Balato na Moravě 8/00

- BCG

Jednoho dne jsem se potkal s velice zajímavým pánem. Během rozhovoru jsem zjistil, že je majitelem několika rybníků určených pro sportovní lov. Slovo dalo slovo a neuplynul ani měsíc a stáli jsme na břehu překrásné závlahové nádrže nedaleko Tuřan, které se říká Balaton. Nádrž je ze dvou třetin porostlá rákosím, dno má bahnitopísčité a trofejními rybami jen oplývá. Pan majitel nám ukazuje fotky ulovených kaprů.
Celí nedočkaví vybalujeme věci a připravujeme taktiku lovu. Rozhodujeme se pro dvě krmná místa s tím, že není nutno příliš vnadit. Na každou bójku dáváme 2 kg partikl mixu složeného z kukuřice, pšenice, řepky, fazolí a syrových arašídů. Dále přidáváme asi 0,5 kg boilie na každou bójku. Tentokrát padla volba na boilie z ryb( moučky a HNV Robin RED z řady Super aktiv 2000. Hloubka na vybraných lovných místech je 1,5 m a je asi 1 m před rákosím. Než stačíme postavit přístřešky, ozývá můj Fox. Po záseku následuje nezvykle silný tah a na krmném místě vidíme vlnu od kapra. Po souboji vytahujeme prvního kapra. Jeto lysec o hmotnosti 4 kg. Na svou hmotnost a velikost je velice bojovný. 0 tom nás utvrzují i další čtyři ulovení kapři. Místní kapři "balatoňáci" se nedávají zadarmo a to jsme ještě netušili, co nás čeká. Přišla naše první noc. Sedíme s Lubošem u prutů, pozorujeme rákosí a na našich místech je velice živo. Kolem dvanácté hodiny se chystám stáhnout pruty, ale vlastně proč? Vždyť tady se smí chytat NONSTOP! Musím říci, že lov v noci a bez stresu jsme si vychutnali do poslední minuty.
Brzy ráno Luboš odjíždí do práce naprosto nevyspalý, protože kapři nás nenechali zahálet. Za noc jsme zdolali 14 kaprů o hmotnosti 4-8 kg. V poledne se Luboš vrací opět zpět k rybníku, a tak si mohu sednout do člunu, abych trochu poškádlil místní duháky v rákosí. Ovšem asi po druhém hodu mi streamera okamžitě po dopadu na hladinu vzala ryba a vůbec si nedělala starosti, takže boj trval jen chviličku a skončil utržením celého návazce. Během hodiny jsem takhle marné zápasil s pěti rybami a z toho jen dvě byli duháci. Po hodině se mi konečně daří odvrátit první výpad a po půlhodinovém souboji zdolávám pětikilového kapra na streamera. Vracím se zpět na břeh absolutně umořen sluncem. Mezitím Luboš dohání ranní absenci dalšími šesti rybami.
První den kapři preferovali nastraženou kukuřici před boilie, ovšem druhý den večer byly záběry pouze na boilie. Je zbytečné psát o každém kaprovi, protože jich za tři dny lovu bylo zdoláno několik desítek. Je neděle, třetí den. Záběry sice nejsou už tak časté, přibližné každou hodinu, ale velikost lovených ryb se zvyšuje. Napřed já vypínám tři velké ryby a Luboš jednu. Pokaždé je to stejné. Nesmělý záběr, po záseku nekompromisní tah. Můj Susex ohnutý na maximum, obrovská vlna v lovném místě a zběsilý úprk doprava. Ultegra si přede to svoje tik, tik, tik a to i přes značně utaženou brzdu. Jeden výpad, otočka, druhý výpad, otočka, pak jde kapr chvíli jako beránek, takže nestačím navíjet a od půlky nádrže několik výpadů a konec. Ryba vždy upadne. Luboš převazuje udici a mění háček z Z 15 na Kamasan a já z Ashimu č. 2 na Rod Hutchinson č. 2. Chystám se zrovna k odchodu, když ožívá Lubošův Fox. Swinger je přilepen k prutu a Foxvy dává jeden táhlý tón. Ihned po záseku zjišťuji, že něco není v pořádku. Lubošův prut je ohnutý až k rukojeti. V místě záseku se cosi vyvalilo a bere si několik málo metrů z navijáku i přes značné utažené brzdy. Je v rákosí! Rychle člun! Okamžitě nasedáme do člunu a vyrážíme za rybou. Přijíždíme k rákosí a zjišťujeme, že kapr se zamotal do vlasce, který Luboš v noci utrhnul a ještě navíc i do rákosí.. Luboš se noří do vody za kaprem. Neuplyne snad ani minuta a už vidím nešťastníka. Obrovský lysec, hodně přes 90 cm. Luboš se jej snaží vymotat z rákosí a voda jenom vře. Už, už ho drží a navádí do podběráku, ale náhle sebou kapr mrskne, udělá výpad a přetrhne 25kg pletenou šňůru. Na kaprův účet se snáší několik nadávek a je konec. Luboš stáčí prut a noční utržený vlasec, ale co to? To není možné! Na něm je také ryba. Tentokrát šupináč o něco menší než předešlý lysec. Luboš jde opatrně po vlasci, už má šokovou šňůru a omotává si ji kolem ruky. Náhle kapr ožívá a vše začíná nanovo, jen s tím rozdílem, že Luboš nezdolává kapra, ale kapr jeho. Ani tento souboj netrvá dlouho a končí přetržením šokové pletené šňůry. Vracíme se zpátky na břeh. Luboš se z toho nemůže vzpamatovat.
No nic. Lovné místo je doplašené a Luboš taky. Jdeme se občerstvit. U studeného pivka rozebíráme celou situaci s panem majitelem a dozvídáme se, že v nádrži je několik kaprů s délkou jednoho metru. Prý jenom tak, na zpestření a v jeho sádkách je nachystáno k vypuštění asi třicet kaprů od 15-20 kg. V neděli večer přijíždí Petr a také se k nám přidává Pepa. Bohužel já musím odjet. Kolem desáté hodiny mám zprávu v hlasové schránce: Kapr šupináč, 87 cm, 15,5 kg, na Robin Red, na tvém lovném místě. Pepa zabodoval. Petr s Lubošem zdolali ještě několik kaprů od 6-l0 kg.
Co říci závérem? Snad jen to, že než jezdit do Maďarska, je lepší zajet na moravský "Balaton", kde se bez problémů domluvíte s příjemnými lidmi.