Co obnáší

Jak se řeší jaký naviják případně prut si pořídit, ozývá se že u navijáku na přívlač je důležitá hlavně dobře seřízená brza. Co přesně si pod tím představit? Poznám dobře seřiditelnou nebo seřízenou brzdu při nákupu?
Autor diskuse: standas - , 30.5.2003 dravci - techniky lovu

Mirek S | Po 2.6.2003 10:01:41

zubáč : Jen upřesnění k minulému příspěvku - popisuji jen testování kvality brzdy, né nastavení pro lov, moc totiž nevláčím (tu knížku jsem nečetl, tak nevím v jaké souvislosti to popisuje).

Nastavení při lovu: Záleží na způsobu - kaprařina na vlas - pro záběr nastavuju brzdu dost slabě, abych nepřišel o prut a mohl fungovat hlásič, taky podle vzdálenosti a olova a proudu , při záseku přidržím cívku a pak přitáhnu brzdu. U plavané, přívlače a běžné bobkařině - tak aby se při záseku protočila cívka cca o 1 ot., při zdolávání mírně utáhnu, pokud hrozí zajetí ryby do vázky - přidržím cívku. Při zdolávání na volné vodě využívám asi 60 % pevnosti vlasce, ve vázkách až na max., ... no a pak už jen sviští olovo kolem hlavy :-)))

zubáč | Po 2.6.2003 7:16:26

Jak to popisuje Mirek S. je i v knížce od J.Koledowicze o přívlači, já ale brzdu nastavuji tahem ruky, jakpíše brach chce to cvik, při malé rybě se mi brzda ani nehne, při větší si vrkne, a při velké zabzučí, ale neurve se silon, Při zdolávání reaguji na tah protivníka bojovkou anebo brzdou. Brzda by měla být nastavená na zásek a ne na zdolávání ... Pokud chytám na klasickou položenou nechávám brzdu volnější a sekám s rukou na cívce a je pokoj, ale při přívlači a feedru to nejde, takže se musím spolehnout na dobře nastavenou brzdu ...

Mates(původní) | Pá 30.5.2003 14:57:00

Já osobně seřizuju brzdu rukou a to tahem za vlas.
Nevim jak to vysvětlit,ale musí to fungovat asi následovně,při záseku lehké proklouznutí,při zdolávání minimální vůle ovšem při výpadu ryby musí vrčet.Už to mam natrénovaný na okouny a kapry.Potom samozřejmě doladit individuálně při zdolávání.:-))))

K&R - Profil | Pá 30.5.2003 14:22:07

standas: s dobře seřízená brzda max. nepatrně proklouzne při záseku a hlavně s ní neupálíš rybu na druhou stranu brzda nesmí být moc měkce nastavená aby Ti ryba nemohla odjet po Labi až do Hamburku

hombre | Pá 30.5.2003 13:49:27

více testů!!

Zbynek - Profil | Pá 30.5.2003 13:44:43

MirkuS>opet jsi nezklamal, musel jsem to sice cist trikrat, ale mohlo by to fungovat, myslim ze bych prilakal i spoustu zvedavcu (jako D.Coperfield) :o)

brach - Profil | Pá 30.5.2003 13:43:43

Mirek S. - velmi dobré, beru.

Mirek S | Pá 30.5.2003 13:38:22

K otestování brzdy v obchodě (prázdná cívka), nejjednodušší je namotat na cívku pár metrů silonu (0,20 - 0,30) a nechat na něm zavěšený naviják (dobré je dát to na lehký prut, nebo jen spodní díl, aby šel silon správným směrem z rolny - k očku). Brzdu seřídit tak, aby se velmi pomalu protáčela cívka vahou navijáku. Pak naviják lehce přizvednout - na cca 10 s, aby se brzda mohla přilepit (pokud bude lepivá) a pak naviják opatrně pustit. Pokud se cívka prudce roztočí o cca 0,5 - 1 ot. nebo zůstane stát a nehne se, tak se přilepila. Správná brzda nechá cívku pomalu točit pořád ve stejné rychlosti.

rasto | Pá 30.5.2003 9:59:35

Ja mam brzdu (pri plavacke,feeder,vlastne vzdy)nastavenu tak ze pri zaseku ryby (razantnejsom)mi preklzne asi o 2-3 zuby.Ak je na konci mala ryba tak ju vytiahnem hned.Ak velka a vypali prec tak sa mi nestane ze ju upalim.Plati to hlavne pri pouziti tensich navazcov 0,12.Pre mna je a vzdy bola spolahlivejsia predna brzda.Ale je to vec nazoru a skusenosti.

Otto - Profil | Pá 30.5.2003 9:49:21

Vynecháme zadní brzdu či bojovku. Dobrá přední brzda se pozná dle toho, že je dlouhá. tj má velký počet kroků a nestane se, že v jedné pozici je ještě poměrně volná a o krok dál je prakticky na fest. Prostě musí být citlivá.

Pavel Z. | Pá 30.5.2003 9:24:34

U přívlače, ale i u jiných technik je brzda opravdu dost důležitá. Musí se skloubit ovšem celá sestava: prut (jeho tvrdost), silon, brzda. U přívlače je nutné, aby dobře seděl zásek, takže brzda musí být poměrně napevno. Maximální nastavení brzdy by se dalo vyzkoušet nasucho tak, že ze složeného prutu s navijákem odhodíš cca. 10-15 m silonu, upevníš ho a zkoušíš jej opatrně urvat přez prut. Můžeš utahovat tak dlouho, dokud se cívka přez brzdu protáčí a dokud se ti nepřetrhne silon. Když už cítíš, že to jde velice ztuha a další přitáhnutí brzdy by znamenalo, že to dál nepůjde protáčet nebo přetrhneš silon (v tom případě musíš ubrat brzdě), je to max. nastavené. To znamená, že by jsi to neměl upálit při záseku. Ale urvat ti to může prudký výpad ryby, protože brzda je v tuto chvíli opravdu na max., kdy ještě účinkuje. Dá se to řešit dvěmi způsoby. Buď si brzdu ještě malinko povolíš nebo ji na zásek necháš jak je a trochu víc ji povolíš při zdolávání. Ideální je na to bojová brzda. V obchodě to poznáš už podle níže zmiňovaných praktik. Brzda musí mít jemné členění, takže když utáhneš o 1 dílek (cvaknutí), který by měl být poměrně krátký, musí to být znát i na cívce, kerou při tom zkoušíš protáčet rukou.

Zbynek - Profil | Pá 30.5.2003 9:12:08

Jezis! Pry je při !! §:oI

Zbynek - Profil | Pá 30.5.2003 9:10:47

V zasade souhlasim s Brachem, ale spis bych brzdou nazyval jenom to protaceni civky a ne zablokovani zpetneho chodu. Pry posuzovani kvality brzdy je dulezite aby tzv. nelepila to znamena dlouho nic a potom hrcak a zase nic atd. spravna brzda musi plynule protacet civku, jak to ale posoudit pri nakupu bez silonu a prutu-tezko rici. Snad se zeptat na dany typ tady nebo v nadobicku. Jinak nekdo radsi predni (udajne spolehlivejsi diky velkym diskum pred civkou) nekdo stredovou,zadni atd..

brach - Profil | Pá 30.5.2003 7:10:59

Důležité je, co od brzdy chceš. Dále jestli preferuješ přední, zadní, bojovku nebo baitrunner (event. spojené). Brzdu si pro lov seřizuješ ty. Když však o tom přemýšlím, je chybné říkat "dobře seřízená brzda". Brzda je vždy jediná a znamená, že nemůžeš při navíjení točit zpět. V ryb.žargonu znamená dobře seřízená brzda vlastně dobře seřízené odvíjení cívky při zapnuté brzdě. Tahem za silon se cívka protáčí a to docílíš deřízením matice na cívce (přední brzda), na hlavní hřídeli ve spodní části navijáku (zadní brzda), nebo seřízením bojovky či baitrunneru (je to podobné).
Při rybolovu to znamená, protočí se mi při záběru ryby cívka tak, aby se nepřetrhl silon. Při slabém silonu je dotažení matice slabší, při silnějším silonu silnější. To však je věc zkušenosti a citu. Takže chytej, seřizuj, chytej seřizuj...