Zpět do Holandska

- Rick

(Autor članku je Holanďan žijící v ČR.)

Zkusim vám trochu popsat moje rybařinu během poslední 2 týdne v Holandsku: Dohromady jsem byl 7 krát, většinou brzo ráno, nikde víc než na 3 hodinky.

První výlet byl na známa pískovna, na jaře tady jsou kapři u břehu a chytám vetšinou na plaváčku a s měkkou kukuřice. Obsádka je asi 35 kaprů v 15 ha, 50% nad 10 kilo ale jenom jeden nad 15. Po ranní, 4:00, zakrmeni, jsem čekal na světlo abych mohl nahodit plaváčku. Během další 2 hodin jsem neviděl šupinu. Na druhu stranu lokalita se mě vynořily tři bivaky. Po poptáni byly řečeno že už tam sedej 3 týdní ale zatím nic nechytly. Protože největší ryba na tom jezerže už mám chyceno dva krát (viz fotku) jsem to zabalil a rozhodl se tato dovolena se už nevrátit. Na cestu zpátky jsem se stavil u malou loužička asi 500 m2 a chytil jsem moje první kapr 81 / 8,5 kg. Tato vodička používám jako záchrany brzdu. Po nevydařeni výlet stačí 5 minut. Bohužel je v ni jenom 7 kapru takže jsou mně důvěrne známo už 5 let.

Druhu výlet byl večerní. Na rybníky okolo město (jako opevněni) bylo vidět služnou obsádku kapru na vrhu. Minule dovolenou jsem tam chytil 2 okolo 11 kil takže očekáváni bylo dosti vysoký. Protože lokalita, 5 ha, je velmi známi (seděli tam 3 Angličanu a 2 Němce vedle 3 Holanďani) kapři už viděli skoro všechno co člověk muže koupit. Krmil jsem trochu plovoucí psi granuli na více místech a čekal co bude dál. Na otevřena vodě kapři prchali jakmile i viděli. Pod stromama na zakazani břeh se ale občas nejaka granulka ztratila. Dilema byla velký, podle zákon nebo ne, hlad na kapři vyhrál tento boj. Čekal jsem na tmu a lezl pod stromama. Pod jeden kaštan byl asi díra 50*60 cm. Tam jsem postrčil prut a nechal klesat návnadu přímo obrovy na pusu. Návnada bylo tři psi granule na vlas, 22/00 silon a 8-ka háček. Plán byl hned po záseku povolit kapr unik z stromu ven, zdolat ho do mrtvě a potom prut rozebrat a jen s horní dílem ho nasměrovat do podběráku. Na cely prut tam nebyl místo. Dostal jsem se až na to špíčku. Všechno šlo hladce, kapr zabral, já zasekl, povolil brzdu. Kapr vzal asi 50 metru a pomalu jsem ho zase přitahal. Nemohl jsem hodně tahat protože nebyl místo pro ohnuti prut okolo větve. Kapr se nechal vláčet jako mimiko ale asi 2 metru od břehu vyskočil jako amur (nebyl to amur, to vim určite) a přeskočil větev. Tím dokonale zřusil moje plán. Plán B jsem neměl. Vlezl jsem po strome abych povolil vlasce z hora. To nešlo. Do vodě se mně v tmu nechtělo, byl tam asi 3.5 metru a břeh asi 80 stupnu strmí. Takže jsem to musel odtrhnout. S ocasem mezi nohama jsem se vrátil doma, i když kapři tam jsou veliký asi do 18 kil se asi tam už nevrátim, všechny zákazy a obrovsky tlak neumožňujou úspešny krátký výlety.

Třetí expedice bylo na velká řeka. Nakrmil jsem pod jednoho kamenité břeh asi v 3 metrové hloubce. Byl to spíš zouvali pokus dostat nejaky rybu na jednoduchou místa (hned vedle parkoviště) výsledek na 2 pruty na standardní montáž s pár zrnka kukuřice bylo asi 10 cejnu od 60 do 75 cm za 2 hodiny. Asi tam nejaky kapr mohl být ale krmicí kampaň muselo být o hodně delší a o hodně kýblu více.
      Nastala chvilka že jsem neviděl kam chytat. Tak jsem přemlouval ženskou a na kole jsme projeli cely krájí. Našel jsem mály kanálek (bývala říčka) o síře 15 metru, délka asi 3 km. Plna leknini a rakosi. Viděl jsem jeden kapr který jsem odhadl tak na 7 kilo tak nic moč. Přesto jsem trochu zakrmil ten večer a rozhodl se to zkusit další ráno.

Tak episoda čtvrtá: Nevrátil jsem se na zakrmeno místo. Při ranní rozhlídce jsem objevil pár aktivní kapři v druhy konce revíru. Oblast byl mělká asi 40-80 cm a až 40% povrh byl lekniňa. Kapři mi nezdáli tak velký ale po skoro týden bez pořádní akce už bych byl spokojeni se 5-ti kilák. Rozkrmil jsem asi 5 míst s směsi kukuřice a tygři orcech. Na jednu misto jsem postavil prut na těžkou, s boiliesovi montáž, volno běžnou a tři zrnky kukuřice na vlas. Druhu jsem měl na plaváčku s 2 zrnka kukuřice na háček. První rybu jsem viděl asi 30 cm od břehu přímo pod nohama. Padlo mě trochu krmeni z praku a hned tohle místo vybral pro svoje hostinu. Udělal jsem 3 kroky dozadu a položil mu plaváčku před nosu. Asi 3 vteřiny potom splávek pár krát poskočil a trochu popojelo. Po záseku jsem mu nedal ani metr a za 30 sekund byl v podběráku. Pěkny stary lysec, 78 a 10 kilo.
      To jsem nečekal a musel jsem revidovat svoje odhady o velikosti kapři který jsem viděl. Ten lysec měl střašnou malou ocas a byl hodně tlustí. Kdyby ostatní byly taky takhle tak muže to být zajímaví. Po hodině dvakrát poskočil vlasec na boiliesovi prut ale dále nic. Rozhodl jsem se si ho vytáhnout, i když riziko plašit kapři okolo bylo dost velký. Okolo olovo bylo dobry 10 kilo vodní mor. I když jsme to místo pár brát prohodil předtím tak jsem se do toho trefil. Už jsme neriskoval a trochu vedle jsem prohodil místo snad 50 brát. Potom byla čísti a přikrmil trochu. Mezi kukuřice jsem dal trochu korek aby stál trochu nad dno. Klesal akorát na váhu háček. To byl zlaty tah proto po 40 minutách začal voda na tom místo přímo vařit. Vynořil si ocas od pěknýho špigl a po minutu začal prut skákat v stojanu. Ohnul se a rozjel. To já už jsem sekal a tahal jako divej. Musel jsem pustit asi metr vlasce ale potom jsem ho zastavil v prostředku lekinovy pole. Z mohutním tahu jsem ho vyvlekl a potom jsem už nepustil jeho hubu do vody a rovnou do podběráku. Byl o 13 cm delší a vážil 15 kilo. To jsem už vůbec nečekal a citíl jsem se jako v ráje. Krásna příroda a nádherní kapři v saku. Hned jsme to zabalil a běžel pro fotografa.
      Proto kapři mi zdáli dost starý a málo poskočeni jsem se obrátil na místní rybarsky klub (já neměl povolenku) o informace. Koupil jsem povolenku a mezi tím jsem se dozvěděl že jediné vysazení kapra bylo v roče 1967 a byly to K4 lysce. Takže ti lysce byly starší než já okolo 38 let. To taky vysvětlilo proč souboje nebyly nějak zvlášť agresivní a po první výpadu všechno šlo tak hladce. Ti důchoce už na to neměli.

Pata episoda: Mám kapři horečku, ti mačky od pondělí mně rozproudily kapráršky krev. Byl jsem hodinu dřív na místě (3:45). Po nakrmeni ti 5 stejní míst sedám a čekám na světlo. Nechci plašit kapra s zbytečnými nahozámi. I na plaváčku čekám abych nepoložil kapr vlasce na ocas místo na pusu. Po hodinku nahodim prut na pevnó. S plaváčkem se sedám na místo s nejvíce pohybu ale jěste čekám na trochu světlo. Předemno je hostina v jednu okamžik mám 3 ocasy z vody a mávaj na mně, krása. Když nejvetší ocas je trochu v samotě dám mu našup. Po minutku trvdiho boje leží stejní krásni ale trochu menši špigl v travě 83 / 9.5 kilo. Jeho ocas byl sice nejvetši ale nemá břicho. Potom to jde rychle z kopce. Na jedno se objevily cejny jako vymalováni. Asi po delší doby krmeni najeli na měkkou kukuřice. Chytám i 4 za sebou a tím vyplašim všechny kapři. Spokojeni jdu v 6:00 domu.

Kapitola 6-ta už není tak veseló. Na plaváčku hned po stéjne rituál až minule stračim kapra. Zasekl jsem ho do ocasu a ukázal mně cely revír. Cela kapři osádka vyplaval na mimo dosah a já čekal kdy přijdou zpátky. Po hodině začal se nečo hýbat v lekníny. V malým dírku položim plaváčku a čekám. Po 10 minut splávek zacina poskakovat ale nechce zmizet. Protože mám strach zase zaseknout nejaky velikán do ocasu čekám dál. Cely 5 minut splávku čestuje v otvor mezi listy. Mně povolujou nervy a zaseknu. Je tam a prchá jako divej. Nevím co bylo spatné ale po 15 metroví výpad praskne monofil pod splávku a já jen plakám. Náplast  přijde během balení. Skládám plaváčku a mezitím dostanu ránu do nohu od rukojeť od druhého prutu, zapomněl jsem zapnout druhou brzdu. Po krátkým boje podeberu dlouhé šupináč 91 cm. 11,5 kilo. Byl podstatně silnější než ti špigly a vypadal mladší, asi to byl jednoho od její potomky.

Po katastrofě v minule dějství jsem změnil vlasce na plaváčku od 22/00 na 32/00. Taky jsem potkal první cizí rybař. Ten chytá na volny vodě a řika že tady velký ryby nejsou. Prý tam byly ale už 3 roky se nechytali. Já radši nic neříkám a zmizim do rakosi na moje každou denní putováni přes 300 metru 2 m výsoky rakosi, kukuřice a kopřivy. Dnes už je velmi horko hned ráno a nevidím moc ryby. Až po 2 hodiny se objevujou na krmení. Hned potom vytáhnu 2 cejny a zase jsou všichni pryč, plakám, plakám. Těsně přes osmou dostanu záběr na položenou i když nebylo vidět sebe menší pohyb. Protože jsem nahodil trochu dál do hustči lekninova pole byl hned zamotáni. Po delší potaháni se uvolňuje a v střední kanálek ho trochu nechám plavat. To aby se trochu unavil před další 15 metru lekníny. Na takovou dálku ne mužů zvednout kaprovy hlavu a jde všechno postatně hůř než při zdoláni na blízko. V okamžik v čem dám na plno a běhám do zadu aby kapr proklouzl přes lekníny co nejdéle povolí návazce. Těsně nad háčku, cely 5 cm je totálně demolováni. Asi kapr tam už byl déle a trochu na vlasce kousal. Už nemám čas na revanche ale přístí rok žádna pletenka ale monofil, kratší návazce atd. Přece chováni většinou populace není tak naivní jak jsem se na začátku myslel. Po dvou dnech už bylo vidět jak jsou nervózni na krmení, i záběry a následní ztáti jsou důsledek opaternějši chováni. Přece rybarsky tlak na hlavní úsek ovlivňuje i ten vedlejší. Přísti žádny kukuřice ale asi tygři orech, konopí atd. To nemůžou krmit na hlavním useku, tam se používaj jenom boilies.

Dohromady jsem chytil za 19 hodin 5 kapru od 8.5 do 15 kil a další 4 ztratil. Jsem spokojení s objevení novy revíru a jeho nádherný kapři. Myslim si že tady jsou tak 40-50 kapři, průmer okolo 10 kil, v 3-5 ha což je celkem slušně a bude to stačit na pár let. Trochu mně zklamal ztráta poslední pár kapři. Ale není to zase tak hrozny pro první nastřel. Posedni den jsem se jěste byl podívat. Stoji tam 2 biváki. Zůstanou na týden ale přes noc nic nechytili, prý tady není nič nad 12 kilo. Za rohem, tak 30 m dal vidim mačku mávat v lekníny. Nic neříkám, otočim se s usměvěm. Já se vrátim přísti rok.

Autor: Rick

NFrancúzska jeseň

Utiahnutá cievka na Carlosovom navijáku sa prudko roztočí, napriek tomu, že montáž je vyvezená na nejakých 550 metrov.

NFotografování kaprů

Snad tento článek někomu pomůže udělat se svojí životní rybou takovou fotku, aby ji mohl pustit zpět do vody bez obav.