Rybářův zápisník

- Martin Maťák

Aby bylo příště co zapisovat, je potřeba pro to něco udělat ještě tehdy, kdy se vám daří!
      Již asi 14 let si pravidelně po každém lovu podrobně zapisuji své úspěchy. Dřív jsem to bral spíše jako přehled úlovků - jakousi statistiku toho, jestli chytám více než dříve, jaké mám své rekordy, jestli je nějaká nástraha lepší než druhá... Asi po 4 letech jsem zjistil, že se z toho dá vyčíst jen opravdu velmi málo, obzvláště máte-li to na papíru a ne v počítači. Udělal jsem si tedy svůj vlastní prográmek (v Pascalu pro MS DOS) pro evidenci úlovků. Nic moc, ale dalo se to používat. Umělo to grafy, součty pro jednotlivé nástrahy, revíry atd. Průběžně jsem to asi 3 roky dodělával, zlepšoval, opravdu jsem u toho proseděl stovky hodin - vlastně jsem se na tom naučil (snad) pořádně programovat. Vzniklo z toho dílo, na které jsem byl fakt hrdý (bylo mi tehdy 16 let)... Až najednou jednoho dne zjišťuji, že mi to na novém počítači skoro nejede (nefungují grafy a spuštění se podaří jednou z 10ti případů) a že bych to musel celé složitě předělávat. To se mi pochopitelně moc nechtělo, ale nechtěl jsem to všechno hodit za hlavu.
      Než jsem se rozhoupal něco změnit, aspoň jsem si průběžně zapisoval v obyčejném textovém editoru své jednotlivé lovy, abych je později mohl zapsat do nového programu... Jak zápisů přibývalo, zjišťoval jsem, že mi textová podoba zápisu docela vyhovuje - především zde mohu zapsat daleko více detailů, než do předdefinovaného formuláře v mém programu. Mohu se více rozepsat, popsat použitou sestavu, krmení, spekulovat o příčinách, které ovlivnily výsledek lovu, prostě jsem si tu mohl napsat kompletní tok myšlenek, které mi probíhaly hlavou těsně po lovu.
      Když jsem si tak jednou pročítal tyto svoje zápisky, došlo mi, že již žádný speciální program pro evidenci úlovků nepotřebuji. Tento "provizorní zápisník" mi umožnil zpětně se zamýšlet nad příčinami svých (ne)úspěchů daleko lépe, než strohá tabulka číslic! Databáze je dobrá, pokud bych chtěl třeba vědět, kolik kg ryb jsem celkově nachytal nebo kolik v průměru chytnu ryb za jeden lov na daném revíru v daný měsíc. Tyto čísla jsou ale opravdu pouze zajímavá, nemají však téměř žádnou informační hodnotu pro můj příští lov. Od automatického zpracovávání údajů jsem tedy průběžně ustupoval a poslední léta si zapisuji již jen zápisky prostém v textovém editoru.
      Proč vám to ale říkám? No protože vám doporučuji dělat to stejné. Je to naprosto super. Mám teď podrobné zápisky 4 roky zpátky (plus pár dalších let, na co jsem si tehdy ještě vzpomněl zpětně) a už teď je to pro mne ta nejcennější "kniha", jakou znám! Z mého pohledu je zde více moudrosti, než ve všech rybářských knihách a časopisech dohromady. Četl jsem to po sobě celé snad 20x (teď je to asi 50 stran) a stále nacházím další a další souvislosti. V ten den, kdy jsem vkládal nějaký zápis, mi třeba některé věci nedocházely a psal jsem to spíše jen proto, aby tam něco bylo, ale když to pak později čtete všechno naráz, najdete třeba v textu o jeden nebo dva roky starším podobnou shodu náhod a dost věcí se vám vyjasní. Nejde ani tak o nalezení nového způsobu lovu nebo nějaké úspěšné nástrahy (to byste poznali i bez zápisníku), ale především o "cit pro ryby" v určitých podmínkách nebo třeba na jednom konkrétním místě vašeho revíru. Mně osobně to také velmi pomáhá rozhodnout se, kam přesně mám jít na ryby. Dokážu si v daný den vytipovat dva tři revíry, kde je největší šance, a nebo zavrhnout jiné. Je toho dost, co se z toho dá vycucnout... První rok z toho asi nebudete moc moudří, ale další léta, budete-li v tom pokračovat, poroste hodnota vašeho výtvoru strmě nahoru. Určitě si pak různá fakta uvědomíte rychleji a za pár sezón uděláte skok, jaký by vám jinou formou "samostudia" trval možná věčnost.
Příklad zápisu
      3.5.2001, S1, flek1, od 6 do 18hod., voda +10cm, setrvaly stav, asi 15st., polojasno, bezvetri, cejni dole po proudu jiz mirne ve treni. Prvni hodinu jen 2 cejnci a jesen na feeder, pak prisel RC a PA. Na plavacku to bylo 5x lepsi, ale ja jsem chytal moc na hloubce. Kluci chytali na 120cm, ja na 230cm, a chytli asi 3x tolik co ja (prvni 4 hodiny) - byl jsem pekne vytocenej. Vetsinou vsechno cejni pres 50cm. Okolo 11hod. jsem i ja zacal chytat na melcine (asi o metr doprava) a zacal jsem konecne pravidelne tahat. V 11:30 cejn 63cm na rohlik! Na tezko na kukurici na vlasu celou dobu nic, az na melcine kolem poledne 2 cejni 55+57cm, ale pak uz zase nic!!!! Nechapu. Zkousel jsem tam i plovouci kukurici asi 5cm nade dnem a zas nic! Krmeni 400g konopi, 2 plechovky kukurice + 300g mrazene, 1kg krmitkova smes GLM + kuk. srot - celkem jen asi 8 litru(!). Petr tam nahazel jeste asi 4 hrsti psenice. Sestava nejlepe 1,4g splavek, 0,14mm Stroft, 4g olovo, hacek #10, navazec 30cm. Na feeder vsechno mozne a nic z toho uspesne (moc zaberu, a temer zadny ulovek). Vetsina ryb chycena na rohlik, cast i na kukurici (driv to bylo naopak). Odpoledne kluci odesli a pak uz byly zabery 2x podctivejsi (?!) - jednu chvili jsem chytal i na 3-4 zrnka kukurice a chytl jsem i na to (cejni+cejnci - asi ta kukurice potrebuje pro rozkrmeni svůj cas). Ve spicce v prumeru 3 velci cejni a 3 cejnci za hodinu. Zkousel jsem i testo z te GLM krmitkove smesi a sli na to cejnci (i na kulicku jako tresen!), bylo to ale moc rozpadave - nepohodlne. Jinak to bylo super a musim to jeste vyzkouset, samotne to malo drzi pohromade. Zkousel jsem opet i male rousnice a bylo to opet super (2x vice zaberu nez na jine nastrahy, ale mel jsem jen 5 kusu)!!! Musim to tu s nima jeste zkusit, tohle uz neni nahoda. Vedle mne chlapek v 6:10 vytahl kapra 53cm na velkou rousnici z prostredka reky na tezko, jinak ostatní nic moc, par cejnku, nekrmili.
      Co psát? Hmm, řeknu vám jen, co píši já, protože na to žádná směrnice není. Tak určitě datum, revír a místo lovu (je-li nové, tak následuje jeho popis včetně hloubky a dalších detailů). Dále od kdy do kdy jsem chytal, jaký byl stav vody, jestli stoupala či klesala, a jakou měla barvu, pokud není vše v normálu. Potom něco málo o počasí - především vítr (směr a rychlost) a to včetně jeho změn během lovu, také jak moc svítilo slunce a jestli třeba pršelo. Píši hlavně vše neobvyklé, a to třeba i když to bylo delší dobu před lovem (např. bouřka den předem nebo prudké změny počasí během týdne). Potom popisuji co nejdetailněji průběh lovu, jak jsem měnil sestavení udice, co bylo nejlepší a co zklamalo, co jsem zkoušel za nástrahy, jak a čím jsem krmil, jestli a případně kde, kdy a jak se ryby ukazovaly na hladině, kdy jsem chytil první rybu, kdy a při čem přestaly brát, kolik jsem toho utrhl nebo kolik ryb mi spadlo z háčku a samozřejmě kolik jsem toho celkově dostal na břeh. Dále úspěšnost ostatních rybářů (důležité!) - snažím se také určit, proč jeden nachytal více a druhý méně. Také si zaznamenávám, co jsem měl udělat lépe a co zkusím příště. Za velmi důležité pokládám psát co nejvíce zamyšlení, proč to a proč ono, i kdyby se to zdálo jako nepodstatné nebo hloupé. Také zapisuji zvláštní okolnosti, jako je třeba vysazování ryb nebo nová změna profilu dna na řece v tomto místě apod. Na závěr doplňuji své celkové pocity z tohoto lovu, tedy jak jsem byl spokojen se svým výsledkem (to vystihuje daleko lépe situaci než jakýkoliv výčet úlovků).
      Velmi praktické je používat různá podtrhávání a barevné zvýrazňování důležitých informací a ujasnit si v tom nějaký logický systém. Třeba revíry zapisovat tučně, vše důležité týkající se vnadění modře atd. Důležité je také nepřepisovat své dřívější poznámky, jinak to ztrácí význam. Sám pouze doplňuji některé nové úvahy do závorek za text. Např.: "[pozn. 14.8.2001: asi jsem tam tehdy neměl házel to druhý krmení, toho už na ně nejspíš bylo moc]".
      Poslední dobou také využívám toho, že vlastním digitální fotoaparát, a tak se při každé své docházce k vodě snažím udělat pár fotek okolí. Vyfotím svoje místo z pohledu na vodu a přírodu kolem a tak později vím, jak to tam tenkrát vypadalo. Třeba vidím, jestli už byly opadané listy na stromech, bylo-li to na podzim, nebo zase na jarních fotkách vidím, jak už je vysoká tráva nebo že kvetou stromy - tohle jsou často přesnější údaje, než samotné datum lovu (ryby nemají kalendář). Také si vyfotím pár ryb - už jen proto, abych viděl např. jejich kondici nebo průměrnou velikost. Tyto fotky si pak ukládám do archivu a ve svém rybářském zápisníku u konkrétních záznamů se na ně odvolávám (odkaz na harddisk).
      Nu, doufám, že jsem vás trochu zvyklal a alespoň o založení svého deníku před blížící se novou sezónou popřemýšlíte. Berte to jako jednu z největších rad, jakou jsem vám mohl dát - to myslím opravdu vážně.

Autor: Martin Maťák - ®

NMapování místa lovu

Velkou pomůckou je echolot, ale mnohdy je lepší prozkoumávat místo přímo svými smysly.