WORLD CARP CLASIC 2001

- BCG

4. ročník MISTROSTVÍ SVĚTA v lovu kaprů

V tomto čísle Vám přinášíme nejenom výsledky z MISTROVSTVÍ SVĚTA v lovu kaprů, které se konalo ve dnech 4. - 8. září 2001 ve Franci na 490 ha jezeře Foret D´ Orient - Lac Amance, ale i bližší informace o tomto šampionátu a krátké ohlédnutí za celým závodem od jednoho českého soutěžícího týmu.

Celkové pořadí prvních 5 týmů:

5. místo VELKÁ BRITÁNIE - č.50 P.Thacker a G.Thacker
- uloveni 4 kapři, celková hmotnost = 52,40 kg

Největší ulovený kapr = 21 kg č.68 VELKÁ BRITÁNIE - S.Oakley a B.Mann

Bližší informace a zajímavosti šampionátu:

- MS ve Franci se zúčastnilo celkem 12 českých a slovenských týmů
- počet soutěžících týmů = 93
- každý tým mohl chytat na 6 prutů -vnadění během závodu bylo povoleno (ve vodě maximálně do úrovně pasu)
- 3.člen týmu nesměl pomáhat ani s přípravou návnad, ani nesměl asistovat při manipulaci s prutem a rybou - diskvalifikace týmu
- háčky mohly být používány pouze bez protihrotu
- 1 prut = návazec s jedním háčkem -zákaz chytání : na živou nástrahu, splávek a feedra
- pokud se vzdálil z místa jeden člen soutěžícího týmu, musel stáhnout své 3 pruty
- zdolávání kapra muselo probíhat pouze na úrovni vylosovaného místa
- losování : před zahájením losování byly rozdány všem účastníkům mapy s vyznačenými závodními úseky a čísly. Hlavní rozhodčí vylosoval vždy zemi a jména soutěžícího týmu, jehož kapitán šel na pódium losovat 2 místa. Jedno číslo si vybral a druhé bylo vhozeno zpět do losovacího koše. Vše pod dohledem anglického a francouzského organizátora.
- během závodu bylo k dispozicí (v určitých hodinách) pro závodníky a rozhodčí v areálu Lac Amance-občerstvení,toalety a sprchy
- večer před zahájením MS bylo připraveno pro závodníky barbeque s hudbou

Informace ohledně 5.ročníku MISTROVSTVÍ SVĚTA 2002 Vám poskytneme na jaře v našem časopise. Redakce

Krátké ohlédnutí za celým závodem.

Po rozhodnutí, že se také zúčastníme tohoto mistrovství, začal nám celý ten kolotoč shánění výbavy, návnad, vlasců a vnadících pomůcek. Naštěstí se nám podařilo navázat spolupráci s několika firmami, které nám pomohly ulehčit od některých starostí. Aniž by se to zdálo, prvním problémem byl vlasec.Obyčejný vlasec, který by vydržel hody s návnadovou raketou a protahování mezi travami. Nakonec jsme stejně zůstali u osvědčených vlasců SH IMANO - CATANA a TECHNIUM. Ovšem to jsme ještě netušili, že sehnat návnadovou raketu, která by odpovídala našim požadavkům, není zas tak lehký úkol, a tak nám firma NEROLI- MERLIN sehnala a dodala několik typů návnadových raket, z nichž se jako ideální vybrala boiliesová raketa Gardner a FOX a partiklová raketa FOX a COBRA. Ovšem nastal další problém - pro dokonalé a přesné navnadění raketou jsme potřebovali také dostatečně kvalitní a hlavně pevný prut. Poté, co se nám málem podařilo odrovnat několik prutů, se na nás konečně usmálo štěstí v podobě téměř dokonalého prutu SHIMANO DIAFLASH 3,51b. Tento prut je konstruován tak, že snese i větší přetížení a tak díky těmto prutům můžeme prodloužit naše vnadící náhozy až na 130 m a to i ve velmi silném větru. Koncem srpna se naše výbava na šampionát stává kompletní : budeme chytat na SHIMANO DIAFLASH 3,5 lb, pro vnadění jsme zvolili rakety firmy FOX, navijáky-SHIMANOTITANOS, ULTEGRA, BIG BAITRUNER LONG CAST - k těmto navijákům máme absolutní důvěru a víme, že nás nikdy nezklamou. A teď to hlavní, na co budeme chytat? Tuto otázku řešíme již od jara a nakonec vyhrávají dvě boilie směsi:
- směs HNV ROBIN RED SUPER AKTIV 2000 s amino complexem brusinka - s touto I směsí jsme měli velmi dobré výsledky, a to jak na francouzských vodách, tak na i českých. Směs z Robina Redu je velmi atraktivní a jak se zdá, pro kapry neodolatelná. Už sama přítomnost Robina Redu zaručuje vysokou dráždivost a velmi dobrou stravitelnost směsi.
- směs s vysokým obsahem GLM a tříděných rybích mouček - tuto směs jsme doplnili es.olejem, esencí CAVIAR a dalšími přísadami, o nichž asi nemá cenu se podrobně rozepisovat, protože přísady jako BETAMINO, BIOAMINO, LOSOSOVÝ OLEJ... zná snad každý rybář.
Tato kombinace letošní sezóny již ukázala co umí, a tak jsme na ni víc než spoléhali . Krmení jsme doplnili pellet-mixy, z nichž první se skládal z GLM pellet, MINI a MEGA betainových pellet, CSL a pellet z konopí. Tyto pellety je možné používat k jakémukoliv typu boilie a byly namíchány tak, aby co nejdříve přilákaly kapra na námi provnaděné místo. Každý typ pellet má jinou dobu rozpadu, což je výhoda, kterou oceníte zvláště tam, kde není příliš mnoho času, a nebo když se rybám moc "nechce". Druhý pelletový mix byl postaven tak, aby zaujal kapra na delší dobu, a aby odolal nájezdům menších kaprů a bílých ryb. Doba rozpadu je od 1 minuty až po 2-3 hodiny, což v praxi znamená, že po dobu 2-3 hodin máme na místě aktivní pellety, které spolu s boilies zaujmou kapry natolik, že na našem místě budou nuceni se zdržet poněkud déle. Pellet mix se skládal z kuličkových pellet cranberry, konopných, CSL pellet, Mega a Mini betainových a Assassin pellet. Další neodmyslitelnou vnadící složkou byly partiklové návnady - tady je zapotřebí, aby partikl nezaujal bílé ryby a pokud ano, aby také něco zbylo na kapra, který bude zajisté přilákán potravní aktivitou bílých ryb a menších kaprů - volba padla na konopí a tygří ořech. Konopí bylo namočeno 24 hodin v roztoku BIOAMINA, CORNMINA a vody. Tygří ořech byl namočen do roztoku ( na 1 kg ) 10 ml BIOAMINA 2 ml TUTTI FRUTTI AMINO KOMPLEXU, doplněného vodou. Po uvaření jsme nechali tygří ořechy po celou dobu lovu v roztoku, stejně tak i konopí . Ale teď již k vlastnímu šampionátu. Do Francie jsme přijeli v neděli brzy ráno. Především si neodpustím poznamenat, že celý francouzský venkov, kterým jsme projížděli, je velice čistý, upravený a plný různobarevných květin. Jakoby se na některých místech zastavil čas. Po příjezdu jsme prozkoumali celé jezero a místa, kde se bude lovit. Celá obhlídka lovných míst nám trvala víc jak tři hodiny. V pondělí proběhlo losování míst, které bylo provázeno jak velkou nervozitou, tak i velmi příjemnou a přátelskou atmosférou. Slunce "protivně" pálilo, ale také naposledy. Pořadatelé trpělivě louskali slovanská jména a mi netrpělivě čekali, až se ozve "ČEK REPABLIK" a některé naše jméno. První šel na podium Petr, losoval dvě místa, z nichž se musel pro jedno rozhodnout. Jeho volba padla na místo 89 a v skrytu duše jsem mu trochu záviděl. Toto místo se mi celkem zamlouvalo. Pak přišla řada i na naše jména KOUDELA, ŠIPKA. Hlavní rozhodčí rozmotával lístečky s čísly a já se modlil, ať mám dobrou ruku - čísla 6 a 73. Zvolil jsem číslo 73, jelikož čísla 3 až 9 jsou víc než na špatném místě. Jarda Těšínský s Honzou si vybrali místo hned vedle Petra. Losovali ze všech českých a slovenských týmů jako poslední z 93 soutěžících dvojic až 89! Bylo to opravdu nekonečné čekání. Po losování jsme se přesunuli na místo a čekali na signál. V 18.30, kdy začne vnazení a prohledávání dna. Po postavení bivaku se s námi přišel přivítat rozhodčí po pár krkolomných zdvořilostních frázích s přáním Good Luck, odešel a s ním i přijatelné počasí. Začalo pršet. V 18.30 po signálu jsme začali ohledávát s pomoci carp-markerů dno a měřit hloubku. Po chvíli jsme zjistili, že jsme vylosovali mělkou vanu!, která se asi 80 metrů od břehu pomalu svažuje z 1 metru až do hloubky 4,5-5metrů. Luboš začal vnadit pomocí partiklové rakety od FOXE na vzdálenost cca 100 metrů, zatimco já používám BOILIES RAKET FOX na vzdálenost 120m. Po chvíli jsme si rakety vyměnili a mezitím, co Luboš vnadil boilies, já dovnazoval své místo partiklem a pelletami .Ve 20.30 zazněl signál pro konec vnazení a nám nezbylo nic jiného než jít spát. Ovšem jiného názoru byli naši sousedé, a tak se během krátké chvíle seznamujeme s týmem z Chorvatska a Cobrou GB baits z Anglie. V úterý v 9.00 byl začátkem závodu, ovšem pro nás víc než neradostně, jelikož jsme přišli během několika minut hned o dvě rakety, ale naštěstí jsme se v Olympi u Merlina dobře vybavili a i když je ztráta bolestná, máme náhradní rakety stejně tak i carp-markery, a to jak do trav, tak i na velké vzdálenosti. Během několika málo hodin je vše nachystáno a všechny pruty nastraženy. Petr s Jardou nám nešťastně mobilem sdělili, že jejich místo v přístavu je doslova hrozné, neboť hloubka v okruhu 400m se pohybuje okolo 1 až 1,5 m a navíc sedí přímo proti velmi silnému větru. Ostatně silný vítr a déšť provázel celý šampionát, a tak jen na několika málo úsecích byl od vln a větru klid. První záběr byl z místa č.50 v nočních hodinách, ale na zbytku jezera je zatím klid. Druhý den se k večeru vytáhlo pár menších ryb, ale v úplně jiném sektoru, zatímco na našem břehu byli všichni bez ryby. Z úseku Jardy a Petra přišly zprávy, že se nechytila ani šupina a jeden sousedící tým to vzdal pro malou hloubku hned druhý den a odjel. Bohužel nebyl jediný. A byl tu třetí den šampionátu zatím vedli Švédi se čtyřmi kapry a za nimi byli Angličani, potom Holandsko, Polsko ale z Čechů nikdo nic, akorát Slováci mají jednoho kapra. Kolem 18.00 měl Luboš záběr na nadipovaný tygří ořech. Okamžitě šel do vody a snažil se kapra odvrátit od nebezpečné boje, ale kapr zajel do jediné vázky, kterou jsme před sebou měli a to ještě k tomu přímo na hraně. Najednou tah povolil a ryba byla pryč. Luboš měl pomalu slzy v očích a o mně se pokusil infarkt. Naše šance na umístění byla nenávratně pryč a nedalo se nic jiného dělat, než doufat v další záběr. Téhož dne zdolali Britové na konci našeho úseku kapra kolem 8 kg. 3. noc se stávala osudnou - Holanďani se ujmuli vedení, když za noc vytáhli 9 kaprů a ještě ráno potvrdili svoje umístění dalšími 5-ti kousky. V jiné části jezera se vytáhl největší kapr 21 kg a na konto si ho připsali Britové. V našem sektoru opět všichni bez kapra jen tým na místě 72 měl několik kaprů, ale od jejich místa nás dělilo asi 800m bahna a rákosí a zatímco oni seděli přímo naproti otevřené vodě, my jsme měli zátoku. Ostatně valná většina ryb se chytala pouze v jednom úseku!! Dokonce vjednom úseku, kde nebyl ani záběr, si soutěžící hromadně nakoupili alkohol, dojeli si do městečka pro živou hudbu a veselili se zbytek závodů. Taky řešení. Stav čtvrtého dne byl následující : francouzské, chorvatské a české týmy bez ryby, Slováci jedna ryba, Polsko 4 ryby a z 35 britských týmů má kapra jen asi 9. První jsou prozatím Holand'ani, druzí Švédi a třetí Norsko!! Nastala poslední noc závodu, která bohužel nepřinesla žádný úlovek. V sobotu v 9.00 zazněl signál k ukončení šampionátu a nám nezbylo nic jiného než se zabalit, rozloučit s novými kamarády a odjet domů. Asi nejdojemnější bylo loučení s našim rozhodčím, který vše prožíval s námi a do poslední chvíle doufal, že se umístíme. Co říci závěrem? Snad jen to, že příští rok už nebudeme žádni nováčci a už víme co a jak vždyť je to pořád jen rybařina, i když náročná! Poznali jsme zde spoustu báječných lidí a přesvědčili se, že na takovýchto závodech rozhoduje z 90% první los!! Rádi bychom touto cestou chtěli poděkovat našim sponzorům, bez jejichž pomoci by jsme zřejmě tento výlet neuskutečnili. Zvláštní poděkování patří pracovníkům firmy GAMMARUS, kteří nás vybavili spolehlivými pruty a navijáky, které nám nejen zpříjemnily svoji spolehlivostí vlastní lov, ale umožnily extrémní náhozy a vnazení na velké vzdálenosti. JARDOVI TĚŠÍNSKÉMU za jeho návnady, a panu JOBOVI z RYBÁŘSKÝCH POTŘEB MERLIN V OLYMPII v Brně, za natolik bohatý sortiment z rybářských potřeb, že vybaví i toho nejnáročnějšího kapraře!! Ještě jednou, díky Vám všem.