lode - práca s laminátom

Otázka pre všetkých lodičkárov, ktorý vlastnia laminátové lode. Viete mi niekto prosím poradiť zásady práce s laminátom, prípadne ako upevniť rôzne doplnky k člnu?Chcel by som upevniť (odnímateľne) kotvový naviják a kladku na spúšťanie, a tiež ako postupovať pri praskline a prederavení člna. Je totiž jednoplášťový. Všetkým ďakujem
Autor diskuse: Pablo-fish - , 1.7.2006 všeobecné - domací dílna

Topoľčanec - Profil | So 8.7.2006 21:29:16


Pablo-fish | Út 4.7.2006 15:26:47

kaktus: vďaka za tip

Pablo-fish | Út 4.7.2006 15:06:05

Marťásek: predsa len Ti ten držiak posielam mailom. Lodičkári: kto bude mať záujem o ten držiak, nech to napíše sem, prípadne mi pošle mail

kaktus | Út 4.7.2006 14:50:25

Tmel s vláknom sa volá Polyester-vlákno, predávajú ho v každej lepšej predajni s potrebami pre autoklampiarov alebo sa dá zohnať v predajni farby laky. Vytvrdzuje, t.j. je brúsiteľný asi za hodinu papierom č.100 - domáce potreby.

Marťásek - Profil | Út 4.7.2006 14:08:32

Ok Pablo pokud se dostanu k digitálu tak se pokusím urobit foto ale to ti pošlu asi až přítí týden na mejl, protože mám volno a razím na sumce popř. candáty a tak nebudu na netu.
Práci na lodi ZDAR!

Pablo-fish | Út 4.7.2006 13:40:53

Marťášek: perfektné - dík, tento nákres úplne stačí. Vyskúšam túto verziu, prípadne ako písal JH dali by sa tiež použiť drevené výstuhy. Predstavujem si to tak, že by som do obruby člnu (tak kde sa laminát zaobľuje) vyvrtal dieru a do dutiny pod laminát dal špalík dreva a kladku by som prichytil dlhou skrutkou cez dieru a tiež cez špalík.
Držiak na 2 prúty som si vymyslel podľa vzoru z Cabelasu - sú to vlastne plastové rúrky priemeru 50 mm uchytené na otočnom stojane a prichytáva sa na čln dlhou skutkou. Stojan je zo zvareného plastu, dal by sa spraviť aj z dreva alebo ocele. Obrázok, resp. plánik vložím dodatočne, mám ho v autocade

Marťásek - Profil | Út 4.7.2006 12:13:56

Ahoj tak jsem se to pokusil namalovat miší, protože nemáme skener, jsme skladiště tak je nám na nic. Foto ze kterého by se dal udělat detail jsem nenašel tak sory snad to z toho vyčteš. Ten držák na pruty do lodi by jsi sem mohl dát to by asi zajímalo více z nás loďkařů.

Pablo-fish | Po 3.7.2006 15:56:06

Marťásek: . Veď foto sa dá v počítači zväčšiť. Alebo keby si mi to rukou nakreslil (ale ak nemáš skener asi to bude časovo náročné). Ak sa Ti podarí čokoľvek, budem rád. Možno by som Ti mohol na oplátku poslať niečo iné- mám nákres držiaku na dve udice - z plastu, alebo rozkreslenú kladku.

Marťásek - Profil | Po 3.7.2006 15:46:52

Pablo: bohužel je kamoš s digitalem na dovči tak to neodfotím. pokusím se najít nějaké foto ze kterého by vyšel detail ale nevím kdyžtak to sem dám nebo ti pošlu. nic neslibuju.
JH: S tím maštěním ruk no nevím já psal úplně dole o chirurgických rukavicích a myslím že je to lepší, ale je to jen můj postřeh a skušenost. Náhodou zamastíš plátno a ouha?! S tím mikroteňákem to neznám dík za tip já to kytoval a vybrušoval a docela pracně.

JH - Profil | Po 3.7.2006 12:51:31

Jenom bych doplnil Marťáska o pár praktických prkotin:
Ruce před prací pořádně namazat indulonou, jde to pak z ruky lápe sloupnout a nějakému tomu ukápnutí se neubráníš.
Na zpevnění namáhaných částí se používají dřevěné výztuhy nebo na papírových šablonách připravené tvarovky.
Pokud potřebuješ mít na opravě hladký povrch plácni na to mikroténový pytlík, který po zaschnutí strhněš.
No a na bleskové opravy lze použít samolepicí tapetu, ale musíš okolí osušit a i tak vydrží max 12 hodin.

Pablo-fish | Po 3.7.2006 12:40:35

Marťásek: nejak si to neviem predstaviť. Nemohol by si mi to schématicky nakresliť, prípadne odfotiť detail Vašej lode? Môžeš mi to prípadne poslať mailom, ak to nechceš zverejňovať. Môj mail je v profile. Ďakujem

Marťásek - Profil | Po 3.7.2006 12:18:17

Nevím který tip máš jestli klaudii nebo tu větší, ale obě mají příď do špice. Na tu bych urobil dřevěný trojůhelník tak do jedné třetiny délky přídě max a na něj na boky pásovinu s přesahem 10cm přeč loď, mezi které mám danou kladku z z ferony za stovku. Většinou jezdíme ve dvou a tak na rychlý přesun stačí popohnat kamaráda :-))).

Pablo-fish | Po 3.7.2006 11:12:09

bohužiaľ nemám drevené prvky - pozri web stránku www.tgb-plast.sk/clny.htm je to jednoplášťový čln. Kladky mi ostali z minulého člnu a prichytávali sa jednou šroubou. Kotvy som kúpil original štvorramenné a lano mám navinuté na plastových cievkach z baumaxu - a miesto nich som chcel navijáky - pre rýchlejší presun na nový flek.
Počul som že na rýchlu opravu lode pri love by sa dala použiť aj hnedá inštalatérska páska, ktorou sa miesto niekoľkokrát prelepí
rommi - neviem čím je loď natretá

rommi | Po 3.7.2006 8:11:40

tento rok som lod rozrezal a viac menej postavil nanovo...len ta chcem upozornit, ak mas nahodou natretu lod syntetikou, musi ist prec, pretoze z nej stiahnes zaplatu ako nic...vsetko obrusit do ziva a tak tahat laminat

Marťásek - Profil | Po 3.7.2006 8:06:46

Ještě jsem to jednou přečet a na ty navyjáky se vykašli je to zbytečné stačí koupit t úvazek a kolem něj dvakrát omotat lano a je to vyřešený. Dáš to kus za kladku a není problém.

Marťásek - Profil | Po 3.7.2006 8:04:17

Zdar Pablo! Auto kit mám od motip ale myslím, že je to jedno hlavní je aby měl skelná vlákna co ti tu záplatu budou držet po hromadě.
Kladky na kotvení máme nainstalovány v dřevěných prvcích na lodi aby se rozložila síla tlaku. Nevím co máš za loď tak nemohu být přesnější. Kotvy máme z kýblu zalitého betonem a v něm je oko z roxoru. Na naše vody nám stačí patnáctimetrové lanko. Při přívlači stačí jen jedna kotva a na statický lov dvě.
Kdyby něco tak se ptej když můžu pomůžu :-).

Pablo-fish | Po 3.7.2006 6:45:28

Marťásek: ďakujem pekne za podrobný návod opravy aj opravy v teréne. Chcem sa spýtať ešte na dve veci: ako sa volá ten autokit so skelným vláknem? (podľa neho nájdem slovenský ekvivalent).
A ešte k tomu upevneniu kladiek a navijákov- keď navŕtam diery pre šrouby (napr. na obrube člna - je ich nutné spevniť vrstvou laminátu alebo podložiť niečím? Zrejme to v tom mieste bude namáhané na tlak alebo ťah. Dík

Marťásek - Profil | So 1.7.2006 15:27:33

Ahoj zrovika jsem tento týden dělal kompletní generálku naší lodě a tak mám poměrně čersvě vše v hlavě.Základem je nepřehnat to s tvrdidlem a dodržet poměr 1:100 tj: na kilo pryskiřice 10ml tvrdidla. POkud dáš víc ztvrdne to moc rychle a tím je pak laminát moc křehký a nepruží a navíc než stihneš dodělat práci tak ti začne žmolkovat a je to na prd. Díru v lodi očisti a obruš smirkem do čista ať tam nejsou zbytky starého laku, potom to acetonem pořádně očisti a odmasti. Namíchanou pryskyřici nanes štětcem na dané místo a na to přtiskni skelné plátno. Na opravy doporučuji používat ne to kostečkované, ale vlasové. To mi doporučili lidi co vyrábí jachty a já jen mohu potvrdit. potom nanes opět vrstvu pryskyřice a dbej na to aby jsi štětcem vyhladil všecek vzduch pryč. To jsou ty bílé skvrny co se tam objeví. Kdyby tam zůstaly tak po zaschnutí způsobí po čase prasklinu. po zaschnutí zabruš přelaminátované místo smirkem a můžeš to natřít. Pokud je díra větší je dobré ji zalepit z obou stran pro jistotu:-). Při práci doporučuji používat gumové chirurgické rukavice, nerozpouští se a je v nich cit.navíc kdo měl na rukou zaschlý laminát vi proč je lepší je mít. Pokud to chceš mít úplně dokonalé tak se dá místo ještě vykytovat tmelem na auta a pak vybrousit a lakovat. To ale u rybářské lodi nepředpokládám.
Ještě rada do terénu pokud se stane že jste na lovu a uděláte si díru pod čarou ponoru je supr autokit se skelným vláknem. Jednoduše na břehu otočíte loď osušíte dané místo a obrousíte smirkem. Namícháte tmel a trochu víc dáte tvrdidla aby to rychle vytvrdlo a zamáznete díru.Za půl hodinky se dá znova vyplout a dochytat . Pak je potřeba to odbrousit a pořádně to opravit ale to už doma. Taky v nouzi nejvyšší jsem jednou použil kus térpapíru co se válel na břehu a nahřátý zapalovačem jsem ho naplácl na díru a bylo. Prostě Mecgajvr.
Kladku si pořeš sám to je podle tipu loddí individuální.
Hodně zdaru přeje Marťásek Ps: za tu námahu to stojí!!!