Lofoty - říše tresek

- Bohumil Kuna

    Jak začít článek o největších treskách v Evropě a možná i na světě

    Je to vážně těžké,protože letos sem měl tu čest vypravit se 250 km za polární kruh s CK Admirál na každoroční jeden zájezd do míst na ostrově Moskensoya který je zasazen do Lofotského souostroví a to v období kdy zde probíhá tření těch největších oceánských tresek v Evropě .

    Vzhledem k tomu ze jsme na rozdíl od cele skupiny lidí jeli autem zatímco ostatní letěli letadlem trvala nám cesta 3 a půl dne ale stálo to za to . Měl sem nejdříve trochu obavy z toho co bude,ale všechno bylo v pohodě . Perfektně udržované silnice ve Skandinavii nebyly žádný problém a tak jme celou tu cestu absolvovali v pohodě.Jely jsme sice delší trasou přes Švédsko a to z prahy do Rostocku a odtud trajektem Macklenburk do Trelleborku .Pak vedla cesta na Stockholm ,Umeu a Mo i Ranu to už je v Norsku .Odtud bylo už jen 250 km do dalšího přístavu Bodo kde jsme najeli trajekt Rost a vypravili se na plavbu 10 hodin dlouhou ale jednu z nejlepších co sem zažil . Loď kotvila na dvou ostrovech Rost a Vaeroy a všude bylo dost času se porozhlédnout a poznat okolí. Dokonce tu byla možnost navštívit závod na zpracování ryb .

    Po příjezdu do cílového města Moskenes zbývalo do konce cesty jen 5 km ,sice po naprosto zledovatělých silnicích ale dalo se to zvládnout .

    Co se týká ubytovacího areálu ,nebylo zde co vytknout .Klasické norské celodřevěné chaty s kuchyní,ložnicemi , sprchou atd. Stojí klasicky na kůlech přímo u vody a lodě máte přímo pod okny. Obrovskou výhodou bylo že zde se benzín do motorových člunů nemusí platit a je v ceně zájezdu . Takže se nemusí nikdo obávat kolik se projede .

    Co se týká cestovky která zajištˇovala pobyt . Bylo zde několik nedostatků které neplynuly ani tak z neochoty ale prostě z toho že tento zájezd je natolik vyjímečný a koná se jen jednou do roka že nebylo možné ihned uspokojit vše co si zákazníci přáli . Je nutné ale dodat že na velikost a počet úlovků to nemělo vliv. Postupem času se problémy vychytali a ryby pak šli opravdu velké .

    Jednalo se zejména o přípravu nářadí ,protože pruty a lodě měli všichni až třetí den ,jenže na ryby se kvůli bouři stejně jet nedalo takže se vlastně nic nestalo . Trochu problémy byli i se šňůrami avšak i ty se pak o dstranili .Ke šnůrám bych jen dodal na čem se shodli skoro všichni ,a to že by neměli být půjčovány ale každý by si je měl koupit sám a buď od cestovní kanceláře nebo doma .Měl by jistotu že je nová a nebude se trhat . Rybáři s nimi totiž zacházejí tak ovým způsobem že po jedné sezóně,, má dost,, a pak je možné její přetržení. Uf a nedostatky mám za sebou

    K výrazným kladům patří zejména 2 věci a to bylo servisní auto které sloužilo po celou dobu pobytu účastníků k jejich individualním potřebám .Stačilo říci, že někdo někam potřebuje a kdy a jelo se .Jak do obchodu nebo do banky nebo kamkoliv jinam .Navíc auto dovezlo až na místo věci které se nevejdou do letadla a pak dopravilo zpět všechny ryby a trofeje kterých bylo asi 600 Kg čistých filet což představuje asi 1200-1400 Kg živé hmotnosti . Na týden chytání a 18 lidí to je velice slušné .

    Druhá věc je kutr .Tady ´byly v ceně 3 šestihodinové vyjížďky . Je třeba ale vyplouvat jen za dobrého počasí a toto oznámit kapitánovi že jinak nedostane zaplaceno. Udělal to jenom jednou a příště si dal pozor .Takže celkem se jelo 4 krát a o zážitky nebyla nouze .Jak z vln 4 metry ,tak z ryb přes 22 kg .

    Ryby - to je kapitola sama pro sebe -Na Lofoty se jezdí prostě za těmi největšími kusy a zatímco některé kusy na fjordech jsou považovány za kapitální tady si je nikdo ani nevyfotí . Základní míra u tresky obecné byla 100 cm a cca 14 kg hmotnosti a u tresky tmavé -Keler 70-80 cm . Nechytalo se zde na množství ryb jako na fjordech a na rybáře vyšli v průměru tak 3 ryby denně ale šli prakticky jen velké ryby . Proč tak málo popíši později . Občas sem zde mluvil s rybáři ,jestli jim nevadí že je tak málo záběrů ale se zlou sem se potázal protože všichni mi řekli že sem přijeli pro kapitální úlovky a ne pro množství . A to se bezezbytku potvrdilo . Chytli se zde ryby opravdu veliké a největší měl a 133 cm a 22,5 kg. Dalších 130 bylo několik a ryby okolo 120 cm nebyly vzácností a rybu okolo 100 cm měli prakticky všichni .

    Počasí - to je zde naprosto nevyzpitatelné a je třeba se na něj připravit .Prakticky vše co znáte z fjordů se zde může zapomenout. Platí že je třeba naprosto spolehlivý dvoudílný nebo kombinézový nepromokavý oděv , jinak se vystavujete riziku velkého prochladnutí .Vaťák není na místě protože se rychle nacucá vodou a je po izolaci .Dále neoprenové rukavice ,není nad ně .I když je v nich mokro je pořád teplo . Holinky pokud možno ty nejteplejší co se dají sehnat. Voda zde měla totiž 2-3 C a to je nic moc.Taky kvalitní čepice nebo kukla. Počasí se zde velmi rychle mění a zejména vítr způsobuje velké nepříjemnosti .Není se třeba moc obávat vln protože ač jsou velké jsou dlouhé a široké a loď je jakoby na rychlovýtahu nahoru dolu, a voda se do ní nedostane. Trochu tenhle pohyb pomáhá v pilkrování .

    Rybolovné způsoby. - Chytání zde bylo pro většinu lidí zde ze začátku velkou záhadou protože nikdo nevěděl na co a jak .A hlavně se dost často vázlo podivným způsobem .Nejdřív přišel tahavý záběr a pak se na prutě cukal a ryba a velká ,,ale jak se táhla bliž a blíž k hladině ,prut postupně zatvrdnul a nešlo s tím hnout . Navíc v tomto místě byly podivné bójky a nebyly zde žádné kutry . Až když se šňůra vzala do rukavic a surově vytáhla ,zjistili jsme že se jedná o profesionální rybářské šňůry na kterých bylo oběšených stovky ryb .Nebýt tohoto tak by se od začátku tahaly nejen velké ryby ale i velká množství a celková hmotnost ryb mohla byt hodně přes 2 tuny .

    Po tom co jsme se začali těmto místům vyhýbat a nebylo to lehké, protože takto pokrytá plocha byla tak 3*10 km se úlovky začali množit .

    Nejdříve jsme spoléhali na sonary a GPS že nás navedou do správných míst ,ale s postupem času se ukázalo a to je velmi důležité ,že jediné pravidlo je zajet mezi rybařící čluny Norů a postupně s nimi driftovat podél po břeží a nenechat se odradit. Měli totiž výkonnější sonary a ryby našli daleko lépe a rychleji .Jediný u nás prodávaný echolot který něco ukázal byl LOWRANCE X 28 který po nastavení největší citlivosti začal ryby opravdu vidět .

    Další zajímavostí tady bylo že nebylo vůbec rozhodující jestli jste doma mistři světa v rybolovu a nebo rybaříte úplně poprvé .Hlavní a rozhodující slovo zde měla trpělivost a výdrž. Kdo tohle pochopil tak nachytal a velký . Jediné co zde platilo stejně jako na fjordech bylo to že nejvíc a největší ryby nachytají ženy nerybářky a poslední dni zájezdu .

    Chytalo se zde hlavně na pilker a to systémem zvedat spouštět .Nebylo nic účinnějšího . Chtěl sem zde zkoušet i přívlač ale vlny byly takové že nebylo radno se přibližovat k ostrůvkům a průplavům jinak se mohlo stát že to mrští lodí o skálu a rozlouskne jí to jako ořech .Bezpečná vzdálenost byla tak 50 metrů .Pár ryb se zde sice přívlačí chytlo a všechny na nástrahu Rubblex ale tento lov byl opravdu jen pro ,,náročné,, .

    Pilkrovací pruty samozřejmě zapůjčila CK Admirál i s navijáky .Nedoporučuji zde v žádném případě používat teleskopy jakéhokoliv provedení . Pravděpodobnost jejich zlomení je obrovská .

    Nástrahy - hlavní bylo aby pilker byl pořádně těžký a barva ani tvar nerozhodovali .Největší ryby byly dokonce nachytány na nebarvené olověné kusy . Dále se požívaly klasické přívěsné nástrahy ale zde bylo důležité aby ,jejich háčky byly co největší a pevné . Opět zde moc nerozhodovala barva .Když pod váma projeli ryby tak vzali co tam bylo ponořeno .

    Jako přílohu dodávám i část mapy s nejlepšími místy k rybolovu a naopak místy kde je bezpodmínečně nutné vyhnout se jim ,protože jsou zde proudy dosahující až 30 km rychlosti a to se z motorem který jede tak 10km/h ned á ve zdraví zvládnout

    
Toto jsou ty nejpoužívanější nástrahy na Lofotech .prakticky všechny jejich varianty byly úspěšné .Pilkry měly hmotnost 300 -750 gr

     GPS a Echolot .tyto dva přístroje se poměrně osvědčily. Zejména GPS což je navigační systém za jakéhokoliv počasí vás dovede přesně tam kam potřebujte .Řekne vám i za jak dlouho dojedete na místo určení. Po cestě autem jsme ho měli instalován v autě a byl velkou oporou zejména po cestách kde jsme v životě nejeli .Lowrance X28 byl zase jediný echolot který byl sto objevit ryby .

    Dojmy - když napíši že maximální tak je to hodně málo . Prostě něco takového se jen tak nevidí . Stejně jako je rozdíl mezi jihočeským kačákem a Norskými fjordy tak je rozdíl mezi fjordy a Lofotským souostrovím . Ať se jedná o vlny 4-5 metrů hory tyčící se až do nebe nebo rozlehlým oceánem kde s lodí 4 m dlouhou jezdíte až za obzor ,nebo zdejším přívětivým obyvatelstvem vše na Vás zanechá obrovský dojem .A když pak vidíte na molu ryby velké jako malá ponorka a je nutné dodat že Češi a Slováci zde ztrhli i místní dosavadní rekordy ,odjíždíte s tím že se pokud to bude možné zase vrátíte znova

Bohumil KUNA
poznámky k fotkám:
denní úlovek na Lofotech
největší úlovek s lovcem 133 cm 22,3 kg
Autor: Bohumil Kuna

Přečteno: 7 809x
Průměrná známka: 1.73