Dva rybníky - chyť a pusť

- Soulfly

Rád bych vám v tomto mém prvním článku popsal lov na dvou rybnících v nádherné krajině jižních Čech a pověděl něco málo o metodě „chyť a pusť“. Hodně mě lákalo napsat o zmiňovaných lovech článek, ale nemohl jsem sebrat odvahu. Nakonec jsem si řekl, že za pokus nic nedám, a začal jsem psát.

Rybník první

Minulý rok jednoho podzimního dne přišel brácha a řekl: „ Dostal jsem dobrý tip, kam na ryby.“ Kamarád mu vyprávěl o rybníčku v lesích, kde je mnoho štik, jelikož je tam nikdo nechytá. Po slibu, že se budeme držet hesla „chyť a pusť“, místo lovu prozradil. Moc jsem tomu nevěřil, ale za pokus člověk nic nedá. Nachystal jsem si prut se splávkem na 5 gramů a háčkem na sumce. Jako nástrahu jsem zvolil velké plotice. Brácha vsadil na twistery. Žádná dlouhá příprava a vyrážíme.

Po příchodu na místo se před námi rozprostřel nádherný rybníček plný stromů a křovin. dva_rybniky_1 Brácha ihned nahazuje a zasekává nádherného okouna. To mě nakoplo k rychlému rozbalení nádobíčka a nahození. Ihned mám taky záběr od malé štiky, která ani nedokázala nacpat plotici do tlamky. Brácha ji na twistera vytáhnul. Jsme v sedmém nebi. Popošli jsme o kus dál a v křoví jsme objevili starou dřevěnou pramici. Teklo do ní snad ze všech stran a spár, navíc nebyla přivázaná. Doufáme, že nikomu nebude vadit, když si ji na hodinu půjčíme. Připluli jsme doprostřed rybníka a pak to začalo. Vytáhnul jsem štiku kolem 55 cm. Brácha tahá štiku za štikou, všechno přes šedesát. Už nade mnou vede 5:1. Mě to však nechávalo klidným. Něco mi říkalo – nech tam tu velkou rybku, tady bude ještě nějaká větší. Popotahoval jsem s ní a najednou vlna a splávek zmizel. Pár vteřin jsem počkal a zásek! Štika vyskočila snad metr do vzduchu a začalo rodeo. Chvíli u dna, chvíli nad hladinou. Naviják se mi zničil a šel jenom volně nebo úplně natvrdo. Zkusila snad všechna křoví v okolí. Boj to byl dlouhý, ale nakonec jsem dostal do lodi krasavici dlouhou 93 cm. Následovalo pár fotek a pak už mazala do svého živlu. Roztřásla se mi kolena a štěstím jsem se málem zbláznil. „V nejlepším se má přestat,“ řekl brácha, a tak jsme pramici vrátili zpět do křoví a jeli domů s nádhernými pocity.

dva_rybniky_3

Rybník druhý

Druhou výpravu naplánoval dobrý kamarád Jakub. Sdělil mi, že můžeme jet na rybník, kde je údajně dost kapříků i přes 60 cm. Rybníček slouží jako hasičská nádrž. Jakub se tam narodil, takže nebyl až takový problém domluvit rybařinu na den a půl. Vůbec jsem neváhal. Sbalili jsme se a vyrazili. Cestou jsme domlouvali strategii lovu. Vzali jsme kukuřici, boilies a pár pelet. S návnadami jsme nic moc extra nevymýšleli, přece jenom tam nemají být žádní obři. Přijeli jsme na místo. Byl jsem nadšen: rybníček napůl skrytý v lesíku, krásně čistá voda – prostě nádhera. Čekal tam na nás jeden místní rybář. Popovídali jsme o místních rybách, ale i o holkách. Mluvil o pěkných amurech a kaprech okolo 65 cm. Zdůraznil nám zásadu „chyť a pusť“. To nám ovšem nemusel říkat. Rybník jsem obešel a viděl pár vyhřívajících se kaprů na hladině. Zasedli jsme a každý prokrmil jedno místo. Slunce nádherně pálilo, pivko bylo taky super, ale ani ťuk. Až po šesti hodinách první záběr. Na feeder svižná jízda, solidní boj a na podložce už je vysoký šupinatý kapr 67 cm. Pak začali brát perlíni. Všiml jsem si v trávě pod břehem, že tam kouká hlava štiky. Z kaprové děličky jsem sundal zátěž, napíchl perlína a vzápětí byla moje štika 67 cm. Vypili jsme ještě pár pivek a nastala tma. Vtom přišla Kubovi jízda na kukuřici. Kapr bojoval jak šílený, ale Kuba ho zdolal. Měl 77 cm a 9 kg. To snad není možný! Asi největší ryba rybníka a Jakubův rekord! dva_rybniky_2

V noci braly ryby jenom na feeder s rohlíkem, malí kapříci a jeden kolem 60 cm na magickou oliheň. Ale ráno mě ruší ze spaní před bivakem nějaký randál. Byl to Kuba a chtěl mě dostat ze spacáku, abych ho vyfotil s kaprem 72 cm. Řekl jsem mu, ať přetáhne podložku s kaprem před lehátko, a pak jsem ho vyfotil. Ráno byla hrozná zima a mně se fakt nechtělo z tepla ven. Než jsem vylezl z bivaku, tak Kuba chytil ještě lysce přes padesát a šupináče podobné velikosti. Sluníčko se rozzářilo a záběry ustaly. Přes den jsem vytáhl ještě kapra 62 cm. Večer se neúprosně blížil a my museli domů. Zkoušel jsem různé nástrahy, ale ryby je ignorovaly. Měl jsem radost z bezva lovu, ale chtěl jsem taky dostat kapra přes 70 cm. Zdržoval jsem, jak se dalo, a nakonec jsem sáhl po rohlíkovém boilie scopex a nahodil ho na mělčinu, kde se přestaly koupat děti. Začali jsme balit a najednou to přišlo. Flajzar vydal téměř stálý tón. Zasekávám, prut se ohýbá, brzda řinčí. Kapr jezdí jak šílený. Vychutnávám si souboj a vtom si to kapr namíří do křoví. V křovinách jsem už přišel o mnoho ryb. Utáhl jsem o dost brzdu a opřel se do prutu. Kapr se otočil a mířil ke mně. Najednou jsme ho uviděli a já v oné chvíli dostal ten pravý strach ze ztráty úlovku. Povolil jsem brzdu najemno a snažil jsem se ho navést do podběráku. Kapr se umoudřil a musel si jít povinně odpočinout a vyfotit se na podložce. Ten pocit se nedá popsat. První kapr přes 80 cm a přes 10 kg! Měl 82 cm a 11,5 kg. Nafotit ho a pustit trvalo chvilinku. Musel jsem si sednout a jen tak rozjímat. Pak mě vyrušil Jakub s návrhem, že teď už snad konečně můžeme odjet. Sbalili jsme pomalu zbytek věcí, důkladně po sobě uklidili naše stanoviště a hurá domů. dva_rybniky_4

Chyť a pusť

Před několika lety jsem začal používat tuto (dle mého názoru krásnou) metodu. Ze začátku si rodiče mysleli, že jsem se snad zbláznil. Vždyť ryby jsou zdravé a chutné – já je ulovím a pak jen tak pustím zpátky do vody? Poznámky typu: „Ty hloupej, fotek se nenajíme!“ nebyly od táty výjimkou. Každý si však časem zvykne, nejen já, ale i rodiče. S používáním téhle metody mě naopak rybařina začala ještě více bavit a ryby se mi snad taky začaly odměňovat častějšími záběry. dva_rybniky_5

Svým vyprávěním jsem chtěl poukázat na to, že rybář by nemusel navštěvovat drahé soukromé revíry, aby si dobře zachytal. Celoplošné zavedení „chyť a pusť“ by se určitě setkalo s odmítnutím většiny rybářské veřejnosti, ale provozovat „CH a P“ jenom na některých revírech už nemusí být tak nesnesitelné. Například tam, kde mají pět pískoven, lze na jedné z nich metodu „CH a P“ aplikovat. Kdo nesnese pohled na odplouvající maso, na které by měl mít nárok, šel by jinam. Podle mě se musí jít cestou kompromisů, což se momentálně neděje. Doufejme, že s příchodem nové generace se situace zlepší. dva_rybniky_6

Omezení úlovků je údajně možné obejít pouhým nalháním ztracení povolenky, za stovku lze dostat kopii a ryby si zase dál odnášet domů. Další alternativou je následování těch, kteří si ryby prostě vůbec nepíší. Horní míra by byla také velké plus pro ryby i rybáře. Proti ní jsem ještě námitky neslyšel, a přesto je zavedena jen na velmi málo revírech. Budu doufat, že se ledy přece jen pohnou.

Všem sportovním rybářům přeji hodně úlovků a krásných chvil u vody.

Autor: Soulfly - ®

NStatistiky úlovků a K70

Zpracoval jsem pro Vás formou tabulek údaje, které zatím nikde nebyly publikovány.

NK70 v praxi

Úderem sedmé máme nahozeno a konečně si můžu po uspěchaném týdnu vydechnout a relaxovat… Pomalu se začíná stmívat a u Milana se ozývá první opatrné pípnutí z prutu umístěného na hloubce.

NKolik se loví dravých ryb?

Právě na malých revírech se těsně po zahájení odehrají zejména pod jezy doslova jatka.