Rybaření na Štockém rybníce

- Karel Stehlik

Jsme parta tichých bláznů a začátkem července 2006 jsme se společně dohodli, že si zajedeme otestovat nějakou soukromou vodu, na které jsme zatím nelovili. Při hledání na internetu jsme si vybrali soukromý revír Štocký rybník, který se nachází mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou. Rozloha rybníku sice není velká, ale to nám nevadí, vždyť i malá voda dokáže skrývat nádherné ryby. Nezjišťovali jsme si vůbec, jak je voda zarybněna a jaká obsádka ryb se v tomto rybníce nachází – vidina velkých kaprů a nádherných záběrů byla silnější.
Stoky

Rozdělili jsme si, co každý z nás připraví s sebou. Kamarádi si vzali na starost jídlo, pití a další nezbytnosti, zatímco já jsem obstaral krmení pro naše rybí přátele.

Návnady jsem připravoval postupně v práci. Tři dny před naším plánovaným odjezdem jsem si namočil partikl. Směs jsem sestavil z kukuřice, tygřího ořechu, řepky, konopí, lněného semínka a jedlých kaštanů. Po dvou dnech bobtnání jsem vyměnil vodu, přidal plechovku kondenzovaného mléka a nechal ještě 24 hodin máčet. Potom jsem dal partikl vařit do stejné vody, ve které bobtnal. Zrna jsem vařil tak dlouho, až je bylo možné snadno rozmáčknout mezi prsty.
Kaštany

Přichystal jsem zavařené naaromatizované jedlé kaštany a pár skleniček kukuřice, Granule kterou jsem chtěl otestovat. Chytá na všechno možné, tak proč to nezkusit na kaštany… Něco mi radilo, že to bude to pravé a kapříci je budou bez problému přijímat. Příchutě jsem zvolil losos – česnek, scopex, anýz, čokoláda a bazalka. Jako krmítkovou směs jsem použil granule selanu, který je doplňkovou stravou při výkrmu selat. Svým složením předčí mnoho směsí a s kapry dělá divy. Koupíte je v každé prodejně, kde nabízejí krmení pro domácí zvířata. Cena jednoho kilogramu je kolem dvaceti korun. Úplně jednoduchá příprava – granule nasypete do kbelíku, zalijete vodou a necháte je chvíli odstát, až se krásně rozpadnou. Poté lze přidat partikl nebo živou složku. Ze selanu vyrobíte kvalitní krmítkovou směs.

Nyní se ale vrátím k naší rybářské výpravě do neprobádaných končin.

Plánovaný den našeho odjezdu byl pátek po práci. Kamarádi se pro mě stavili kolem sedmnácté hodiny. Když jsem viděl velké množství věcí, co s sebou vezeme ve dvou autech, tak mi to připadlo, že jedeme alespoň na týden, a ne na víkendovou výpravu. Pár kartonů piv, šedesát kilo krmení, spousta prutů a dalších (pro rybáře nezbytných) maličkostí. Prostě normální výbava na víkendové chytání. K našemu cíli dorážíme kolem půl sedmé. Byli jsme mile překvapeni nádhernou přírodou, která obklopuje Štocký rybník. Již před námi zde lovily tři party rybářů, proto se půjdu později zeptat, jestli mají kapříci zájem o nástrahy. Na hrázi stojí domek, ve kterém majitel rybníku vydává povolenky. Přihlásili jsme se u něj, zaplatili (90 Kč/prut/24hod) a šli si vybrat místa, kde strávíme těch pár dní našeho lovu.
Příroda

Usadili jsme se v lese (asi sto metru od hráze), neboť je to dobré místo na vybudování tábora – budeme zde chráněni před povětrnostními vlivy. Kluci začali připravovat náš tábor a já jsem šel půjčit loďku od majitele. Informoval jsem se o tom, jak je členité dno v naší části rybníku. Po rozhovoru jsem se rozhodl zakrmit jedno místo pod větvemi, které se skláněly k hladině z hráze rybníka. Na hraně je hloubka vody kolem 2,5 m. Místo jsem označil tyčovkou a zakrmil jsem vařeným partiklem a granulemi. Celkem asi 10 kg plošně rozházeného krmení. Další vnadiště jsem zvolil více do středu rybníka, kde byla hloubka kolem 5 m. Po jeho označení bójí jsem jej zakrmil 6 kg partiklu a 1 kg vařených jedlých kaštanů. Polovinu z nich jsem rozkrájel na 4 kusy a další jsem nechal vcelku. Vždyť kaštan má tu správnou velikost a kaprům nebude dělat žádný problém přijímat ho celý. Když jsem doplul zpět ke břehu, kamarádi Jirka a Honza měli již připravený tábor a své nádobíčko k nahození. A já jsem se teprve teď dostal k rozbalování svého nářadí. Vůbec mi to nevadilo – přijel jsem si k vodě odpočinout a ne se stresovat. Toho mám v práci dostatek…

Sedl jsem si, vypil jedno dobré pivko a pomalu si připravil návazce a nástrahy. Používám návazcové materiály značky Sufix a háčky od firmy Korda. Velikost háčku jsem zvolil číslo 4 řady Wide Gape, vlasec číslo 0.225 - 8.45 kg od firmy Carbotex D.S.C.

Předem jsem měl rozmyšlené, na co budu lovit. Kukuřici použiji u hráze a na místě ve středu rybníka budu chytat pouze na kaštany. Hlavně ty chci na naší výpravě vyzkoušet. Vše budu nastražovat vlasovou metodou jako boilie. Na jeden prut jsem dal dvě zrna kukuřice a na druhý polovinu jedlého kaštanu s příchutí česneku.

Nahazuji konečně pruty, dopínám vlasce a povoluji cívky navijáku. Usedám do sedačky a probírám při pivku s kamarády, jestli nám nějaký ten kapřík ochutná naše nástrahy a jestli tato výprava bude úspěšná. Každý máme nahozené dva proutky, do půlnoci jsme však zůstali bez jediného záběru. Nervy pracovaly a napadlo nás, že jsme asi nevybrali tu správnou lokalitu na rybaření. V půl jedné uléháme do spacáku a snažíme se usnout.

Po čtvrté hodině ráno mě budí cívka mého levého navijáku. Urychleně si obouvám boty a přiskakuji k prutům. Beru prut do ruky a opatrně zasekávám, cívka navijáku stále vrčí a můj nový prut od firmy Master Fish se ohýbá do nádherného oblouku. Po chvíli se mi daří kapříka otočit. Za pět minut jej mám v podběráku – nádherný šupináč. Kluci ještě spali, tak jsem je probudil s kaprem v náruči.
Kapřík

Když Jirka viděl kapra, okamžitě vstal a šel mi ho pomoct změřit – 84 cm a váha kolem 11 kg. Na prut jsem připravil opět polovinu jedlého kaštanu a stejně jako ostatní pruty jsem jej nahodil zpět do míst, kde jsme měli zakrmeno. Pak jsem nabral do kbelíku partikl i granule a jel jsem prohodit naše krmná místa. Během půlhodiny zabral Jirkovi na kukuřici šupináč 76 cm.

Sobotní ráno na Štockém rybníce bylo překrásné, nádherný ranní opar se pomalu ztrácel a v dáli se pomalu začala objevovat silueta místní hospůdky. Během dne jsme měli opravdu velký počet záběrů. Slunce nám svítilo od rána až do večera, a tak je dobře, že jsme zvolili místo u lesa. Jinak by bylo opravdu úmorné sedět celý den na sluníčku. Je pravda, že kapříci nám najeli a podařilo se je udržet na našem lovném místě po celou sobotu. Do půlnoci jsme zdolali kolem 25 kaprů o velikostech od 55-86 cm. Pravidelně jsme dokrmovali, na kaštany nám brali kapříci nad 60 cm.
Kapřík 2

Přes noc nám ryby daly chvíli pokoj, ve dvě ráno zabral Jirkovi jeden na kukuřici. Ve čtvrt na pět jsme dokrmili partiklem a granulemi s nadějí, že kapři zase najedou. Záběry začaly od půl šesté.
Kapřík 3

Kolem patnácté hodiny musíme jet k domovu. Je tady krásně, záběrů jsme měli opravdu hodně a nikomu z nás se domů nechce. Celkem jsme na této vodě vytáhli přes 35 kaprů. Dá se říci, že nám ryby braly v pravidelných intervalech. Díky poctivě připravenému krmení jsme je dokázali pozdržet na našich krmných místech dlouhou dobu. Místní kapři nám přichystali nádherné zážitky svými poctivými záběry a silou při zdolávání. Víkend zde utekl jako voda.

Musím říct, že tato voda je opravdu dobře zarybněna. Majitel se o ni poctivě stará, pravidelně ji dosazuje a záleží mu na tom, aby rybáři byli spokojeni a rádi se sem vraceli. Zmiňovanou soukromou vodu všem doporučuji – revír je pro ty, kteří si chtějí zachytat a nemají čas trávit týdny u vody. Dokonce se zde pořádají rybářské závody několikrát do roka.

Moje jedlé kaštany vyšly na jedničku. Na jejich dipování jsem použil aromaty od firmy Rod Hutchinson. Nalovil jsem na ně mnoho kaprů a nabízím Vám svůj recept na jejich přípravu.

Recept      Potřebujeme: jedlé kaštany, aromata, posilovače, oleje (např. rybí, lososový, konopný), hrnec, barvivo, odměrku na aromáty, lžíci, zavařovací sklenice + víčka.

Postup: Oloupejte si asi půl kilogramu jedlých kaštanů. Dejte je do hrnce, přilijte vodu. Na 1 litr vody přisypte 1 polévkovou lžíci cukru. Přiveďte vodu k varu a nechte kaštany 15 minut povařit. Poté kaštany vyjměte. Vodu, ve které se kaštany vařily, nevylévejte. Nechte ji zchladnout asi na 70 stupňů Celsia, přelijte ji do sklenice a podle potřeby v ní rozmíchejte barvivo. Dávkování barviva zaleží na Vás. Do sklenic naskládejte povařené kaštany, ale neplňte je až po okraj, protože kaštany Vám ještě nabobtnají. Zalijte je vývarem, ve kterém se předtím vařily. Sklenice naplňte po okraj vývarem a přidejte do nich libovolné aroma (jeho použití není nutné, záleží na vás, co zvolíte), olej a tekutý posilovač – můžete použít i cokoliv jiného. Aroma dávkujte 3 ml na 1 litr nálevu. Také můžete přidat potravinářský konzervant, aby kaštany vydržely déle a nezkazily se. Pokud je dobře zavaříte, vydrží dlouho i bez něj – konzervované krmení není pro ryby atraktivní. Zavíčkujte a sterilizujte. Několik hodin po zavaření se začne z kaštanů uvolňovat bílé mléko, které se bude usazovat na dně sklenice. Vypadá to, jako když se kaštany kazí, ale není tomu tak – je to normální stav – proto se zmiňovanému průvodnímu jevu nedivte.

Vidíte, že na tom nic není – vyrobit si pár skleniček kaštanů různých příchutí zvládne každý. Mně osobně se nejvíc osvědčily příchutě losos, scopex a česnek. Česnekového aromatu docílíte, přidáte-li půl stroužku česneku do skleničky. Přeji Vám pěkné úlovky a pohodu u vody.

Petrův zdar STEHLIK KAREL

Autor: Karel Stehlik - ®

NKapří řízky

Při mačkání kuliček kleštěmi mě napadla myšlenka vyrobit si malý ruční lis s výměnnými velikostmi raznic.