Promazání navijáku??

Promazával jste už někdo sám doma navijáky od Shimana?? Já to zkusil a nepovedlo se mi ho rozebrat, konkrétně jsem nedokázal sejmout rotor z těla pak už by to byla brnkačka. Jak jste na tom vy??? Nebo si je necháváte promazat v u gammarusu??
Autor diskuse: Thomas - Profil , 23.10.2004 všeobecné - náčiní, doplňky

Vase jméno zde Kutil Tim. | So 18.12.2004 19:57:38

Někde jsem to již tady napsal,přesto to znova zopakuji.Poslední roky mám výbornou zkušenost s přípravkem MILITEK 2.Je určen jako dodatečné aditivum do naftových motorů.Má atest US army.Po nalití do motoru zbyde na stěně ještě tak na 50 navijáků.Přidávám malou kapku injekční stříkačkou do částečně rozebraného navijáku, do každého valivého nebo třecího ložiska.Tahle červená kapalina doslova před očima zmizí ve vazelině.Nemyslím používat místo vazelíny, je to doplněk do použitého mazadla.Věřím, že nebudu sám kdo pocítí změnu při tahání olov ze 300metrových vzdáleností.Naviják to ale pozná jistě.Stejně jako tento přípravek je zřejmě možno použít podobné zázraky chemie tohoto typu.

Vlada S. - Profil | Út 9.11.2004 17:18:15

V podstatě jsi si odpověděl sám. Když se něco vyklá, tak to většinou není OK. Něco opravdu vymezit nepůjde, ale vždy to chce popřemýšlet jestli to nejde nějak obejít - např. vačka je volná ve vačkovém hřídeli - s tím nic neuděláš, mimo výměny součástek, tak zkusíš třeba přidáním podložky zvětšit přítlačnou sílu na vačku (s rozumem) a tím se zvýší tření a celé se to lehce zpevní - zas se ale zvýší opotřebení, ... Problémy by mohly být třeba tam kde jsou hřídelky uložené v těle navijáku, ale protože tělo měnit nebudeš, tak tam toho moc nenaděláš - ovšem i Stradica jsou prakticky všechna problémová místa, a i některá další:-), opatřena ložisky, tak by to mělo být OK. ... Zkoušet, zkoušet, zkoušet :-)

Rasto | Út 9.11.2004 11:19:44

Vlada S:umh teraz mi je to ako tak jasne.Prednobrzdovy navijak ma take vymedzovacie podlozky pribalene.Vdaka nim si navijanie vlasca na ciavku mozem upravit.Ohladom 6523 a 6100 predpokladam nevymedzim podlozkami keby to bolo opotrebovane nic :-) Co si mam teda este vsimat co by mohlo byt opotrebovane?(viem ze sa to takto asi neda opisat a bolo by treba vidiet ako sa to da zistit uz bez rozobrania a nasledne po rozobrani).Inak vcera som premazal moj DAM VSI ktory mi spolahlivo fachci 9 rok.Prvy krat bol mazany.Som prekvapeny v akom dobrom stave su vnutorne suciastky.A to som ho nesetril.Chcel som si to mazanie odskusat najskor na strasom a lacnejsom navijaku (aj ked uz vtedy ked som ho kupoval stal nieco cez 2tis :-) Po namazani slape super.Jedine co je vyveklane je klucka.Ale inak sa zda ze este nejaky cas posluzi :-)

Vlada S. - Profil | Po 8.11.2004 16:39:27

Rasto> Jo, mám zadní brzdu. Když jsem vzal za cívku, tak s ní šlo hýbat (ne kývat) dopředu a dozadu proto, že tak šlo hýbat s celou osičkou, na které je cívka nacvaknutá. Samovolně cívka skončila vždy spíše v dolní poloze (blíž navijáku), tedy vlasec šel z překlapěče víc do horní části cívky a neskládal se přesně jak bych chtěl. Ta vůle je tam ze dvou příčin: 1) mechanismus vačkového hřídele a jeho spojení s osičkou - tam je "vytvářeno" křížové navíjení a protože je to mechanismus s více stupni volnosti, tak tam nějaké vůle být musí (kupodivu právě tam jsem vůli trochu vymezil tím, že jsem to vložením nalezené minipodložky celé trochu zpevnil) 2) je tam vůle ve šnekovém převodu, která se dle mého přenáší až na rotor - vlastně si tady ani nejsem jistý, takže budu experimentovat s vložením podložky pod "plasttový díl" v těle navijáku - ten už tu vůli trochu vymezuje a zároveň tam některé plasty slouží jako kluzná ložiska, tak ho chci celý trochu nadzvednout. Podložky tak nějak sháním kde se dá, většinou po známejch, přiznám se, že jsem je ještě nekupoval. Oblast 41 je přenos krotutícího momentu z kličky na smekač, tam jsou bronzové podložky (zároveň kluzná ložiska) a problém tam nejspíš nebude, pokud ano, tak doplněním stejné podložky se rychle odstraní. Ta centrální osička kde já měl problém je upřednobrzdového typu řešena jinak, tak tam ten můj problém může být je částečně (viz vačková hřídel 6523 a kopírovací mechanismus kolem součástky 6100).

rybomil | Po 8.11.2004 15:55:40

Rasto: konkrentně s určitým druhem bílý vazelíny mám tu zkušenost, že Rusko ji vyrobí, prodá amerikánům a ty ji přebalí prodají dál třeba do Japan. Je to pořád ten samý druh. Ciatim 201 ( staré značení ) = nevhodná, Ciatim 207 = dobrá. Musíš koukat na GOST normu, třídu viskozity atp. U benzín taky prodávaj suverénně vazelíny do vodních pump aut, který jdou DO 80°C, při 1. zahřátí motoru se ti vyblijou ven. A jsou ještě dražší než ty správný do 120°C. Tu originál do navijáků z
rybářský prodejny bych viděl tak za 130 Sk JEN 40g, možná i míň !!!

Rasto | Po 8.11.2004 15:40:14

Vlada S:chapem to tak ze ty mas zadnobrzdovy stradic.Ja mam FG cko.Rozsah teplot toho spreja je vraj -20/+150C Tomuto nerozumiem "Mám vůli na centrální osičce a ta se přenáší na cívku, navíjí to vlasec zbytečně dopředu " ake podlozky pouzivas,kde to kupujes?tie podlozky do oblasti 41?http://www.shimanofelindre.co.uk/Exploded/Stradic/00ST4000FGGR.pdf??? sorry ze otravujem ale nepoznam nikoho kto by sa podrobne babral s navijakmi a ukazal mi co a ako :-)

Vlada S. - Profil | Po 8.11.2004 14:34:33

Já to potřeboval nahonem, tak jsem koupil na benzíně ložiskovou vazelínu. Je to za 40 kaček, takže pak jí klidně nechám na něco jiného a koupím jinou, stejně čistím navijáky (ty používané) vcelku pravidelně po roce, tak to tam určitě vydrží. Vazelínu ve spreji neznám:-( Ale jestli je určená na ložiska a jestli je tam napsán nějaký rozumný rozsah teplot, kde pracuje, tak já osobně bych se jí nebál. Mám vůli na centrální osičce a ta se přenáší na cívku, navíjí to vlasec zbytečně dopředu - včera jsem si to zjistil a teď už vím jakou podložku a kam koupit, abych to vyeliminoval, trochu jsem tomu pomohl jednou podložkou už včera. Ještě rada - brzda na Stradicu je "předepjatá", tak při jejím skládání si zkus odpor cívky na protáčení, ať nemáš to základní nastavení moc utažený nebo moc povolený.

Rasto | Po 8.11.2004 13:20:29

Vlada S:dik za cenne rady.A cim si to teda mazal? :-) A ma tvoj navijak uz vole? V obchode mi nukali nejaku vazelinu v spreji.Vraj sa to najskor sprava ako olej a potom to ztuhne ako vazelina.Bolo to take lepkavomazlave.

Vlada S. - Profil | Po 8.11.2004 12:12:19

Tak jsem zrovna včera rozebíral Stradica. Ani jsem si dřív neuvědomil, jaká je to pomoc, mít návod po ruce. Sice di něj člověk jen tak nakouk, ale aspoň mu pak nezbylo na konci jedno těsněníčko, jak si mi bez návodu stalo:-). Jinak ještě k věcem, na které je zapotřebí dát si pozro, doplním pravé a levé závity (např. uchycení rotoru u Stradica má levý závit, takže povolovat opačně, než jste zvyklý a pozor na metrické a samořezné závity - často jsou šroubky stejně velké jen s různým závitem, tak si pečlivě pamatujte odkud je který.

Rasto | Po 8.11.2004 11:36:53

sorry nemalo to byt ryboomil ale rybomil.To ta klaveska :-)

Rasto | Po 8.11.2004 11:36:13

ryboomil:ok netvrdim ze pouzijem nieco z ruska.Potrebujem vediet CO konkretne pouzit.Znacku .... Maju mi doviezt nejaku loziskovu bielu 400g za cca 130sk.Neviem ci je to ono.Na co mam davat bacha?

rybomil | Pá 5.11.2004 14:39:36

Ale h...o, ta bílá ložisková např. typu USA, alá ruská Ciatim 201 ( 207) vysychá, za půl roku z ní bude tmavě žlutohnědá sračka.Chlapi dejte si říct a používejte kvalitu, není bílá jako bílá.

Vlada S. - Profil | Pá 5.11.2004 13:53:57

Bílá ložisková je OK.

Rasto | Pá 5.11.2004 13:49:26

tak som zhanal tu vazelinu.Moze to byt Litiova vazelina? Resp vraj mi dovezu nejaku bielu loziskovu vazelinu.Je to OK?

rybomil | Pá 5.11.2004 9:52:03

Rasto: Můj pracovní NeT vyhledávač mě tam nepustí, ale jde asi o vymezení vůle ozubeného kola a šnekového převodu. Tedy ANO.
Životnost jed. dílů je právě dána kvalitou matroše a přesností opracování. Z praxe víme, že např. ABU řady 4, Shakespeare Ball Bearing řady 2200 při průměrném chytání šlapou spolehlivě 30let i více . A to jsou 1 ložiskové. Sám Shake mám a nijak jsem je nešetřil - těch ran co dostaly.
Myslím 3 roky je termín se aspoň podívat jak to uvnitř vypadá, vyčistit ,promazat určitě min. ročně, zvlášť když hodně vláčíš.

Rasto | Pá 5.11.2004 9:30:52

Ne chcam ale chcem :-) + dalsie male mylky sorry

Rasto | Pá 5.11.2004 9:29:42

Dik vsem :-) Niesom tak techhnicky zrucny aby som zodpovedne mohol sublerou premerat a vyhodnotit vole.Os klucky je zatial v poriadku.BTW este jedna otazka.Mam navijak Stradic FG 3 roky.Predpokladma ze je spravny cas (ak nie neskoro) na udrzbu.Ako je to v pripade tejto triedy navijakov ( myslim z praxe) pri plnej zatazi pocas cxeleho roku.Kedy mazat,ked pocitat s prvym opotrebenim potrebujucim nahradu ozubenych kol,lozisk... Proste aka je priblizne zivotnost jednotlivych dielov?.. Je toho moc len si chcam spravit obraz.
-------
rybomil: tie podlozky do oblasti 41?http://www.shimanofelindre.co.uk/Exploded/Stradic/00ST4000FGGR.pdf

rybomil | Čt 4.11.2004 11:12:10

Rasto: Myslím, že musíš po čase otevřít, vzít šupleru a měřit, zkoušet přidat bronzové nebo ocelové (někdy i měděné z tvrdé mědi )podložky, záleží jak který výrobce používá materiály. Ty měděné se ti dřív " ojedou " , ale jsou šetřnější k tomu okolnímu matroši. Rozměry - vnější a vnitřní průměr, podle toho kde to chceš vymezit. Tlouštky obvykle po 0,1mm, případně přidáš ještě 0,05, když je to asi vono, nahradíš tou 0,15 atp. Musíš pohrát, aby kolovrat správně vrtěl a vůle byla co možná minimalizována. Na těch lacinějších jsou ty vůle různý podle výroby a projektu. Někdy stačí když část sezony chytáš s málo utaženou ( ale ne zas úplně moc natrvdo ) matkou na druhé straně kličky a vyšmajdá se ti to pěkně ke straně.Dost častá " závada " u lidí, kteří donesou naviják za pár šupů z obchodu a jen chytaj, bo některý " podavači " neumí ani naviják dobře zkompeltovat a předvézt kupci.
MM ti říká správně!

Martin M. - Profil | Čt 4.11.2004 10:48:27

rasto> hlavnim ukazatelem v tomto smeru je kejvani osy klicky

Rasto | Čt 4.11.2004 10:18:44

rybomil:no a ako zistiim tie vole a ako ich vymedzim?To je to co potrebujem vediet.Ako zistim opotrebenie.Mera sa to nejako alebo pouhym okem? :-)

rybomil | Po 1.11.2004 15:08:26

Na nějaké olejíčky, WD spraye zapomeňte. Jen pro nové spec. navijáky s mazacím otvorem. Nejvhodnější je jemná ložisková vazelína pro jemnou mechaniku, má ji každá lepší speciálka s ložisky, tady např. v zastoupení Developu. Taky suprová je modrá nebo růžová na ložiska větráčků počítačů apod. v malých plastových pytlíčkách made in USA.Důležitější ale než vlatní promazání je vymezení vůlí v navijákuhlavně hodně používaných na přívlač. Taky nové mašinky, třebas právě Tica mají strašně málo vazelíny a tudíž bych řekl, že běhají napůl nasucho, neb se rozetře i jinam než je potřeba. Já nové hned po pár dnech přimažu, ale pomůže to jen zčásti, neb u laciných jsou hned montážní vůle + - autobus.

Vlada S. | Pá 29.10.2004 9:22:47

Lojza> Píšu si do paměti, teď jen to tam udržet:-)
Rasto> A víš, že nevím. Já měl vždycky doma nějakou z jistýho podniku v Plzni odkud se všichni předzásobili:-) Ale znáš to - "Když nevíš coby, najdeš to v ..." a na spoustě jiných míst určitě taky, co takhle nějaké autopříslušenství kde jsou i oleje, ...

whitefish | Čt 28.10.2004 16:38:31

Já bych nic nerozebíral a s každou blbostí bych šel do servisu. Opravdu. :o) Jsem technický antitalent.

Rasto | Čt 28.10.2004 12:55:33

A kde sa to da kupit.Take specializovane obchody na vazelinu nepoznam :-)

Lojza - Profil | Čt 28.10.2004 0:10:01

Vlada S: nejlepsi je vazelina na filmove kamery, snasi velke rozpeti temaparatur.

Vlada S. | St 27.10.2004 16:40:16

Rasto> Di do toho, Stradic se dá zvládnout v poho. Jen vynech to centrální ložisko, to je zbytečný rozebírat. Jestli si rozebral všechny Ty ostatní navijáky, tak tohle nebude problém, to zvládneš. Kup nějakou hodně jemnou vazelínu, určitě Ti v krámě poradí. Samotnýho mě bude zajímat, jestli Ti opadal chrom z hřídelky ve Stradicu, mě se to stalo a dělalo to tam pěknou neplechu.

Rasto | St 27.10.2004 16:13:22

Vlada S. :skoda ten digital je problem.Inac by to bol urciite velmi plodny clanok.Zaujma ma ako zistim vole v ozubeni,co sa kedy po akom case zvykne opotrebovat.Tiez mam Stradic a som pred rozhodnutim rozobrat vycistit namazt (cim kde to kupim,znacka?) alebo to poslat do Brna.Stradica pouzivam naplno 3 roky takze by si nejaku udrzbu uz zasluzil.Samozrejme navijak Rex,MK100,Mitchel,DAM som uz rozobral ale do Shiman (hlavne koli cene) sa mi pozerat moc nechce.Ibaze by som vedel ze to zvladnem.Viem ze spravit uni plan je blbost nakolko navijakou je spusta.Ono by v dnesnej dobe stacilo spravit clanok na prednobrzdovky,zadnobrzdovky + bojovka + baitruner.Ale uz vlastne aj toho je hodne :-) Kazdopadne dik za rady

Iceman is back - Profil | St 27.10.2004 11:29:45

Vlada S: jasný, jen jsem si rejpnul :-))

Vlada S. | St 27.10.2004 9:21:39

IIB> Principy mechaniky jsou furt stejný a o to při rozebírání a skládání jde:-). Jinak samozzřejmě zpracování, design, ... je pastva pro oči jak už zmínil šeptal.

Iceman is back - Profil | St 27.10.2004 6:27:46

Srovnávat střeva Shimana s Rexem - to je fakt nátěr :-))))))