SLOVINSKO - království křišťálových řek

- Václav Liška

V neděli 4. června 2000 jsem s kamarády Zdeňkem a Daliborem odjeli na rybářskou výpravu do nedalekého Slovinska – konkrétně na řeku Sava Bohinjka. Protože článků a informací o muškování ve Slovinsku je minimum (vím pouze o článku p. Všetičky) musel jsem „vyzpovídat“ Miloše Zemana, který byl ve Slovinsku již podruhé. Právě jeho rady byly rozhodující, protože úsek, kde je možné lovit je dlouhý asi 20 kilometrů a také nástrahy jsou značně rozdílné oproti českým řekám. Ale popořádku.
      V neděli jsme konečně v podvečer dorazili na místo ubytování do penzionu Stare, který je na druhém konci Bohinjskeho jezera. Cesta je dlouhá přesně 700 kilometrů a dá se pohodlně ujet za jeden den. V penzionu byli ubytovaní muškaři ze Švýcarska, Rakouska a Německa. Pobyt jsme si zajistili již v prosinci pomocí e-mailu na adrese: impel.bohinj@siol.net Za šest nocí jsme zaplatili 550 DM a v ceně je mimo ubytování i snídaně a povolenky na 5 dnů. V případě, že si chcete i ryby ponechat, je povolenka o něco dražší.
      V pondělí po snídani konečně vyrážíme na ryby. Nesmíme zapomenout zaštípnout protihrot a je možné chytat pouze s jednou muškou. To jsme ale věděli naštěstí již od Miloše. Také jsme měli navázané jigy a blešivce, dle Milošových instrukcí. Jigy i blešivci byly maximálně zatížené, na háčcích č. 6. Tělíčka v přírodních barvách (zajíc), zlatým drátkem kroužkované a oranžový tip z marabu. To bylo vše. Pruty jsme používali od pětky do sedmičky s plovoucí šňůrou. Trochu máme problémy s parkováním, protože na hodně místech je značka s výstrahou, že se jedná o soukromý pozemek a je tam zákaz vjezdu. Parkujeme tedy u kostelíka u vesničky Bitnje a k řece to máme asi 150 metrů. Sava Bohinjka je překrásná křišťálová řeka, kde je vidět všude na dno. Bohužel i ryby vás dobře vidí a i zde platí pravidlo, že ryby které vidíte ulovíte jen těžko! Nedočkavě nahazujeme, ale máme problémy dostat lehké jigy ke dnu. Až druhý den si kupujeme těžké jigové háčky, které se u nás neprodávají. Přesto se nám daří ulovit několik pěkných pstruhů duhových. Velikost duháků se pohybuje od 35 do 45 cm. Souboje na relativně široké a hluboké řece jsou nádherné, protože ryba má dostatek prostoru na úniky a také proud je velmi prudký a rybě pomáhá. Návazce proto volíme od 0.18 do 0,20 mm. První rybu ulovil Dalibor a tak následovalo i fotografování. Pak se již jenom chytalo a „závodilo“, kdo nachytá více duháků. Ten den si každý ulovil kolem deseti pstruhů. Bylo překrásně a tak jsme večer měli všichni připálené nosy a ruce. Po večeři jsme mysleli, že půjdeme ještě na večerní chytání, ale bylo již pozdě a tak na suchou mušku jsme šli až druhý den. Vybrali jsme si jiný úsek řeky a čekali, kdy začnou sbírat místní lipani. Jen pro informaci uvádím lovné míry: lipan 35 cm, pstruh obecný 28 cm a pstruh duhový (slovinsky amerikanka) 25 cm. Ryby začaly sbírat až kolem deváté večer, ale to nebránilo Daliborovi, aby si chytil svého lipana 40 cm a Zdeněk ulovil ještě většího 42 cm. Chytali jsme na suché strsťové chrostíky s oranžovým tipem, ale později se ukázalo, že fungují všechny české vzory a tak bylo jen otázkou volby, kterou mušku nasadit.
      Zajímavou „taktiku“ zvolil Zdeněk, který si vyhlédl hlubší tůňku na konci proudu a vydržel na jednom místě až dokonce. Zkoušel všechno možné – nejdříve na č. 12, pak na 14 a nakonec nachytal až na nekompromisní jepku na č. 16. Kdo umí .... Mě se moc výrazně nedařilo, chytal jsem spíše dorostence a učil se od zkušených kamarádů.
      V polovině pobytu jsme dostali nápad, že bychom měli vyrazit na ryby ještě před snídaní a tak se vyhnout narůstajícímu tlaku rybářů. Budíček v pět ráno a rychle k vodě. Ale již při oblékání do neoprenů začalo poprchávat a pak pršelo celou dobu lovu. Je pravda, že Zdeněk si chytil největšího duháka týdne (45 cm), ale pěkně jsme zmokli. Paradoxem bylo, že to byl jediný déšť za celý týden. Nachytali jsme stejně jako po snídani, a tak jsme to již s ranním vstáváním nepřeháněli. Den odjezdu se přiblížil hrozně rychle a tak si hezké dny na slovinské řece Sava Bohinjka budeme připomínat z fotografií, které jsme pořídili na místě.
      Myslím si, že je to velmi zajímavý revír a i když povolenka není nejlevnější (přibližně 60,- DM na den), muškovat na tak krásně řece v tak krásném prostředí Julských Alp je nezapomenutelný zážitek.

Další obrázek: jasná informační tabule upozorňující na nutnost používat háčky bez protihrotu

Václav Liška Agentura FOX – Nové Město nad Metují

Bližší informace o ubytování a cenách najdete na internetu: http://www.impel-bohinj.si

Autor: Václav Liška - ®

NŠest dní na Rio Itapara

Tak jsem se dočkal. Můj klukovský sen poznat amazonský prales se začíná naplňovat. Stojíme spolu s Honzou, mým kamarádem z dob studií, v Manausu na letišti.

NMožnosti muškaření ve Švédsku

Není nic luxusnějšího, než mít chatku na břehu krásného zálivu, před chatkou u mola výkonnou loď a mít tak možnost vyjít si na večer na půl hodiny před večerní saunou prochytat blízkou zátoku.

NMinnesota a Bass na streamera

Bass má konstituci kapra a bojuje jako pstruh. Prostě nádhera. Začal jsem chápat duševní postižení Američanů bassem.

NMořští pstruzi na mušku 1

Voda je zde velice čistá, a tak rozeznáte velice jednoduše světlá písčitá místa od míst pokrytých vegetací.

NČULUUT 2000 - Mongolsko

Následuje zastavení unášeného sysla a já již vím, že mám na prutě svého prvního skutečně velkého tajmena.

NSplněný sen

Zasekl jsem a byl jsem pořádně překvapený, když se šňůra rozjela! Následoval typický výskok a zdolávání.