snižte proud na polovinu a pokračujte až do konce (napětí dosáhne 14,6V)
Znaky plného nabití - obecně platí, že baterie se nabíjí po dobu nutnou k dosažení znaků plného nabití. Mezi hlavní znaky nabití patří hustota elektrolytu (100% = 1,28g/cm3 – u bezúdržbových baterií bez zátek již nelze zjistit), všechny články rovnoměrně plynují (po odpojení na 1 – 2 hodiny a opakovaném připojení k nabíječi začnou články do 30 vteřin opět plynovat), přes pokračující nabíjení se již nemění hodnota měřeného napětí. U 12V bezúdržbové olověné baterie, nabíjené běžným způsobem, manuální nabíječkou, lze odhadnout stav nabití pomocí změření napětí na pólech během nabíjení. Hodnoty lze interpretovat takto: 14,4V = 90 až 95% nabito, 14,6 až 14,7V = 100% nabito.
(Pozor – při měření dbejte správně nastavených hodnot na měřícím přístroji – napětí [V] – voltage)
Kapacita akumulátoru - kapacitu lze přesně a spolehlivě určit pouze kvalitním měřícím přístrojem, který simuluje proces vybíjení, tedy skutečný odběr proudu. Takovýto test se provádí vždy s plně nabitým akumulátorem. Samotný test trvá několik hodin, opakovaný test vč. dobití může trvat i několik dnů.
Orientační zjištění kapacity lze provést rovněž jednoduchým měřícím přístrojem. Měříme bez zatížení, tedy pouze napětí bez odběru proudu, nejdříve 4 hodiny po ukončení procesu nabíjení, a přečtené hodnoty srovnáme s následující tabulkou:
stav nabití měřené napětí 100% 12,8V 75% 12,6V 50% 12,4V 25% 12,1V 0% 11,9V
kebator - Profil | Po 20.1.2014 20:56:10
http://www.battery-import.sk/trakcni-baterie-navod/
Čodiš - Profil | Po 20.1.2014 20:18:20
drong - Profil | Po 20.1.2014 20:12:18
c.13 - Profil | Čt 19.6.2008 16:04:17
Čodiš - Profil | Čt 19.6.2008 15:04:21
c.13 - Profil | Čt 19.6.2008 14:46:56
PM | Ne 14.11.2004 14:15:07
Aleš p.t.d. - Profil | Čt 11.11.2004 9:36:10
ad 2: To taky všechno, je to otázka spolehlivosti, pravdivosti udaných parametrůa v neposlední řadě bezpečnosti.
ad 3: tady taky nejsem ve sporu, jen říkám, že když už se baterka přehřeje je pozdě. Baterie při nabíjení by měly být jen mírně teplá -tzn dodávám jen takový proud při daném napětí, aby se vatvářené teplo spolehlivě stačilo odvádět do okolí. Zpravidla to je xA, kde x je 1/10 jmenovité kapacity akumulátoru (aku se pak nabíjí vzhledem k účinnosti přibližně 12h, při 2x 6hodin atd). Čildo zareaguje až z určitým zpožděním a to už může být pozdě.
Pár dalších rad: Vzhledem k tomu, že Pb aku trpí samovybíjením je vhodné je skladovat nabité a to alespoň na 60%. Kvalitní nabíječka se postará nejen o správný průběh nabíjení, ale prodlouží životnost aku při zkrácených dobách nabíjení a zaručí nabití na plnou kapacitu.
pz - Profil | Čt 11.11.2004 8:19:01
1- odsroubovavat se museli stare konstrukcni typy baterek s asfaltotextilnim separatorem - ty baterky maji minimalne 20 let, tj dnes jsou nepouzitelne.....
2- cena soucastek a vyrobku je relativni vuci cene v prodejne
3- baterka neni perpetum mobile - nabijenim se vzdycky ohriva, a to cim vetsi nabijeci proud, tim vic a to dost podstatne....
Aleš p.t.d. - Profil | Út 9.11.2004 10:33:07
1. Pokud píše výrobce odšroubovat, tak odšroubovat (ale dlouho jsem to neviděl).
2. Zdroj, který stojí 100Kč a umí 5A při 15V je podezřelý.
3. Tepelné čidlo je na houby. Když se baterka přehřeje, je už většinou pozdě.
Zdroj z PCčka (spínaný) umí po úpravě 14,2 až kolem 8A i víc, podle typu. (Starší z XTček umí víc).
pz - Profil | Út 9.11.2004 7:50:06
2- pb akumulatory nikdy "nenaformatovavat" jako li-on nebo li-pol
3- nabijeci napeti = zplynovaci napeti akumularotu, tj, u automobilovych pb je to asi 14,2 - 14,4v (viz alternator u auta a jeho vystupni napeti), u hermetickych pb (napr. ups, alarmy, atd) je to 13,8v
4- zadna nabijecka na pb aku neni potreba - stazi zdroj na 15v a schottky dioda na 1-5a (ge ma ubytek 0,6v) a tak je vystupni napeti 14,4v a je omezen na 1-5a - toto omezeni je ale spickove, protoze pb akumulator si nabijenim ödber sam zmensuje z principu funkce a tak neni potreba odpojovac - proto dnes nejlevnejsi nabijecky do auta stoji 100-200,- a jsou spolehlive i za ty prachy....
5- rychlomabijecky musi mit ale nikoliv stejnosmerne ale prerusovane stejnosmerne nabijeni vyssimu proudy.... nejlepsi je tzv. stary typ strida deset/jedna, tj. desetkrat nabijeci impulz a jeden vybijeci, ale muze byt i novjsi lepsi nabijecka s menitelnou dobou nabijecich impulzu (pouziva se na draze, ale ty maji navic ohrevove cidlo)
6- zivotnost baterie je dana zivotnosti elektrolity a separatoru - nenechat ji zmrznout (znici se separator mezi pb deskami) a nenechat ji upect (znici se elektrolit)
takze celkove - postaci ti normalini levna nabijecka z obchodu - pozor ale na pouzivani rychlonabijeni, nabijeni z auta neni vhodne, protoze by dve baterky neutahl alternator, nikdy baterky uplne nevybijet (prebiti z principu funkce neni mozne), udrzovat ji pri stale teplote a pokud mozno se ji nesnazit otevirat ....
boyscout - Profil | Po 8.11.2004 22:32:15
jura | Po 8.11.2004 22:14:12
Martin M. - Profil | Po 8.11.2004 21:23:01
slehy> pekny clanek, rovnez doporucuji k precteni kazdemu ridici a lodivodum zvlaste.
boyscout - Profil | Po 8.11.2004 20:38:23
Aleš p.t.d. - Profil | Po 8.11.2004 17:46:30
Pb není Li-Ion ani NiMh!!!
hraji - Profil | Po 8.11.2004 14:36:59
Druhý bod, je potřeba nabíjet odpovídající nabíječkou. Pokud budeme nabíjet akumulátor s kapacitou 100 Ah nějakým šumítkem na baterie do škodovek, rozhodně neplatí uvahy a nabití za deset hodin. V tomto případě je ideální změřit nabíjecí proud několikrát v průběhu nabíjení, abychom si udělali obrázek o tvrdosti zdroje a úroveňnabití zkontrolovat pomocí hustoty elektrolytu.
Rovněž je potřeba věnovat pozornost i dolévání elektrolytu (destilované vody) v případě, že se nejedná o bezúdržbový akumulátor. Rozhodně neškodí vybít občas akumulátor na minimum (například připojením autožárovky) a potom jej zase nabít na plnou kapacitu. O potřebě skladování v teple snad není třeba hovořit.
Nabíjení z palubní sítě auta není dobrý nápad.
Vzhledem k potřebě nabít akumulátor rychle a na plnou kapacitu, bych se jako první a nejdůležitější bod zaměřil na zajištění nabíječky, která je schopna dodávat trvale 10 A nabíjecího proudu.
JVC - Profil | Ne 7.11.2004 17:24:00
IMHO řešení je buď centrála a nebo benzínový motor.
Michal - Profil | Ne 7.11.2004 13:50:49
Mejko | So 6.11.2004 18:58:04
jura | So 6.11.2004 17:14:36
Kde to žije - všechna témata
19:29Hnidopišká úvaha - o čem vlastně rybařina teď je.... 10
17:32Jezera Milada a Most se zatím pro rybářskou veřejnost neotevřou (Bleskovka) 6
16:56RIS – rozšíření helpdesku pro potřeby místních organizací (Bleskovka) 839
16:56Upgrade přívlačového prutu a navijáku na štiky, candáty, okouny... 14
16:28Zákaz nahození zátěže při lovu sumců ze břehu (na vodách, kde není povoleno vyvážení) 82
16:20Spey & Salmon 441
15:31Korda Developments a vše co k této značce patří 735
15:11Malé vodní elektrárny aneb mlít či nemlít... (Bleskovka) 5
15:09Stojan Fox horizon duo pod 5
11:22Nákup v Německém Anglermarkt 60
7:18EPOXID -fan club 336
StJak jsme vlastně začali chytat ryby 31
StMiloš Zeman legenda 154
StPohybové čidlo flajzar Q-PIR2 281
StRevíry s celoroční přívlačí 18
Co je nového - všeobecné
11:33Bleskovka: Malé vodní elektrárny aneb mlít či nemlít...
StBleskovka: Jezera Milada a Most se zatím pro rybářskou veřejnost neotevřou
PáBleskovka: Zákaz přívlače od 1. září na vybraných pstruhových revírech Severočeského RS
. . . Video: Zimní feeder - mražení červi a lisovaný rohlík
. . . Článek: Rybář Jarmil Koloušek a MRK.cz - ukázka z knihy Netipy + soutěž
. . . Článek: Polední ryby nejsou náhoda
. . . Miničlánek: Závěr sezóny s osobákem
. . . Recenze: Nabíjecí čelovka Fenix HM65R
. . . Miničlánek: Karas obecný - pomozte najít lokality
Akční nabídky
Za 46 Kč
Špičkové method feederové krmítko, navržené vývojovým týmem značky Delphin. Už na první pohled se vyznačuje specifickým tvarem žeber, díky kterému krmivo během nahazování výborné drží na krmítku a po dopadu na dno se snáze uvolňuje.
Za 2.346 Kč
NOVINKA - Brodící kalhoty Trakker N3 HD Chest Waders jsou vyrobeny z maximálně odolného, ale velice pohodlného PVC.
Dobře se nosí a člověk se v nich ve vodě cítí velice příjemně. Byly navrženy tak, aby obstály i v těch nejdrsnějších podmínkách
Oznámení - obecné
Na toto místo můžete sami vložit své oznámení ostatním čtenářům MRKu.
Kalendář akcí - obecné
29.3.Motorová pila na udici
30.3.Cortina Ivančice Velikonoční...
30.3.15. rybářské závody Dymokury...
30.3.Cejnobraní Asuán - dvojice
31.3.Cejnobraní Asuán - jednotlivci
6.4.Jarní rybářské závody Mirovice -...
6.4.Benátky Sranda Mač 2024 Jaro
6.4.Jarní závody - Bučina
11.4.Gergelík Evolution Fishing Jaro...
13.4.Zrušeno Cejnobraní jaro Kelčany
Doporučujeme e-shop
Mojerybarina.cz Rybářské potřeby Janoušek a...
Jsme rybářský eshop, který je propojen s rybářskou prodejnou v Brně a Náměšti nad Oslavou. V našem shopu naleznete vše...